לפעמים חלומות מתגשמים

איתן בן ה-11, ממזכרת בתיה הוא ילד על הרצף שחלם להכין פסטות ופיצות ולהתמקצע בתחום | אימו ענבר שכל כך רצתה להגשים את חלומו - פרסמה פוסט ברשת החברתית וקיבלה עשרות תגובות | אך תגובה אחת עלתה מעל כולן - יהודה מלכה, תושב העיר ומנהל המרכז הקהילתי לאנשים עם מוגבלות הציע להגשים את חלומו ויזם אירוע מרגש שחיבר בין עולם החירשים לעולם האוטיזם
חזן

עבור אנשים מסוימים הגשמת חלום יכולה להיות בלתי אפשרית. אך עבור איתן גיל בן ה-11, ילד על הרצף ממזכרת בתיה ולאימו ענבר – כל בלתי אפשרי הוא אפשרי. לפני כחודש ענבר החליטה לפרסם פוסט בקבוצה "צריכים משו" ופירטה על חלומו של בנה. היא סיפרה שהוא חולם להכין פסטות ופיצות מקצועיות וביקשה רעיונות והשראה מהקהילה בפייסבוק, שיעזרו לה לממש את חלומו.

הפוסט שלה צבר עשרות תגובות, בניהם שפים מהשורה הראשונה מהארץ ומחו"ל שהיו מוכנים לארח את איתן ולאמץ אותו עד שהוא ילמד את כל סגנונות הבישול והפסטה – ובחינם. הפניות ריגשו אותה מאוד, היא לא ציפתה או תכננה שיהיו הצעות אלא רק רעיונות. אותם אנשים גם הגדילו והציעו לעשות את הכל בהתנדבות. ענבר נפעמה מהבאזז שנוצר, אך יותר מהכל התרגשה מההצעה שיהודה מלכה, תושב העיר ומנהל המרכז הקהילתי לאנשים עם מוגבלות בבית שמש הציע לה. "הוא הציע להפיק לאיתן אירוע משותף בו הוא ילמד להכין פסטות ופיצות ויהנה כבר מהלקוחות הראשונים שלו", שיתפה ענבר. אחרי שיחה קצרה בין השניים, הם החליטו על שיתוף פעולה קהילתי שיחבר בין איתן לאנשים חירשים החברים במרכז הקהילתי בעיר. 

נטלי נקש

יהודה סיים את השיחה עם ענבר, וצלצל ישירות לאושרת כהן, המעבירה סדנאות בישול ואפייה בבית שמש. "הוא הציע לה לעשות סדנת פסטות ופיצות עבור איתן. כך למעשה נולדה הקבוצה 'כוח איתן'", הסבירה ענבר. בקבוצה אושרת ויהודה החלו לתכנן את האירוע. אושרת דאגה לסדנה ויהודה דאג לארגן את התושבים החירשים שיגיעו לחגוג את חלומו של איתן. "קבענו תאריך", שיתפה ענבר. "החלטנו לעשות את הסדנה יום לפני שאיתן חגג יום הולדת. ב-11.2 והם התחילו לארגן את הכל. אנחנו רק היינו צריכים להגיע", אמרה. 

ענבר ואיתן הגיעו למתחם הסדנאות של אושרת, והיא ארגנה סדנת פסטות ופיצות. היא הסבירה לו איך מכינים את הבצק, ועבדה איתו במשותף על מכונת הפסטה עד להגעה למרקם הרצוי. ואיתן היה מאושר. "הוא קיבל התקף טנטרום", סיפרה ענבר. "ילדים על הרצף החווים התרגשות גדולה מתמודדים עם וויסות חושי. אבל אושרת ויהודה ידעו להתמודד עם מצבים כאלו, והם נתנו לו מקום, הכלה וקבלה. עד שהוא נרגע. ואני נפעמתי לראות את זה מהצד. 

"ואז הגיעו החבר'ה ממועדון החירשים", המשיכה לשתף ענבר. "והם היו כאלה מסבירי פנים. הם חגגו לאיתן יום הולדת, אכלו מהמנות שהוא הכין ואף נהנו להכין גם בעצמם. הגיעו לאירוע בערך 28 אנשים".

