"פרס לעבריין מין"

אחרי שסא"ל דן שרוני ממושב זכריה הורשע ב-79 עבירות מין נגד חיילות וקצינות בצה"ל – הוגש הסדר טיעון שהסעיר את המתלוננות | לאחר הטענות הקשות של המתלוננות נגד ההסדר, שונו מספר סעיפים
בן הרוש

יומיים אחרי שפורסם הסדר הטיעון שהתגבש בין הפרקליטות הצבאית לסא"ל דן שרוני, ממושב זכריה, שהיה אמור לאפשר לו ליהנות מזכויות כלכליות – לפחות 10 מהחיילות שנפגעו התנגדו להסדר הטיעון ואמרו, "פרס לעבריין מין". הרמטכ"ל אביב כוכבי החליט להתערב ואמר, "לשלול את הפנסיה והזכויות לקצין המצלם". התביעה תדרוש עונש של מספר שנות מאסר, תשלום פיצויים כספיים לנפגעות העבירה בסך הכולל של כרבע מיליון שקלים והורדתו לדרגת טוראי.

הסדר הטיעון שפורסם בשבוע שעבר אינו כולל הסכמה לעניין תשלום קצבת הפרישה. החלטה בנוגע לתשלום קצבת פרישה לשרוני תתקבל על ידי הרמטכ"ל ובאישור שר הביטחון, במועד הרלוונטי. עמדת הרמטכ"ל היא שבמקרה מסוג זה, יש לשלול מהנאשם את הזכות לגמלה בשל מעשיו החמורים. לצד זאת, בדומה למקרים קודמים יוכלו בני משפחתו הגרעינית של שרוני לבקש גמלת חסד, שתשולם להם בלבד, ובאופן ישיר, מבלי שהנאשם יזכה לקבלה.

בן הרוש
סא"ל דן שרוני יודח מתפקידו ויורד לדרגת טוראי

נציגת התביעה, רב-סרן גלי קטלן:

"טענות נפגעות העבירה לגיטימיות וברור לנו שהן באות מתוך כאב. שקלנו את העמדה ואת הנימוקים שהביאו בפנינו נפגעות העבירה וייחסנו לדברים משקל של ממש"

אחרי התערבותן של המתלוננות, הסדר הטיעון התעדכן ושונו בו מספר סעיפים קטנים, אך בית הדין הצבאי החליט השבוע לדחות ב-15 יום את מועד הקראת כתב האישום המתוקן נגד סגן-אלוף דן שרוני, הנאשם בעבירות של מעשים מגונים ופגיעה בפרטיות של כ-79 נשים, רובן חיילות ששירתו תחתיו. הנפגעות השמיעו את דבריהן בדיון שהתקיים השבוע והטיחו דברים קשים בתביעה ובנשיאת בית הדין – שהשיבה: "בית הדין פועל בצורה הרגישה ביותר. בשלב הזה אנו מחויבים לברר האם זכויותיכן מומשו במלואן".

לפי החלטת נשיאת בית הדין, שרוני יופנה לשירות מבחן למבוגרים לצורך תסקיר מעצר. בצל טענות המתנגדות להסדר הטיעון לפיהן לא עודכנו במלוא ההסדר, הורתה הנשיאה לפרקליטות הצבאית לוודא שכולן יעודכנו "בדבר תוכן הדיון ובעיקר באפשרות לשוב ולשוחח עם התביעה כדי לשמוע הפרטים הרלוונטיים ולגבש עמדה". הנשיאה הוסיפה: "הופסק השירות הצבאי של הנאשם, ולכן קמה לבית הדין הצבאי הזכות להפנותו לשירות מבחן".

הטענות של המתלוננות

הדיון בראשות נשיאת בית הדין אלוף-משנה טלי פריד נפתח עם כניסתו של שרוני אל האולם, בפנים גלויות וללא כובע או מסכה. עם כניסתו, הטיחה בו אחת המתלוננות: "הנה הסוטה מין. בבית דין הזה אתה יכול לעשות מה שאתה רוצה, אבל בבית דין של מעלה אלוהים לא ייטיב איתך ולו לרגע אחד. אלוהים בשמיים רואה הכול אחד לאחד. חתיכת זבל". הוא לא השיב לקריאות להתנצל בפני הנפגעות.

