פרשת כי תשא: מצווה גדולה לתת צדקה

פרשת "כי תשא" מדברת על הרבה דברים, אך בשל חג הפורים שחל השבוע היא מסבירה מדוע חשוב לתת מחצית השקל לצדקה ולעניים
נטלי נקש

מאת: אוסנת אלעזרי

"וַיְדַבֵּ֥ר יְהֹוָ֖ה אֶל־משֶׁ֥ה לֵּאמֹֽר:יבכִּ֣י תִשָּׂ֞א אֶת־רֹ֥אשׁ בְּנֵֽי־יִשְׂרָאֵל֘ לִפְקֻֽדֵיהֶם֒ וְנָ֨תְנ֜וּ אִ֣ישׁ כֹּ֧פֶר נַפְשׁ֛וֹ לַֽיהֹוָ֖ה בִּפְקֹ֣ד אֹתָ֑ם וְלֹא־יִֽהְיֶ֥ה בָהֶ֛ם נֶ֖גֶף בִּפְקֹ֥ד אֹתָֽם:יגזֶ֣ה | יִתְּנ֗וּ כָּל־הָֽעֹבֵר֙ עַל־הַפְּקֻדִ֔ים מַֽחֲצִ֥ית הַשֶּׁ֖קֶל בְּשֶׁ֣קֶל הַקֹּ֑דֶשׁ עֶשְׂרִ֤ים גֵּרָה֙ הַשֶּׁ֔קֶל מַֽחֲצִ֣ית הַשֶּׁ֔קֶל תְּרוּמָ֖ה לַֽיהֹוָֽה:ידכֹּ֗ל הָֽעֹבֵר֙ עַל־הַפְּקֻדִ֔ים מִבֶּ֛ן עֶשְׂרִ֥ים שָׁנָ֖ה וָמָ֑עְלָה יִתֵּ֖ן תְּרוּמַ֥ת יְהֹוָֽה"

רימון

בפרשת כי תשא אנחנו עדיין ממשיכים לשמוע על המשכן. הציווי הראשון בפרשה הוא מצוות מחצית השקל – כספי ציבור שנועדו לתחזוקת המשכן. התורה מדגישה כי כל אחד בעם ישראל חייב לתת את תרומת מחצית השקל וכי גובה התרומה צריך להיות זהה לכולם. התורה רוצה שכל עם ישראל יהיו שותפים במידה שווה במשכן ובמקדש ולא ליצור מצב בו יש עשירים שתורמים סכומים גבוהים ומרגישים עקב כך כבעלי הבית של המקום על חשבון יתר האנשים.

מהי מצוות "מחצית השקל", ואיך מקיימים אותה?
מצווה שהיא חלק מההכנות לחג הכי שמח בשנה חג פורים, מצווה גדולה מאוד. נותנים מחצית השקל שהיום זה בשיעור של בערך 25 שקל כופר נפש לכל אחד מבני הבית. נהגו לתת במנחה שלפני פורים כסף לצדקה, לעניים או לישיבות, זכר למחצית השקל שניתן בזמן המקדש לצורך קורבנות ציבור. נותנים כנדבת יד הנותן בעבור כל אחד מבני הבית גם בעבור הנשים ורצוי להקדים את הנתינה.

סיפור קצר רעיון של רבי חיים מוואלוז'ין המבאר את דברי בעל הטורים על המילה: "ונתנו" אפשר וניתן לקרוא אותה משמאל לימין ומימין לשמאל, וזה מלמד אותנו, כי כל מה שאדם נותן לצדקה, חוזר אליו והוא אינו מפסיד מכך מאומה, שלא לדבר על ההרגשה העילאית בלתת… מהנשמה ומהלב.

מכוח תפילת משה אחרי חטא העגל, ה' גילה למשה את סודות הרחמים: "ה', ה' אל רַחוּם וחַנּוּן אֶרֶך אַפַּיִם ורַב חסד וֶאמת: נֹצֵר חסד לאלפים, נֹשֵׂא עָוֹן וָפֶשַע וחַטָּאה, ונַקֵה לא יְנַקֶה פֹּקֵד עֲוֹן אבות על בנים ועל בני בנים, על שִלֵּשים ועל רִבֵּעים"

פקידת עוונות עד דור רביעי, אין במידות הרחמים חלוקה חותכת לשונאים ואוהבים, משום שיש מצבי ביניים עד אין סוף. יש אריכות אף ודחיית עונש, כמו גם סליחה וחנינה ונשיאת עוונות ואפילו פשעים. במקום עשיית חסד לאלפים, נזכרת נצירת חסד לאלפים. במילים אחרות, לא תמיד חסד יעזור, ולפעמים הוא רק נצור ושמור לדורות הבאים.
אבל אם אלו הם דרכי ה' בהנהגת הסליחה הרחמים, מדוע זה לא ייכתב בלוחות? גם דיברנו על זה לפני כמה שבועות לא באמת הכל מתנהל בצורה כזו של חטא ועונש תיראו כמה פרושים על העוונות שלנו יכולים לשלם בדורות הבאים…

