קיבל את חייו במתנה

אבנר כהן, תושב העיר נזקק לתרומת כליה דחופה – הוא פנה למערכת העיתון לפני כשנתיים וביקש שנסייע לו בחיפוש אחר תורם. במסע משותף התורם המיועד נמצא

אבנר כהן (51) תושב העיר, פנה למערכת העיתון לפני שנתיים וביקש, "תעזרו לי למצוא כליה". מיד התגייסנו והכנו כתבה שתנסה לקשר בינו לבין התורם שיציל את חייו. הפרסום התגלגל ברשתות החברתיות ובין התושבים, עד שהגיע תושב אחד שהרים את הכפפה. הקשר בין השניים הגיע כמו נס משמיים, התורם ראה את הכתבה ברשת ופנה לאישתו של כהן ומשם הכל היסטוריה. לא היה ניתן לתאר את השמחה של כהן ובני משפחתו כאשר התבשרו שנמצא תורם, ותורם מתאים. לבנה אחותו מספרת שלפני כן היה בחור אחר שרצה לעזור להם, ומעל חצי שנה שהתהליך נמשך בלי שום תוצאה. "מצבו של אבנר בזמן הזה התחיל להתדרדר. הבחור שרצה לתרום ניסה לעזור, אבל לא הייתה התקדמות מצידו. לכן החלטנו להפסיק את התהליך ולהמשיך לחפש. פנינו שוב למערכת העיתון וביקשנו לכתוב כתבה נוספת על אבנר, ומשם הגיע התורם".

הקשר בין התורם למשפחת כהן לא היה מקרי בכלל. כשהוא ראה את הכתבה, הוא פנה למשפחה וכך בעצם גילה שהוא מכיר את לבנה, אחותו של אבנר. "הכרנו אותו, הוא תושב העיר ועבד איתי", סיפרה לבנה. "כשגיסתי נתנה לו את הנייד שלי וסיפרה לו שאני אחראית על כל הנושא, הוא ראה שזה המספר שלי והרגשתי שזה זה. שהוא יהיה התורם של אחי".

"כהן עבר לפני כחודש השתלת כליה ובימים אלו נמצא בהתאוששות ובשיקום של שלושה חודשים תחת טיפול של כדורים ומעקב של פעמים בשבוע בבית החולים הדסה עין כרם. "אני לא מאמין שהצלחתי לעבור את זה"

כהן עבר לפני כחודש השתלת כליה ובימים אלו נמצא בהתאוששות ובשיקום של שלושה חודשים תחת טיפול של כדורים ומעקב של פעמים בשבוע בבית החולים הדסה עין כרם. "אני לא מאמין שהצלחתי לעבור את זה. כל רופא שהייתי איתו בקשר הלחיץ אותי ואמר לי להתחיל דיאליזה. אבל חששתי. גם אחותי לבנה מאוד חששה מזה", אמר השבוע כהן. "התעקשתי שהוא לא יכנס לדיאליזה", הוסיפה אחותו לבנה. "אבא שלנו ז"ל גם היה חולה כליות (מחלה תורשתית) והתנגד לעשות דיאליזה. כל האחים שלו עשו, כי גם להם הייתה את המחלה הזאת. הוא היה מספר שהם היו חוזרים משם מרוסקים ועד שהם כבר היו מתאוששים, הם היו צריכים עוד פעם לחזור ולעשות טיפול. אני זוכרת את היום שבו אבא שלי החליט שהוא הולך על זה, שהוא מתחיל טיפולי דיאליזה, ביום שהוא קבע ללכת הוא נפטר ולא עשה את הטיפול בסוף. מאז זה רודף אותי. גם אני הייתי צריכה לעשות דיאליזה אבל לא הייתי מסוגלת להתחיל בגלל מה שראיתי אצל האחים של אבא שלי ואצלו".

