נאשם: דניאל צרפתי ירצה 9 חודשי עבודת שירות

בית המשפט הגיע להסדר טיעון עם מהנדס העירייה לשעבר, דניאל צרפתי שנמצא כנאשם המרכזי בפרשת הולילנד | לפי ההסדר: צרפתי ירצה 9 חודשי עבודות שירות בגין מעשיו ובנוסף, נגזר עליו מאסר על-תנאי וקנס של 325 אלף שקל
בן הרוש

מהנדס עיריית בית שמש לשעבר, דניאל צרפתי (70), הנאשם המרכזי בפרשיית השחיתות בעיריית בית שמש המכונה "הולילנד בית שמש", ירצה 9 חודשי עבודות שירות בגין הרשעתו בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, עבירות תכנון ובנייה ועבירות נוספות, במסגרת יחסים מושחתים עם יזמי נדל"ן. העונש ניתן על-ידי השופט נמרוד פלקס מבית המשפט המחוזי בירושלים במסגרת הסדר טיעון אליו הגיע צרפתי עם פרקליטות מחוז ירושלים.  

נציג הפרקליטות, עו"ד זוהר גיאת, אמר בדיון שהתקיים ביום ראשון האחרון כי "אלמלא מצבו הרפואי של הנאשם, עמדתנו הייתה שונה לחלוטין". גיאת הוסיף כי נוכח הלכת לופליאנסקי, לפיה ניתן לחרוג ממתחם העונש משיקולי צדק, בפרקליטות השתכנעו להסכים לעבודות שירות. שיקול נוסף שהביא את הפרקליטות לסטות מרף הענישה המקובל הוא חיסכון בזמן של התדיינויות ארוכות ופתיחת הדלת להסדרים ל-20 הנאשמים הנוספים בתיק, כך לדברי התובע גיאת.

נטלי נקש

"דניאל צרפתי (70), הנאשם המרכזי בפרשיית השחיתות בעיריית בית שמש המכונה 'הולילנד בית שמש', ירצה 9 חודשי עבודות שירות בגין הרשעתו בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, עבירות תכנון ובנייה ועבירות נוספות"

השופט נמרוד פלקס קבע כי רף הענישה בעבירות בהן הורשע צרפתי גבוה משמעותית מעונש של עבודות שירות, אך "בשים לב למצבו הרפואי של הנאשם, אשר למגינת-הלב בעטיו קיים חשש כבד שגזירת עונש מאסר בפועל משמעותי בהתאם לרף הענישה הנוהג במקרים הללו, יוביל למצב בו הנאשם יסיים את חייו מאחורי סורג ובריח".

השופט הסתמך על חוות-דעת רפואיות לפיהן מאסר בפועל יוביל לקיצור משמעותי של תוחלת חייו של צרפתי.

צרפתי ירצה 9 חודשי מאסר בבית החולים "הגליל" בנהריה מספטמבר הקרוב. בנוסף, נגזר עליו מאסר על-תנאי וקנס של 325 אלף שקל. בית המשפט הורה על חילוט של טבעת זהב משובצת 8 יהלומים ואבני חן, שרשרת זהב לבן משובצת יהלומים וזוג עגילי זהב לבן משובצים ב-40 יהלומים ואבן ורודה.

השתלשלות האירועים

במאי 2018 התפוצצה פרשת השחיתות בעיריית בית שמש. דמויות מוכרות בקהילה החרדית של העיר נעצרו במפתיע – בהן גורמים בכירים בעירייה, יזמי נדל"ן מקומיים ומאכערים ידועים. בדצמבר 2021 הוגש כתב אישום נגד שורת נאשמים, בהם צרפתי.

בלב כתב האישום – הקמת פרויקט נדל"ן בשווי מיליוני שקלים ברחוב שפת אמת בבית שמש, בו הקבלן מיכאל בן דוד, והיזמים מרדכי קניג ועו"ד אירית מרציאנו תכננו ככל הנראה להקים כאמור בניין למסחר ולמגורים ולקדם את הפרויקט באמצעות מוסדות התכנון המקומיים, כדי להימנע מדרישות הכרוכות בשינוי תב"ע. לפי החשד, היזמים הציגו מצג שווא לפיו ייבנה מוסד תורני, בהתאם לייעוד על פי התב"ע. בשלב השני תיכננו לבנות ולמכור דירות.