איתן בזמן הסדנה. מכין פסטה ומגשים את חלומו

"איתני יצא מורווח. הוא למד שם המון דברים. כמו: לא לוותר, למד מה זו קבלה וראה איך אוהבים אותו. כשחזרנו הביתה אחרי הסדנה, הוא לא הצליח להירדם מהתרגשות. הוא היה באורות. זו הייתה חוויה מאירת עיניים גם לילד ואני בטוחה שבעתיד הקרוב אחרי שהוא יספוג את כל החוויה שהוא עבר, הוא יתחיל לדבר עלייה"

איך הייתה החוויה? 

"מדהימה", שיתפה ענבר. "הרגשנו שהשילוב בין החירשים לילד על הרצף, היה שילוב מרגש ועוצמתי. הבנתי גם עד כמה הקהילה של החירשים חזקה. אומנם לא הבנו את שפת הסימנים, אבל ראינו איך הם מדברים ומתקשרים אחד עם השנייה. היה אפשר לראות שלא משנה מה המגבלה או הגילאים, הם מצליחים לתקשר בהרמוניה מדהימה". 

איך איתן הרגיש?

"איתני יצא מורווח. הוא למד שם המון דברים. כמו: לא לוותר, למד מה זו קבלה וראה איך אוהבים אותו. כשחזרנו הביתה אחרי הסדנה, הוא לא הצליח להירדם מהתרגשות. הוא היה באורות. זו הייתה חוויה מאירת עיניים גם לילד ואני בטוחה שבעתיד הקרוב אחרי שהוא יספוג את כל החוויה שהוא עבר, הוא יתחיל לדבר עלייה".

היית מאמינה שתהיה הפקה כזו מפוסט?

"אין סיכוי. בכלל לא בכיוון. הכיוון היה שאני אעשה בשבילו, ביקשתי רעיונות ושיעזרו לי לעשות משהו עם הילד. לא רציתי שיעשו בשבילי. מה שיצא מזה. זה כבר היה וואו. זו הייתה חוויה שאנחנו ניקח לנצח איתנו".

מגשימי החלומות 

יהודה מלכה, תושב העיר ומנהל המרכז הקהילתי לאנשים עם מוגבלות ואושרת כהן, תושבת העיר ובעלת סטודיו "חוויות מתוקות" אלו שיזמו את ההפקה והפרויקט ורצו להגשים את חלומו של איתן, סיפרו למערכת "שוס הדרך" מתוך החוויה שלהם את הסיבה לכך שהם לקחו את הפרויקט המרגש הזה. 

יהודה: "כשראיתי את הפוסט של ענבר, אוטומטית שלחתי לה הודעה. הצגתי את עצמי וחשבתי שמועדון החירשים יכול להיות מתאים למה שהיא מחפשת. רציתי לארח את איתן אצלנו והיה לי רעיון לעשות משהו יחד. ענבר מאוד התרגשה וחשבה שזה רעיון טוב. אז הלכנו על זה. התקשרתי לאושרת, הצעתי לה את הרעיון שלי ואמרתי לה שהיא חייבת לזרום עם השיגעון שלי", סיפר וצחקק. "אושרת נענתה לאתגר והחליטה לעשות את הסדנה אצלה בסטודיו".

אושרת: "האמת, כשיהודה פנה אליי וסיפר לי על איתן, על הרגשות והצרכים שלו, על הרצונות והחלומות – זה ממש פתח והרחיב לי את הלב. גילוי נאות: עולם האוטיזם לא זר לי – גם אני אמא לילד תקשורת וגם לבן שלי קוראים איתן. כך שהקריאה של יהודה נכנסה לי ללב בצורה הכי עמוקה. לכן כשיהודה דיבר איתי, ידעתי שגם הפעם אנחנו נעשה שיתוף פעולה מרגש. שיתופי הפעולה בינינו תמיד הובילו לסדנאות מרגשות בקטע אחר. יהודה ביצירתיות הבלתי נגמרת שלו הפך את זה למפגש מורחב יותר: בסיום סדנת הפסטה הגיעו קהילת החרשים לסדנת אפייה בטאבון. כולם אכלו מהפסטה של איתן שהוגשה לשולחן".