נציגת התביעה, רב-סרן גלי קטלן, אמרה בדיון כי "טענות נפגעות העבירה לגיטימיות וברור לנו שהן באות מתוך כאב. שקלנו את העמדה ואת הנימוקים שהביאו בפנינו נפגעות העבירה וייחסנו לדברים משקל של ממש. למשל, מצאנו לשנות חלק מפרטי ההסדר לאחר ששמענו חלק מהנפגעות בניסוח האישום. שוחחנו עם כל נפגעות העבירה ארוכות עם הסברים משלימים ובשיחות ועידה עם בני משפחה ובאי כוחן".

שרוני. אחרי מעצרו הראשון

אחת הנפגעות:

"לא ידעתי על הפנסיה ולא ידעתי שיש לי בחירה בהסדר הטיעון. חשוב לי שיידעו – לא הבנתי שיש לי יכולת לערער. כאילו לי אמרו לי זה הסדר הטיעון וזהו. לא הרגשתי שיש לי מקום להביע דעה". תשע מהנפגעות מיוצגות על ידי עו"ד אפרת נחמני בר"

פרופ' עו"ד דנה פוגץ' מהקריה האקדמית אונו, שמשרדה פוגץ' קידר-ברוך מייצג חלק מהנפגעות, אמרה כי "שלוש זכויות מהותיות נפגעו בהליך – הזכות למידע, הזכות להבעת עמדה והזכות לכבוד מכוח חוק יסוד כבוד האדם וחירותו". בהמשך הציגה הודעה שקיבלה מאחת הנפגעות: "לא ידעתי על הפנסיה ולא ידעתי שיש לי בחירה בהסדר הטיעון. חשוב לי שיידעו – לא הבנתי שיש לי יכולת לערער. כאילו לי אמרו לי זה הסדר הטיעון וזהו. לא הרגשתי שיש לי מקום להביע דעה". תשע מהנפגעות מיוצגות על ידי עו"ד אפרת נחמני בר.

בהמשך הדיון צעקה אחת הנפגעות: "שלושה סעיפים (שרלוונטיים אליי – י"ז) הורדו מכתב האישום ללא ידיעתי". הנשיאה הסבירה לה כי לא מדובר בשלב הטענות המהותיות נגד הסדר הטיעון, וציינה שניתן יהיה לעשות זאת רק לאחר דיון ההקראה. "רק אז תוכלו לבצע מה שתרצו לעשות. יש לעשות זאת לקראת גזר הדין", אמרה הנשיאה, אלוף-משנה פריד.

עו"ד עדי אייזנר, שמייצגת את שרוני, אמרה כי "תיקוני כתב האישום הם מינוריים ועד כה שכחנו שיש נאשם שבו עוסקים". המתלוננות הגיבו בגיחוך קולני. בהמשך הוסיפה עורכת הדין: "הרכיבים בהסדר שמוצגים בתקשורת חלקם אינם בשיקול דעת בית הדין עם כל הכבוד. ההסדר מכיל שני מסלולים: ההתייחסות לאפריל 2024 היא לכל המאוחר, כאשר המטרה היא לפתוח את פער הזמנים כי איננו יודעים לאיזה אפיק יופנה הנאשם. גזר הדין מבחינה חוקית יכול להישמע גם עד מועד זה ותוך שהוא בהפסקת שירות. המטרה היא לאפשר לצדדים מרחב שיקול דעת שמתבסס על מסמכים ולא על תזות ותיאוריות. אני מבינה את התחושה הקשה. ספק אם היא תשתנה. יש הסדר חתום ויש קושי בחלק מהעבירות בכתב האישום המקורי שבהן לא נודה".

אחרי דברי הסנגורית של שרוני, העירה אחת המתלוננות: "הכול מתועד". בהמשך הטיחה אחת המתלוננות בנשיאת בית הדין פריד: "אנחנו מרגישות שאת לטובתו". היא השיבה: "בית הדין פועל כמצוות המחוקק ולפי דין בצורה הרגישה ביותר. בשלב הזה אנו מחויבים לברר האם זכויותיכן מומשו במלואן. יש פער ואנו רוצים לוודא שהוא מטופל על ידי הפרקליטות הצבאית. לא ניתן במה להשמצת התביעה. אנו מבינים שיש תרעומת. התביעה כאן אינה נאשמת".

