25 שנה לטבח בנהריים

טקס עצוב ומרגש נערך השבוע לזכרן של 7 הבנות שנרצחו בנהריים בגבעת הפרחים שנקטפו | סגן ומ"מ משה שטרית אמר, "עבור ילידי שנות ה-80 של בית שמש הטבח הזה היה אירוע מוחשי ומכונן. זה היה רצח רבין שלנו"
חזן

יהיו בליבנו עד תום: הטקס השנתי לזכר שבע הבנות שנרצחו בנהריים, התקיים השבוע בגבעת הפרחים שנקטפו, אחרי שבשנה שעברה הם קיימו את הטקס מרחוק ובזום בשל נגיף הקורונה. הורים שכולים, ראשת העירייה ובכירים נוספים הגיעו ושם נאמו כל אחד בתורו. אותן משפחות שכולות וחברים שזכו להכיר את אותן נערות שמחות ומלאות חן, נזכרו בחוויות ובזיכרונות וסיפרו סיפורים קורעי לב שגורמים מידי שנה ללב להתכווץ.

25 שנים חלפו מאז אותו יום בהן יצאו לטיול שנתי וחייל ירדני גדע ברגע את חייהן. מי היה מאמין שבטיול כל כך תמים, אליו יצאו עשרות תלמידים לפני כן, יסתיים כך. "תלמידות שלמדו בכיתות ז' ו-ח', תלמידות שזה עתה חגגו את בת המצווה ועתיד עוד לפניהן – היום הייתן צריכות להיות נשים בשיא עשייתכן, אימהות לילדים, בעלות עסק ובוודאי עושות חיל בחברה וקהילה", אמרה ראשת העירייה, בלוך. "במקום להתכנס וליהנות משיא פריחתכן אנחנו מתכנסים מדי שנה ומציינים את היום בו נקטפתן, במקום לדבר איתכן, אנחנו מדברים עליכן.

רימון

משה שטרית:
"ארץ ישראל נקנית בדם וייסורים. זה קרה לפני הרצח בנהריים, ולצערנו זה קרה גם אחרי. לפעמים זה עובר מעלינו, לפעמים אנחנו מנסים להבין את הסיפור, אבל עבור ילידי שנות השמונים של בית שמש הטבח הזה היה אירוע מוחשי ומכונן. זה היה רצח רבין שלנו. לא במובן הפוליטי של העניין כמובן"

"השילוב הבלתי אפשרי הזה שקורה רק כאן של תום, נעורים, טבח ושכול הטביע בנו את חותמו", הוסיף משה שטרית, "שמות הבנות, משפחותיהן, הגבעה שמאחוריי וכל מה שמסביב לעד יהיו חלק ממה שאנחנו וממי שהפכנו להיות. יהי זכרן של שבע הבנות נצור ושמור בליבנו לעד"

"לפני 25 שנים היו כל כך הרבה אנשים שרצו לעשות טוב, מנהיגים שחתמו על חוזה השלום עם ירדן, אנשי ביטחון שאפשרו לטייל בטבע, מורים שבחרו מסלול טיול שמזמן יופי ושמחה. אתן בנות יקרות שהגעתן לראות את היופי והשמחה בארצנו ומול כל הטוב הזה עמד אדם אחד ובחר ברע וברוע גדע הכל והשחיר את תמונת היופי.

"לו הייתן עמנו היום, הייתן צריכות להסביר לילדיכן את החשיבות בבחירה בטוב ולחזק בהם את הכלים לזיהוי הרע. אני רוצה לפנות לצעירי העיר, אני רואה בכם נערים ונערות, את הכוח המניע של הטוב. אתם ההוכחה לכך שאפשר להוציא טוב, להכיל את הזולת ולחזק אותנו בכוח האמונה שלכם".

משה שטרית, סגן ומ"מ ראשת העירייה אמר, "ארץ ישראל נקנית בדם וייסורים. זה קרה לפני הרצח בנהריים, ולצערנו זה קרה גם אחרי. לפעמים זה עובר מעלינו, לפעמים אנחנו מנסים להבין את הסיפור, אבל עבור ילידי שנות השמונים של בית שמש הטבח הזה היה אירוע מוחשי ומכונן. זה היה רצח רבין שלנו. לא במובן הפוליטי של העניין כמובן, אלא כאירוע שהיה לו לפני והיה לו אחרי והמשמעות שלו הייתה רבה כל כך והיא מהדהדת בנו עד היום.