אושרת כהן, החירשים ואיתן בזמן הסדנה

איך נוצר השילוב עם החירשים? האם החיבור היה טוב?

יהודה: "כשהחירשים הגיעו ועשו ביחד פיצות בטאבון וחגגו לאיתן יום הולדת היה נראה מהצד שהשילוב הוא מדהים. החירשים דיברו בשפת הסימנים ואיתן היה לעיתים מכונס בתוך עצמו, בתור ילד על הרצף. והחיבור הזה, עם כמה שהוא נשמע לא הגיוני, היה בו המון שכל במציאות ונראה שכולם נהנו ושמחו". 

אושרת: "להעביר סדנת אוכל בשפת הסימנים היא שיעור מופת לחיים בכלל: יש המון מגע רך, המון מבטים עמוקים, המון שפת גוף והמון חיוכים".

הגשים חלום וחגג יום הולדת. איתן ומשפחתו

איך הרגשתם?

יהודה: "אני הרגשתי בעננים. היה אירוע מאוד מרגש".

אושרת: "הרגשתי שמחת לב אמיתית. הכרתי את ענבר אמא של איתן, אישה חייכנית ומלאת אנרגיות טובות, בנוסף את סבא ישראל וסבתא אהובה שהגיעו איתם יחד. איתן התרגש מאוד, שיתף פעולה באופן מקסים!  בטקס עוגה כולם מחאו לו כפיים בשפת הסימנים".

איך היה לראות את איתן מהצד? 

יהודה: "הגעתי עם המון חששות. לא ידעתי איך יהיה השילוב. ואיך יהיה שיתוף פעולה עם ילד אוטיסט בגיל 11 עם אנשים מבוגרים וחירשים בגילאי 30-70. רק שנכנסו לסטודיו וראיתי אותו, הבנתי שזה בינגו".

יהודה אתה עושה בדרך כלל חיבורים כאלה?

"אני עושה חיבורים עם אנשים עם מוגבלות יחד עם אנשים רגילים. אבל חיבור בין אוטיזם לחירשות לא יצא לי".

אתה חושב שתעשה חיבורים בהמשך?

"כן. זה נתן לי את היכולת לחשוב לפתוח בבית שמש עוד מסגרת של ילדים בגילאי 21-35 עם אוטיזם ברמת תפקוד בינונית-גבוהה. ואז בעצם לייצר את החיבורים. אם מישהו רוצה מבית שמש ליצור עוד שיתופי פעולה ולייצור חיבורים כאלה אנחנו באמת הכתובת. המרכז שלנו מקבל כל שיתוף פעולה וחיבור".

משהו אחרון לסיום?

אושרת: "אם אני כבר זוכה לבמה הנפלאה אצלכם חשוב לי לשתף שאוטיזם היא שונות נוירולוגית: סרגל הרגשות של האוטיסטים שונה, החשיבה שונה, עיבוד החוויות אחר. הלוואי שנדע כחברה לחבק את כולם".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

new1
new1
new1

עוד כתבות שאולי יעניינו אותך:

המינוי המטלטל

ניצב אבשלום פלד ממושב זכריה ימונה בקרוב למפכ"ל המשטרה. כך לפי החלטתו של בן גביר | ברקע – נציבים בדימוס וגם המועצה האזורית מטה יהודה לא שמחים על המינוי | הסיבה: לפני 9 שנים פלד נחקר במח"ש על עבירות בנייה שביצע במושב, ובסיום החקירה הומלץ שלא למנות או לקדם אותו לתפקיד ניצב בשל מעשיו. אך מאז ועד היום הוא מתקדם בתפקידים | חשיפה

חוגג חג בכיף

קובי סולימני התותח נצפה בעדשת המצלמה של לכלוכית כשהוא נערך לחגיגות חג הפסח המשפחתיות

תרבחו ותסעדו

המימונה כיכבה בבית משפחתם של אסתי ובועז זיו, שארגנו ערב עם עוגיות ומופלטות בשפע

מפיקים מימונה

מרדכי דרעי ואישתו המהממים, התארגנו מהר לקראת סוף חג הפסח והחלו בהפקת אירוע המימונה המשפחתי והמרגש. לכלוכית שמעה שהיה בשפע, המון

