סכנה בביאליק 6: הדיירים פותחים את הכל

מפקד משמרת בכבאות והצלה הורה בתחילת השבוע על פינויו המיידי של הבניין בן ה-3 קומות ברחוב ביאליק. תושבים באזור הורחקו על ידי המשטרה ואמרו: "אנחנו מפחדים לחזור"

טיח גדול התנתק מהתקרה של הבניין ברחוב ביאליק 6 בעיר. עם קבלת הידיעה מהתושבים, הגיעו מפקד משמרת בכבאות והצלה, מנכ"ל העירייה, איתמר בר טוב, מנהל אגף ביטחון צחי אלימלך ונציג אגף ההנדסה לבחון את המקרה.

עוד טרם הקריסה, מפקד משמרת בכבאות והצלה שהוזעק לזירה הורה על פינויו המיידי של הבניין לאחר שביצע סריקה סביב הבניין – דבר שאושר על ידי גורם ממשרד מהנדס העיר שהוזעק למקום. גורמי המשטרה והעירייה שהוזעקו למקום סייעו בפינוי התושבים ובמקביל קיימו הערכת מצב בשטח. בעקבותיה הוכרזה סכנה והורו על פינוי מידי והרחקת תושבים עד להערכת מצב. לאחר זמן מה הגיע מהנדס וקבע שאין חובת פינוי מיידית לבניין, ובסביבות השעה 21:00 בערב יגיעו לבצע פריסת תמיכה זמנית מסביב לבניין והתושבים יוכלו לחזור לביתם לתקופה מוגבלת.

הטיח שהתפורר בבניין

דיירי הבניין:

"התחושות קשות במיוחד לאור מה שקרה ברמת גן, בת ים והשבוע גם ברעננה. ברמת גן ראש העירייה והצוות שלו הוציאו צו פינוי והריסה לבניין שהיה ממש על סף קריסה והציל את המצב, בבת ים היה ממש נס כאשר זה קרה בפחות מ-24 שעות. לאחרונה ברעננה תוך כדי תהליך תמ"א 38 קרס חלק מהבניין שלבסוף נהרס בלילה בהחלטת מהנדס"

שוחחנו השבוע עם הדיירים, ורצינו לשמוע את קולם – איך הם מרגישים עם המצב? האם יש להם מספיק ביטחון לישון בלילה מקום שעלול להתפורר? "קיבלנו את הידיעה באותו בוקר של יום שני", סיפרו לנו השבוע הדיירים, "הגיע מתקין מצלמות וביצע עבודות בבניין. לפתע הוא שם לב שטיח נופל מהתקרה שנמצאת מתחת לבניין וקרא לנו כדי לראות את המצב. אנחנו צלצלנו למכבי האש ודיווחנו להם", אמרו. "עם הגעת צוותי הכיבוי, ראש המשמרת החליט לפנות את הדיירים עד הגעת המהנדס מטעם עיריית בית שמש. לאחר מכן המשטרה גם כן הגיעה, חסמה את הגישות לכניסה לבניין ועזרה בפינוי של הדיירים.

"אחרי מספר דקות הגיעו צוותי העירייה ביחד עם מהנדסת העירייה בכדי לאשר את הפינוי. במקביל הוחלט להזמין מהנדס חיצוני שיעריך את הנזק ויבדוק את הנזק גם. בשלב הזה החלו צוותי הרווחה לקבל את שמות הדיירים ולהעניק סיוע. גם נציגים מטעם 'חברת פיתוח' שמקדמת את פרויקט הפינוי בינוי בעיר יצרו קשר איתנו על מנת לסייע.

"לקראת שעות הצהריים הגיע המהנדס החיצוני ומסר לנו שלא נוכל לשוב לדירות בזמן הקרוב אלא רק לאחר ביצוע עבודות חיזוק לבניין. אחרי כמה שעות שמו חיזוקים מעץ. לאחר מכן עדכנו אותנו בסביבות 21:00 שאנחנו יכולים לחזור לדירות".

מה לגבי הליקויים? עדכנו אתכם מתי הם יטופלו?

