סערת הגרפיטי

השילוט והגרפיטי מעסיקים את העיר כבר הרבה מאוד שנים | עד לאחרונה היו ריסוסי כתובות המגבילים את תנועת הנשים במרחב הציבורי וכעת, ריסוסים נגד הקהילה החרדית על תחנות אוטובוס: "כל דוס לדרוס" | יו"ר סיעת הליכוד מגנה את התופעה: "לא יעלה על הדעת כי כתובות נגד ציבור כזה או אחר יהיו חלק מההוויה שלנו בעיר"
חזן

העיר בית שמש מורכבת ומאתגרת, בתוכה יש מגוון מגזרים החיים ביחד יחסית בשלום ושלווה. אך כשזה נוגע לנשים ולחרדים, המצב נראה אחרת: השבוע ריססו כתובות גרפיטי בשכונת נווה שמיר (רמה ה') בכניסה לשכונה ובתחנות האוטובוסים השונות נמצאו ריסוסים עם כתובות "דוס לדרוס". האמרה הזו מוכרת מתקופות שונות בהן מפגינים חרדים וקיצוניים בירושלים התלהמו ותושבי העיר כל כך סבלו מהעומסים והבלגן שהם עשו, שהם עודדו לדרוס את המפגינים החרדים. אך זו הפעם הראשונה שהגרפיטי מהסוג הזה מגיע לעירנו, ובפרט בשכונה המיועדת לציבור הכללי. כל זאת על רקע מאבקי הזהות על צביון שכונת נווה שמיר שיועדה לציבור הכללי ובפועל אוכלוסיות מכלל המגזרים רכשו דירות בשכונה ומתגוררות בה. בחודשים האחרונים מתנהל מאבק עיקש בין תושבי השכונה בנושא צביון השכונה, עניין שגורם לתושבים מהציבור הכללי להרגיש לא בטוחים ולמעשה גם פוגע במרקם ובאיכות החיים של הצדדים.

שלום אדרי, יו"ר סיעת הליכוד וחבר מועצת העיר נחשף לכתובות הגרפיטי והזדעזע: "לא מעט פעמים הגבתי בעבר על כתובות גרפיטי שרוססו על ידי קיצוניים בשכונות העיר נגד הדרת נשים מהמרחב הציבורי ובכלל, בצמתים מרכזיים בנהר הירדן ובשכונות נוספות ברחבי העיר.

בן הרוש

"כשם שאני מוקיע ריסוס כתובות גרפיטי נגד הציבור הכללי כך אני מתנגד לכתובות עם מסרים אלימים נגד הציבור החרדי. לא יעלה על הדעת כי כתובות נגד ציבור כזה או אחר יהיו חלק מההוויה שלנו בעיר, בוודאי לא בעיר מורכבת ומגוונת באוכלוסיות שונות בבית שמש. כתובות ומסרים מסוכנים הם רעה חולה ואסור לנו לתת יד או לשתוק כאשר זה קורה. כולי תקווה, כי המשטרה והנהלת העיר תוקיע ותאכוף את ידי הפורעים האחראיים לגרפיטי".

שלום אדרי מגנה את התופעה

יו"ר סיעת הליכוד: "כשם שאני מוקיע ריסוס כתובות גרפיטי נגד הציבור הכללי כך אני מתנגד לכתובות עם מסרים אלימים נגד הציבור החרדי. לא יעלה על הדעת כי כתובות נגד ציבור כזה או אחר יהיו חלק מההוויה שלנו בעיר"

גרפיטי נגד נשים

עד לפני מספר חודשים היו ריסוסי גרפיטי נגד לבוש של נשים בשכונות מסוימות. ובכל מקום היה אפשר לראות נוסחים שונים כמו, "שיקצע", "אין לעבור בשכונה ללא לבוש צנוע" וכדומה. לפני מספר שנים התבקשה העירייה להסיר את הכתובות על הקירות, אך הנושא לא טופל. בשנת 2017 נתן בית המשפט המחוזי בירושלים פסק דין מוסכם, ולפיו על עיריית בית שמש והעומד בראשה דאז, משה אבוטבול, לפעול לסילוק שלטים המגבילים תנועת נשים במרחב הציבורי והדורשים מהן להתלבש בצניעות. ביוני 2017 קבע בית המשפט, כי פסק הדין לא קוים והטיל קנס יומי של 5,000 שקל על אבוטבול והעירייה אם לא יקיימו אותו בתוך חודש. מאז דן בית המשפט העליון שוב ושוב במתרחש בעיר, תוך שהוא מעכב את אכיפת הקנסות מחד-גיסא, ומאידך – מורה לעירייה להתקין מצלמות כדי לתפוס את האחראים לשילוט ואף להסיר שלטים ספציפיים.

