המעגל נסגר

שני לוק ה"יד שנרצחה בטבח ב-7 באוקטובר והובלה לעזה בטנדר מלא במחבלים, חולצה ביום שישי האחרון והובאה למנוחות | מאות תושבים ואזרחים ליוו אותה בדרכה האחרונה. אביה של שני, ניסים אמר בהלווייתה: "סליחה שלא הבנו את גודל הסיכון. כשלתי בהגנה עליך"

אל בית העלמין בשריגים הגיעו מאות תושבים ואזרחים ללוות את שני לוק הי"ד בדרכה האחרונה. לוק שנרצחה ב-7 באוקטובר והובלה לעזה על טנדר מלא במחבלים, חולצה רק ביום שישי האחרון אחרי 7 חודשים בהם ככל הנראה הוחבאה במנהרה. יחד איתה חזרו עוד שניים נוספים – עמית בוסקילה ויצחק גלרנטר. יום לאחר מכן גופה נוספת אותרה, והיא של החטוף רון בנימין. הי"ד.

שני לוק, בת 22 במותה, גדלה בשריגים ובצעירותה עברה עם משפחתה לפורטלנד, אורגון. בהמשך היא חזרה לישראל והייתה אומנית קעקועים ומשפיה ברשת. ב-7 באוקטובר היא נסעה לפסטיבל ליד רעים וברחה יחד עם בוסקילה וגלרנטר לצומת מפלסים, שם נרצחו בידי מחבלי חמאס. במשך מספר שעות הופץ סרטון בו תועדה גופתה נגררת לרצועת עזה על טנדר שוב ושוב בכל הרשתות החברתיות ובטלוויזיה.

הלוויתה של שני לוק הי"ד בשריגים. מאות הגיעו

אימה ריקי ספדה לה:

"שלושה שבועות חשבנו שהיא בחיים ושהיא תחזור. כמו משפחות החטופים, כל לילה חשבנו עליה עד שהודיעו לנו שהיא מתה שם. לא האמנתי שיצליחו להחזיר את הגופה. הייתה הקלה כשאמרו לנו שמצאו אותה. זה היה כמו מתנה גדולה בתוך המצב הקשה"

בהלווייתה אמרה אימה, ריקי על הקבר: "לפני יותר משישה חודשים ישבנו שבעה ועכשיו באנו לסגור מעגל ולהיפרד מגופתה שחזרה אלינו. שלושה שבועות חשבנו שהיא בחיים ושהיא תחזור. כמו משפחות החטופים, כל לילה חשבנו עליה עד שהודיעו לנו שהיא מתה שם. לא האמנתי שיצליחו להחזיר את הגופה. הייתה הקלה כשאמרו לנו שמצאו אותה. זה היה כמו מתנה גדולה בתוך המצב הקשה. אנו מודים לחיילים שהוציאו אותה משם. אמרנו שאנחנו לא רוצים שאף חייל יסכן את חייו עבור זה. שני לא נתנה לאף אחד להגיד לה מה ללבוש ומה לעשות. היא חיה את החיים בצורה אינטנסיבית ועם כל הלב שלה".

אביה ניסים לוק ספד לה: "מסע הבלהות הזה של כולנו התחיל ב-7 באוקטובר ולמעשה עדיין לא הסתיים. בהמשך הבנו שגם את לא היית רוצה ששום שערה תיפול מראשו של חייל בשביל לחלץ את גופתך. תודה לחיילים שסיכנו את עצמם. שני, אני רוצה לבקש ממך סליחה שלא הבנו את גודל הסיכון, שנרדמנו בשמירה. ידענו שאת הולכת למסיבה, ידענו איפה היא והרגעת אותנו שיש שם שמירה ומשטרה. לא ידענו את גודל הסיכון שגדל וצמח כפסע מאיתנו. כשלתי בלהגן עלייך.

"כל ההגנות כשלו – הביטחוניות וגם המדיניות. דמם של הנופלים אינו הפקר וצועק מהאדמה", המשיך לוק. "ההנצחה הראויה לך ולכל הנטבחים היא תקומה. תקומה מלאה ושלמה, בלי פחד או התנצלות. מגיע לנו לחיות במדינה המובטחת לנו בביטחון ואושר. זה יהיה הזיכרון. ההנהגה שלנו חוזרת על טעויות העבר מבלי ללמוד. אם נמשיך לעשות את אותן טעויות – אנו עלולים לאבד את מדינתנו. שני, במותך הפכת לסמל בכל עיתוני העולם, ברשתות הטלוויזיה וברשתות החברתיות. ואת כמלאך מול רוע צרוף".

הובאה למנוחות, אחרי 7 חודשים 

אביה ניסים ספד לה:

"אני רוצה לבקש ממך סליחה שלא הבנו את גודל הסיכון, שנרדמנו בשמירה. ידענו שאת הולכת למסיבה, ידענו איפה היא והרגעת אותנו שיש שם שמירה ומשטרה. לא ידענו את גודל הסיכון שגדל וצמח כפסע מאיתנו. כשלתי בלהגן עלייך"

משפחתה המורחבת של לוק ישבה סביב ארונה ועליו דגל ישראל ופרח קטן. סבתה הצביעה על הארון ואמרה. "היא פה", ופרצה בבכי. לאורך ההלוויה כולה היא כמעט ולא הסיטה את עיניה מהארון.