"הם דיברו איתנו על העניין הכלכלי. המהנדס צפוי לערוך תרשים של הבניין עליו נצטרך לשלם ככל הנראה על החיזוקים והתיקונים של הליקויים. אין לנו מושג מאיפה נביא את הכסף. אבל ממה שהבנו בשיחה, שההוצאות יוטלו עלינו, ביחד עם ליקוי התיקונים. אנחנו חייבים לציין את חברת 'נתיב פיתוח' שהציעה את עזרתה בנושא אך לבינתיים אנחנו מחכים להחלטת המהנדס".

הנזק של הבניין בביאליק, שנבנה בערך בשנות ה-60 מזכיר נזקים שקיימים בבניינים וותיקים אחרים בעיר ובערים אחרות, כזכור רק לאחרונה נהרסו כמה בניינים בשל סיטואציות דומות מחשש לקריסה. למרות שלפי המהנדסים, המצב בבניין הנוכחי הוא שונה משאר הבניינים שקיבלו צו הריסה. רוב התושבים שעברו להתגורר בבניין היו וותיקים, תושבי המעברות, חלקם נפטרו וכעת הדירות מושכרות לתושבים צעירים ומבוגרים אחרים שחוששים על מר גורלם".

משפחת בניסטי: "לא דאגו לצעירים לחלופות"

דיירי הבניין – שרה ותומר בנסטי:

"שמו אתמול את התומכים מעץ בתקרה של הבניין, המצב לא נראה טוב ואנחנו לא בטוחים מה יהיה. יש דיירים שאין להם לאן ללכת או איפה לישון, אנחנו כרגע נמצאים אצל חמותי ומפחדים לחזור אם לומר את האמת"

מה התחושות שלכם?

"אנו חוששים לגור בבניין מלפני שנים רבות. כעת יש ליקויים ואנחנו מקווים שתהיה התקדמות בעניינים הבירוקרטיים. אנחנו מקווים שיקבלו את כל האישורים במהרה כדי לקדם את ההתחדשות העירונית, כי אחרת לא נוכל להמשיך להתגורר בבניין הזה ובמצבו הנוכחי.

"התחושות קשות במיוחד לאור מה שקרה ברמת גן, בת ים והשבוע גם ברעננה. ברמת גן ראש העירייה והצוות שלו הוציאו צו פינוי והריסה לבניין שהיה ממש על סף קריסה והציל את המצב, בבת ים היה ממש נס כאשר זה קרה בפחות מ24 שעות. לאחרונה ברעננה תוך כדי תהליך תמ"א 38 קרס חלק מהבניין שלבסוף נהרס בלילה בהחלטת מהנדס".

שוחחנו עם זוג הורים צעירים, בני 30. להם לא ניתן פתרון זמני לדיור בשל המצב. כעת הם מתגוררים אצל ההורים ומקווים לטוב. "שמו אתמול את התומכים מעץ בתקרה של הבניין, המצב לא נראה טוב ואנחנו לא בטוחים מה יהיה. יש דיירים שאין להם לאן ללכת או איפה לישון, אנחנו כרגע נמצאים אצל חמותי ומפחדים לחזור אם לומר את האמת", שיתפו בצער שרה ותומר בנסטי, הורים לילדה בת שנתיים וחצי. "אנחנו שוכרים שם עוד מעט שנה דירה ומחכים בקוצר רוח לסיים את החוזה ולעוף מפה כי הבניין מתחיל להתפורר. אנחנו לא מאמינים שזה ייפתר, לא. אנחנו חושבים שעושים צחוק מאנשים".

הודיעו לכם מתי הסיפור ייפתר?

"כרגע שמו תומכים זמניים, אז אין לדעת. יכול להיות שבוע, יכול להיות מחר. לא אמרו. הרווחה נתנה מענה רק למבוגרים. אני ובעלי בני 30 פלוס ילדה בת שנתיים וחצי ולנו לא מצאו פתרון".