"השילוב הבלתי אפשרי הזה שקורה רק כאן של תום, נעורים, טבח ושכול הטביע בנו את חותמו… שמות הבנות, משפחותיהן, הגבעה שמאחוריי וכל מה שמסביב לעד יהיו חלק ממה שאנחנו וממי שהפכנו להיות. יהי זכרן של שבע הבנות נצור ושמור בליבנו לעד".

אחיה של עדי מלכה ז"ל, שנרצחה באסון הנהריים נאם בטקס ברגישות וכאב, "עדי, אחותי. 25 שנה חלפו מאז היום השחור, והנה אני ניצב כאן באי השלום, ואת יותר איננה מאשר היית איתנו, אין יום ורגע שאת לא בזיכרונות ובמחשבות אילו ואילו? אומרים שהזמן עושה את שלו שהזמן מרפא, אין לי מושג מי המציא את זה. הזמן לא מרפא ולא משכיח, אדרבה הוא מנציח את הרגע שאת לא איתנו מנציח את הכאב והצביטה שהילדים שלנו גדלים לסיפורים עליך ולא איתך, גדלים לתוך השכול והכאב שמתפרץ בכל פעם בצער", אמר מלכה, "אך לצד הכאב יש גם רגעים של שמחה ואושר.

חיים מלכה:
"אחותי. 25 שנה חלפו מאז היום השחור, והנה אני ניצב כאן באי השלום, ואת יותר איננה מאשר היית איתנו, אין יום ורגע שאת לא בזיכרונות ובמחשבות אילו ואילו? אומרים שהזמן עושה את שלו שהזמן מרפא, הזמן לא מרפא ולא משכיח, אדרבה הוא מנציח את הרגע שאת לא איתנו מנציח את הכאב והצביטה שהילדים שלנו גדלים לסיפורים עליך ולא איתך, גדלים לתוך השכול והכאב שמתפרץ בכל פעם בצער"

"אני ויהודה זכינו להקים משפחה לתפארת", המשיך יהודה, "ואני זכיתי להפוך את תאריך הפטירה שלך 13.3 מיום אבל וזיכרון ליום של אושר, שמחה ופרסום הנס. לפני 4 שנים רוני שלנו נולדה ביום הזה. יום שהיה קדוש ואבל נהפך ליום של חג ושמחה בבית, ליום של שירים שהבריחו את הכאב, הבריחו ליום אחד את העצב"

"אני ויהודה זכינו להקים משפחה לתפארת, ואני זכיתי להפוך את תאריך הפטירה שלך 13.3 מיום אבל וזיכרון ליום של אושר, שמחה ופרסום הנס. לפני 4 שנים רוני שלנו נולדה ביום הזה. יום שהיה קדוש ואבל נהפך ליום של חג ושמחה בבית, ליום של שירים שהבריחו את הכאב, הבריחו ליום אחד את העצב.

"עדי שלי, תכשיט יקר את כאילו שידעת שלא תהפכי לאמא, כאילו ידעת שתעזבי אותנו מהר מאוד – הפכת אותנו, אותי ואת יהודה לילדיך שלך, טיפלת דאגת ואף ארגנת לנו את מסיבת יום ההולדת ה-9 הבלתי נשכחת. ממש מסיבת פרידה עדי. זה יום חגך, כולנו כאן באים להיזכר ולהזכיר באדמה הרטובה והספוגה בדם שלך ושל חברותיך לעולם לא נשכח אתכן שבע חמדות רקיע".

נטלי אלקלעי, שירי בדייב, נירית כהן, קרן כהן, יעלא מאירי, עדי מלכה, סיון פתיחי, השם יקום דמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

new1
new1
new1

עוד כתבות שאולי יעניינו אותך:

עצמאות 76 למדינה

עם ישראל רגיל למעבר בין יום הזיכרון לעצמאות במשך 75 שנה. אך השנה המעבר היה קשה מהרגיל: עשרות טקסי זיכרון למען החללים שנהרגו ונרצחו במלחמת חרבות ברזל התקיימו בעיר, אליהם הגיעו תושבים רבים שכאבו את כאב המשפחות השכולות | המעבר החד היה מאתגר ולמרות זאת, המשפחות בחרו לחגוג למען הדור הבא. כי "אין לנו ארץ אחרת"

אין לה ארץ אחרת

מור חלפון התותחית, נצפתה עם מדי משטרת ישראל, מצדיעה כשמאחוריה דגל ישראל מרגש מתנופף

מתוקים

אור אדרי, תושבת העיר ובנה המתוק נסעו לאחרונה לטיול כיפי בגן החיות התנכ"י שבירושלים.

