לעוף איתן

נועם פרישוף וכרמל תדמור, צלמי ציפורי טבע מקצועיים בריאיון אישי על התחביב והציפורים הנדירות
רימון

מדי שנה במהלך עונת נדידת הסתיו, מגיעים חובבי ציפורים לאזורי השפלה ולוקחים חלק בצילומי ציפורים מרהיבים. מדובר באתגר צילום רציני שדורש מאותם הצלמים והצלמות יכולת מקצועית לבחור אתר צילום ולהגיב נכון בזמן המוגבל שיש, יחד עם הגבלות התנועה המרחביות בקורונה. אבל שום דבר לא עוצר אותם, גם באילוצי הקורונה, הם מוצאים את הרגעים הנכונים לגלות את הציפורים הנדירות ולצלם את האוצרות בחצר האחורית של בית שמש. שוחחנו השבוע עם שניים מבין עשרות הצלמים שמגיעים לשטחי מטה יהודה שמספרים בתשוקה כמה האזור שוקק בסוגים נדירים של ציפורים שהרבה ממתגוררי האזור לא מכירים.

ממיזוג אוויר לצילום
כרמל תדמור (58) מרחובות, מתעסק בכלל ביום יום בעסק עצמאי למיזוג אוויר. אתם בטח תוהים מה הקשר בין מיזוג אוויר לצילום מקצועי? הוא מסביר שהתחביב הגדול שלו הוא להסתובב בטבע ולצלם. "אני מנצל את רוב שעות הפנאי שלי בטיולים בטבע, זה עושה לי טוב". את הדרך לאזור השפלה ועמק צרעה בפרט הוא גילה בעקבות מאגרי המים הרבים שנמצאים בתוך קיבוץ צרעה, "הם מביאים אליהם הרבה בעלי חיים, רבים מהם ציפורים", שיתף אותנו תדמור, "במיוחד בתקופת הנדידה אנחנו מצליחים לצלם מגוון גדול של ציפורים, כמו: עיט צפרדעים, נחליאלי צהוב, חיוואי נחשים ואחרים".

עידן מערכות

אילו ציפורים מפתיעים אתכם?
"האמת שיש המון ציפורים מיוחדות, כמובן שתלוי בעונה, כל עונה יש סוגים שונים. למשל דאות שחורת כתף, שנמצאות באזור לאורך כל השנה".

כבר ארבע שנים שתדמור נכנס חזק לתוך עולם צילומי הציפורים באזורנו, ואת הכל הוא בוחר לעשות בכיף ובהנאה גדולה בימי החופש שלו וכתחביב. "בתוך אזור מטה יהודה ובית שמש, אזור השפלה, יש המון שטחים פתוחים, מאגרי מים ושדות עם גידולים שונים שמזמנים אליהם את הציפורים. כיף לצפות בהם בלי קשר לצילום, אבל כשתופסים אותם במצלמה, הם מקבלים משמעות אחרת".

כרמל בזמן צילום שטח

"בתוך אזור מטה יהודה ובית שמש, אזור השפלה, יש המון שטחים פתוחים, מאגרי מים ושדות עם גידולים שונים שמזמנים אליהם את הציפורים. כיף לצפות בהם בלי קשר לצילום, אבל כשתופסים אותם במצלמה, הם מקבלים משמעות אחרת"

איך אתם מצליחים לתפוס זוויות צילום כל כך נדירות?
"אנחנו משתמשים במצלמות איכותיות מסוג "DSKR של  ניקון שמאפשרת לנו להגיע לרזולוציית צילום מדהימה".

מה חווית הצילום עושה לך?
"האמת שחלק מהחוויה, מלבד הצילום, היא השקיעה. אנחנו מגיעים עם הרכב, במיוחד בחורף, מצלמים ומתעדים אירועי טבע מיוחדים. זה שווה את זה".

בשיטוט קליל בדף הפייסבוק של תדמור, אפשר לראות שמידי יום מה שמעסיק אותו הוא הצילום. בין פוסט לפוסט הוא משתף צילומי ציפורים שונים, מרתקים והתגובות עוצרות נשימה. מאדם שעובד בשגרה במיזוג אוויר, לאדם שנחשף לעולם הצילום המרתק, הוא מצליח לסחוף אחריו אנשים אחרים שמצטרפים לתחביב המיוחד הזה בכיף.

