עצמאות 76 למדינה

עם ישראל רגיל למעבר בין יום הזיכרון לעצמאות במשך 75 שנה. אך השנה המעבר היה קשה מהרגיל: עשרות טקסי זיכרון למען החללים שנהרגו ונרצחו במלחמת חרבות ברזל התקיימו בעיר, אליהם הגיעו תושבים רבים שכאבו את כאב המשפחות השכולות | המעבר החד היה מאתגר ולמרות זאת, המשפחות בחרו לחגוג למען הדור הבא. כי "אין לנו ארץ אחרת"
בן הרוש

חגיגות יום העצמאות ה-76 התקיימו בערב יום שני האחרון ברחבי העיר. זאת למרות המציאות המורכבת והקשה ביותר במדינה. מהטקסים, הסרטים, העדויות, הסיפורים המצמררים, המרגשים והעצובים מאוד של הנופלים והנרצחים ושל המשפחות השכולות, למעבר לחגיגות, זיקוקים, הופעות ויציאה לרחובות.

השנה החגיגות היו הרבה יותר מצומצמות. המעבר הזה היה קשה וטעון פי כמה וכמה, כשאנחנו עדיין בתוך הטראומה הלאומית והמקומית שלנו וכשנוספו השנה עוד שמות של טובים וטובות מעירנו. הרגשות השנה יכולים להיות מציפים הרבה יותר. כעס, עצב, אכזבה וחרדה, הן בין אותן התחושות שעלולות להגיע אלינו ואל הילדים בעוצמה גדולה יותר.

נטלי נקש
חגיגות העצמאות בבית שמש

"השנה החגיגות היו הרבה יותר מצומצמות. המעבר הזה היה קשה וטעון פי כמה וכמה, כשאנחנו עדיין בתוך הטראומה הלאומית והמקומית שלנו וכשנוספו השנה עוד שמות של טובים וטובות מעירנו"

השנה ההורים החליטו כאמור לחגוג את חג העצמאות כבשגרה באופן יחסי, וזאת כדי לשדר "ביטחון" עבור ההמשכיות וקיום המדינה למען הילדים. ההורים הסבירו כמה חשוב להם לעודד את הילדים, ולגרום להם לשמוח ופחות לשקוע בעצב. במיוחד כאשר מדובר בילדים בגילים קטנים יותר. הורים מבית שמש סיפרו למערכת העיתון כי, "רצינו לייצר עבורם שגרה וביטחון כדי להדגיש את המשמעות של יום העצמאות. רצינו להעביר להם מסר – שדווקא למרות כל מה שעברנו השנה, מדינת ישראל חוגגת את יום העצמאות".

איך הצלחתם להגביל את הצפייה שלהם בסרטונים, בסיפורים ובמקרים הקשים?

"החשיפה לתכנים ברשתות, בטלוויזיה ובטקסים השונים נותנים לילדים שלנו ערך, מהבנת האהבת הארץ והמדינה ועד לכבוד והערכה לאלו שהקריבו את החיים שלהם למען מדינת ישראל. ניסנו עד כמה שאפשר להגביל את הצפייה בתקופה האחרונה, בעיקר כי הכל רגיש ומורכב. ויחד עם זאת גם לתת מקום לשאלות, לרגשות קיצוניים וכל מה שצריך כדי שהכל יעבור יחסית בטוב".

תוכלו לתת דוגמא?

"עבדנו איתם על נשימות", סיפרה אחת האימהות לעיתון. "שאלנו אותם מה הם מרגישים, כאב או פחד וניסנו גם לבדוק מה הם חווים בגוף. הילדים שלנו הם מאוד מודעים לכן היה לנו חשוב להבין אותם ולדבר איתם כדי לעזור להם".

"אנחנו ניסנו לתת להם להתעסק עם הידיים", הוסיפה אמא אחרת. "אפשרנו להם לצייר יותר, להסביר אפילו את מה שהם מרגישים בעזרת ציור, להתחפש או להכין איזו גלימה שתעשה להם טוב. יש ילדים שלא אוהבים תחפושות באמצע החיים? אצלנו זה עבד. והילדים הרגישו שהגלימה ממש מגנה עליהם".