אחת הנפגעות: "שמענו כאן רק על כבוד לנאשם, על להעצים את הנאשם ולדאוג לו. רוצה לקוות שהקול שלנו ישמע וייקחו אותנו בחשבון"

עו"ד עידן דביר, המייצג את סגן ג', שדבריה הובאו בשבוע שעבר בטור מיוחד ב"ידיעות אחרונות" וב-ynet, אמר בדיון כי "אנו מסתייגים מכל הטענות שהופנו כלפי התביעה הצבאית על ידי מתלוננות אחרות. התובעת קטלן הייתה קשובה עבור ג' בשעות לא שעות והייתה לה משענת".

ההחלטה לאפשר לנפגעות להשמיע את קולן בפני בית הדין הבוקר התקבלה על ידי נשיאת בית הדין. הנפגעות, שישמיעו את התנגדותן להסדר באמצעות באות כוחן, דורשות לעצור את הליך ההסדר שהושג בין צה"ל לשרוני. הנפגעות טוענות כי התביעה הצבאית הסתירה מהן מידע בעדכון שמסרה להן לפני כשבוע בנוגע לעסקה. הן גם דרשו להיפגש עם הפרקליטה הצבאית הראשית, אלופה יפעת תומר-ירושלמי, עוד לפני סגירת ההסדר החדש עם שרוני. בפרקליטות הצבאית הדגישו מאז חשיפת הסדר הטיעון כי 29 מהנפגעות משרוני – הסכימו להסדר.

אור נחמני, אחת הנפגעות | צילום מתוך סרטון של ווינט

נפגעת נוספת:

"שלושה סעיפים (שרלוונטיים אליי – י"ז) הורדו מכתב האישום ללא ידיעתי". הנשיאה הסבירה לה כי לא מדובר בשלב הטענות המהותיות נגד הסדר הטיעון, וציינה שניתן יהיה לעשות זאת רק לאחר דיון ההקראה"

מיקה סברסקי, שנפגעה על ידי סא"ל שרוני, אמרה בתום הדיון: "שמעתי את התביעה מדברת ואומרת שהיינו חלק בכל התהליך הזה, שהיינו שותפות ונתנו לנו להביע את עמדתנו והדבר הזה לא קרה. אני ועוד לא מעט מהנפגעות נאלצנו לשמוע את זה דרך התקשורת. רק כשזה יצא החוצה גיליתי איפה הדברים עמדו, ושרק ככה זה יצא. וכל מה שנאמר היום בתביעה לא נכון. אני ממש רוצה לקוות שהקול הזה יישמע וייקחו אותנו בחשבון כי כל מה שאנחנו שומעים כאן זה רק את כבוד הנאשם ולהעצים את הנאשם ולדאוג לנאשם".

דן שרוני במהלך שירותי הצבאי, עם מדים

"הנפגעות טוענות כי התביעה הצבאית הסתירה מהן מידע בעדכון שמסרה להן לפני כשבוע בנוגע לעסקה. הן גם דרשו להיפגש עם הפרקליטה הצבאית הראשית, אלופה יפעת תומר-ירושלמי, עוד לפני סגירת ההסדר החדש עם שרוני"

מ', אחת הנפגעות, הוסיפה לאחר הדיון: "הגענו לבית המשפט כדי להבהיר לבית המשפט שאכן ה-29 בנות שהסכימו לדיון לא היו מודעות למה הן מסכימות וזה לא הועבר אליהן במדויק, ולכן הן לא יכלו להסכים למשהו שהן לא יודעות למה הן מסכימות. בתקווה שכולן מתנגדות, הסדר הטיעון הזה לא יתקבל בבית המשפט".

מה יקרה אם ההסדר החדש יתקדם כמתוכנן?

סא"ל שרוני יודה ב-69 עבירות במסגרת כתב האישום המתוקן, שבו נכתב כי צילם מאות פעמים את עשרות הנשים בסתר. בתסקיר המבחן שאליו הורתה הנשיאה לשלוח את שרוני, תיקבע מידת מסוכנותו בדרך לשחרורו ממעצר עד תום ההליכים המשפטיים. אם ההסדר יתקדם כמתוכנן, הוא יודה ויורשע במסגרת הסדר הטיעון, ולאחר מכן ימתין שנתיים עד שיגיע לגיל פרישה, אז יועברו כספי הפנסיה שלו בצורת "גמלת חסד" למשפחתו. לפי הסדר הטיעון, רק באפריל 2024 צפוי להיגזר עונשו.