כהן לא מאמין שעבר את ההשתלה

כהן מאושר שלא הצטרך בסופו של דבר לעבור דיאליזה, ובעיקר שמח שעבר את הניתוח בשלום. "זה היה קשה, מורכב ומסובך אבל אנחנו אחרי זה, שמחים ומודים לכל מי שעזר ולקח חלק. אני רוצה להגיד תודה לאחותי לבנה, שלקחה את הפרויקט הזה בידיים, מכתבה בעיתון ועד לבדיקות בירושלים, בתל אביב וכמובן עד לתורם. זה לא מובן מאליו. ולגבי התורם? אני אודה לו כל החיים. כל יום אנחנו מדברים, גם אחרי ההשתלה ואחרי שהוא כבר השתחרר, הוא הגיע לבקר ומתקשר לבדוק איך אני מרגיש. הפכנו למשפחה".

על הפגישה עם התורם:
"הייתה התרגשות גדולה ומבוכה שהלכה ונעלמה תוך שיחה מרגשת, והחיבור ממש נוצר. זה הרגע בו אדם זר לחלוטין מגיע לבית החולים כדי לתת חלק מגופו לא על מנת לקבל, זה הדבר הכי יפה שקיים, זוהי ארץ ישראל היפה ומכאן אנו למדים שכל בני ישראל הם אחים"

כשפגשת את התורם לראשונה, מה אמרתם אחד לשני?
"הייתה התרגשות גדולה ומבוכה שהלכה ונעלמה תוך שיחה מרגשת, והחיבור ממש נוצר. זה הרגע בו אדם זר לחלוטין מגיע לבית החולים כדי לתת חלק מגופו לא על מנת לקבל, זה הדבר הכי יפה שקיים, זוהי ארץ ישראל היפה ומכאן אנו למדים שכל בני ישראל הם אחים".

כהן: "הייתי ברגעים האחרונים"

אתה מרגיש שקיבלת את החיים בחזרה?
"לגמרי כן. קיבלתי חיים במתנה ואני מודה על כך במשך כל יום לבורא עולם ולתורם שבזכותו הכל קרה ואני ממשיך בחיי. ההשתלה מבחינתי היא מעל הטבע, זה לא מובן בכלל. הוא הציל אותי, נתן לי את החיים במתנה. הייתי ממש ברגעים האחרונים".

היה שלב שכמעט וויתרתם?
"לא איבדנו תקווה לרגע", אמרה לבנה אחותו. "עם כל המצב הקשה שהוא היה בו, הלכתי עם האמונה הכי חזק שיש. אמרתי לו שימשיך לחיות ושיהיה בסדר".

לבנה אחותו:
"אבא שלנו ז"ל גם היה חולה כליות (מחלה תורשתית) והתנגד לעשות דיאליזה. כל האחים שלו עשו, כי גם להם הייתה את המחלה הזאת. הוא היה מספר שהם היו חוזרים משם מרוסקים ועד שהם כבר היו מתאוששים, הם היו צריכים עוד פעם לחזור ולעשות טיפול"

"אני רוצה לקרוא לכל האנשים שיכולים לתרום ורוצים, תדעו שאתם מצילים חיים", הוסיף כהן, "כל מציל נפש אחת בישראל כאילו הציל עולם ומלואו. עבורי הוא הציל לא רק את החיים שלי, אלא את כל המשפחה שלי, אני אבא לילדים. אני גם רוצה להודות לכל תושבי העיר, כולם דאגו וברכו אותי כששמעו שאני נכנס לניתוח. אין על תושבי בית שמש ברגעים האלו, בתור ירושלמי לשעבר אני אומר את זה".

מה החזיק אותך חזק ובחיים?
"האמונה שהכל מסתדר בסוף וכמובן המשפחה המדהימה שלי".

איך החיים שאחרי?
"בדיוק עברתי את הניתוח ומקווה שהחיים יהיו יפים ומאירים מעכשיו. קיבלתי את חיי במתנה ואני הולך לשמור על בריאות הגוף והנפש וליהנות מהחיים", אמר כהן. ""עכשיו אנחנו מחפשים בית. לפני חצי שנה מכרנו את הבית אחרי תקופה ארוכה שחיפשנו קונה. עוד ארבעה חודשים אני מפנה את הבית ועדיין לא מצאתי דירה אני תקווה שאמצא בית למשפחתי בהקדם".