לפעמים אדם אומר אני מעשן בשבת. זהו אני לא ישמור את השבת בכלל אבל לא נכון תראו איזו הנהגה לקדוש ברוך הוא ותמיד צריך לזכור, שכר מצווה מצווה, שכר עברה עברה, וזה לא אומר שאם חיללנו אז אנחנו לא יכולים ללכת לבית הכנסת שלא לדבר על כמות גלגלי ההצלה שה' נותן לנו. כאן בעצם ה' מלמד את משה את הצורה בה ה' מנהיג את העולם. בלוחות תיכתב לעולם רק מידת הדין החותכת בין שונאים לאוהבים, בלי רחמים ובלי סליחה. גם בהמשך, תחזור האזהרה "כי ה' קַנָּא שמו, א-ל קַנָּא הוא" כאזהרה חמורה נגד עבודת זרה חס ושלום.

משל קצר שאדם בא לכאן להתארח כאן שנות חיים טובות ומשום כך אין הוא יכול לתפוס בשכלו את החשבון והסדר שבו מנהל הקב"ה את עולמו אולם עלינו לדעת שיש דין ויש דיין המנהיג את העולם!

התבלבלתם אני לא … רואים את זה בפשטות בחיי היום יום, בכל דבר בחינוך הילדים, בפרנסה, בחברויות, במשפחה, ואנחנו כולנו הילדים של הקדוש ברוך הוא, כולנו עם ישראל רחמנים בני רחמנים, זו הדרך של אדם למחול לחברו אם פגע בו והתחרט על מעשיו, אבל כשיודע הוא שיפגע בו אח"כ שוב – הוא איננו מסוגל לסלוח לו. שהרי לא ייתכן שאדם שדורך על רגל חברו יבקש סליחה בעוד הוא ממשיך לדרוך עליה. אבל הקב"ה אינו כן, אלא כשאדם מבקש מחילה – הוא סולח לו על אף שיודע מראש שגם בעתיד הוא עלול לחטוא , הרי ה' יודע הכל.
וזוהי כוונת הפסוק: "וחנותי את אשר אחון" – אסלח אף למי שאצטרך לחון גם בעתיד, וכמו כן: "ורחמתי את אשר ארחם" – ארחם גם על מי שברור לי כי להבא אצטרך שוב לרחם עליו. זוהי מידת טובו של הקב"ה איזה אבא יש לנו… אפילו שעשינו משהו רע הוא מוחל וסולח…

בהמשך הפרשה לאחר מכן התורה מתארת את כיור הרחצה בחצר המשכן ואת החומרים הדרושים לרקיחת שמן המשחה ולקטורת הסמים. לאחר שתמו כל ציווי המשכן ה' מודיע למשה על האנשים המתאימים ביותר לבניית המשכן. בצלאל בן אורי בן חור משבט יהודה ואהליאב בן אחיסמך ממטה דן ממונים כאחראים הראשיים לבניית המשכן. סופם של כל ציויי המשכן הוא במצוות השבת הפותחת במילים: "…אך את שבתותי תשמרו.." שבאה להזכיר לנו כי מלאכת בניית המשכן אסור לה לגורם לחילול שבת .

אספר לכם על השבת שלי כל הזמן אומרת דיברי תורה לכבוד שבת איזה עיניין שבת שעברה פרשת תצווה היה עיניין עם המלבושים של הכהן והיה חשוב לי להגיד גם כאן כמה המלבושים מגדירים אותנו , שמים לנו גדר ,
אתן את עצמי לדוגמא אישה שלבושה בצניעות לא יכולה למשל לשבת במסעדה לא כשרה ברגע שאני יושבת במקום כזה אני נותנת תוקף לתעודת כשרות שלא קיימת רואים אותי אומרים הינה זה כשר יושבים פה דתיים ,
הלבוש גם מגדיר אותנו מגדרית זה חילוני וזו דתיה , אני תמיד הייתי לבושה ג'ינס ומסבירה כמה אני דתיה בנפשי ,
אבל זה מגדיר אותנו אם נרצה או לא נרצה ועוד דבר חשוב, המלבושים של האדם זה כבר הדרגות שהוא נמצא בהם ואם אנחנו חוזרים לפורים ואיזה חג נפלא היה לנו …אז הגאולה מתחילה בבגדי מלכות ,כתוב שמרדכי לבש שק אבל ההלכה כאסתר שלחה למרדכי בגדים , ראש הסנדרין צריך בגדים ? לא, אבל בגדים הם מעלים את האדם לדרגה של שמחה וזה החלק הראשוני של גאולה.
כל כבודה בת מלך פנימה ממשבצות זהב לבושה…
אשת חיל המזמור אשת חייל שאנחנו קוראים ביום שישי הוא ביטוי שמתייחס לאשה רבת עוצמה, תכונות ומעלות ייחודיות אשר זוכה להלל ושבח, לאישה. שלמה המלך מתאר בו את האישה רבת המעלות המוגדרת כאשת חיל. משמעות המילה חַיִל היא גבורה, כוח, עוצמה. והכי חשוב צניעותה והיום יום האישה….
יום האשה שמח לכל נשות הממלכה הקדושות.
שבת שלום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

new1
new1
new1

עוד כתבות שאולי יעניינו אותך:

עצמאות 76 למדינה

עם ישראל רגיל למעבר בין יום הזיכרון לעצמאות במשך 75 שנה. אך השנה המעבר היה קשה מהרגיל: עשרות טקסי זיכרון למען החללים שנהרגו ונרצחו במלחמת חרבות ברזל התקיימו בעיר, אליהם הגיעו תושבים רבים שכאבו את כאב המשפחות השכולות | המעבר החד היה מאתגר ולמרות זאת, המשפחות בחרו לחגוג למען הדור הבא. כי "אין לנו ארץ אחרת"

אין לה ארץ אחרת

מור חלפון התותחית, נצפתה עם מדי משטרת ישראל, מצדיעה כשמאחוריה דגל ישראל מרגש מתנופף

מתוקים

אור אדרי, תושבת העיר ובנה המתוק נסעו לאחרונה לטיול כיפי בגן החיות התנכ"י שבירושלים.

מצטיינת נשיא: סמ"ר אורית חן קיבלה הצטיינות

סמ"ר אורית מבית שמש, רק בת 20 וכבר זכתה במעמד ובאות הצטיינות מנשיא המדינה | אורית היא פרמדיקית צבאית שהצילה המון חיילים במהלך הלחימה בעזה וסיפרה על הוויתור שעשתה למען השירות, "כשהגיע הזמן, בחרתי לוותר על הקריירה כג'ודוקא ולהתגייס לשירות משמעותי"

אישום: יוגש נגד החשוד שרדף עם גרזן אחר תושב

לפני כחודש וחצי, החשוד ניסה לתקוף אדם אחר באלימות קשה וסיכן חיים בעת שהוא עם גרזן בידו | הוא נוטרל על ידי שוטרים, ונעצר. השבוע הוגש נגדו כתב אישום על ידי הפרקליטות

יום השואה: מיזם זיכרון בסלון נחל הצלחה

מאות מתושבי העיר נכחו במפגשי העדות במסגרת מיזם "זיכרון בסלון" | השנה המיזם התרחב והוא התקיים עבור כלל המגזרים, וכן גם בשפה האנגלית עבור קהילת העולים | רשת המרכזים הקהילתיים: "נפעל להרחיב את המיזם בשנים הבאות"

מרכינים ראש: טקס יום הזיכרון בבית העלמין

השבוע התקיים טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה בבית העלמין בעיר במעמד ראש העירייה, שמואל גרינברג | במהלך הטקס נאמרו מילותיהן של המשפחות השכולות, שאיבדו את ילדיהן במלחמת חרבות וברזל

גרינברג: משפר את התחבורה הציבורית בעיר

השבוע (ראשון) קיים ראש העירייה, שמואל גרינברג פגישת היכרות ראשונה עם הנהלת חברת "בית שמש אקספרס" מפעילת התחבורה הציבורית העירונית בעיר. בסוף הפגישה אמר גרינברג: "אני משוכנע שיחד נוכל להביא לשינוי משמעותי שישפר את מצב התחבורה הציבורית בעיר"

השר גולדקנופף: "נסייע לממש את פוטנציאל העיר"

שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, קיים השבוע פגישת עבודה ראשונה עם ראש עיריית בית שמש שמואל גרינברג. במהלכה דנו בפרויקטים החדשים והעתידיים ובתכניות להתפתחות הבנייה בעיר לשנים הקרובות

לראשונה: התקיים טקס מעבר בין יום הזיכרון לעצמאות

המחלקה למורשת ישראל, עלייה ממונה רינה הולנדר – החליטה השנה לקיים טקס מעבר בין יום הזיכרון לעצמאות |בסיום הטקס התקיימה תפילת ערבית חגיגית ועוד

יום השואה: מיזם זיכרון בסלון נחל הצלחה

מאות מתושבי העיר נכחו במפגשי העדות במסגרת מיזם "זיכרון בסלון" | השנה המיזם התרחב והוא התקיים עבור כלל המגזרים, וכן גם בשפה האנגלית עבור קהילת העולים | רשת המרכזים הקהילתיים: "נפעל להרחיב את המיזם בשנים הבאות"

רמה א': טקס יום הזיכרון במתנ"ס

רינה הולנדר, המשנה לראש העירייה קיימה לאחרונה טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ואמרה, "התורה מצווה עלינו לזכור" | לאורך הטקס ציינו את הגיבורים והגיבורות ומעשי גבורתם

סערה בערב עצמאות: חרדים הורידו דגלי ישראל; התושבים מנעו מהם

שידור חוזר משנה שעברה: חרדים קיצוניים ניסו לתלוש דגלי ישראל שנתלו בשכונת רמת בית שמש ד' | זאת אחרי שבשנה שעברה הם ניסו לעשות אותו הדבר – ברמה ב' | תושבי השכונה שהיו ערים למקרה, מנעו מהם לתלוש, הזעיקו משטרה ובכך מזערו את הנזק לדגלים

דילוג לתוכן