לאחר מכן, נמכרו הזכויות בשטח ליזם לייב ולדמן, שלפי החשד הקים את המבנה בניגוד להיתר, ותוך מכירת דירות יחד עם עו"ד אייזנשטיין לחסידי סאטמר. העסקן יצחק רבר נחשד בתחילה במתן טובות הנאה, שלא בקשר לפרויקט בשפת אמת, לצורך קידום פרויקטים בהם טיפל. לאחר השימוע שונה החשד.

מבנה המחלוקת המשתרע על 2,500 מ"ר ניצב בימים אלו נטוש במרכזה של הקריה החרדית בעיר, לאחר שבנייתו הופסקה בצו שיפוטי. במקום "מרכז תורני" לתועלת תושבי השכונה, תוכנן קומפלקס בן שמונה קומות, הכולל שלוש קומות של מרכז מסחרי וחמש קומות בהן 60 דירות מגורים, שנמכרו על פי החשד, על ידי ולדמן ואייזנשטיין כדירות מגורים בניגוד לחוק.

האישום שהוגש ממש לאחרונה מצביע על עבירות שוחד, מרמה, הפרת אמונים, עבירות מס ועבירות תכנון ובנייה.

עובדי הציבור שהועמדו לדין לצד צרפתי הם משה מונטג, שהיה יו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה וסגן ראש העיר; ומרדכי (מוטי) ברקוביץ', שהיה היועץ המשפטי של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, וחלקו בפרשה שולי. ברקוביץ' מכהן מאז 2017 כיו"ר דירקטוריון רמי לוי, והוא חשוד בהפרת אמונים. היזמים שהואשמו הם לייב ולדמן – יזם בתחום הנדל"ן ובעל הון; עו"ד שלמה אייזנשטיין; הקבלן מרדכי קניג; עו"ד אירית מרציאנו; והיזם מיכאל בן דוד.

נציג הפרקליטות:

"אלמלא מצבו הרפואי של הנאשם, עמדתנו הייתה שונה לחלוטין. שיקול נוסף שהביא את הפרקליטות לסטות מרף הענישה המקובל הוא חיסכון בזמן של התדיינויות ארוכות ופתיחת הדלת להסדרים ל-20 הנאשמים הנוספים בתיק"

על-פי כתב האישום, הקמת הפרויקט השאפתני התאפשרה רק בשל שחיתות חמורה של עובדי הציבור הבכירים ובעיקר מונטג וצרפתי. עובדי הציבור מואשמים כי אפשרו את הקמתו של הפרויקט, אף שידעו כי הוא מיועד למגורים, בניגוד לחוק.

עו״ד עודד סבוראי ממשרד סבוראי-האוזמן, שייצג את מהנדס העיר בית שמש לשעבר דניאל צרפתי, מסר בתגובה: "אנו מביעים סיפוק רב מכך שלאחר הליכי שימוע יסודיים ומשא-ומתן ממושך, גילתה הפרקליטות גישה נכונה ואנושית כלפי מהנדס העיר בית שמש לשעבר ואפשרה לו לסיים את הסאגה הזו ללא מאסר מאחורי סורג ובריח".

תמלילי החקירה של צרפתי

המשפט נגד מהנדס העירייה, דניאל צרפתי מתנהל מ-2018 והסתיים ממש לאחרונה. לפני מספר חודשים נחשפו תמלילי החקירה שהובילו את צרפתי לאישום שהובא בפניכם היום. חלק מהתמלילים מתארים שאת הסיבות והמעשים שביצע לאורך השנים, יחד עם יזמים וגורמים נוספים שהיו מעורבים בפרשה.