אין עבודה – קשה

לפני הניתוח והתדרדרות במצבו של כהן, הוא היה נהג מונית פעיל בירושלים. מאז שמצבו החמיר, הוא התחיל לעבוד כמה שעות בלילות וכך המשיך בשגרת חייו כמה שיכל. אבל אז הגיעה הקורונה ומאחר והוא בקבוצת סיכון הוא הפסיק לעבוד. "28 שנים הייתי נהג מונית. כמובן לאחר שאחלים לא אוכל לחזור לעבודתי כנהג מונית. מאוד מסוכן עבורי, עולים איתי המון אנשים שאינני יודע מה מצבם הבריאותי גם להיות ליד אדם חולה אפילו בשפעת זה מסוכן עבורי מאחר ואני ללא מערכת חיסון". 

"עד היום כשעובד מגיע לעבודה מצונן אני צועקת עליו", הוסיפה לבנה לדבריו של אבנר. "למה הוא מגיע לעבודה חולה? אוי ואבוי. בשביל מושתלי כליה זה יכול לעלות בחיים".

מה החלום?

"להיות בריא ושמח למצוא בית למשפחתי ולמצוא עבודה שתתאים למצבי".

משהו קטן ואחרון?

"אני שוב רוצה להודות לתורם ולבני משפחתו על ההקרבה שעשו למעני. זה לא מובן מאליו. כל החיים הוא יישאר חלק ממני ולא משנה כמה אכתוב ואומר, התודה היא גדולה הרבה יותר. אתה מלאך – לעולם תהיה חלק מהחיים שלי. לבני משפחתי, לאישתי ולארבעת ילידיי, לאחותי לבנה שהייתה איתי יד ביד מתחילת המסע וממשיכה ללוות אותי עד היום, למשפחה המורחבת, לצוות הרפואי המדהים מהדסה עין כרם ולתושבי בית שמש שדאגו ונתנו את ברכתם. אין כמוכם. לבד אחד ענק".

הכליה שהצילה את לבנה

לפני שש שנים לבנה וקנין, אחותו של אבנר, פנתה אל מערכת "שוס הדרך" בבקשה אחת: "תעזרו לי למצוא כליה ולהמשיך לחיות". ימים ספורים לאחר פרסום הכתבה, וקנין קיבלה כליה וכעת, שמחה ומאושרת על כך שאבנר קיבל גם כליה

לבנה וקנין אלמנה ואם לשלושה ילדים, נמצאת היום בנקודה אחרת בחיים. זאת לאחר תרומת הכליה שקיבלה לאחר שפרסמה את הכתבה בעמוד הפייסבוק שלה. "העלנו את הכתבה לפייסבוק ומיד התחילו לעשות שיתופים רבים", היא אמרה. "אחרי כמה זמן, אחת מהחברות שלי בפייסבוק, שיתפה גם בדף שלה את הכתבה וכך הגעתי אל התורם שלי".

לבנה אחרי התרומה, חייה חיים רגילים

איך הרגשת שמצאת התאמה?
"הרגשתי בעננים. זו הייתה שנה ארוכה עם סדרת בדיקות מקיפה ואינטנסיבית. אבל אני והתורם שלי נכנסנו לתהליך הזה בלב שלם, היה שיתוף פעולה מלא מצד שנינו. התהליך היה ארוך מאוד. בהתחלה היו שלושה אנשים שהיו מעוניינים לתרום, אבל אותה בדקו ראשונה. לאחר מכן הרגשנו שזה מתאים ויצאנו לדרך".

האמנת שדבר כזה יכול לקרות?
"האמנתי, תמיד הייתי באמונה שלמה שהכל יהיה בסדר. הייתי אופטימית לאורך כל הדרך".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיתוף הכתבה:

עוד כתבות שאולי יעניינו אותך:

12 נערים חגגו בר מצווה

12 צעירים מבית שמש חגגו השבוע את בר המצווה שלהם ביחד בכותל המערבי בירושלים

מייצג אותנו בכבוד במנהטן

דביר יצחק, תושב העיר לשעבר נתפס בעדשת המצלמה של לכלוכית בעודו צועד במצעד במנהטן שכל מטרתו היה לתמוך במדינת ישראל ובעם היהודי

מינוי חדש בעירייה

יוסי גמליאל מבית שמש שכיהן מזה עשור כמנהל מחלקת הנוער בעירייה, מונה לסגן מנהל אגף התרבות ומנהל התרבות החרדית

יום הולדת שמח

ליטל שושן המהממת, המוכרת לכולנו ממשרד התיווך mi"נדלן" בעיר חגגה לאחרונה את יום הולדתה