מלבד זוג הצעירים שמרגישים שהמצב מתדרדר ומפוחדים, גם גלית יוסף, בעלת דירה בבניין מביעה חששות ומסבירה כמה זה עלול להיות מפחיד. "לי באופן אישי יש דייר בדירה שלא מוכן להישאר ובצדק. הוא יישאר רק החודש ובחודש הבא זה לא יהיה רלוונטי להישאר. אם את שואלת אותי? אני לא רוצה להיות שם, זה מפחיד אותי. גם העמודים ששמו שם, הם עמודים מברזל שלא תומכים בכלל. התחושות שלנו הן שבעוד חודש נצטרך לצאת מהבניין בגלל הליקויים החמורים ועלות התיקון שלהם היא מעל 500 אלף שקלים".

סכום לא קטן.

"נכון. את חייבת להבין שקניתי דירה מעמידר, לא קניתי בניין שאני או הדיירים צריכים לשלם מכיסם על כך. מה גם שיש תוכניות של פינוי בינוי, אז למה שהעירייה לא תאשר לנו במצב הנוכחי והמסוכן? המהנדס נתן כרגע חודש להתחיל בתיקונים, אבל אם זה לא יקרה הם יפנו את האנשים סופית מהבניין. זה המצב. אנשים יזרקו לרחוב. יש לנו משכנתאות על הדירות האלה וזה מכניס אותנו למצב לא פשוט".

לאן פינו את המבוגרים?

"פינו אותם לבית אבות וגם הציעו לחלק לעבור למתנ"ס בינתיים. בגדול הציעו להם להסתדר עם המשפחות. אחר כך המהנדס אמר לחזור בשעה 21:00 והציע לנו להתאחד ולשלם על כל הליקויים. את צריכה להבין, יש בבניין שלושה דיירים ששייכים לעמידר ושאר הדיירים גרים בדירות שנקנו באופן פרטי. קניתי דירה, לא בניין. למה אני אמורה להשתתף ולשפץ את הבניין? והדיירים – אין להם מה לאכול. למה הם צריכים להשתתף בסכום כזה? בעוד חודש יסגרו את מקום ויגידו שאי אפשר להיכנס יותר. ואז מה? ברגע שהמהנדס יודיע על קריסה, אף אחד לא יוכל להוציא משם ציוד. אנשים יצטרכו להתארגן על זה ולמצוא לעצמם מקום לישון בו".

התומכים הזמניים שהוצבו השבוע בבניין

גלית יוסף:

"קניתי דירה מעמידר, לא קניתי בניין שאני או הדיירים צריכים לשלם מכיסם על כך. מה גם שיש תוכניות של פינוי בינוי, אז למה שהעירייה לא תאשר לנו במצב הנוכחי והמסוכן? המהנדס נתן כרגע חודש להתחיל בתיקונים, אבל אם זה לא יקרה הם יפנו את האנשים סופית מהבניין. זה המצב. אנשים יזרקו לרחוב"

מצב לא קל. דיברו איתכם על פינוי בינוי?

"הם דיברנו איתנו על זה בעבר, למה שעכשיו הם לא יעשו את זה? זה יכול להציל אותנו. אני לא יודעת מה מתנהל שם. אבל מה שבטוח שהחיזוק שהם החליטו לעשות לבניין לא מוצא חן בעיני אף אחד. אני ואף אחד מהדיירים לא היה ישן שם אם היה לו מקום אחר. זה מפחיד".

מנכ"ל העירייה, איתמר ברטוב אמר: "אנחנו פועלים בהתאם להנחיות המהנדס".

מקרה ביאליק 6 הוא לא הראשון בעיר. בתקופת החגים דיווחנו לכם שבניין נוסף ברחוב הנרקיס 135 קיבל צו פינוי בעקבות קריסה. בבית שמש קיימים המון בניינים שנבנו לפני עשרות שנים, האם אחרי המצב בביאליק והנרקיס יחליטו להחיל פינוי בינוי? ימים יגידו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיתוף הכתבה:

עוד כתבות שאולי יעניינו אותך:

תותח בכדורגל

הגיע היום והגיעה השעה – המאמן של הקבוצה המקומית "עירוני בית שמש" אלירן סגל התותח חגג את יום הולדתו