צרפתי נחקר למעלה מעשר פעמים על ידי חוקרי היאל"כ. הוא גורם מרכזי בפרשה בשל תפקידו כמהנדס העירייה לצד משה מונטג – הבוס שלו, שהיה יו"ר ועדת המשנה לתו"ב. צרפתי חשוד כי קיבל שוחד מהיזם בן דוד, שביקש לשנות את הייעוד של המבנה. בחקירה סיפר צרפתי על מערכת יחסים ארוכת שנים עם משפחתו של בן דוד. הוא אישר שבן דוד סייע לו לקבל הנחה לרכישת דירה לבתו. הוא גם סיפר על שעון שקיבל מאחיו של בן דוד, סיימון, לבקשת מיכאל. בהזדמנות אחרת קיבל ממיכאל שלוש חולצות ומכנסיים בשווי של 150-200 שקלים כל אחד ממנו ובקבוקי יין. לצד זאת, צרפתי מכחיש בתוקף כי קיבל שוחד. בן דוד טוען כי המתנות התקבלו לאחר שיצא מהפרויקט ולא ניתנו כטובת הנאה.

השופט נמרוד פלקס:

"רף הענישה בעבירות בהן הורשע צרפתי גבוה משמעותית מעונש של עבודות שירות, אך בשים לב למצבו הרפואי של הנאשם, אשר למגינת-הלב בעטיו קיים חשש כבד שגזירת עונש מאסר בפועל משמעותי בהתאם לרף הענישה הנוהג במקרים הללו, יוביל למצב בו הנאשם יסיים את חייו מאחורי סורג ובריח"

אחד החוקרים אמר לצרפתי: "אתה לא רואה משהו פגום, שקיבלת עזרה ממיכאל, עבורו פעלת להפוך שימוש תב"ע?". צרפתי ענה כי העזרה של בן דוד בהנחה לדירה הסתכמה ב-60 אלף שקל בלבד. בחקירה מאוחרת טען שמדובר ב-50 אלף שקל.

במקור הוקצה המגרש על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לעמותת "בית ומנוחה" לצורך הקמת מוסד תורני ל"תועלת הציבור". בסופה של הפרשה הוקם פרויקט נדל"ני הכולל מרכז מסחרי ועשרות דירות מגורים. הפער הדרמטי בין ייעודו המקורי של המגרש על פי התב"ע לבין פרויקט הנדל"ן שהוקם בו – הושג, על פי החשד, באמצעות שורה מתוחכמת של מעשי מרמה של החשודים.

חלק מרכזי בחקירה הוקדש לברר איך "מוסד תורני" הפך להיתר ל"דירות פנימיות" בוועדה המקומית בבית שמש. כאשר בפועל לא תוכנן מוסד תורני הקשור לאותן הפנימיות, ולא תוכננו פנימיות.

לפי ההיתר שנתנו מונטג וצרפתי מטעם הוועדה המקומית בשנת 2014, על השטח ניתן לבנות "אולמות, מרפאות ודירות פנימייה". השימוש בביטוי "דירות פנימייה" הוא שאפשר לבנות דירות שימכרו בהמשך לחסידי סאטמר. צרפתי אמר בחקירה כי הוא לא יודע איך צץ המונח "דירות פנימייה" שהוא עצמו אישר. לדבריו, מונטג סיפר לו כי הרבי מסאטמר במנהטן ביקש ממנו לקדם את הפרויקט. ואז הוסיף – "בעצם אני זוכר. האישור של ההיתר מותנה באישור של מנהל מקרקעי ישראל. הוא חתם בסופו של דבר על ההיתר והוא כתב שם דירות פנימייה. מונטג כופה את דעתו".

צרפתי הודה בחקירה שהמילים "דירות פנימייה" סותרות. כלומר, ש"אין אפשרות חוקית לאשר דירות פנימייה באותו משפט". למרות זאת, ההיתר ניתן והמבנה הוצג כמוסד ציבורי למנהל.

חוקר: "אתה בעצמך נתת הכשר וחתמת על היתר".

צרפתי: "כולם הבינו ומבינים שאלה הן דירות פנימייה ורק דירות פנימייה, אני הבנתי שזה פנימייה ורק פנימייה".