"אני אוהב לצלם בעטיה. לפעמים נתקלים בקרבות על מזון בין טורפי-העל. ובטבע, הגדול יותר מנצח. להנציח קרב שכזה זו חוויה מרגשת. בעיקר אם אתה מצליח להתקרב לטווח צילום אופטימלי של 15-20 מטר בערך"

"הצילום סוג של ריפוי בעיסוק"
אל החוויה של תדמור מצטרף חברו, נועם פרישוף (47), רווק תל אביבי, טבח בחל"ת וצלם כתחביב. את התקופה האחרונה הוא מנצל בעיקר בצילום, "שאר הפעילויות החברתיות שלי די מושבתות עקב המגבלות", מסביר. המון שנים שהתחביב מקבל אצלו משמעות גדולה בחיים וכשהוא תופס זווית צילום טובה, התחושה היא עילאית. "התחביב מהווה גם מצב להיכרויות של צלמים אחרים, אבל גם סוג של ריפוי בעיסוק".

חשבת להפוך את התחביב למקצוע?
"התחביב כשמו כן הוא, תחביב. על מנת להתפרנס ממנו יש צורך לוותר על כל מה שהופך אותו לכיפי וחסר לחץ".

אתה אומר שאם זה יהפוך למקצוע, זה כבר יהיה פחות כיף.
"בהחלט. זה כמו להפוך משהו שהוא קדוש, לחול".

חובב צילום. נועם פרישוף

פרישוף מסביר שלמרות היותו צלם חובב, הוא הספיק ללמוד במספר מוסדות צילום בשביל ליהנות יותר מהתחום.

חשבת להשתתף בתחרות צילום?
"אני משתתף בתחרויות שונות. גם בארץ וגם בחו״ל. רוב התחרויות מאורגנות על ידי חברות מתחום הצילום. מיצרניות המצלמות כמו סוני ועד ארגוני טבע שונים כמו קק״ל. חלק מהתחרויות נושאות פרסים כספיים וחלקן זיכויים מהספונסרים".

תשתף אותי, מה החלום?
"אין ספק שהחלום הוא לזכות בתחרות במקום הראשון בתחרות בינלאומית". מחייך.

יש תחרות ספציפית? ניים איט
"עד היום צלמים ישראלים קיבלו בעיקר ציון לשבח בתחרויות מסוג זה. זה אולי זריקת טסטוסטרון לאגו, אך אי אפשר באמת ללכת עם זה לסופר. תחרות בינלאומית של חברת סוני. זה נקרא: sony world photography awards".

פרישוף מבקר המון באזור בית שמש והסביבה. בעיקר מטל שחר ועד צרעה. לאורך הנחל. "אני מסתובב באזור לפרקים כבר קרוב לשנתיים. מאז שהתחלתי לצלם טבע וציפורים בפרט".

צילום: נועם פרישוף

מה שונה ממקומות אחרים שאתה מבקר בהם, מה מיוחד באזור מטה יהודה והשפלה?
"זו נקודת צומת מרכזית בתנועת הנדידה של בעלי הכנף השונים. ניתן למצוא בשטח כמעט את כל מה שחולף מעל שמי הארץ בכל עונה מהשנה", הוא אמר. "האזור הוא בעיקרון אזור חקלאי פתוח. דבר שעוזר לצלם את הטבע ללא סממני אדם. (חוטי חשמל, בניינים, אנשים ועוד)".

למה דווקא בטבע?
"הרעיון בצילום טבע זה לצלם טבע בצורתו המזוקקת. אם זה תן שמחפש שפנים או שוכני מחילות אחרים כמזון. ואם זה עיט הלוכד בטפריו נברן (המזיק לחקלאות). ובכך עוזר לחקלאים כמדביר ביולוגי".

רק ציפורים?
"האמת היא שלא. אני בא מעולם צילום ציפורים. זה לא אומר שאם תן או שועל ידגמנו לי אני לא אצלם אותם, אך הראש מופנה בעיקר כלפי מעלה".

לא רק ציפורים. צילום: נועם פרישוף

ראיתי שפרגנו לך בערוץ 12 על אחת התמונות, איך הרגשת?
"אין ספק שזה כיף. הם מקבלים עשרות תמונות ביום, ובוחרים בתמונה שלי זה פירגון ענק".

