מורה לחיים

איתמר סט ז"ל, איש החינוך ומנהלו המיתולוגי של תיכון "ברנקו וויס" האתגרי בעיר, הלך לעולמו. במשך עשורים שלמים ליווה מנהלים, מחנכים, מורים ותלמידים והותיר מורשת של חינוך, ענווה, עוצמה ושיח בגובה העיניים, "הוא השפיע על כולנו", אמרו מכריו ואוהביו, "היה מורה יחיד ומיוחד" | כתבת ספיישל לזכרו
חזן

היה חבר, היה אח והיה מורה, מחנך ומנהל יחיד במינו. איתמר טס ז"ל, מנהל בית הספר "ברנקו וויס" האתגרי בעיר, ומנהל רשת בתי הספר האתגריים בברנקו הלך בסוף השבוע האחרון לעולמו. "כל כך הרבה ממה שאנחנו עושים, ממה שאנחנו מבינים על חינוך –  קיבלנו מאיתמר", אמרו בבית הספר "ברנקו וויס". "אורו היפה ימשיך ללוות אותנו ואת התלמידים תמיד".

איתמר ז"ל לימד בעיר במשך עשורים שלמים. היה חלק מהקמת תיכון בעיר וליווה אלפי תלמידים כשבכל אחד ואחת מהם השאיר חותם. רבים מספרים שבכל צעד שהוא בחר, כל מילה שנאמרה על ידו –  הייתה תמיד בשלווה, סבלנות, נחת והרבה תבונה. "לאיתמר הייתה אישיות מדהימה", נכתב עליו ברשת החברתית. "כל דבר שעשה עבר דרך שקט ומקצועיות וכך למעשה היה מזיז הרים פדגוגיים. היה איש אהוב, היה לו טוב לב ומלא בהכלה ונתינה. כמה ענווה וחכמה היו באיתמר ז"ל", כתבו בכאב ועצב גדול, "הייתה לנו הזכות ללמוד ממנו".

חשמל
איתמר טס. ז"ל

"לאיתמר הייתה אישיות מדהימה", נכתב עליו ברשת החברתית. "כל דבר שעשה עבר דרך שקט ומקצועיות וכך למעשה היה מזיז הרים פדגוגיים. היה איש אהוב, היה לו טוב לב ומלא בהכלה ונתינה. כמה ענווה וחכמה היו באיתמר ז"ל", כתבו בכאב ועצב גדול, "הייתה לנו הזכות ללמוד ממנו"

תלמידיו של איתמר ז"ל כותבים עליו המון זיכרונות ברשתות החברתיות מאז שנודע להם על פטירתו. חלקם למדו אצלו לאחרונה והחלק השני כבר גדולים. אחד מהתלמידים כתב ברשת, "אני זוכר שאיתמר היה נוהג לתת מתנות, ספרי שירה וקריאה מספרייתו האישית והיה מתאים כל ספר וכל שירה לכל אדם והיה גם מסביר מדוע בחר דווקא בספר זה ולא באחר. הייתה לו רגישות נפלאה עם חכמה של נשמה עתיקה ובן אדם שלא מהפלנטה הזו. כל כך עצוב. היית לי השראה איתמר. איש יקר ונדיר".

תלמידת עבר אחרת הוסיפה, "איתמר הוא אדם שהשפיע על כולנו. מבלי שנרגיש. בשיח שקט בגובה העיניים מתוך ענווה וכנות שאין לאף אחד אחר. תודה איתמר אהוב שלנו על כל מה שעשית למען כולנו. תודה על כל התמיכה שלך והאוזן הקשבת בכל צומת והתלבטות שלי. אתה עמוק בלב ותהיה לעד המצפן הערכי והחינוכי שלי. אני ועוד כל כך הרבה אנשים בתחושת אובדן נוראית היום".

"איש יקר ואהוב זכיתי שהיית המורה שלי", כתב אחד מהתלמידים שלמד אצל איתמר ז"ל. "היה איש צנוע וטוב. טוב מידיי. היית מקדיש שעות על גבי שעות גם אחרי שעות הלימודים. בזכותך יש לי 12 שנות לימוד ועוד מלא דברים. עזרת לי, תמכת בי ומה לא. תודה על כל רגע שזכיתי להיות לידך".

"יום עצוב ממש", שיתף תלמיד נוסף. "איתמר טס ליווה אותי בדרכי ב'ברנקו וייס' ולימד אותי כל כך הרבה על חינוך אמיתי מהו. האיש שהיה המנטור שלי שהאמין תמך והיה האוזן והכתף בכל זמן וללא הגבלה. איש חינוך עם לב ענק שראה את הטוב בכל אחד. תודה על כל מה שעשית עבורי".

