צו סגירה פתאומי

יום בהיר אחד, כ-40 הורים לילדי החינוך המיוחד הלומדים ברשת גני ילדים מג"י קיבלו הודעה מפחידה: "שלושה גני חינוך מיוחד יסגרו בצו הריסה מידי מטעם מהנדס העירייה ובית משפט" | ההורים: "אנחנו מתוסכלים ומאוכזבים"
עידן מערכות

מי ייקח את האחריות? שלושה גנים של החינוך המיוחד בעיר, נסגרו לאחרונה בצו בית משפט מידי. עשרות ילדים בגילאי 3-5 נשארו בבית וההורים קיבלו את הידיעה בהפתעה. מסתבר, כי לפני מספר חודשים עמותת מג"י קיבלה הנחייה ממהנדס העירייה לגבי הליקויים של הגנים, אך ככל הנראה במשך כל התקופה – מאז ההודעה ועד לרגע זה, הם לא ביצעו את התיקונים והשיפוצים והליקויים העמיקו. יש סדקים חמורים בקירות וסכנת קריסה של המבנה, שהוא כשלעצמו קרוואן. שוחחנו השבוע עם שתי אימהות שילדיהן לומדים בגני החינוך המיוחד של עמותת מג"י, שסיפרו לנו על הידיעה הפתאומית, איך התמודדו איתה, מה מצב הנפשי של הילדים מאז אותו יום שהם קיבלו את הבשורה, ומה התגובות שהן קיבלו לצערן מהעירייה ומעמותת מג"י שגרמו להן להרגיש שהן נפלו בין הכיסאות.

"אני אמא לילד חינוך מיוחד בגיל 4 מבית שמש", סיפרה השבוע נ', תושבת העיר שבנה לומד בגן לחינוך המיוחד שהוצא לו צו סגירה והריסה. "ביום שלישי בתאריך 10/5/22 הגיע לגן של הילד מהנדס העירייה ונתן צו הריסה למבנה של הגן מבלי ליידע את ההורים או לעדכן שיש בעיה בגן. קיבלתי טלפון ומכתב בוואטסאפ בשעה 11 בבוקר שאומר שצריך לבוא לקחת את הילדים בדחיפות מהגן. בתור אמא הייתי המומה. לא הבנתי איך נפל עלי ביום בהיר ידיעה שאין לי מושג מה לעשות איתה שמשביתה את חיי הילד ואת חיי ואת פרנסתנו.

בן הרוש
הגן בסכנת קריסה | צילום: פרטי

"ביום שלישי בתאריך 10/5/22 הגיע לגן של הילד מהנדס העירייה ונתן צו הריסה למבנה של הגן מבלי ליידע את ההורים או לעדכן שיש בעיה בגן. קיבלתי טלפון ומכתב בוואטסאפ בשעה 11 בבוקר שאומר שצריך לבוא לקחת את הילדים בדחיפות מהגן. בתור אמא הייתי המומה. לא הבנתי איך נפל עלי ביום בהיר ידיעה"

"מאז היינו בעירייה עם הילדים יום למחרת ושם נאמר לנו שהאחריות מוטלת על העמותה שמפעילה את הגנים. ועוד באותו הערב עשו לנו אסיפה להורים בשיתוף עם מנהלי הגן והם טענו להגנתם שהעירייה אמורה להקצות מבנה.

"מה גם שאת מי שמינו מטעם העירייה לטפל בנושא המבנה לילדים טס לשבועיים לחו"ל. כמה כואב ומכעיס".

לפי האימהות שדיברו איתנו השבוע, מדובר בכ-40 הורים לילדים של חינוך מיוחד שמרגישים מתוסכלים ומאוכזבים בצורה קשה גם מהתנהלות העירייה, גם ממשרד החינוך וגם מהעמותה ולטענתם לאף אחד לא אכפת מ-40 ילדים שיושבים בבית בגילאי 3.4.5. "אנחנו מנסים להבין איך יכול להיות שילדים של החינוך המיוחד יושבים בין רגע בבית? איך יתכן שההורים יפסידו או יפוטרו ממקומות העבודה בגלל רשלנות?", הוסיפה האם, "ולא משנה של מי האחריות. זו בעיה שידעו עלייה ולא מהיום. למה להתנהל בצורה הזו ועוד על חשבון ההורים והילדים?".

"אנחנו מנסים להבין איך יכול להיות שילדים של החינוך המיוחד יושבים בין רגע בבית? איך יתכן שההורים יפסידו או יפוטרו ממקומות העבודה בגלל רשלנות?", הוסיפה האם, "ולא משנה של מי האחריות. זו בעיה שידעו עלייה ולא מהיום. למה להתנהל בצורה הזו ועוד על חשבון ההורים והילדים?"