עורכי הדין המייצגים את צרפתי:

"אנו מביעים סיפוק רב מכך שלאחר הליכי שימוע יסודיים ומשא-ומתן ממושך, גילתה הפרקליטות גישה נכונה ואנושית כלפי מהנדס העיר בית שמש לשעבר ואפשרה לו לסיים את הסאגה הזו ללא מאסר מאחורי סורג ובריח"

לכולם גם היה ברור כי במבנה לא מתוכננת ישיבה או מוסד תורני הזקוק לפנימייה. צרפתי סיפר שתהה מדוע צריך להקים פנימייה אם אין ישיבה – "אמרתי למונטג שזה לא ישיבה, ומה אני צריך דירות פנימייה אם זה לא ישיבה. הוא אמר שזה יכול להיות ישיבה מחוץ לבניין, שיכולה להשתמש. הנושא לא נבדק". דירות הפנימייה אושרו.

על הרצון של מונטג לשנות את הייעוד, אמר צרפתי בחקירה – "אמרתי למונטג שבדרך כלל כשאתה עושה שינוי ייעוד אתה צריך להפריש משהו לעירייה. כלומר, על היזם לתת מבני ציבור לטובת העיר באותו המבנה. לא משהו שעובר ככה בחינם. ככה מבחינת החוק".

חוקר: ומה שאתה מתאר זה ע"פ החוק? שיזם מקבל אישור לבנות פנימייה לתועלת הציבור והופך אותן למטרד ציבורי כדירות למכירה, ואז משנה את הייעוד באמצעות תרומה לבניית מעונות יום?

צרפתי: "זו לא תרומה. כאשר אתה בונה קרקע ומשנה את הייעוד, אתה חייב לפתור את תוצאת הלוואי שיוצרות הדירות הנוספות, ופותרים זאת באמצעות מעונות יום, בתי כנסת, על ידי הפקעה של חלק מהמבנה לטובת הציבור".

כאמור, דניאל צרפתי מהנדס העירייה לשעבר שהיה בתפקידו ב-21 שנה, ירצה עבודות שירות, ישלם פיצוי כספי וכן, בית המשפט הורה על חילוט של טבעת זהב משובצת 8 יהלומים ואבני חן, שרשרת זהב לבן משובצת יהלומים וזוג עגילי זהב לבן משובצים ב-40 יהלומים ואבן ורודה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

new1
new1
new1

עוד כתבות שאולי יעניינו אותך:

התחפשה לעליזה

חסיה מלייב, ממועדון יום לקשיש בבית שמש, התחפשה ללא אחרת מאשר ראשת העירייה היוצאת, ד"ר עליזה בלוך. לכלוכית שמעה שראשת העירייה התל

מתנחל ציוני

כמה פעמים יצא לכם לראות מתנחל ציוני, שמסתובב עם שלט גדול עליו כתוב "מוות למחבלים?"

אינדיאני מקומי

נתי סעדון התותח, תושב העיר התחפש בחג הפורים שחל השבוע לאינדיאני. לכלוכית שמעה שהוא נהנה מהחג ובילה היטב

דייט עם הבת

חשבתם פעם לצאת לדייט עם הבת שלכם? יוסי דהן, תושב העיר הגדיל במחשבותיו והחליט להזמין את ביתו המתוקה לדייט של אב ובת

נופשת לה

בר וקנין המהממת, מעצבת הגבות והמניקוריסטית לשעבר נתפסה בעדשת המצלמה של לכלוכית נופשת בכיף בנורבגיה

מצעד התחפושות 2024

תושבי העיר לקחו השנה את חג הפורים ברצינות: עשרות הכינו תחפושות מקוריות ומושקעות וגרפו מחמאות ותגובות פליאה – אספנו והגרלנו את 10 כוכבי התחפושות הגדולים בעיר – משיחיים מדובאי ועד למשפחה חרדית | קבלו אותם

עם ממ"ד ובלי: איך מדינת ישראל מגנה על אזרחיה במלחמה?

