לפעמים חלומות מתגשמים

איתן בן ה-11, ממזכרת בתיה הוא ילד על הרצף שחלם להכין פסטות ופיצות ולהתמקצע בתחום | אימו ענבר שכל כך רצתה להגשים את חלומו - פרסמה פוסט ברשת החברתית וקיבלה עשרות תגובות | אך תגובה אחת עלתה מעל כולן - יהודה מלכה, תושב העיר ומנהל המרכז הקהילתי לאנשים עם מוגבלות הציע להגשים את חלומו ויזם אירוע מרגש שחיבר בין עולם החירשים לעולם האוטיזם
בן הרוש

עבור אנשים מסוימים הגשמת חלום יכולה להיות בלתי אפשרית. אך עבור איתן גיל בן ה-11, ילד על הרצף ממזכרת בתיה ולאימו ענבר – כל בלתי אפשרי הוא אפשרי. לפני כחודש ענבר החליטה לפרסם פוסט בקבוצה "צריכים משו" ופירטה על חלומו של בנה. היא סיפרה שהוא חולם להכין פסטות ופיצות מקצועיות וביקשה רעיונות והשראה מהקהילה בפייסבוק, שיעזרו לה לממש את חלומו.

הפוסט שלה צבר עשרות תגובות, בניהם שפים מהשורה הראשונה מהארץ ומחו"ל שהיו מוכנים לארח את איתן ולאמץ אותו עד שהוא ילמד את כל סגנונות הבישול והפסטה – ובחינם. הפניות ריגשו אותה מאוד, היא לא ציפתה או תכננה שיהיו הצעות אלא רק רעיונות. אותם אנשים גם הגדילו והציעו לעשות את הכל בהתנדבות. ענבר נפעמה מהבאזז שנוצר, אך יותר מהכל התרגשה מההצעה שיהודה מלכה, תושב העיר ומנהל המרכז הקהילתי לאנשים עם מוגבלות בבית שמש הציע לה. "הוא הציע להפיק לאיתן אירוע משותף בו הוא ילמד להכין פסטות ופיצות ויהנה כבר מהלקוחות הראשונים שלו", שיתפה ענבר. אחרי שיחה קצרה בין השניים, הם החליטו על שיתוף פעולה קהילתי שיחבר בין איתן לאנשים חירשים החברים במרכז הקהילתי בעיר. 

נטלי נקש

יהודה סיים את השיחה עם ענבר, וצלצל ישירות לאושרת כהן, המעבירה סדנאות בישול ואפייה בבית שמש. "הוא הציע לה לעשות סדנת פסטות ופיצות עבור איתן. כך למעשה נולדה הקבוצה 'כוח איתן'", הסבירה ענבר. בקבוצה אושרת ויהודה החלו לתכנן את האירוע. אושרת דאגה לסדנה ויהודה דאג לארגן את התושבים החירשים שיגיעו לחגוג את חלומו של איתן. "קבענו תאריך", שיתפה ענבר. "החלטנו לעשות את הסדנה יום לפני שאיתן חגג יום הולדת. ב-11.2 והם התחילו לארגן את הכל. אנחנו רק היינו צריכים להגיע", אמרה. 

ענבר ואיתן הגיעו למתחם הסדנאות של אושרת, והיא ארגנה סדנת פסטות ופיצות. היא הסבירה לו איך מכינים את הבצק, ועבדה איתו במשותף על מכונת הפסטה עד להגעה למרקם הרצוי. ואיתן היה מאושר. "הוא קיבל התקף טנטרום", סיפרה ענבר. "ילדים על הרצף החווים התרגשות גדולה מתמודדים עם וויסות חושי. אבל אושרת ויהודה ידעו להתמודד עם מצבים כאלו, והם נתנו לו מקום, הכלה וקבלה. עד שהוא נרגע. ואני נפעמתי לראות את זה מהצד. 

"ואז הגיעו החבר'ה ממועדון החירשים", המשיכה לשתף ענבר. "והם היו כאלה מסבירי פנים. הם חגגו לאיתן יום הולדת, אכלו מהמנות שהוא הכין ואף נהנו להכין גם בעצמם. הגיעו לאירוע בערך 28 אנשים".