התושבים נהנו מהמופעים, ומחגיגות יום העצמאות עד כמה שניתן

"דיברנו עם הילדים על התחושות שלהם רגע לפני שהגיע יום הזיכרון. לפי הבנתי גם בבית הספר דיברו איתם", הוסיפה אמא אחרת. "נתנו להם לפרוק את כל מה שיש להם על הלב, דיברנו איתם רגשות וכמובן שהיה לנו חשוב להזדהות ולהסביר שגם אנחנו חווים כאב"

איך עודדתם שיח פתוח?

"דיברנו עם הילדים על התחושות שלהם רגע לפני שהגיע יום הזיכרון. לפי הבנתי גם בבית הספר דיברו איתם", הוסיפה אמא אחרת. "נתנו להם לפרוק את כל מה שיש להם על הלב, דיברנו איתם רגשות וכמובן שהיה לנו חשוב להזדהות ולהסביר שגם אנחנו חווים כאב. הצגנו את שני הצדדים של המטבע. היום יותר מתמיד, הילדים שלנו מבינים את הערך העצום של ההקרבה של הנופלים ששילמו בחייהם למען המדינה. היום מבינים את המשמעות של המשפט הזה באופן העוצמתי ביותר. אז לדבר כאב והזדהות ממש עוזר להם".

האם הצלחתם לשמור על שגרה?

"בכל הימים האלה היה לנו חשוב יותר מתמיד לשמור על השגרה. המשכנו לצייר, לשחק, ללמוד, לאפות ולצאת לטיולים. ממש המשכנו את הפעילויות הרגילות שהילדים מכירים.  שגרה היא אחד המתכונים שמאפשרים להם לשמור על תחושת השליטה וביטחון. פעילויות שדווקא לא קשורות ליום הזיכרון מאפשרות להפחית חרדה, מתח ולחץ".

"ניסנו לאפשר לילדים לחוות את הימים בדרכם שלהם", אמרו ההורים. "ללא שיפוטיות, בלי כעס על הילדים. וגם אם שמנו לב שהם מתחילים לשקוע בעצב, או הפוך ניסנו שלא לבקר או לשפוט אותם אם הם פורצים בצחוק. הבנו עם הזמן שכל תגובה היא נורמלית במציאות הלא נורמלית בה אנו חיים"

"ניסנו לאפשר לילדים לחוות את הימים בדרכם שלהם", אמרו ההורים. "ללא שיפוטיות, בלי כעס על הילדים. וגם אם שמנו לב שהם מתחילים לשקוע בעצב, או הפוך ניסנו שלא לבקר או לשפוט אותם אם הם פורצים בצחוק. הבנו עם הזמן שכל תגובה היא נורמלית במציאות הלא נורמלית בה אנו חיים. דיברנו איתם, עודדנו אותם שהמלחמות האלה לא היו לשווא. הם מאפשרים לנו לחיות את חיינו כאן".

שמואל גרינברג במפגש עם התושבים בפארקים בעיר

משה שטרית:

"הימים הלאומיים מאחורינו, והשנה הייתה להם משמעות אחרת. בתשפ״ד יום השואה, הזיכרון ולהבדיל יום העצמאות נצבעו בצבעים שונים מבדרך כלל. זה הפך את האירועים העירוניים למאתגרים יותר. ברוך ה׳ הצלחנו להפיק אירועים גדולים, ערכיים, מרגשים ועוצמתיים במיוחד"

בתוך כל הכאוס והאי וודאות חשוב להחזיק תקווה לילדים. גם אם נדמה שעכשיו זה לא הדבר המרכזי להתעסק בו, חשוב לחגוג יחד את יום העצמאות. לצאת לרחובות, לעשות על האש ולבלות עם החברים. בדיוק וכפי שהם היו רגילים. זה אפילו מומלץ בשביל לאוורר את הרגשות והתחושות ולהתחזק. "כשהילדים ממשיכים בשגרה, הם מאמינים שצבא ההגנה לישראל חזק", אמרה אחת האימהות. "שהצבא שומר עלינו, ואז  משמעות המעבר בין יום הזיכרון ליום העצמאות תהיה של מעבר לעצמאות אמיתית".