גל קסטל המשנה למנכ"ל בחברת "אורון נדל"ן" בטור אישי על מצב הממ"דים ברחבי העיר בזמן המלחמה | "מאות אלפי ישראלים ללא הגנה בסיסית של ממ"ד תקני", אמר. "אני זועק על הצורך בחיזוק מבנים, חידושם ותוספת הכרחית של חדרי ממ"ד לדירות בישראל"

נפתח לציבור: אירוע האוכל הגדול במטה יהודה יצא לדרך

החל מסוף השבוע האחרון, ולמשך שלושה סופ"שים יתקיים במטה יהודה אירוע האוכל הוותיק | והפעם האירוע יהיה בסימן חיזוק העסקים המקומיים וחיבורים עם אנשי קולינריה מהנגב המערבי

המתכון של השף: דג צלוי עם תחתיות ארטישוק ועגבניות

ימי שישי שמורים לדגים, יש את הדגים הקבועים ויש פעמים שרוצים לגוון | אז הפעם הבאנו מתכון לגיוון קל - הוא מהיר וחגיגי עם תחתיות ארטישוק שניתן להשיג בכל מקום | מנה טעימה, מרשימה ובהחלט משביעה

המתכון של אושרת כהן: פאי סניקרס קרמל

הרי לכם קינוח מושחת שנעשה בשלבים, אומנם מעט עבודה אבל שווה את זה – פאי סניקרס קרמל שנעשה באופן אומנותי ומיוחד. טעים, נימוח וישאיר אתכם עם טעם של עוד

לזכר חללי העיר: מצפה הגיבורים מוכן למבקרים

בסוף השבוע האחרון הסתיימה עבודת התאורה במצפה הגיבורים "נתיב עוז" שהוקם לזכרם של חללי עירנו במלחמת "חרבות וברזל" | ראשת העירייה היוצאת, ד"ר עליזה בלוך אמרה: "מדהים ומרגש היה לעמוד אמש בשעת לילה. לחשוב עליהם, לזכור אותם. המשיכו להגיע למקום וללמד על גיבורי עירנו"

מליאה ראשונה: בעוד שבועיים תוקם קואליציה באופן רשמי

בעוד כשבועיים מועצת העיר החדשה תתכנס למליאה חגיגית ובה יתקיימו הצהרות אמונים, הקמת קואליציה ואישור תקציבים | על סדר היום: אישור העסקת עובדים במשרות אמון - צוות לשכתו של ראש העירייה גרינברג, אישור תב"רים ועוד

ח"כ גפני נפגש עם גרינברג

יו"ר דגל התורה, חבר הכנסת משה גפני נפגש בשבוע האחרון עם ראש העירייה נכנס, שמואל גרינברג | גרינברג הודה לו על הלווי והעזרה במערכת הבחירות. גפני אמר: "אעבוד עם גרינברג בשיתוף פעולה מלא כדי להוביל את בית שמש להישגים גדולים"

מפחיד: שני ערבים התחזו לרכב משטרתי והסיעו שב"חים

רשת הברחות מאורגנות של שוהים בלתי חוקיים נתפסה השבוע על ידי משטרת מג"ב | על הפרק: שני ערבים משטחי יהודה והשומרון התחזו לרכב משטרה והסיעו 13 שוהים בלתי חוקיים למדינת ישראל ועוד 18 ברכב הסעות

מפחיד: רצה ללמוד תורה לבר מצווה, והוטרד

תושב בית שמש, בן 5- חשוד בכך שביצע מעשים מגונים במשך שנתיים בנער, אותו לימד לקרוא בתורה לקראת בר המצווה | הוריו אמרו: "סמכנו עליו בעיניים עצומות. ובשלב מסוים הוא החל לנצל את זה"

אירוע חריג: גבר הסתובב עם גרזן ונוטרל

לוחם מג"ב מתחנת המשטרה במטה יהודה הבחין בחשוד החובש קסדה, כשגרזן בידו בכוונה לפגוע | הלוחם זיהה את הסכנה, ביצע ירי לעבר החשוד ונטרל אותו | המשטרה פתחה בחקירה

דילוג לתוכן