איתן בזמן הסדנה. מכין פסטה ומגשים את חלומו

"איתני יצא מורווח. הוא למד שם המון דברים. כמו: לא לוותר, למד מה זו קבלה וראה איך אוהבים אותו. כשחזרנו הביתה אחרי הסדנה, הוא לא הצליח להירדם מהתרגשות. הוא היה באורות. זו הייתה חוויה מאירת עיניים גם לילד ואני בטוחה שבעתיד הקרוב אחרי שהוא יספוג את כל החוויה שהוא עבר, הוא יתחיל לדבר עלייה"

איך הייתה החוויה? 

"מדהימה", שיתפה ענבר. "הרגשנו שהשילוב בין החירשים לילד על הרצף, היה שילוב מרגש ועוצמתי. הבנתי גם עד כמה הקהילה של החירשים חזקה. אומנם לא הבנו את שפת הסימנים, אבל ראינו איך הם מדברים ומתקשרים אחד עם השנייה. היה אפשר לראות שלא משנה מה המגבלה או הגילאים, הם מצליחים לתקשר בהרמוניה מדהימה". 

איך איתן הרגיש?

"איתני יצא מורווח. הוא למד שם המון דברים. כמו: לא לוותר, למד מה זו קבלה וראה איך אוהבים אותו. כשחזרנו הביתה אחרי הסדנה, הוא לא הצליח להירדם מהתרגשות. הוא היה באורות. זו הייתה חוויה מאירת עיניים גם לילד ואני בטוחה שבעתיד הקרוב אחרי שהוא יספוג את כל החוויה שהוא עבר, הוא יתחיל לדבר עלייה".

היית מאמינה שתהיה הפקה כזו מפוסט?

"אין סיכוי. בכלל לא בכיוון. הכיוון היה שאני אעשה בשבילו, ביקשתי רעיונות ושיעזרו לי לעשות משהו עם הילד. לא רציתי שיעשו בשבילי. מה שיצא מזה. זה כבר היה וואו. זו הייתה חוויה שאנחנו ניקח לנצח איתנו".

מגשימי החלומות 

יהודה מלכה, תושב העיר ומנהל המרכז הקהילתי לאנשים עם מוגבלות ואושרת כהן, תושבת העיר ובעלת סטודיו "חוויות מתוקות" אלו שיזמו את ההפקה והפרויקט ורצו להגשים את חלומו של איתן, סיפרו למערכת "שוס הדרך" מתוך החוויה שלהם את הסיבה לכך שהם לקחו את הפרויקט המרגש הזה. 

יהודה: "כשראיתי את הפוסט של ענבר, אוטומטית שלחתי לה הודעה. הצגתי את עצמי וחשבתי שמועדון החירשים יכול להיות מתאים למה שהיא מחפשת. רציתי לארח את איתן אצלנו והיה לי רעיון לעשות משהו יחד. ענבר מאוד התרגשה וחשבה שזה רעיון טוב. אז הלכנו על זה. התקשרתי לאושרת, הצעתי לה את הרעיון שלי ואמרתי לה שהיא חייבת לזרום עם השיגעון שלי", סיפר וצחקק. "אושרת נענתה לאתגר והחליטה לעשות את הסדנה אצלה בסטודיו".

אושרת: "האמת, כשיהודה פנה אליי וסיפר לי על איתן, על הרגשות והצרכים שלו, על הרצונות והחלומות – זה ממש פתח והרחיב לי את הלב. גילוי נאות: עולם האוטיזם לא זר לי – גם אני אמא לילד תקשורת וגם לבן שלי קוראים איתן. כך שהקריאה של יהודה נכנסה לי ללב בצורה הכי עמוקה. לכן כשיהודה דיבר איתי, ידעתי שגם הפעם אנחנו נעשה שיתוף פעולה מרגש. שיתופי הפעולה בינינו תמיד הובילו לסדנאות מרגשות בקטע אחר. יהודה ביצירתיות הבלתי נגמרת שלו הפך את זה למפגש מורחב יותר: בסיום סדנת הפסטה הגיעו קהילת החרשים לסדנת אפייה בטאבון. כולם אכלו מהפסטה של איתן שהוגשה לשולחן".