בנובמבר 2018 פסק בית המשפט העליון, כי על העירייה והעומדת כיום בראשה, עליזה בלוך, להפעיל את כל סמכויות האכיפה שברשותן כדי להסיר את השלטים, ולהתקין את המצלמות שלא הותקנו למרות ההוראה הקודמת. מלצר קבע אז, כי הקנסות יופעלו מהיום הראשון של 2019. ביצוע פסק הדין נדחה מספר פעמים לבקשת הצדדים, כדי לאפשר לבלוך לקדם את פעולותיה. בספטמבר 2020 טענה העירייה, כי הסירה את רוב השלטים; העותרות טענו, "כי מצב השלטים והגרפיטי הוא החמור ביותר מזה שנים רבות. נראה כי המצב יצא מכלל שליטה".

מנדלבליט מסר לבית המשפט, כי במקרים רבים ניסיונות האכיפה מתגלים כמאמץ סיזיפי, כאשר זמן קצר למן הסרת השלטים או כיסוי כתובות הגרפיטי – צצות כתובות חדשות באותו מקום, או בסמוך. מלצר מציין, כי באחד המקרים בהם הוגשה תלונה בעקבות התנכלות שספג עובד עירייה שפעל להסרת כתובת גרפיטי – נגנז התיק מחמת "העדר עבירה פלילית", והוא מעיר: "לכאורה תוצאה תמוהה". לדעת מנדלבליט, בשל מיעוט המצלמות ופעולות האכיפה, לא ניתן לומר שהעירייה ובלוך קיימו את פסק הדין.

כעת קובע מלצר, כי בשלב זה – הבקשה לפי בזיון בית המשפט מיצתה את עצמה. "העירייה ובלוך לא הביאו לתיקון המצב במלואו, כך שהמרחב הציבורי בעיר עדיין לא מספק ביטחון אישי ותחושת שוויון לכל תושב ותושבת המסתובבים ברחובותיה. שלטים רבים וכתובות גרפיטי פוגעניים עודם מוצבים ברחבי העיר, והפעלתן של המצלמות נעשית רק בחלק מימי השבוע. על-אף ההזדמנויות הרבות שניתנו, טרם נמצא מענה אכיפתי הולם מצד העירייה לבעיית השילוט הבלתי-חוקי המוצב בעיר.

"המקרה שלפנינו מגלה כרוניקה מצערת של פגיעה מתמשכת בכבודן של נשים, מצד אי-אילו גורמים מפרי חוק, אשר מתעלמים מהוראות הדין, מצווי בתי המשפט ומפעולות האכיפה הרבות שבוצעו מטעם העירייה, בשיתוף פעולה עם המשטרה". לדעת מלצר, ספק אם העירייה לבדה יכולה להתמודד עם התופעה, וספק אם בית המשפט יכול להמשיך לפקח על כל שלט וכתובת.

כתובות הנאצה שרוססו בעיר

מלצר: "העירייה ובלוך לא הביאו לתיקון המצב במלואו, כך שהמרחב הציבורי בעיר עדיין לא מספק ביטחון אישי ותחושת שוויון לכל תושב ותושבת המסתובבים ברחובותיה. שלטים רבים וכתובות גרפיטי פוגעניים עודם מוצבים ברחבי העיר, והפעלתן של המצלמות נעשית רק בחלק מימי השבוע. על-אף ההזדמנויות הרבות שניתנו, טרם נמצא מענה אכיפתי הולם מצד העירייה לבעיית השילוט הבלתי-חוקי המוצב בעיר"

גרפיטי נגד עליזה

הגרפיטי בעיר המשיך להתרחב והפעם הוא היה נגד ראשת העירייה, ד"ר עליזה בלוך. כזכור רוססו כתובות נאצה על קירות בשכונת חפציבה בעיר "עליזה בלוך, די לאנטישמיות". ולמרות שאז חשבו שמדובר במיעוט קיצוני, הריסוסים לא נפסקו. תושבים רבים שעברו באזור נדהמו לגבי הנוסח החדש שנכתב נגד ראשת העירייה. חודשים לפני רוססו עוד כתובות נאצה על קיר נוסף וחדש שנבנה בחפציבה וגם הם נגד ההתנהלות של ראשת העירייה. "עליזה בלוך מתעללת בחרדים".