שמואל גרינברג:

"באנו להנות ולשמוח אבל לצערנו יש כאלה שלא יכולים לשמוח איתנו. עם ישראל נמצא במצב לא פשוט אך למרות הכל נשמח על הנס שנקרא מדינת ישראל"

ממונה תרבות ספורט ואירועים והמשנה לראש העירייה, משה שטרית, אמר, "הימים הלאומיים מאחורינו, והשנה הייתה להם משמעות אחרת. בתשפ״ד יום השואה, הזיכרון ולהבדיל יום העצמאות נצבעו בצבעים שונים מבדרך כלל. זה הפך את האירועים העירוניים למאתגרים יותר. ברוך ה׳ הצלחנו להפיק אירועים גדולים, ערכיים, מרגשים ועוצמתיים במיוחד.  שמנו דגש על התקופה אותה עם ישראל עובר וניסינו לשלב את המסורת העירונית הרגילה עם אירועי השנה האחרונה. אז עכשיו שלב התודות: תודה לראש העיר שמוליק גרינברג, תודה לצוות אגף אירועים וספורט, תודה לרשת המרכזים הקהילתיים ובמיוחד לצוות זינמן על הובלת אירועי יום השואה ולצוות פסגות השבע על הובלת אירועי יום הזיכרון ולממונה, סגן ראש העיר חנוך דרנגר, תודה לאגף קהילה ובכללם צוות יד לבנים ומחלקת הנוער, תודה למינהל התפעול ובכללם גופי האחזקה, הניקיון והפיקוח, תודה למחלקה לרישוי עסקים, תודה לאגף הביטחון ולממונה המשנה לראש העיר מוטי לייטנר, ואחרונים חביבים, תודה לאלפים הרבים של תושבי בית שמש שהשתתפו באירועים השונים. בעזרת ה׳ בשורות טובות לכולם, הצלחה לחיילנו, בריאות לפצועים ושיבתם הביתה של החטופים".

ראש העירייה, שמואל גרינברג הוסיף, "באנו להנות ולשמוח אבל לצערנו יש כאלה שלא יכולים לשמוח איתנו. עם ישראל נמצא במצב לא פשוט אך למרות הכל נשמח על הנס שנקרא מדינת ישראל. רוצה להגיד תודה למשנה לראש העירייה, ממונה תרבות ספורט ואירועים, משה שטרית ולכל הנוגעים בהפקת אירוע מרגש זה. עם ישראל חי".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

new1
new1
new1

עוד כתבות שאולי יעניינו אותך:

יפתחו מעונות במתנ"סים

בצעד מאוד יוצא מהכלל ראש העירייה הודיעה כי בעקבות המחסור במיקום למעונות, השנה יפתחו חלק מהמעונות במתנ"סים | תושב הרמה אמר ל"שוס הדרך": "למה אי אפשר למצוא מקום ייעודי למעונות ומקום למתנ"סים? | תושבת אחרת הוסיפה, "בתקופת עליזה נפתחו 2 מעונות ולא במתנ"סים, והפעם אנחנו מרגישים שלא דואגים לנו"

בשורות משמחות!

המאמן רפאל חזן חתם עם נערים ב' לעונה ועם אופציה לשלוש עונות נוספות בקבוצה המקומית "עירוני בית שמש"

מתחבקים עם סלב

תמר ובר אוחנה המהממים, נצפו בעדשת המצלמה של לכלוכית כשהם מצטלמים עם לא אחרת מאשר עדן בן זקן, הזמרת המטורפת

יוצאים מהשגרה

אבי עמר התותח ואישתו המהממת נתפסו בעדשה של לכלוכית כשהם במסעדה, שותים בירה ונהנים מכמה רגעים שקטים בשגרה

עוגיות שוקולד צ'יפס במילוי עוגת גבינה

עוגיות שוקולד צ'יפס קלאסיות נימוחות עם טוויסט משוגע של מילוי עוגת גבינה המבוסס על גבינת כנען של תנובה ושוקולד לבן | אל תגידו לא שמעתם או לא ראיתם – רוצו להכין!!