תוך כדי הריאיון הוא עוצר ומסביר שיש גם תמונות אחרות שהוא מצלם, כמו אחת שתפס בזווית המצלמה של רחפן ממנוע לאורך השקיעה. "כן, זו תמונה שצולמה למשל מול שדה האספסת בטל שחר. צמוד למנחת המטוסים". אני מסתכלת על התמונה ושוהה רגע, "וואלה תמונה מדהימה", נפלט לי מהפה.

פרישוף לא מגיע לבד ליום צילומים ספונטני, אלא בדרך כלל עם צלמים נוספים שהתחביב שלהם הוא צילום. "זה עובד יותר בקטע של מפגש רכבי-שטח וביחד אנו יורדים לשטח. לא עולים על שדות מעובדים אלא נוסעים על שבילי השרות שבין השדות".

"אני משתתף בתחרויות שונות. גם בארץ וגם בחו״ל. רוב התחרויות מאורגנות על ידי חברות מתחום הצילום. מיצרניות המצלמות כמו סוני ועד ארגוני טבע שונים כמו קק״ל. חלק מהתחרויות נושאות פרסים כספיים וחלקן זיכויים מהספונסרים"

יש באזור ציפורים או חיות מיוחדות?
"ציפורים זה בעיקר נדידה. יכול להיות שבוע שלם בלי שום ציפור מיוחדת ויכול להיות שביום אחד תיתקל בכל המיוחדים. עיטים, דאות שחורות כתף ובזים מצויים  שאגב מקננים בשטח ונמצאים כל עונות השנה".

איך אתם מצליח לתפוס זוויות כל כך מדויקות?
"אני משתמש במצלמת Canon מקצועית DSKR ומשתמש בעדשות טלסקופ שניתן לפרק ולהרכיב על מנת להתקרב לאובייקטים בלי להפריע להם. בדרך כלל עדיף לצלם מתוך מסתור על מנת שלא להפחיד אותם ובכך לצלם את ההתנהגות הטבעית שלהם".

אילו חוויות שקרו לכם במהלך הצילומים באזור?
"חוויות מיוחדות קשורות בעיקר  לסיבה שבעטיה אני מצלם. לפעמים נתקלים בקרבות על מזון בין טורפי-העל. ובטבע, הגדול יותר מנצח. להנציח קרב שכזה זו חוויה מרגשת, בעיקר אם אתה מצליח להתקרב לטווח צילום אופטימלי של 15-20 מטר בערך".

"הרעיון בצילום טבע זה לצלם טבע בצורתו המזוקקת. אם זה תן שמחפש שפנים או שוכני מחילות אחרים כמזון. ואם זה עיט הלוכד בטפריו נברן (המזיק לחקלאות). ובכך עוזר לחקלאים כמדביר ביולוגי"

אילו תגובות אתם מקבלים מהמטיילים באזור?
"המטיילים בשטח  מתחלקים למספר קבוצות. אם זה תושבי המושבים המקומיים המסתובבים בשטח החקלאי למטרות ספורט; אם זה אופנוענים  ש'חורשים' את השטח ואם זה צלמים כמוני המגיעים מאותן סיבות כמוני".

פרישוף מסיים את הריאיון בחיוך, באמת נראה שהתחביב עושה לו טוב. לפני שאנחנו נפרדים היה לו חשוב לומר כמה מילים: "יש לנו טבע מדהים ומקווה שנצליח לשמור עליו". אם הגעתם עד לכאן, תסתכלו סביבכם, אולי תראו צלם או שניים שבדיוק מתעדים את הציפורים הנדירות שנודדות באזורנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

new1
new1
new1

עוד כתבות שאולי יעניינו אותך:

עצמאות 76 למדינה

עם ישראל רגיל למעבר בין יום הזיכרון לעצמאות במשך 75 שנה. אך השנה המעבר היה קשה מהרגיל: עשרות טקסי זיכרון למען החללים שנהרגו ונרצחו במלחמת חרבות ברזל התקיימו בעיר, אליהם הגיעו תושבים רבים שכאבו את כאב המשפחות השכולות | המעבר החד היה מאתגר ולמרות זאת, המשפחות בחרו לחגוג למען הדור הבא. כי "אין לנו ארץ אחרת"

אין לה ארץ אחרת

מור חלפון התותחית, נצפתה עם מדי משטרת ישראל, מצדיעה כשמאחוריה דגל ישראל מרגש מתנופף

מתוקים

אור אדרי, תושבת העיר ובנה המתוק נסעו לאחרונה לטיול כיפי בגן החיות התנכ"י שבירושלים.