אושרת כהן, החירשים ואיתן בזמן הסדנה

איך נוצר השילוב עם החירשים? האם החיבור היה טוב?

יהודה: "כשהחירשים הגיעו ועשו ביחד פיצות בטאבון וחגגו לאיתן יום הולדת היה נראה מהצד שהשילוב הוא מדהים. החירשים דיברו בשפת הסימנים ואיתן היה לעיתים מכונס בתוך עצמו, בתור ילד על הרצף. והחיבור הזה, עם כמה שהוא נשמע לא הגיוני, היה בו המון שכל במציאות ונראה שכולם נהנו ושמחו". 

אושרת: "להעביר סדנת אוכל בשפת הסימנים היא שיעור מופת לחיים בכלל: יש המון מגע רך, המון מבטים עמוקים, המון שפת גוף והמון חיוכים".

הגשים חלום וחגג יום הולדת. איתן ומשפחתו

איך הרגשתם?

יהודה: "אני הרגשתי בעננים. היה אירוע מאוד מרגש".

אושרת: "הרגשתי שמחת לב אמיתית. הכרתי את ענבר אמא של איתן, אישה חייכנית ומלאת אנרגיות טובות, בנוסף את סבא ישראל וסבתא אהובה שהגיעו איתם יחד. איתן התרגש מאוד, שיתף פעולה באופן מקסים!  בטקס עוגה כולם מחאו לו כפיים בשפת הסימנים".

איך היה לראות את איתן מהצד? 

יהודה: "הגעתי עם המון חששות. לא ידעתי איך יהיה השילוב. ואיך יהיה שיתוף פעולה עם ילד אוטיסט בגיל 11 עם אנשים מבוגרים וחירשים בגילאי 30-70. רק שנכנסו לסטודיו וראיתי אותו, הבנתי שזה בינגו".

יהודה אתה עושה בדרך כלל חיבורים כאלה?

"אני עושה חיבורים עם אנשים עם מוגבלות יחד עם אנשים רגילים. אבל חיבור בין אוטיזם לחירשות לא יצא לי".

אתה חושב שתעשה חיבורים בהמשך?

"כן. זה נתן לי את היכולת לחשוב לפתוח בבית שמש עוד מסגרת של ילדים בגילאי 21-35 עם אוטיזם ברמת תפקוד בינונית-גבוהה. ואז בעצם לייצר את החיבורים. אם מישהו רוצה מבית שמש ליצור עוד שיתופי פעולה ולייצור חיבורים כאלה אנחנו באמת הכתובת. המרכז שלנו מקבל כל שיתוף פעולה וחיבור".

משהו אחרון לסיום?

אושרת: "אם אני כבר זוכה לבמה הנפלאה אצלכם חשוב לי לשתף שאוטיזם היא שונות נוירולוגית: סרגל הרגשות של האוטיסטים שונה, החשיבה שונה, עיבוד החוויות אחר. הלוואי שנדע כחברה לחבק את כולם".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

new1
new1
new1

עוד כתבות שאולי יעניינו אותך:

עצמאות 76 למדינה

עם ישראל רגיל למעבר בין יום הזיכרון לעצמאות במשך 75 שנה. אך השנה המעבר היה קשה מהרגיל: עשרות טקסי זיכרון למען החללים שנהרגו ונרצחו במלחמת חרבות ברזל התקיימו בעיר, אליהם הגיעו תושבים רבים שכאבו את כאב המשפחות השכולות | המעבר החד היה מאתגר ולמרות זאת, המשפחות בחרו לחגוג למען הדור הבא. כי "אין לנו ארץ אחרת"

אין לה ארץ אחרת

מור חלפון התותחית, נצפתה עם מדי משטרת ישראל, מצדיעה כשמאחוריה דגל ישראל מרגש מתנופף

מתוקים

אור אדרי, תושבת העיר ובנה המתוק נסעו לאחרונה לטיול כיפי בגן החיות התנכ"י שבירושלים.