חוגגת מימונה

אתי אביכזר המהממת שבתמונה חגגה השבוע את חג המימונה עם המשפחה והחברים הטובים, ואף הספיקה להצטלם

יאללה בית"ר

יוסי דהן ההורס, תושב העיר נסע ביחד עם חברים למשחק הכדורגל של בית"ר ירושלים בבלומפילד שבתל אביב

המתכון של השף: מתכון לפנקייק מתוק מקוטג׳

אנחנו אוהבים פנקייקים מתוקים. בייחוד שהם אווריריים, עבים ושאפשר לאכול אותם מינימום זו מנה עיקרית | הפעם את הפנקייקים הכנו עם קוטג' 12 אחוזים של תנובה. תודו לנו אחר כך

קובה סלק צמחוני במילוי פטריות ובצל מטוגן

אחרי שאכלנו כל כך הרבה בשר ומצות, יש יותר טוב ממנת קובה עסיסית עם רוטב שנמס בתוך הפה? | השבוע החלטתי לפנק אתכם עם מתכון של קובה סלק צמחוני טעים ומתאים בדיוק לצוהרי שישי

החום לא מנע: עשרות מטיילים ביקרו בתל ירמות

למרות עומס החוום הכבד ששרר בחול המועד, עשרות מטיילים הגיעו לבילוי וטיול בתל ירמות ונהנו מפעילויות שונות: הצגות, חפירה ארכיאולוגית, יצירת אגרטלים מחימר ועוד

חג בתל בית שמש

במהלך חול המועד הגיעו מעל מאה מטיילים לסיורים מודרכים בעברית ובאנגלית בתל בית שמש | כל הנוכחים נהנו ממזג אוויר מעולה, מהדרכות מדויקות ומאווירה מקצועית ומאורגנת

בלוך: השיקה את ספרה "גשרים של אור"

ראשת העירייה לשעבר, ד"ר עליזה בלוך השיקה את ספרה החדש "גשרים של אור" מספר ימים לאחר שסיימה את תפקידה באופן רשמי בעירייה | במהלך ההשקה אמרה: "בית שמש היא במידה רבה תמונת מראה של מדינת ישראל ואתגריה"

חדש: נפתח משרד לניהול פרויקט פינוי בינוי

לאחרונה נערך טקס חניכת המשרד החדש של "התחדשות ביאליק" מקבוצת נתיב וישרקאפ גרנג | מטרת המשרד: קידום פרויקט פינוי בינוי בשכונת ביאליק

תאונות בעיר: רוכב אופנוע החליק ואישה נפגעה מרכב

השבוע אירעו שתי תאונות דרכים בעיר; רוכב אופנוע בן 23 נפצע בזמן שהחליק עם האופנוע בשדרות נהר הדן ואישה בת 24, נפצעה מתאונת דרכים בין שני כלי רכב – כי הייתה בסביבה | המזל: שניהם נפצעו במצב קל

ניקיון העיר: הפרויקט הגדול של עובדי העירייה

לפני חג הפסח היה חשוב לראש העירייה, שמואל גרינברג לנקות את העיר לעילא ולעילא ולכן, עשרות עובדי מינהל תפעול בעירייה, יחד עם צוותי תגבור, משאיות, פקחי תברואה ובלווי כלים מיוחדים – דאגו כולם לניקיון העיר

מסוכן: שריפה פרצה בזמן שכל המשפחה ישנה

שריפה גדולה פרצה בדירה ברמת בית שמש א' בשעות הבוקר המוקדמות וכאשר כל בני המשפחה ישנים | אחד מהילדים התעורר בנס מהריח השרוף וכך הציל את כל משפחתו

מפחיד: פעוטה נכוותה ממים רותחים

מתנדבי מד"א הוזעקו לבית בשכונת רמה ג' בבית שמש, בעקבות דיווח על פעוטה שנכוותה ממים רותחים. פראמדיק שהגיע למקום סיפר: "היא פונתה על ידי ניידת טיפול נמרץ של מד"א במצב בינוני"

דילוג לתוכן