מתחת לראדר

העירייה ניסתה להעביר תוכנית "פינוי בינוי" בשכונת הנשיא שנפגעה מהטיל האיראני במרץ האחרון ללא ידיעת התושבים והמשפחות השכולות | רק לאחר שהחלו עיכובים בתשלום הפיצויים על הנזקים, התושבים גילו שנותרו להם כמה ימים להתנגד לתוכנית | הסערה התפוצצה והעירייה הודיעה: "אנחנו מורידים את נושא פינוי בינוי"

המתכון של השף: טארט מסקרפונה

את טארט המסקרפונה אפשר להכין לימי הולדת, כקינוח אחרי ארוחה עם חברים ולסופ"ש של שישי-שבת. מה שמרגיש לכם | הכי חשוב שכל שכבה היא עונג צרוף לחך, טעימה, רכה ומרגישים שהיא נאפתה באהבה

המתכון של אושרת: פסטה תרד ברוטב שמנת

הכנת פסטה לא רק למשקיענים! לפעמים כשמתחשק לנו משהו מיוחד - להכין פסטה זה בדיוק הכיוון | הילדים שלי אוהבים אותה בכל מצב, אני אוהבת להכין אותה כמנת צהריים. מבטיחה לכם שהכל מתחסל

תושב העיר השתולל והחל לזרוק אבנים על רכבים

תושב בן 32, מבית שמש נעצר השבוע על ידי השוטרים לאחר שהחל לזרוק אבנים על רכבים חונים ונוסעים בירושלים | לפי המשטרה: הוא גרם נזק כבד | החשוד נעצר ולאחר חקירה התגלו מעשי אלימות נוספים

הציתו את תחנת המשטרה ונעצרו

שלושה תושבים מבית שמש בגילאי, 26, 46 ו-56 נעצרו השבוע בחשד שביצעו סדרת פעולות אלימות כלפי תחנת המשטרה בבית שמש: פרצו בכוח את שערי התחנה, נכנסו, הציתו, פגעו בעצים ובצמחיה ועוד | ממ"ז ירושלים אמר: "לא נסבול כל פגיעה בסמלי שלטון ובשוטרים היקרים"

גאווה לעיר: תלמידי בי"ס "שלב" העפילו לגמר הארצי ברובוטיקה

עשו דרך והגיעו לגמר: תלמידי בית הספר "שלב" השקיעו במשך חודשים של למידה עצמאית ומאתגרת של תוכנת רובוטיקה, ובסיום ניגשו לתחרות ארצית והצליחו להעפיל לגמר הגדול

זכו באליפות: קבוצת האריות המקומית, ניצחו 5:4 את אשקלון

קבוצת "אריות בית שמש" לקחו אליפות אחרי משחק מרשים מול הקבוצה מאשקלון וניצחון דרמטי של 5:4 | לאורך כל העונה הפגינו השחקנים נחישות, מחויבות ורוח לחימה יוצאת דופן – והתוצאות הגיעו

אמית נגה: התלמידות יצאו למרוץ לזכר נופלי "חרבות ברזל"

בנות שכבת י"ב מאולפנת אמית נגה בעיר, ניגשו השבוע למבחן הבגרות בחינוך הגופני והחליטו להקדיש אותו לזכר חללי מלחמת "חרבת ברזל" | במרוץ נכחו חלק מנציגי המשפחות השכולות שהגיעו לכבד את הבנות בנוכחותם

לוחם אש הגן על אישה מבוגרת במהלך אזעקה

המבצע שפרץ ל-24 שעות בלבד במדינת ישראל, הקפיץ את כל תושבי המדינה וגם בבית שמש | אנשים מבוגרים ששמעו את האזעקות החלו ללכת למרחבים המוגנים, ולוחם האש שראה את אחת מהם, עצר וסייע לה להגיע למקום מחסה

מטה יהודה: אזור היין זכה ב-9 מדליות בתחרות היין באיטליה

שנה שלישית ברציפות שאזור היין במועצה האזורית מטה יהודה, זוכה במדליות בתחרויות בינלאומיות | השבוע הייתה זכייה נוספת בתחרות היין היוקרתי Città del Vino שבאיטליה