כשניסנו לברר מדוע ריססו אז את הכתובות נגד ראשת העירייה, הסבירו תושבי השכונה כי, "היה פה הרס כפול של בית כנסת. למרות שאנשים ניסו לעצור את ההריסה בכוחם, הם הרסו אותו בכל זאת. חשוב להבין שהמושג של בית כנסת, הוא רגיש בשבילנו והריסתו, לדעתנו, היא אנטישמית. מעבר לזה, יש המון התנכלויות מצד העירייה, מה שלא היה בתקופה של אבוטבול. חשבנו שיהיה שינוי בכבישים, במדרכות, אבל כלום לא קורה. אנחנו מרגישים בעזה ובצורה הכי משפילה שיש ונוסף להכל, יש תחושת תסכול ובעיקר שאין עם מי לדבר".

תגובת עיריית בית שמש הייתה למקרה: ״מדובר במיעוט קיצוני שמנסה לקבוע סדר יום דרך סגנון אלים. הרוב המוחלט של הציבור מוקיע זאת. ראשת העירייה פועלת לפי שיקולים עניינים ומקצועיים לטובת כלל תושבי העיר. כל סוג של גרפיטי, השמצות, איומים ועוד, לא יהוו כלי להפעלת לחץ. רק באמצעות שיח ודיאלוג באופן מכובד וטוב".

הכתובות שרוססו בחפציבה

עיריית בית שמש: ״מדובר במיעוט קיצוני שמנסה לקבוע סדר יום דרך סגנון אלים. הרוב המוחלט של הציבור מוקיע זאת. ראשת העירייה פועלת לפי שיקולים עניינים ומקצועיים לטובת כלל תושבי העיר. כל סוג של גרפיטי, השמצות, איומים ועוד, לא יהוו כלי להפעלת לחץ. רק באמצעות שיח ודיאלוג באופן מכובד וטוב"

גרפיטי נגד פלסטין

אם לא די בכך, לפני כמה חודשים נמצאו כותבות נאצה על דלתות ברמת בית שמש וגם בתוך מעלית ברמת בית שמש ד'. כתובות הנצאה היו לצד דגל הטרור "פלסטין". דיירי הבניין התעוררו לבוקר עם כיתובי הנאצה והתגייסו למחוק את הכיתוב. המשטרה חשדה בקיצוני חרדי, ועצרה אותו בחשד לריסוס הכתובות. אירוע נוסף קרה באותו היום, בו אותו קיצוני פגש אישה בשכונה וירק עלייה תוך כדי שהוא מקלל אותה.

כל תושב וותיק בעיר שמכיר את המקרים הללו שצוינו בכתבה, יודע שהעיר כולה מרוססת בכתובות נאצה במקומות שונים. בחלקם העירייה טיפלה, אך מדובר בתופעה כל כך רחבה שקצרה היריעה מלפתור אותה. האם הפעם יצליחו לתפוס את התופעה בזמן ויורידו את כתובות הגרפיטי ברמה ה', או שאנחנו נכנסים לתקופה חדשה בה העיר תצבע בכתובות נאצה כלפי המגזרים השונים?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

new1
new1
new1

עוד כתבות שאולי יעניינו אותך:

עצמאות 76 למדינה

עם ישראל רגיל למעבר בין יום הזיכרון לעצמאות במשך 75 שנה. אך השנה המעבר היה קשה מהרגיל: עשרות טקסי זיכרון למען החללים שנהרגו ונרצחו במלחמת חרבות ברזל התקיימו בעיר, אליהם הגיעו תושבים רבים שכאבו את כאב המשפחות השכולות | המעבר החד היה מאתגר ולמרות זאת, המשפחות בחרו לחגוג למען הדור הבא. כי "אין לנו ארץ אחרת"

אין לה ארץ אחרת

מור חלפון התותחית, נצפתה עם מדי משטרת ישראל, מצדיעה כשמאחוריה דגל ישראל מרגש מתנופף

מתוקים

אור אדרי, תושבת העיר ובנה המתוק נסעו לאחרונה לטיול כיפי בגן החיות התנכ"י שבירושלים.