שוחחנו עם אמא נוספת השבוע, שמרגישה גם כן פגועה ומתוסכלת מהמצב החדש שדפק בדלתה כרעם ביום בהיר. "זה היה ביום שלישי שעבר", שיתפה אותנו י', תושבת העיר שבנה לומד באחד מהגנים של עמותת מג"י לחינוך המיוחד. "קיבלתי הודעה מאחת האימהות עם תמונה שלא הספקתי עוד לפתוח. היא התקשרה אליי כדי לבדוק אם נכנסתי והתעמקתי בתמונה, והסברתי לה שלא. מסתבר שהיא שלחה לי את צו הסגירה של הגן ולרגע לא הבנתי. היא אמרה לי באותה השיח שמיום חמישי לילדים אין גן כי המבנה קיבל צו סגירה והריסה במידי. ניסיתי לשאול ולהבין קצת יותר על מה מדובר, וקלטנו לפי כל הבירורים שהנושא היה ידוע לעירייה וכן גם לעמותה אבל אף אחד לא טרח לשתף או לערב אותנו בסיפור. כשרשמנו את הילדים בתחילת השנה, היה שיח על זה שבשנה הבאה יעבירו אותם למבנה חלופי, אבל לא באמצע השנה. זה היה פתאומי, אנחנו בהלם".

מה עשית כשגילת על צו ההריסה?

"הלכתי לעירייה יום למחרת. אמרו לי שהנושא לא קשור אליהם ושזה קשר לגני מג"י ולעמותה. אבל לא הבנתי, כשאני באתי לרשום את הילד, באתי לעירייה ולא לגני מג"י, והם שיפצו אותו, פתאום זה לא התפקיד של העירייה?".

איך הרגשת עם המצב?

"הייתי בסערת רגשות וניסיתי לחשוב מה אני עושה. לא מספיק ששנה שעברה בקושי למדו בגלל הקורונה, אז גם השנה זה יקרה להם? הייתי בחוסר וודאות מטורף וזה עוד יותר גרוע כשמדובר בחינוך המיוחד. הילדים צריכים מסגרת, מאוד קשה להשאיר אותם עם בייביסיטר, צריך כל הזמן לבדוק שהם מסתדרים, שהכל בסדר ולהיות עם היד על הדופק".

הגן החדש. מבולגן ולא מסודר למעבר

"מדובר בילדים מהחינוך המיוחד וכל השינויים האלה לא עושים להם טוב. ויותר מזה, הגננת הקבועה לא הגיעה כי היא עברה תאונת דרכים ויש גננת מחליפה שמוסיפה לכל השינויים שגם ככה יש. השינויים האלה לא עושים לילדים טוב. ובמקרה של הילד שלי, הוא לוקח כדורים באופן קבוע, שנשכחו על ידי הצוות בגן הקודם. בגן השבוע לא היה מי שיביא לו את הכדורים לצערי, וזה מוסיף להכל"

יצא לך לפנות לעמותה?

"כן, התקשרתי לעמותה שמטפלת בזה. הם אמרו לי בשיחה שהם מרגישים מקופחים כי העירייה לא נותנת להם מקומות. בגלל שאנחנו חרדים ספרדים. העירייה אומרים שזה לא קשור אליהם, זה הסכם שלהם איתם, כל אחד משליך על השני. בשורה התחתונה אנחנו צריכים לקבל מענה".

הבנתי שהקצו לכם מבנה חלופי לבינתיים?

"כן, ביום שלישי האחרון אחרי לחצים גדולים, הם התחילו ללמוד בתורת אליהו, שזה בית ספר של בנות. הם נכנסו לגן מאוד מבולגן ולא מסודר, הכל מלא בארגזים. הגננות לא הספיקו לסדר את הכל. אני קיבלתי את הטלפון מהגננת, כי הילד שלי עשה שם בלגן. מלחמה".

הסדקים בקירות הגן

העירייה:
"כל האחריות התפעולית של הגן הספציפי הוא על גבי העמותה. העמותה קיבלה לפני מספר חודשים את הליקויים שהם צריכים לתקן והתיקונים לא בוצעו. הוציאו להם צו סגירה והעמותה מצאה פתרון בעיר במסגרת חלופית וזמנית עד שהיא תסדיר את הליקויים. כל האחריות נמצאת על גבי העמותה"

מה קרה?

