אחד הכאבים הגדולים של בעלי המוגבלויות על כיסא גלגלים בבית שמש, היא האפשרות להתנייד מביתם אל בדיקות, בתי חולים, מפגש עם המשפחה או קניות. לפעמים הם נעזרים בבני המשפחה שדואגים לקפל את הכיסא במטען האחורי של הרכב, אך מה קורה בזמן שבני המשפחה לא בסביבה? הפתרון הזמין הוא: להזמין מונית. זה פשוט, קל ובשיחת טלפון אחת. מסתבר שלא כל כך – השבוע פורסם לראשונה ברשת החברתית על ידי יהודה מלכה, תושב העיר נכד לסבתא נכה על כיסא גלגלים, על מקרה בו הזמין מונית מתחנת המוניות הגדולה והמוכרת בעיר "מוניות שרת", חיכה בסבלנות עם סבתו ודודתו להגעתה וכשסוף סוף הנהג הגיע, הוא סירב בנחישות להעלות אותה למונית, והסיבה: אין לו מקום לכיסא הגלגלים בתא המטען.
יהודה מלכה, תושב העיר:
"סבתא שלי הייתה עם כיסא גלגלים בגלל שיותר קל לה איתו, לא שהיא סעודית או משהו בסגנון. הנהג ראה את הכיסא גלגלים ואמר לה, 'אני לא מעלה אתכם' ונסע משם והשאיר אותן בקופת חולים. לא יתכן שהנהג יסרב לעלות אישה למונית בגלל שהיא מתניידת עם כיסא גלגלים
מלכה מיד צלצל לתחנת "מוניות שרת" ורצה לדווח על המקרה. הוא כעס על הדרך שבה השאירו את סבתו ללא אמצעי תחבורה. לפי מלכה, הם הסבירו לו שהם בודקים מי היה הנהג ויטפלו בזה. אך מלכה סיפר שזו לא הפעם הראשונה שסבתו חווה התעלמות מצד נהגי המוניות בעיר ולכן, הוא לא היה מוכן להמתין ופנה ישירות למשרד התחבורה במכתב מפורט על המקרה, "דודה שלי חיכתה למונית מחוץ לקופת חולים וסבתי הייתה בכניסה למרפאה כשהמונית הגיעה ודודתי אמרה לנהג רגע אני מביאה את אמא שלי", גולל מלכה במכתבו, "סבתא הייתה עם כיסא גלגלים בגלל שיותר קל לה איתו, לא שהיא סעודית או משהו בסגנון. הנהג ראה את הכיסא גלגלים ואמר לה, 'אני לא מעלה אתכם' ונסע משם והשאיר אותן בקופת חולים. לא יתכן שהנהג יסרב לעלות אישה למונית בגלל שהיא מתניידת עם כיסא גלגלים. הכיסא מתקפל ונכנס לתא מטען. כשדודתי התקשרה אליי לדווח לי על האירוע מיד התקשרתי לתחנת 'מוניות שרת' בבית שמש, הסדרן הבין באיזה נהג מדובר ואמר שהוא עבר אירוע לבבי ולכן נסע משם, וכשבקשתי את פרטי הנהג סירב לתת לי וניתק את הטלפון. התקשרתי בשנית ענה לי סדרן אחר שאמר שהוא לא מודע למקרה וכשהסברתי לו שהסדרן השני מודע למקרה, אמר שאין לו פרטים", סיפר בכאב.
עד לסגירת הגיליון לא התקבלה תגובה מטעם משרד התחבורה.
עשרות תלונות נוספות
אל המקרה של מלכה, הצטרפו עוד עשרות תלונות של תושבים, שטענו לכאורה שגם הם התמודדו עם מצב דומה ועם אותה תחנת המוניות בעיר. וכי מדובר ככל הנראה בנהג ספציפי שמסרב פעם אחר פעם להסיע בעלי מוגבלויות על כיסא גלגלים למחוז חפצם. "מסתבר שפתחתי תיבת פנדורה", אמר מלכה השבוע לעיתון "שוס הדרך", "קיבלתי מלא פניות ומקרים קשים של ניצול נכים, כמו למשל להסיע עיוורת מבית שמש לירושלים כשהתשלום הוא 250 שקל במקום 150 שקל, יותר מהמחירון של התחנה. הנהג שהגיע לאסוף אותה סירב להעלות את כלב הנחייה, והיא נשארה ללא מענה. אישה אחרת הזמינה מונית מתחנת המוניות, אחרי שהוא ראה שהיא עם כיסא גלגלים הוא ברח והשאיר אותה לבד, בזמן שיורד גשם רב".