"בנר שמיני של חנוכה כתבתי פתק והנחתי מתחת לחנוכייה עם משאלה שאת תהיי פה היום", סיפרה בת דודתה. "מאז הסתכלתי על הפתק הזה כל יום. בפתק היה כתוב: 'מתפללת אליך השם, שתביא את גופתה של שני אלינו'. הבוקר הוצאתי את הפתק. אני מבטיחה שאקח אותך איתי לכל נוף שאראה ולכל ריקוד שארקוד".

חברותיה של שני, שאהבו אותה נורא ספדו לה: "אנחנו רוצות להגיד לך תודה. אחת-אחת אספת אותנו, חיברת בינינו. אנחנו מרגישות אותך. הצוואה שלך היא חופש, אהבת אדם ואמנות. לא תהיה עוד אחת כמוך, שני. בנית לנו שבט מיוחד, בית".

בסיום ההלוויה אחיה של שני, עמית, שר שיר שכתבה שתיאר כמעט במדויק את מה שקרה: "נגמר היום, בא לי הביתה, אך אין לי חרב ומגן ולא בא לי מלחמות. אז אטייל פה ושם איתם ואיתם, אך לבסוף אחזור הביתה. כשכבר חושך לאן אלך, כשאין עוד מקום שאוכל לקרוא לו בית. כשכבר חושך לאן אלך, אך לבסוף אחזור הביתה".

ראש העיר בית שמש, שמואל גרינברג נכח בהלוויה ואמר, "הלב של כל תושבי בית שמש עם משפחת לוק היקרה ואביה ניסים, בן העיר בית שמש, עם היוודע הבשורה על מציאת גופתה של שני לוק ז״ל, נכדתו של עמרם לוק ז״ל, ראש המועצה של בית שמש בעבר. שני נרצחה באכזריות בלתי נתפסת על ידי מחבלי חמאס וגופתה אותרה יחד עם גופות חטופים נוספים על ידי חיילי צה״ל האמיצים שפועלים יומם וליל כדי להשיב את כל החטופים – אלה שבחיים ואלה שלצערנו אינם בחיים.  אני משתתף בצער המשפחה ושולח תנחומים מעומק הלב בשם כל תושבי בית שמש. השם יקום דמה"

המטוס שהוביל את הגופות לארץ | צילום: דובר צה"ל

חברותיה של שני:

"אנחנו רוצות להגיד לך תודה. אחת-אחת אספת אותנו, חיברת בינינו. אנחנו מרגישות אותך. הצוואה שלך היא חופש, אהבת אדם ואמנות. לא תהיה עוד אחת כמוך, שני. בנית לנו שבט מיוחד, בית"

גופתה נותרה שלמה

7 חודשים שני לוק ה"יד הוחבאה בעזה על ידי מחבלי החמאס. 7 חודשים שהם 230 יום. אביה, ניסים שזיהה את גופתה אמר, "היה זיהוי ודאי לגופה שלה, ויותר מזה – דבר שהפתיע אותי: היא הייתה שם 230 יום, שבעה חודשים, חשבתי שיהיו קצת עצמות וכולי. ראיתי תמונות, הגופה שלימה. חוץ מהפציעה שהייתה לה כבר מהתחלה בראש. הידיים, הראש, הצבע, כאילו היא חיה. ממש הופתעתי כי לא חשבתי שאחרי שבעה חודשים אראה דבר כזה. היה לי קשה. אבל זה שימח אותי כי אומרים שאנשים קדושים הגוף שלהם נשאר לאורך זמן".

הגיעו לנחם מכל קצוות הארץ. בהלוויתה של לוק הי"ד

ניסים על מראה גופתה:

"היה זיהוי ודאי לגופה שלה, ויותר מזה – דבר שהפתיע אותי: היא הייתה שם 230 יום, שבעה חודשים, חשבתי שיהיו קצת עצמות וכולי. ראיתי תמונות, הגופה שלימה. חוץ מהפציעה שהייתה לה כבר מהתחלה בראש. הידיים, הראש, הצבע, כאילו היא חיה. ממש הופתעתי כי לא חשבתי שאחרי שבעה חודשים אראה דבר כזה"

זה לא הזמן להפגנות

אחרי שגופתה של שני לוק הי"ד חזרה, אביה ניסים לוק, תקף את ההפגנות המתקיימות בתקופה האחרונה וביקש, "זה לא הזמן להפגנות", אמר בריאיון לערוץ 14. "כשהכל יגמר, כשהמלחמה תיגמר, כשננצח – תצאו אחר כך להפגנות. אבל עכשיו זה שיסוי אח באחיו, זה לא הזמן. זה דלק לאויבים שלנו".