"תראי, מדובר בילדים מהחינוך המיוחד וכל השינויים האלה לא עושים להם טוב. ויותר מזה, הגננת הקבועה לא הגיעה כי היא עברה תאונת דרכים ויש גננת מחליפה שמוסיפה לכל השינויים שגם ככה יש. השינויים האלה לא עושים לילדים טוב. ובמקרה של הילד שלי, הוא לוקח כדורים באופן קבוע, שנשכחו על ידי הצוות בגן הקודם. בגן השבוע לא היה מי שיביא לו את הכדורים לצערי, וזה מוסיף להכל".

איך הילד מגיב כשהוא חוזר הביתה?

"מאוד קשה לו, הוא מרגיש חסר אונים, בסביבה שהוא לא מכיר, שהיא חדשה לו. אני שמחה שהוא פוגש את החברים שלו שוב, כי היה לו לא פשוט להתנתק מהם במהירות כזו. הם עשו נזק לילדים שלנו, ואנחנו מרגישים שמזיזים אותנו ממקום למקום בלי מענה".

למה בחרת לא להיחשף בכתבה?

"מדובר בקהילה החרדית ולכן, אם אני אחשף הקהילה תחשוב שאני עושה בעיות. אבל את האמת? אם לא הייתי אומרת או עושה, שום דבר מזה לא היה מתקדם".

פנינו לעיריית בית שמש על מנת לשמוע את הצד שלהם. להלן תגובתם: "כל האחריות התפעולית של הגן הספציפי הוא על גבי העמותה. העמותה קיבלה לפני מספר חודשים את הליקויים שהם צריכים לתקן והתיקונים לא בוצעו. הוציאו להם צו סגירה והעמותה מצאה פתרון בעיר במסגרת חלופית וזמנית עד שהיא תסדיר את הליקויים. כל האחריות נמצאת על גבי העמותה. זו לא שאלה של הקצאת מבנה אלא מתן מבנה חלופי עד שהעמותה תסדיר את הבעייתיות של המבנה הקיים. חשוב להדגיש – העירייה לא נתנה את המבנה החלופי, העירייה הייתה מודעת לניסיונות שלהם לחפש מבנה חלופי אבל הם דאגו לעצמם לפתרון בעיר והמשימה מוטלת עליהם". 

במקביל פנינו גם לעמותת מג"י כדי לבחון את המצב מולם, להלן תגובתם: "מרכז גני ילדים מפעיל 5 כיתות גן חינוך מיוחד בעיר בית שמש. כידוע, האזור שנמצא מתחם שלושת 3 הגנים ברחוב הנורית הינו אזור עם תזוזות קרקע. וכתוצאה מכך נוצרו תזוזות במבנים ומהנדס נתן הוראה על מבנים מסוכנים, משמעות הדבר שמג"י לא יכולה להמשיך להפעיל גנים במתחם זה. אנו פועלים בשיתוף משרד החינוך והרשות למציאת פתרון למבנים מרווחים ובטיחותיים לשנה"ל תשפ"ג לרווחת ילדי החינוך המיוחד בעיר בית שמש. במקביל נמצא מתחם בשיתוף הרשות המקומית עד סוף שנה"ל הנוכחית. מג"י פועלת לרווחתם של הילדים ולצרכים הפדגוגים והפרא רפואי ותשקיע בייתר שאת בתחומים אילו לטובת הילדים בכדי להקל עליהם  במעבר הגנים  בתקופה זו".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

new1
new1
new1

עוד כתבות שאולי יעניינו אותך:

שמואל גרינברג

הוא נכנס לתפקיד בחרדת קודש אך מוכן ומזומן לקבל את האתגרים הצפויים לו בקדנציה הקרובה. ראש העירייה הנבחר, שמואל גרינברג מפנה זמן להתראיין לפני החג וחושף לראשונה למגזין "שוס הדרך" את התכנית שלו לאיחוד בין המגזרים, מהי דעתו האמיתית על עליזה בלוך ועל הגרעון התקציבי העצום, שהחריף בקדנציה האחרונה | בלעדי

המנהיג החדש

הוא כיהן כמנכ"ל טירת הכרמל, מנכ"ל נמל אילת ומנכ"ל של חברת נוף, וכעת אחרי תפקידים בכירים ברחבי הארץ – אבישי כהן חוזר לתפקיד מקומי, כראש מועצת מטה יהודה וצועד בדרך שבה אביו צעד לפני 60 שנה | בראיון חגיגי הוא מדבר על תכנית העבודה ועל דעתו לגבי חלוקת נשקים לתושבים בעקבות המתיחות הביטחונית

סופ"ש כיפי בטבע

ליאור משעלי החתיך שבתמונה, ביקר בסוף השבוע האחרון במיין עין ורדי שנמצא סמוך לכרמי יוסף