מצטיינת נשיא: סמ"ר אורית חן קיבלה הצטיינות

סמ"ר אורית מבית שמש, רק בת 20 וכבר זכתה במעמד ובאות הצטיינות מנשיא המדינה | אורית היא פרמדיקית צבאית שהצילה המון חיילים במהלך הלחימה בעזה וסיפרה על הוויתור שעשתה למען השירות, "כשהגיע הזמן, בחרתי לוותר על הקריירה כג'ודוקא ולהתגייס לשירות משמעותי"

אישום: יוגש נגד החשוד שרדף עם גרזן אחר תושב

לפני כחודש וחצי, החשוד ניסה לתקוף אדם אחר באלימות קשה וסיכן חיים בעת שהוא עם גרזן בידו | הוא נוטרל על ידי שוטרים, ונעצר. השבוע הוגש נגדו כתב אישום על ידי הפרקליטות

יום השואה: מיזם זיכרון בסלון נחל הצלחה

מאות מתושבי העיר נכחו במפגשי העדות במסגרת מיזם "זיכרון בסלון" | השנה המיזם התרחב והוא התקיים עבור כלל המגזרים, וכן גם בשפה האנגלית עבור קהילת העולים | רשת המרכזים הקהילתיים: "נפעל להרחיב את המיזם בשנים הבאות"

מרכינים ראש: טקס יום הזיכרון בבית העלמין

השבוע התקיים טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה בבית העלמין בעיר במעמד ראש העירייה, שמואל גרינברג | במהלך הטקס נאמרו מילותיהן של המשפחות השכולות, שאיבדו את ילדיהן במלחמת חרבות וברזל

גרינברג: משפר את התחבורה הציבורית בעיר

השבוע (ראשון) קיים ראש העירייה, שמואל גרינברג פגישת היכרות ראשונה עם הנהלת חברת "בית שמש אקספרס" מפעילת התחבורה הציבורית העירונית בעיר. בסוף הפגישה אמר גרינברג: "אני משוכנע שיחד נוכל להביא לשינוי משמעותי שישפר את מצב התחבורה הציבורית בעיר"

השר גולדקנופף: "נסייע לממש את פוטנציאל העיר"

שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, קיים השבוע פגישת עבודה ראשונה עם ראש עיריית בית שמש שמואל גרינברג. במהלכה דנו בפרויקטים החדשים והעתידיים ובתכניות להתפתחות הבנייה בעיר לשנים הקרובות

לראשונה: התקיים טקס מעבר בין יום הזיכרון לעצמאות

המחלקה למורשת ישראל, עלייה ממונה רינה הולנדר – החליטה השנה לקיים טקס מעבר בין יום הזיכרון לעצמאות |בסיום הטקס התקיימה תפילת ערבית חגיגית ועוד

יום השואה: מיזם זיכרון בסלון נחל הצלחה

מאות מתושבי העיר נכחו במפגשי העדות במסגרת מיזם "זיכרון בסלון" | השנה המיזם התרחב והוא התקיים עבור כלל המגזרים, וכן גם בשפה האנגלית עבור קהילת העולים | רשת המרכזים הקהילתיים: "נפעל להרחיב את המיזם בשנים הבאות"

רמה א': טקס יום הזיכרון במתנ"ס

רינה הולנדר, המשנה לראש העירייה קיימה לאחרונה טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ואמרה, "התורה מצווה עלינו לזכור" | לאורך הטקס ציינו את הגיבורים והגיבורות ומעשי גבורתם

סערה בערב עצמאות: חרדים הורידו דגלי ישראל; התושבים מנעו מהם

שידור חוזר משנה שעברה: חרדים קיצוניים ניסו לתלוש דגלי ישראל שנתלו בשכונת רמת בית שמש ד' | זאת אחרי שבשנה שעברה הם ניסו לעשות אותו הדבר – ברמה ב' | תושבי השכונה שהיו ערים למקרה, מנעו מהם לתלוש, הזעיקו משטרה ובכך מזערו את הנזק לדגלים

דילוג לתוכן