מצטיינת נשיא: סמ"ר אורית חן קיבלה הצטיינות

סמ"ר אורית מבית שמש, רק בת 20 וכבר זכתה במעמד ובאות הצטיינות מנשיא המדינה | אורית היא פרמדיקית צבאית שהצילה המון חיילים במהלך הלחימה בעזה וסיפרה על הוויתור שעשתה למען השירות, "כשהגיע הזמן, בחרתי לוותר על הקריירה כג'ודוקא ולהתגייס לשירות משמעותי"

אישום: יוגש נגד החשוד שרדף עם גרזן אחר תושב

לפני כחודש וחצי, החשוד ניסה לתקוף אדם אחר באלימות קשה וסיכן חיים בעת שהוא עם גרזן בידו | הוא נוטרל על ידי שוטרים, ונעצר. השבוע הוגש נגדו כתב אישום על ידי הפרקליטות

יום השואה: מיזם זיכרון בסלון נחל הצלחה

מאות מתושבי העיר נכחו במפגשי העדות במסגרת מיזם "זיכרון בסלון" | השנה המיזם התרחב והוא התקיים עבור כלל המגזרים, וכן גם בשפה האנגלית עבור קהילת העולים | רשת המרכזים הקהילתיים: "נפעל להרחיב את המיזם בשנים הבאות"

מרכינים ראש: טקס יום הזיכרון בבית העלמין

השבוע התקיים טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה בבית העלמין בעיר במעמד ראש העירייה, שמואל גרינברג | במהלך הטקס נאמרו מילותיהן של המשפחות השכולות, שאיבדו את ילדיהן במלחמת חרבות וברזל

גרינברג: משפר את התחבורה הציבורית בעיר

השבוע (ראשון) קיים ראש העירייה, שמואל גרינברג פגישת היכרות ראשונה עם הנהלת חברת "בית שמש אקספרס" מפעילת התחבורה הציבורית העירונית בעיר. בסוף הפגישה אמר גרינברג: "אני משוכנע שיחד נוכל להביא לשינוי משמעותי שישפר את מצב התחבורה הציבורית בעיר"

השר גולדקנופף: "נסייע לממש את פוטנציאל העיר"

שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, קיים השבוע פגישת עבודה ראשונה עם ראש עיריית בית שמש שמואל גרינברג. במהלכה דנו בפרויקטים החדשים והעתידיים ובתכניות להתפתחות הבנייה בעיר לשנים הקרובות

לראשונה: התקיים טקס מעבר בין יום הזיכרון לעצמאות

המחלקה למורשת ישראל, עלייה ממונה רינה הולנדר – החליטה השנה לקיים טקס מעבר בין יום הזיכרון לעצמאות |בסיום הטקס התקיימה תפילת ערבית חגיגית ועוד

יום השואה: מיזם זיכרון בסלון נחל הצלחה

מאות מתושבי העיר נכחו במפגשי העדות במסגרת מיזם "זיכרון בסלון" | השנה המיזם התרחב והוא התקיים עבור כלל המגזרים, וכן גם בשפה האנגלית עבור קהילת העולים | רשת המרכזים הקהילתיים: "נפעל להרחיב את המיזם בשנים הבאות"

רמה א': טקס יום הזיכרון במתנ"ס

רינה הולנדר, המשנה לראש העירייה קיימה לאחרונה טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ואמרה, "התורה מצווה עלינו לזכור" | לאורך הטקס ציינו את הגיבורים והגיבורות ומעשי גבורתם

סערה בערב עצמאות: חרדים הורידו דגלי ישראל; התושבים מנעו מהם

שידור חוזר משנה שעברה: חרדים קיצוניים ניסו לתלוש דגלי ישראל שנתלו בשכונת רמת בית שמש ד' | זאת אחרי שבשנה שעברה הם ניסו לעשות אותו הדבר – ברמה ב' | תושבי השכונה שהיו ערים למקרה, מנעו מהם לתלוש, הזעיקו משטרה ובכך מזערו את הנזק לדגלים

דילוג לתוכן