התביעה צפויה לדרוש בעוד כשנתיים כמה שנות מאסר בפועל ואת הורדתו של שרוני לדרגת טוראי. בתווך, הוא יפצה את הנפגעות במסגרת הסדר הטיעון בפריסת תשלומים בסכומים שנעים בין 3,000 ל-16 אלף שקל לכל מתלוננת. נודע כי בימים האחרונים חלקן השיגו מבית המשפט צו עיקול לחשבון הבנק שלו ולדירתו. זאת, לדבריהן, כדי להבטיח פיצוי עתידי הולם על מעשיו.

תחילת הפרשה

סא"ל שרוני נעצר בנובמבר בשנה שעברה וכתב האישום נגדו הוגש חודש לאחר מכן. לאחר מכן הורה בית הדין הצבאי המיוחד על מעצרו של הקצין עד תום ההליכים המשפטיים נגדו. נוכח מעשיו, הוא הודח מיידית מתפקידו. גורם צבאי אמר בשבוע שעבר כי 29 מהנפגעות משרוני הסכימו להסדר הטיעון. עוד ציין הגורם הצבאי כי תשלום פיצוי בהליך פלילי לא מחליף את האפשרות של המתלוננות לתבוע פיצוי בהליך אזרחי. לדברי הגורם הצבאי, להרשעה בהליך פלילי משמעות חשובה לעניין הליך התביעה האזרחית.

עו"ד עידן דביר, שמייצג את אחת הנפגעות משרוני, מסר: "זכויות נפגעות עבירה הוא דבר שיש להקפיד עליו ויש חשיבות מכרעת לאופן שבו הפרקליטות הצבאית קיבלה 'הסכמה' של הנפגעות להסדר. אם נפלו פגמים בדרך הצגת ההסדר בפניהן ראוי לא להציג את הסכמתן להסדר מבלי לחזור ולהדגיש בפניהן את פרטי ההסדר לרבות הדחייה הארוכה לשמיעת טיעונים לעונש ולסיום ההליך".

"שמעתי את התביעה מדברת ואומרת שהיינו חלק בכל התהליך הזה, שהיינו שותפות ונתנו לנו להביע את עמדתנו והדבר הזה לא קרה. אני ועוד לא מעט מהנפגעות נאלצנו לשמוע את זה דרך התקשורת. רק כשזה יצא החוצה גיליתי איפה הדברים עמדו. כל מה שנאמר היום בתביעה לא נכון"

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

new1
new1
new1

עוד כתבות שאולי יעניינו אותך:

שמואל גרינברג

הוא נכנס לתפקיד בחרדת קודש אך מוכן ומזומן לקבל את האתגרים הצפויים לו בקדנציה הקרובה. ראש העירייה הנבחר, שמואל גרינברג מפנה זמן להתראיין לפני החג וחושף לראשונה למגזין "שוס הדרך" את התכנית שלו לאיחוד בין המגזרים, מהי דעתו האמיתית על עליזה בלוך ועל הגרעון התקציבי העצום, שהחריף בקדנציה האחרונה | בלעדי

המנהיג החדש

הוא כיהן כמנכ"ל טירת הכרמל, מנכ"ל נמל אילת ומנכ"ל של חברת נוף, וכעת אחרי תפקידים בכירים ברחבי הארץ – אבישי כהן חוזר לתפקיד מקומי, כראש מועצת מטה יהודה וצועד בדרך שבה אביו צעד לפני 60 שנה | בראיון חגיגי הוא מדבר על תכנית העבודה ועל דעתו לגבי חלוקת נשקים לתושבים בעקבות המתיחות הביטחונית

סופ"ש כיפי בטבע

ליאור משעלי החתיך שבתמונה, ביקר בסוף השבוע האחרון במיין עין ורדי שנמצא סמוך לכרמי יוסף

מורת המאה

היילי וולפורט רכזת אנגלית המלמדת בישיבת אמית נחשון, קיבלה הצטיינות ואת תעודת "מורת המאה"

החברים מהבית

מיכאל אלמלם, תושב העיר נסע הרחק לנהריה כדי לבקר חברי ילדות שעברו מבית שמש אל העיר הצפונית