"אחד המנהלים הבודדים בארץ שאפשר לומר עליו איש נקי כפיים תם וישר", סיכם אחד התלמידים. "איזה עצוב. היית אדם זהב".

"אני זוכר שאיתמר היה נוהג לתת מתנות, ספרי שירה וקריאה מספרייתו האישית והיה מתאים כל ספר וכל שירה לכל אדם והיה גם מסביר מדוע בחר דווקא בספר זה ולא באחר. הייתה לו רגישות נפלאה עם חכמה של נשמה עתיקה ובן אדם שלא מהפלנטה הזו. כל כך עצוב. היית לי השראה איתמר. איש יקר ונדיר"

השפיע על דור החינוך

איתמר טס ז"ל אומנם השפיע על התלמידים לדורי דורות, אך השפעתו ועוצמתו הגדולה התבטאה גם מול המנהלים, המורים והמחנכים בעיר. "כבה אור גדול בעיר", כתבה מורה מבית שמש. "איתמר היה האור עבורי בשנים הראשונות שנכנסתי להוראה. הוא הפסד ענקי לאנושות", אמרה בעצב.

מורה אחרת הוסיפה, "היה איש חינוך נדיר, מקצועי, שהשפיע על כל כך הרבה מורים ותלמידים בענווה, ברגישות ובנחישות והכל היה בדרכו המיוחדת".

"יום עצוב היה בבית הספר השבוע", כתבה ברשת אחת המורות. "ליווינו בכאב ובעצב רב את חברנו האהוב איתמר בדרכו האחרונה. איתמר שהתחיל את דרכו בחינוך כמחנך אהוב אשר השפיע על חיי צעירים רבים, ידע לקחת את הקסם שפעל על תלמידיו, את התובנות העמוקות בחינוך, בהוראה ולמידה, ולהנחיל אותם למורים ומנהלים שזכו ללמוד מאיתמר. התורה שכתב וגם מסר בעל פה תמשיך ותלווה אנשי חינוך רבים, זו תורה שיש בה נשמה יתירה של איש חינוך שאהב את תלמידיו הצעירים והבוגרים והיה מחויב ומסור להם ללא גבול. איתמר יחסר לנו בחוכמתו הרבה, ביצירתיות שלו, הצניעות המעוררת השראה וביכולת המופלאה שלו לגעת בלבבות – היום נוכחנו בכמה לבבות רבים נגע. נזכור את איתמר בהערכה ואהבה".

בי"ס ברנקו וויס אותו ניהל איתמר ז"ל, והשפיע על מנהלים, מחנכים ומורים

"איתמר הוא אדם שהשפיע על כולנו. מבלי שנרגיש. בשיח שקט בגובה העיניים מתוך ענווה וכנות שאין לאף אחד אחר. תודה איתמר אהוב שלנו על כל מה שעשית למען כולנו. תודה על כל התמיכה שלך והאוזן הקשבת בכל צומת והתלבטות שלי. אתה עמוק בלב ותהיה לעד המצפן הערכי והחינוכי שלי. אני ועוד כל כך הרבה אנשים בתחושת אובדן נוראית היום"

מורים ומחנכים רבים כתוב עד כמה איתמר ז"ל היה אישיות כל כך מיוחדת, כזו שמעוררת השראה. "במילים ספורות ומדויקות היה יודע להעביר את המסר", כתבו. "הייתה לו עין טובה ורצון גדול ללמוד".

אחת המנהלות כתבה על איתמר ז"ל , "בשנתי הראשונה כמנהלת, הוא היה אחד העוגנים המשמעותיים שלי ושל כל צוות המורים. אמנם שנים לא דיברנו אך תמיד היית יקר לליבי".

מילים רבות לא יוכלו לתאר עד כמה איתמר טס ז"ל היה אדם משמעותי, אחד שזוכרים, אחד עם מעלות וצניעות אחת בדור. "היו לו עיניים טובות", אמרו כולם פעם אחר פעם. "ידע להתעניין בדיוק במידה, לשאול וללמוד, ויחד עם זאת גם לגלות הרבה אמפטיה". הוא לימד המון אנשים בדרך, גם כשהוא לא היה בתפקיד, הוא היה אדם כזה ומעבר לכל חבר. "הוא נגע בנשמותיהם של צעירים ומבוגרים", אמרו עליו. "היה מחנך שהתברכנו בנוכחות שלו. זכות עצומה הייתה לכולם ללמוד ולעבוד לצידו". השבוע האחרון היה עצוב עבור רבים, כמעט בכל בית בבית שמש איתמר נגע, ללא הבדלי גיל או מין. "היה אחד מהמנהלים היחידים שאפשר להגיד עליו שהתחבר לכולם, היה אוהב כל אדם. זו אבדה גדולה לעולם ולחינוך בפרט. היה איש חכם ונעים הליכות כואב שהוא לא איתנו יותר".