אוסנת רבינוביץ', הצטרפה לדבריו של מלכה וסיפרה, "אמא שלי קבעה עם נהג מונית עם רכב נגיש שייקח אותה מנחל רפאים לרמת בית שמש ג'. הנהג סיכם איתי שהוא יאסוף אותה. אחרי שהזמן עבר, התקשרנו לבדוק מה קורה, הוא לא ענה. כשהתקשרנו שוב הוא צעק עליה וטען שלא סיכמנו איתו כלום. אמא שלי נכה מאה אחוז, על כיסא גלגלים ואין לה אפשרות להגיע עצמאית, ובגלל שלא הייתה ברירה, אחי הרים אותה על הידיים לאוטו שלו והחזיר אותה הביתה. בעיני מדובר בנהג חסר אחריות וחסר רגישות. והמחיר? היה מופקע. הוא רצה לקחת מאה שקלים על נסיעה מאוד קצרה, ולדעתי מדובר בסכום מופרז לכל הדעות. היה נהג אחר שניסנו בפעם אחרת ליצור איתו קשר, אבל גם הוא עשה המון בעיות ולמרות שיש לו מונית נגישה הוא לא מעוניין לעשות נסיעות בתוך העיר. אחר כך הוא מתרץ ומסביר שהוא רחוק או לא זמין, או פשוט מציע מחיר גבוה ולא ריאלי כדי שנוותר. אמא שלי וכלל הנכים מקבלים קצבה מביטוח לאומי, הסכומים האלו כל כך גבוהים וזה מקצץ להם בתשלום על אוכל ועל דברים בסיסיים. עצוב שזה מתנהל ככה ואני שמחה שהנושא הזה עלה לסדר היום".
המילים הקשות של מלכה ושל רבינוביץ', הובילו לתגובות רבות מצד תושבים נוספים, עם הורים, סבים וסבתות, בעלי מוגבלויות על כיסא גלגלים שמרגישים שזונחים אותם ולא מאפשרים להם להתנייד.
אל התגובות הקשות, הצטרף תושב העיר ונהג מתחנת המוניות "שרת" (השם שמור במערכת) שחשף בפניהם את הסיבה לכאורה, שבגללה פעל הנהג כפי שפעל, "צריך להבין, יש נהגים מבוגרים שקשה להם לעזור לאנשים עם כסאות גלגלים. יש מקרים שהתא מטען קטן ואי אפשר להכניס כיסא גלגלים. נהוג תמיד לציין שמזמינים מונית לבקש מהסדרן לשלוח מונית עם תא מטען גדול. לי פעם הייתה מונית עם תא מטען קטן וקרה לי שאישה על כיסא גלגלים ענקי הזמינה מונית ולא הצלחתי להכניס אותו לתא המטען. בדרך כלל שנהג מגיע ויש אדם עם כיסא גלגלים ולנהג יש קושי בלעזור מסיבה של תא מטען קטן למשל, אז הוא מבקש לשלוח נהג אחר. רוב הלקוחות קבועים ויודעים לבקש נהג עם תא מטען גדול. במקרה הזה, זה מה שהיה צריך לעשות".
פנינו לאסי טבת, מנהל תחנת "מוניות שרת" בעיר, להלן תגובתו: "יהודה מלכה התקשר למשרד וביקש לדעת מי הנהג שהשאיר את סבתו ללא מענה. כשאמרו לו שיבדקו את זה, הוא לא היה מוכן להמתין ופנה למשרד התחבורה. אנחנו בתחנה ידענו שהיו כמה נכים באותו האזור שביקשו מונית, ולכן לא ידענו על איזה נהג מדובר כשהוא פנה. הסתבר שסבתו ראתה את המונית הראשונה, שהוזמנה לאישה אחרת וחשבה שלא הזמינו לה מונית, לכן כשהגיע הנהג שלה היא כעסה עליו, הוציאה עליו את העצבים על כך שהמתינה זמן רב, והוא החליט שלא להעלות אותה. אני מסכים שההתנהגות שלו לא הייתה מקובלת, הוא היה צריך לקחת אותה למרות הכעס והעצבים. הסיבה לא משנה לי, אבל בוודאי שההתנהגות שלו לא מוצאת חן בעיני.
"אני יכול לדבר בשם כל הנהגים, שרובם עובדים כמו שצריך, במקרה הזה ספציפי הנהג לא היה בסדר. מסכים. ועדיין, לפנות לרשת החברתית ולהעלות על זה פוסט ובמקביל גם למשרד התחבורה? אני לא מגן על ההתנהגות של הנהג, אבל אני חושב שמשני הכיוונים צריך להיות סבלניים, ולטפל בבעיה. אם יהודה היה נותן לי לטפל בזה, הכל היה נפתר. לא הייתה לי ההזדמנות בכלל".
זו לא פעם ראשונה שהוא חוו מצב כזה.
"יכול להיות שזה קרה לו פעם נוספת. צריך להבין, חלק מהמוניות מתאימות לכיסא גלגלים וחלק לא. אז יכול להיות שהוא הזמין מונית שלא היה לה מקום לכיסא, וזה קורה. אם הוא היה מתקשר לתחנה ומבקש מונית מתאימה, היינו שולחים לו. אבל זה לא קרה. אנחנו משתדלים לתת מענה ולעשות את המקסימום עבור התושבים, תמיד יש מקום לשיפור, גם במקרה הזה דרך הטיפול הייתה יכולה להסתיים בשיחה אחת".
תמונה ראשית: צילום -פריפיק