עסקאות נדל"ן ושכירות בתקופת הקורונה

נטלי נקש

בעידן הקורונה הרבה בעלי דירות נפגעו חלק תכננו למכור את הדירה ונתקעו בתהליך החתימות וההסכמים ורוכשי הדירות, נתקלו בקושי להיפגש בגלל החשש מהמגפה עורך הדין, גילעד ושדי מסביר על תחום הנדלן בימי הקורונה

בתקופת האחרונה בה נכנסנו לשגרת קורונה אי הוודאות משפיע עמוקות על תחום הנדל"ן כמו בכל משבר שפקד את ישראל בעשור האחרון או אי ודאות כלכלית הנוגעת להבטחות להורדת מחירים, מע"מ אפס בתקופת לפיד, העלאת מס רכישה למשקיעים, מס דירה שלישית שלא יצא לפועל ועוד. בתקופות מעין אלו, קופץ הישראלי הממוצע על הגדר וממתין לשעת כושר והתפזרות ענני אי הוודאות. הרפתקנות אינה מנת חלקם של הישראלי בתקופות המשבר ואי הודאות ולכן נראה ירידה משמעותית בכמות העסקאות בשוק.

רימון

כיום, לאחר חודשיים כמעט "מתים" בשוק מבחינת כמות עסקאות ואי יכולת להיפגש, לראות דירות למכירה או להשכרה, מתחילים להתרגל לסיטואציה המעט מורכבת אך אפשרית של ריחוק חברתי והנעת שוק הנדל"ן.

ראשונים יקראו לדגל מוכרי ורוכשי דירות שמשלימים עסקה של מכירה/קניה של דירה חליפית לאחר שכבר מכרו/קנו דירה וכן שוכרים ששבים הביתה לאחר תקופת הבידוד ומשכירים שדירותיהם עומדות ריקות.

מוכרים וקונים אשר חפצו בקיום עסקה ניהלו ומנהלים משא ומתן באפליקציות השונות, בטלפון, במייל עורכי הדין אשר במרבית המקרים מנהלים את המשא ומתן המשפטי במייל המשיכו בשגרת חייהם.

המפגשים הפרונטליים התבצעו באמצעות עורך הדין תוך שימוש בחובת הנאמנות כך שהחוזה נחתם על ידי צד אחד ונשלח להחתמת הצד השני, עורך הדין החזיקו בידיהם את המסמכים והכספים בנאמנות עד להשלמת החתימות . כך נמנע מפגש שאינו נחוץ לחתימה בחלל סגור.

כך נוהגים גם שוכרי ומשכירי הדירות, ביקור חפוז בדירה ובחינתה תוך שימוש בכללי הריחוק החברתי וניהול משא ומתן וירטואלי תוך שימוש באמצעי התקשורת המרובים העומדים לרשותנו.

בתקופה זו, על אף הירידה בתחלואה וחזרה לשגרה מהוססת תמיד כדאי להיערך להתפרצות מחודשת שעתידה להגיע כפי שצופים מומחים רבים.

עד למועד ההסגר הראשון שנכפה עלינו, איש לא היה יכול לחזות הפרצות מגיפה אשר תחייב אותנו לבצע שינויים והסתגלויות באמצע קיום עסקה שנחתמה לפני הידיעה על התפשטות הקורונה.

ברוב רובם של המקרים ובשל כך כי שני הצדדים לעסקה הושפעו עמוקות מהמשבר נהייתה הסכמה גורפת לדחיית מועדים ותשלומים על מנת לא לפגום בעסקה.

אך כיום, בעוד אנו בשגרת הקורונה מומלץ להכניס סעיפים מורחבים שימנעו הפרות יסודיות בחוזה כתוצאה מהשפעות הקורונה כיום ובעתיד.

ראשית, בחוזי רכישה מקבלן יש להקביל את האיחור במועדי התשלום לאיחור במסירה שנכפתה על הקבלן בשל הקורונה. אך אין זה מצב גורף בכל עסקה, באתרי בנייה רבים לא היה שינוי כלל בכל תקופת הסגר והעבודה התנהלה כרגיל בשטח. באתרי בנייה אחרים בהם היה קיצוץ רחב בעובדים זרים/ עובדי בנייה מהשטחים, או בהסתמכות על אספקת חומרי גמר אשר במקרים רבים היה קשה להגיע לעצם בחירת המוצרים על ידי הקונים משום סגירת החנויות יש להניח כי איחור כזה או אחר הוא בגדר המציאות.

בשל הבלבול הרב בתחילת התפשטות הקורונה ולעיתים לשם ניצול ותיעול המצב, נשלחו למרבית רוכשי הדירות מקבלן שטרם קיבלו את דירותיהם כי הפרויקט עתיד להתעכב וכי צפויים איחורים במסירה.

כל עסקה שתחתם מעתה והלאה תבצע הגנות לפני מקרים דומים בעתיד וזאת בנוסף למקרים הרבים המוזכרים בפירוט בחוזי המכר הקבלניים כגון: רעידות אדמה, מלחמה, גיוס כללי, מחסור כללי בחומרי גלם וכו'. מיותר לציין כי מעתה והלאה גם בחוזי מכר בשוק הפרטי יש להקדיש מחשבה לתרחישי קיצון שימנעו מהצדדים לעסקה למסור את הדירה/לעמוד בתשלומים/ להוציא שוכר וכו'.