מורת המאה

היילי וולפורט רכזת אנגלית המלמדת בישיבת אמית נחשון, קיבלה הצטיינות ואת תעודת "מורת המאה"

החברים מהבית

מיכאל אלמלם, תושב העיר נסע הרחק לנהריה כדי לבקר חברי ילדות שעברו מבית שמש אל העיר הצפונית

חוגגים משפחתיות

לא צריך חג כדי לחגוג משפחתיות – משפחת וטורי המהממת הצטלמה השבוע יחד, כשהם מחובקים ואוהבים

המסע לקיבוץ רעים

מאור רוזנפלד, תושב העיר יוצא פעם החודש יחד עם משפחות החטופים והנרצחים למסע לקיבוץ נובה

שבת על טרקטורון

אמיר בוהדנה נתפס בעדשת המצלמה של לכלוכית יחד עם בנו, כשהם נהנים ומבלים מסופ"ש על הטרקטורון

הרמת כוסית: עובדי העירייה הרימו כוסית לרגל חג הפסח

כמו בכל שנה, רק הפעם עם ראש עירייה חדש: מאות עובדי עיריית בית שמש התכנסו לאחרונה לרגל הרמת כוסית בהיכל התרבות לכבוד חג הפסח # גרינברג נאם, "בימים אלו אנחנו מברכים את ברכת האילנות. ברכה שבה אנו מודים על הטוב שיש וגם מודים על האנשים הטובים. ברכה זו מעניקה לי השראה בשליחותנו הציבורית"

מברוכ: גרינברג חתם הסכם קואליציוני עם סיעת דרך

מועצת העיר מתחילה לקבל צורה ואופי: ראש העירייה שמואל גרינברג חתם בימים האחרונים הסכם קואליציוני עם סיעת דרך בראשות מוטי לייטנר | גרינברג אמר: "אני שמח על החתימה עם סיעת דרך, זו שותפות אמת שתתבטא בעשייה משותפת. יחד נפתח את העיר ונצעיד אותה קדימה"

מלחמה בצפון: גרינברג נפגש עם מפקד פיקוד העורף

ראש העירייה נפגש לאחרונה עם אל"מ יגאל דהן, מפקד הנפה בפיקוד העורף לפגישת עבודה | במהלכה הם סיכמו על שיתוף פעולה ושורה של צעדים שיסייעו להיערך באופן הטוב יותר לאירועי חירום

נערכים: מועצת העירייה נערכת למצב הסלמה מהצפון

גרינברג כינס את מועצת העירייה לאחרונה על מנת להיערך למצב חירום והסלמה אפשרית מהצפון | במהלך הישיבה גרינברג בחן את המצבים השונים בעת חירום ואת המוכנות לכל תרחיש

נערכים לחג: גרינברג נפגש עם אגף שפ"ע

ראש העירייה שמואל גרינברג, כינס בשבוע האחרון ישיבת היערכות מקיפה לקראת חג הפסח | המטרה: לקבל תמונת מצב על מוכנות אגפי העירייה לקראת ימי החג | הדגש שהיה בישיבה: ניקיון העיר. גרינברג: המשימה לא פשוטה, אך אני סומך על העובדים"

יורם נעלם: "המדינה לא מתגייסת למצוא אותו"

יורם הלל פלייטר מצפת החל להתנדב באשקלון עם פרוץ המלחמה, וזמן קצר לאחר מכן נעלם. מכוניתו נמצאה נטושה ליד בית שמש בחודש שעבר, אך בני משפחתו טוענים שהמשטרה לא עושה מספיק: "היא חייבת להקדיש לזה יותר מאמצים", אמרו

מפחיד: בן 76 ביצע מעשים מגונים בבן 15

תושב בית שמש בן 76, ניצל את מצבו של נער בן 15 עם צרכים מיוחדים וביצע בו עבירות מין | שוטרי מחוז ירושלים עצרו את החשוד לאחרונה ולאחר שהחקירה הושלמה, צפויים להגיש נגדו כתב אישום

חשד: תושבת העיר ירתה האימה

תושבת בית שמש בסביבות גיל ה-40 חשודה שירתה באימה בת ה-70 ופצעה אותה באורח קל באמצעות נשק השייך לאביה | השבוע הוגשה נגדה הצהרת תובע ובימים הקרובים יוגש גם כתב אישום

מצה מגולגלת במילוי גבינה לבנה ובטטה

חג הפסח הגיע, ואיתו המתכונים הטעימים שהתגעגענו אליהם כל השנה – הנה מתכון למצה מגולגלת במילוי גבינה לבנה ובטטה | מדובר במנה קלה! טעימה, וזו שתמיד נגמרת

דילוג לתוכן