מצטיינת נשיא: סמ"ר אורית חן קיבלה הצטיינות

סמ"ר אורית מבית שמש, רק בת 20 וכבר זכתה במעמד ובאות הצטיינות מנשיא המדינה | אורית היא פרמדיקית צבאית שהצילה המון חיילים במהלך הלחימה בעזה וסיפרה על הוויתור שעשתה למען השירות, "כשהגיע הזמן, בחרתי לוותר על הקריירה כג'ודוקא ולהתגייס לשירות משמעותי"

אישום: יוגש נגד החשוד שרדף עם גרזן אחר תושב

לפני כחודש וחצי, החשוד ניסה לתקוף אדם אחר באלימות קשה וסיכן חיים בעת שהוא עם גרזן בידו | הוא נוטרל על ידי שוטרים, ונעצר. השבוע הוגש נגדו כתב אישום על ידי הפרקליטות

יום השואה: מיזם זיכרון בסלון נחל הצלחה

מאות מתושבי העיר נכחו במפגשי העדות במסגרת מיזם "זיכרון בסלון" | השנה המיזם התרחב והוא התקיים עבור כלל המגזרים, וכן גם בשפה האנגלית עבור קהילת העולים | רשת המרכזים הקהילתיים: "נפעל להרחיב את המיזם בשנים הבאות"

מרכינים ראש: טקס יום הזיכרון בבית העלמין

השבוע התקיים טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה בבית העלמין בעיר במעמד ראש העירייה, שמואל גרינברג | במהלך הטקס נאמרו מילותיהן של המשפחות השכולות, שאיבדו את ילדיהן במלחמת חרבות וברזל

גרינברג: משפר את התחבורה הציבורית בעיר

השבוע (ראשון) קיים ראש העירייה, שמואל גרינברג פגישת היכרות ראשונה עם הנהלת חברת "בית שמש אקספרס" מפעילת התחבורה הציבורית העירונית בעיר. בסוף הפגישה אמר גרינברג: "אני משוכנע שיחד נוכל להביא לשינוי משמעותי שישפר את מצב התחבורה הציבורית בעיר"

השר גולדקנופף: "נסייע לממש את פוטנציאל העיר"

שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, קיים השבוע פגישת עבודה ראשונה עם ראש עיריית בית שמש שמואל גרינברג. במהלכה דנו בפרויקטים החדשים והעתידיים ובתכניות להתפתחות הבנייה בעיר לשנים הקרובות

לראשונה: התקיים טקס מעבר בין יום הזיכרון לעצמאות

המחלקה למורשת ישראל, עלייה ממונה רינה הולנדר – החליטה השנה לקיים טקס מעבר בין יום הזיכרון לעצמאות |בסיום הטקס התקיימה תפילת ערבית חגיגית ועוד

יום השואה: מיזם זיכרון בסלון נחל הצלחה

מאות מתושבי העיר נכחו במפגשי העדות במסגרת מיזם "זיכרון בסלון" | השנה המיזם התרחב והוא התקיים עבור כלל המגזרים, וכן גם בשפה האנגלית עבור קהילת העולים | רשת המרכזים הקהילתיים: "נפעל להרחיב את המיזם בשנים הבאות"

רמה א': טקס יום הזיכרון במתנ"ס

רינה הולנדר, המשנה לראש העירייה קיימה לאחרונה טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ואמרה, "התורה מצווה עלינו לזכור" | לאורך הטקס ציינו את הגיבורים והגיבורות ומעשי גבורתם

סערה בערב עצמאות: חרדים הורידו דגלי ישראל; התושבים מנעו מהם

שידור חוזר משנה שעברה: חרדים קיצוניים ניסו לתלוש דגלי ישראל שנתלו בשכונת רמת בית שמש ד' | זאת אחרי שבשנה שעברה הם ניסו לעשות אותו הדבר – ברמה ב' | תושבי השכונה שהיו ערים למקרה, מנעו מהם לתלוש, הזעיקו משטרה ובכך מזערו את הנזק לדגלים

דילוג לתוכן