ליד:

"בתקופות מעין אלו, קופץ הישראלי הממוצע על הגדר וממתין לשעת כושר והתפזרות ענני אי הוודאות. הרפתקנות אינה מנת חלקם של הישראלי בתקופות המשבר ואי הודאות ולכן נראה ירידה משמעותית בכמות העסקאות בשוק"

כתיבה ועריכה : מירב בן יאיר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

new1
new1
new1

עוד כתבות שאולי יעניינו אותך:

עצמאות 76 למדינה

עם ישראל רגיל למעבר בין יום הזיכרון לעצמאות במשך 75 שנה. אך השנה המעבר היה קשה מהרגיל: עשרות טקסי זיכרון למען החללים שנהרגו ונרצחו במלחמת חרבות ברזל התקיימו בעיר, אליהם הגיעו תושבים רבים שכאבו את כאב המשפחות השכולות | המעבר החד היה מאתגר ולמרות זאת, המשפחות בחרו לחגוג למען הדור הבא. כי "אין לנו ארץ אחרת"

אין לה ארץ אחרת

מור חלפון התותחית, נצפתה עם מדי משטרת ישראל, מצדיעה כשמאחוריה דגל ישראל מרגש מתנופף

מתוקים

אור אדרי, תושבת העיר ובנה המתוק נסעו לאחרונה לטיול כיפי בגן החיות התנכ"י שבירושלים.

מצטיינת נשיא: סמ"ר אורית חן קיבלה הצטיינות

סמ"ר אורית מבית שמש, רק בת 20 וכבר זכתה במעמד ובאות הצטיינות מנשיא המדינה | אורית היא פרמדיקית צבאית שהצילה המון חיילים במהלך הלחימה בעזה וסיפרה על הוויתור שעשתה למען השירות, "כשהגיע הזמן, בחרתי לוותר על הקריירה כג'ודוקא ולהתגייס לשירות משמעותי"

אישום: יוגש נגד החשוד שרדף עם גרזן אחר תושב

לפני כחודש וחצי, החשוד ניסה לתקוף אדם אחר באלימות קשה וסיכן חיים בעת שהוא עם גרזן בידו | הוא נוטרל על ידי שוטרים, ונעצר. השבוע הוגש נגדו כתב אישום על ידי הפרקליטות

יום השואה: מיזם זיכרון בסלון נחל הצלחה

מאות מתושבי העיר נכחו במפגשי העדות במסגרת מיזם "זיכרון בסלון" | השנה המיזם התרחב והוא התקיים עבור כלל המגזרים, וכן גם בשפה האנגלית עבור קהילת העולים | רשת המרכזים הקהילתיים: "נפעל להרחיב את המיזם בשנים הבאות"

מרכינים ראש: טקס יום הזיכרון בבית העלמין

השבוע התקיים טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה בבית העלמין בעיר במעמד ראש העירייה, שמואל גרינברג | במהלך הטקס נאמרו מילותיהן של המשפחות השכולות, שאיבדו את ילדיהן במלחמת חרבות וברזל

גרינברג: משפר את התחבורה הציבורית בעיר

השבוע (ראשון) קיים ראש העירייה, שמואל גרינברג פגישת היכרות ראשונה עם הנהלת חברת "בית שמש אקספרס" מפעילת התחבורה הציבורית העירונית בעיר. בסוף הפגישה אמר גרינברג: "אני משוכנע שיחד נוכל להביא לשינוי משמעותי שישפר את מצב התחבורה הציבורית בעיר"

השר גולדקנופף: "נסייע לממש את פוטנציאל העיר"

שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, קיים השבוע פגישת עבודה ראשונה עם ראש עיריית בית שמש שמואל גרינברג. במהלכה דנו בפרויקטים החדשים והעתידיים ובתכניות להתפתחות הבנייה בעיר לשנים הקרובות

לראשונה: התקיים טקס מעבר בין יום הזיכרון לעצמאות

המחלקה למורשת ישראל, עלייה ממונה רינה הולנדר – החליטה השנה לקיים טקס מעבר בין יום הזיכרון לעצמאות |בסיום הטקס התקיימה תפילת ערבית חגיגית ועוד

יום השואה: מיזם זיכרון בסלון נחל הצלחה

מאות מתושבי העיר נכחו במפגשי העדות במסגרת מיזם "זיכרון בסלון" | השנה המיזם התרחב והוא התקיים עבור כלל המגזרים, וכן גם בשפה האנגלית עבור קהילת העולים | רשת המרכזים הקהילתיים: "נפעל להרחיב את המיזם בשנים הבאות"

רמה א': טקס יום הזיכרון במתנ"ס

רינה הולנדר, המשנה לראש העירייה קיימה לאחרונה טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ואמרה, "התורה מצווה עלינו לזכור" | לאורך הטקס ציינו את הגיבורים והגיבורות ומעשי גבורתם

סערה בערב עצמאות: חרדים הורידו דגלי ישראל; התושבים מנעו מהם

שידור חוזר משנה שעברה: חרדים קיצוניים ניסו לתלוש דגלי ישראל שנתלו בשכונת רמת בית שמש ד' | זאת אחרי שבשנה שעברה הם ניסו לעשות אותו הדבר – ברמה ב' | תושבי השכונה שהיו ערים למקרה, מנעו מהם לתלוש, הזעיקו משטרה ובכך מזערו את הנזק לדגלים

דילוג לתוכן