"נלחם כדי שנמשיך לחיות"

סמ"ר נוה חבשוש (20) נהרג בתקרית הטנק בלבנון. יחד איתו נהרגו עוד שלושה חברי צוות | "היה ילד של אור, טוב לב, צנוע ואוהב אדם", שיתף חיים חבשוש, אביו. "תמיד ראה את האחר לפני שראה את עצמו" | יהי זכרו ברוך

המתכון של השף: טארט תרד וגבינות

מתכון קל להכנה לקיש פריך עם בצק מלוח עשוי מעשבי תיבול ומלית תרד וגבינות | השילוב של גבינת בולגרית פיראוס וגבינת שמנת מבטיח טעם עשיר וקרמי. הקיש הזה מתאים לארוחה קלה, ויכול לשמש גם כתוספת לפיקניק או לארוחת ערב קלילה

המתכון של אושרת: גושגושדה בוכרי

מאפה בצק קריספי במילוי בשר עסיסי. מנה שאני אוהבת להכין לארוחת צהריים ולארוחת ביניים | אבל מי שממש אוהב את המנה – לכו על מנה עיקרית. שאף אחד לא יעצור אתכם | מומלץ לקרוא את הטיפים תחילה

נערכים לעשור הבא: העירייה הציגה תוכנית פיתוח בסך כ-200 מיליון

השבוע נפגשו בכירי העירייה, בניהם ראש העירייה עם יו"ר מפעל הפיס לגבי תוכנית פיתוח העיר בסך של כ-200 מיליון שקל | התוכנית נועדה לתת מענה לקצב הצמיחה המהיר של העיר

מפחיד: פיצוץ ענק תועד ליד בית שמש

פיצוץ גדול תועד השבוע סמוך לעיר בית שמש והפיץ אור גדול | החברה הביטחונית "תומר" אמרה כי מדובר בפיצוץ מבוקר וכי אין חשש לציבור | בשלב זה לא הוברר מדוע הפיצוץ המבוקר לדבריהם, התקיים בשעות הלילה - וללא התרעה לציבור

מרכז חדש להתפתחות הילד נחנך ברמה ד'

שלוחה חדשה של מרכז "קשת" - המרכז העירוני לגיל הרך, נחנכה השבוע במתנ"ס דורות שברמה ד' | השלוחה הוקמה במטרה להנגיש שירותי התפתחות הילד למשפחות המתגוררות בשכונה ובסביבתה

אישום: חרדי בן 46 הצית צמחיה סמוך למשטרה

פרקליטות המדינה הגישה השבוע לבית המשפט המחוזי, כתב אישום חמור כנגד חרדי בן 46 מהעיר בחשד שהצית שלוש פעמים צמחייה סמוך למשטרת בית שמש במהלך המחאות

מפחיד: אם ובנה נמחצו ברכב בתאונת דרכים וניצלו בנס

אישה בת 26 ותינוק בן חצי שנה נלכדו ברכב לאחר שהתנגשות עם משאית | לוחמי האש הוזעקו למקום וחילצו אותם מתוך הרכב המעוך תוך רגישות ומקצועיות ולאחר מכן, הם פונו לבית החולים כשמצבם הוגדר בינוני

יחידת החילוץ העירונית: הצטרפו עשרות מתנדבים חדשים

אחרי מלחמת "שאגת אר" והצורך להרחיב את המענה העירוני לשעת חירות – העירייה הודיעה על קורס הכשרה למתנדבי יחידת סע"ר העירונית והכשירה מתנדבים בתחומי החילוץ

כ-500 בני נוער נהנו מאירועי קיץ

השבוע נפתחו אירועי הקיץ בבית שמש. מעל 500 בני נוער מהעיר הגיעו, ונהנו מלהקת הייפ קרו ואושיית הטיקטוק אייל לוי שהופיעו באמפי ברנקו וייס | משה שטרית אמר: "האירוע מהווה את פתיחת סדרת אירועי הקיץ שיתקיימו ברחבי העיר במהלך החודשים הקרובים"