חוגגים משפחתיות

לא צריך חג כדי לחגוג משפחתיות – משפחת וטורי המהממת הצטלמה השבוע יחד, כשהם מחובקים ואוהבים

המסע לקיבוץ רעים

מאור רוזנפלד, תושב העיר יוצא פעם החודש יחד עם משפחות החטופים והנרצחים למסע לקיבוץ נובה

שבת על טרקטורון

אמיר בוהדנה נתפס בעדשת המצלמה של לכלוכית יחד עם בנו, כשהם נהנים ומבלים מסופ"ש על הטרקטורון

הרמת כוסית: עובדי העירייה הרימו כוסית לרגל חג הפסח

כמו בכל שנה, רק הפעם עם ראש עירייה חדש: מאות עובדי עיריית בית שמש התכנסו לאחרונה לרגל הרמת כוסית בהיכל התרבות לכבוד חג הפסח # גרינברג נאם, "בימים אלו אנחנו מברכים את ברכת האילנות. ברכה שבה אנו מודים על הטוב שיש וגם מודים על האנשים הטובים. ברכה זו מעניקה לי השראה בשליחותנו הציבורית"

מברוכ: גרינברג חתם הסכם קואליציוני עם סיעת דרך

מועצת העיר מתחילה לקבל צורה ואופי: ראש העירייה שמואל גרינברג חתם בימים האחרונים הסכם קואליציוני עם סיעת דרך בראשות מוטי לייטנר | גרינברג אמר: "אני שמח על החתימה עם סיעת דרך, זו שותפות אמת שתתבטא בעשייה משותפת. יחד נפתח את העיר ונצעיד אותה קדימה"

מלחמה בצפון: גרינברג נפגש עם מפקד פיקוד העורף

ראש העירייה נפגש לאחרונה עם אל"מ יגאל דהן, מפקד הנפה בפיקוד העורף לפגישת עבודה | במהלכה הם סיכמו על שיתוף פעולה ושורה של צעדים שיסייעו להיערך באופן הטוב יותר לאירועי חירום

נערכים: מועצת העירייה נערכת למצב הסלמה מהצפון

גרינברג כינס את מועצת העירייה לאחרונה על מנת להיערך למצב חירום והסלמה אפשרית מהצפון | במהלך הישיבה גרינברג בחן את המצבים השונים בעת חירום ואת המוכנות לכל תרחיש

נערכים לחג: גרינברג נפגש עם אגף שפ"ע

ראש העירייה שמואל גרינברג, כינס בשבוע האחרון ישיבת היערכות מקיפה לקראת חג הפסח | המטרה: לקבל תמונת מצב על מוכנות אגפי העירייה לקראת ימי החג | הדגש שהיה בישיבה: ניקיון העיר. גרינברג: המשימה לא פשוטה, אך אני סומך על העובדים"

יורם נעלם: "המדינה לא מתגייסת למצוא אותו"

יורם הלל פלייטר מצפת החל להתנדב באשקלון עם פרוץ המלחמה, וזמן קצר לאחר מכן נעלם. מכוניתו נמצאה נטושה ליד בית שמש בחודש שעבר, אך בני משפחתו טוענים שהמשטרה לא עושה מספיק: "היא חייבת להקדיש לזה יותר מאמצים", אמרו

מפחיד: בן 76 ביצע מעשים מגונים בבן 15

תושב בית שמש בן 76, ניצל את מצבו של נער בן 15 עם צרכים מיוחדים וביצע בו עבירות מין | שוטרי מחוז ירושלים עצרו את החשוד לאחרונה ולאחר שהחקירה הושלמה, צפויים להגיש נגדו כתב אישום

חשד: תושבת העיר ירתה האימה

תושבת בית שמש בסביבות גיל ה-40 חשודה שירתה באימה בת ה-70 ופצעה אותה באורח קל באמצעות נשק השייך לאביה | השבוע הוגשה נגדה הצהרת תובע ובימים הקרובים יוגש גם כתב אישום

מצה מגולגלת במילוי גבינה לבנה ובטטה

חג הפסח הגיע, ואיתו המתכונים הטעימים שהתגעגענו אליהם כל השנה – הנה מתכון למצה מגולגלת במילוי גבינה לבנה ובטטה | מדובר במנה קלה! טעימה, וזו שתמיד נגמרת

דילוג לתוכן