הוא הוסיף וקרא: "אני מבקש גם מאנשי הליכוד ומאנשי הימין, לא לצאת להפגנות. פשוט עוד אחד ועוד אחד ועוד אחד והמדינה תקרוס. לדבריו, "התוניסאי יצא ושרף את עצמו באביב הערבי והלכה תוניס. המצרי שיצא ורק שרף את עצמו – הלכה מצרים ועד היום הם סובלים". עוד הוסיף: "מה אתם רוצים, שזה יקרה לנו? אני מבקש, לא לצאת להפגנות, לא ימין ולא שמאל ולא כרגע. זה הדלק לאויבים שלנו".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיתוף הכתבה:

עוד כתבות שאולי יעניינו אותך:

תותח בכדורגל

הגיע היום והגיעה השעה – המאמן של הקבוצה המקומית "עירוני בית שמש" אלירן סגל התותח חגג את יום הולדתו

"נלחם כדי שנמשיך לחיות"

סמ"ר נוה חבשוש (20) נהרג בתקרית הטנק בלבנון. יחד איתו נהרגו עוד שלושה חברי צוות | "היה ילד של אור, טוב לב, צנוע ואוהב אדם", שיתף חיים חבשוש, אביו. "תמיד ראה את האחר לפני שראה את עצמו" | יהי זכרו ברוך

המתכון של השף: טארט תרד וגבינות

מתכון קל להכנה לקיש פריך עם בצק מלוח עשוי מעשבי תיבול ומלית תרד וגבינות | השילוב של גבינת בולגרית פיראוס וגבינת שמנת מבטיח טעם עשיר וקרמי. הקיש הזה מתאים לארוחה קלה, ויכול לשמש גם כתוספת לפיקניק או לארוחת ערב קלילה

המתכון של אושרת: גושגושדה בוכרי

מאפה בצק קריספי במילוי בשר עסיסי. מנה שאני אוהבת להכין לארוחת צהריים ולארוחת ביניים | אבל מי שממש אוהב את המנה – לכו על מנה עיקרית. שאף אחד לא יעצור אתכם | מומלץ לקרוא את הטיפים תחילה

נערכים לעשור הבא: העירייה הציגה תוכנית פיתוח בסך כ-200 מיליון

השבוע נפגשו בכירי העירייה, בניהם ראש העירייה עם יו"ר מפעל הפיס לגבי תוכנית פיתוח העיר בסך של כ-200 מיליון שקל | התוכנית נועדה לתת מענה לקצב הצמיחה המהיר של העיר

מפחיד: פיצוץ ענק תועד ליד בית שמש

פיצוץ גדול תועד השבוע סמוך לעיר בית שמש והפיץ אור גדול | החברה הביטחונית "תומר" אמרה כי מדובר בפיצוץ מבוקר וכי אין חשש לציבור | בשלב זה לא הוברר מדוע הפיצוץ המבוקר לדבריהם, התקיים בשעות הלילה - וללא התרעה לציבור

מרכז חדש להתפתחות הילד נחנך ברמה ד'

שלוחה חדשה של מרכז "קשת" - המרכז העירוני לגיל הרך, נחנכה השבוע במתנ"ס דורות שברמה ד' | השלוחה הוקמה במטרה להנגיש שירותי התפתחות הילד למשפחות המתגוררות בשכונה ובסביבתה

אישום: חרדי בן 46 הצית צמחיה סמוך למשטרה

פרקליטות המדינה הגישה השבוע לבית המשפט המחוזי, כתב אישום חמור כנגד חרדי בן 46 מהעיר בחשד שהצית שלוש פעמים צמחייה סמוך למשטרת בית שמש במהלך המחאות

מפחיד: אם ובנה נמחצו ברכב בתאונת דרכים וניצלו בנס

אישה בת 26 ותינוק בן חצי שנה נלכדו ברכב לאחר שהתנגשות עם משאית | לוחמי האש הוזעקו למקום וחילצו אותם מתוך הרכב המעוך תוך רגישות ומקצועיות ולאחר מכן, הם פונו לבית החולים כשמצבם הוגדר בינוני

יחידת החילוץ העירונית: הצטרפו עשרות מתנדבים חדשים

אחרי מלחמת "שאגת אר" והצורך להרחיב את המענה העירוני לשעת חירות – העירייה הודיעה על קורס הכשרה למתנדבי יחידת סע"ר העירונית והכשירה מתנדבים בתחומי החילוץ

כ-500 בני נוער נהנו מאירועי קיץ

השבוע נפתחו אירועי הקיץ בבית שמש. מעל 500 בני נוער מהעיר הגיעו, ונהנו מלהקת הייפ קרו ואושיית הטיקטוק אייל לוי שהופיעו באמפי ברנקו וייס | משה שטרית אמר: "האירוע מהווה את פתיחת סדרת אירועי הקיץ שיתקיימו ברחבי העיר במהלך החודשים הקרובים"