מצטיינת נשיא: סמ"ר אורית חן קיבלה הצטיינות

סמ"ר אורית מבית שמש, רק בת 20 וכבר זכתה במעמד ובאות הצטיינות מנשיא המדינה | אורית היא פרמדיקית צבאית שהצילה המון חיילים במהלך הלחימה בעזה וסיפרה על הוויתור שעשתה למען השירות, "כשהגיע הזמן, בחרתי לוותר על הקריירה כג'ודוקא ולהתגייס לשירות משמעותי"

אישום: יוגש נגד החשוד שרדף עם גרזן אחר תושב

לפני כחודש וחצי, החשוד ניסה לתקוף אדם אחר באלימות קשה וסיכן חיים בעת שהוא עם גרזן בידו | הוא נוטרל על ידי שוטרים, ונעצר. השבוע הוגש נגדו כתב אישום על ידי הפרקליטות

יום השואה: מיזם זיכרון בסלון נחל הצלחה

מאות מתושבי העיר נכחו במפגשי העדות במסגרת מיזם "זיכרון בסלון" | השנה המיזם התרחב והוא התקיים עבור כלל המגזרים, וכן גם בשפה האנגלית עבור קהילת העולים | רשת המרכזים הקהילתיים: "נפעל להרחיב את המיזם בשנים הבאות"

מרכינים ראש: טקס יום הזיכרון בבית העלמין

השבוע התקיים טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה בבית העלמין בעיר במעמד ראש העירייה, שמואל גרינברג | במהלך הטקס נאמרו מילותיהן של המשפחות השכולות, שאיבדו את ילדיהן במלחמת חרבות וברזל

גרינברג: משפר את התחבורה הציבורית בעיר

השבוע (ראשון) קיים ראש העירייה, שמואל גרינברג פגישת היכרות ראשונה עם הנהלת חברת "בית שמש אקספרס" מפעילת התחבורה הציבורית העירונית בעיר. בסוף הפגישה אמר גרינברג: "אני משוכנע שיחד נוכל להביא לשינוי משמעותי שישפר את מצב התחבורה הציבורית בעיר"

השר גולדקנופף: "נסייע לממש את פוטנציאל העיר"

שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, קיים השבוע פגישת עבודה ראשונה עם ראש עיריית בית שמש שמואל גרינברג. במהלכה דנו בפרויקטים החדשים והעתידיים ובתכניות להתפתחות הבנייה בעיר לשנים הקרובות

לראשונה: התקיים טקס מעבר בין יום הזיכרון לעצמאות

המחלקה למורשת ישראל, עלייה ממונה רינה הולנדר – החליטה השנה לקיים טקס מעבר בין יום הזיכרון לעצמאות |בסיום הטקס התקיימה תפילת ערבית חגיגית ועוד

יום השואה: מיזם זיכרון בסלון נחל הצלחה

מאות מתושבי העיר נכחו במפגשי העדות במסגרת מיזם "זיכרון בסלון" | השנה המיזם התרחב והוא התקיים עבור כלל המגזרים, וכן גם בשפה האנגלית עבור קהילת העולים | רשת המרכזים הקהילתיים: "נפעל להרחיב את המיזם בשנים הבאות"

רמה א': טקס יום הזיכרון במתנ"ס

רינה הולנדר, המשנה לראש העירייה קיימה לאחרונה טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ואמרה, "התורה מצווה עלינו לזכור" | לאורך הטקס ציינו את הגיבורים והגיבורות ומעשי גבורתם

סערה בערב עצמאות: חרדים הורידו דגלי ישראל; התושבים מנעו מהם

שידור חוזר משנה שעברה: חרדים קיצוניים ניסו לתלוש דגלי ישראל שנתלו בשכונת רמת בית שמש ד' | זאת אחרי שבשנה שעברה הם ניסו לעשות אותו הדבר – ברמה ב' | תושבי השכונה שהיו ערים למקרה, מנעו מהם לתלוש, הזעיקו משטרה ובכך מזערו את הנזק לדגלים

דילוג לתוכן