המתכון של אושרת כהן: שווארמה ביתית

במקור שווארמה (מהשורש שווירמה בערבית, מלשון להסתובב) מגיעה מטורקיה, ושם השם שלה הוא דונר קבאב. מדובר בשכבות שכבות של בשר, לרוב בקר ולפעמים גם טלה, שמסתובב על שיפוד לצד גחלים לוהטות עד שהוא מזהיב מבחוץ | שווארמה מכינים מהודו נקבה, פרגית עוף או בשר עגל וטלה - במתכון שלי שילבתי פרגית ושומן כבש

ההצלחה הגדולה של "ילדי מטריה"

המחזמר "ילדי המטריה" שיצא בהפקת פסגות השבע ברשת מרכזים קהילתיים הצליח ובגדול | גרינברג אמר: "המחזמר הוא אחד מתוך מגוון אירועי תרבות ייחודיים שבלטו בעיר ואף גרפו הצלחה גדולה"

היכרות למצב חירום

במסגרת הערכות למצבי חירום בבית שמש התקיימה ישיבה בהולה | גרינברג אמר: "אנחנו מתכנסים במסגרת ההערכות שלנו לחירום" | הממונה חירום מוטי לייטנר הוסיף: "אני מדגיש את השכונות החדשות ואזורים שנמצאים בתהליך אכלוס. אזורים אלו לא היו חלק מאירועי החירום שהיו לאחרונה"

מרגש: האקדמיה לכדורגל סיימה מחזור

השבוע התקיים סיום מחזור באקדמיה לכדורגל בית שמש | ראש העירייה גרינברג והמומנה על התרבות, אירועים וספורט משה שטרית הגיעו למפגש הסיום וברכו. גרינברג אמר: "אין לי ספק שבעתיד הלא רחוק תחזקו את הכדורגל העיר"

משרד העבודה: נערך מבצע אכיפה באתרי בנייה בעיר

השבוע משרד העבודה דיווח כי התקיים מבצע אכיפה נרחב בעיר | במהלך הביקורים נמצאו ליקויים רבים באתרי בנייה בעיר. כמו: ליקויי חשמל, ליקויי בגידור, ליקויי בביצוע עבודה בגובה וליקויי בעסקת קטינים באתרי בנייה

המשת"פ של איראן קיבל כתב אישום

כתב אישום הוגש נגד אלימלך שטרן, תושב העיר בן 21 לאחר שקיים מערכת יחסים עסקית עם סוכן איראני וביצע משימות בהנחייתו בתמורה לתשלום בקריפטו | כתב האישום מייחס לנאשם עבירות של מגע עם סוכן חוץ וקשירת קשר לאיומים

טרגדיה: בית שמש: גבר כבן 72 התמוטט בתוך חנות

"צוות הצלה" הוזעקו לרחוב השבעה בעיר בעקבות דיווח על גבר בן 72 שהתמוטט בתוך חנות | לדברי עוברי אורח הוא התמוטט בפתאומיות ונמצא ללא דופק או נשימה | לאחר מכן הוא פונה לבית החולים להמשך טיפול

חשד: הגישו טפסים מזויפים על מחלות נפש

תלונה שהתקבלה מהמוסד הרפואי "איתנים" על כך שהוגשו מסמכים מזויפים על מחלות נפש לביטוח לאומי, והוציאו במרמה מכספי המדינה שלא כדין בסכום של למעלה ממיליון שקל | המשטרה עצרה 11 חשודים במעשים

רמה ג': מתחם בן 120 יחידות ישווק למגורים ומסחר

רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון הודיעו לאחרונה כי אחד מהמגרשים האחרונים בשכונת רמת בית שמש ג' ישווק למסחר, משרדים ומגורים | מדובר בכ-90 דונם ומחירו יהיה מינימום | בקרוב יפורסם המכרז להגשת מועמדות

דילוג לתוכן