אחד מחברי הנהלת בי"ס "ברנקו וויס" כתב ברשת על איתמר ז"ל, "איתמר טס. לפני עשרים שנה דלק אור בשעות הערב בכיתה בתיכון שייבר בבית שמש. הצצתי. ראיתי את איתמר מרחף על ענן. מורה יחיד במינו. אנושי כל כך. עמוק. ומאז הלכנו דרך. האיש שחי עם נשמה חשופה כולה לאור השמש. בבית קראנו לו צדיק. יש בני אדם ויש איתמר. ככה הצגתי אותו. עבור תלמידים ומורים הוא היה החלילן מהמלין, והחליל לא היה כריזמה רעשנית, אלא שקט, אהבה, צניעות, מסירות אין קץ. כתבו שהלכת לעולם שכולו טוב. אתה תמיד היית העולם שכולו טוב. אתגעגע אלייך, חבר שלי. נשתדל להיות שם בשביל הדס והילדים".

התלמידים לדורי דורות, זוכרים כמה איתמר היה משמעותי עבורם | תמונת אילוסטרציה. המצולמים לא קשורים למקרה

"ליווינו בכאב ובעצב רב את חברנו האהוב איתמר בדרכו האחרונה. איתמר שהתחיל את דרכו בחינוך כמחנך אהוב אשר השפיע על חיי צעירים רבים, ידע לקחת את הקסם שפעל על תלמידיו, את התובנות העמוקות בחינוך, בהוראה ולמידה, ולהנחיל אותם למורים ומנהלים שזכו ללמוד מאיתמר. התורה שכתב וגם מסר בעל פה תמשיך ותלווה אנשי חינוך רבים"

הדס אשתו של איתמר ז"ל סיכמה, "איתמר האהוב שלנו, שכולו טוב טהור ושלם, עבר אל הנצח בשלווה. איתמר, אדם, מחנך, איש משפחה, חבר שהעולם התברך בו לזמן מוגבל. איתמר חי בבית שמש מספר שנים, ניהל את בית הספר האתגרי בעיר והמשיך בעשיה חינוכית במכון ברנקו וייס. איתמר נגע בנשמותיהם של צעירים ומבוגרים והעמיד דורות של מחנכים רגישים, חומלים, מכילים ומחויבים. לרבים זכורה דמותו הצנומה והנחושה שסבבה ברחובותיה של העיר בשעות הקטנות של הלילה כשהוא מבקש להיות נוכח עבור תלמידיו באשר הם. דרכו החינוכית של איתמר התאפיינה ברגישות ובחדות, ביכולת להתבונן בעיניים חומלות ונחושות אל בן שיחו ולייצר שיח חינוכי עמוק ומשמעותי שהשיב לתלמידיו את הכוח להתקדם ולשנות. תלמידים ותלמידות רבות זכו לסיים את לימודיהן עם תעודת בגרות מלאה ולהשתלב בעולם כשוות ושווים בזכותו. איתמר התמודד עם מחלת הסרטן במהלך השנים ובשנתיים האחרונות מצבו הורע עד מאוד. בהדרגה ובכאב רב סיים את עבודתו החינוכית בעיר ובמכון".

"איתמר טס. לפני עשרים שנה דלק אור בשעות הערב בכיתה בתיכון שייבר בבית שמש. הצצתי. ראיתי את איתמר מרחף על ענן. מורה יחיד במינו. אנושי כל כך. עמוק. ומאז הלכנו דרך. האיש שחי עם נשמה חשופה כולה לאור השמש. בבית קראנו לו צדיק. יש בני אדם ויש איתמר. ככה הצגתי אותו. עבור תלמידים ומורים הוא היה החלילן מהמלין, והחליל לא היה כריזמה רעשנית, אלא שקט"

גם במנהל החינוך בעיר הכירו מנהלים רבים את איתמר ועשייתו החינוכית בעיר.  שרי דרור, ראש מנהל חינוך נוער וקהילה נמנתה עם חוג חבריו הקרובים. כך כתבה: "זכות גדולה הייתה לי ללמוד מאיתמר,  בלימודינו באוניברסיטה, בחיים המשותפים פה בבית שמש, בבניית המשפחות שלנו וגידול ילדינו בחברות אמת ובשותפות עמוקה למעשה החינוכי. וגדול מאוד, מאוד הכאב! היה איש – וראו: איננו עוד, ושירת חייו באמצע נפסקה…יהי זכרו ברוך".

מערכת "שוס הדרך" מוסרת את תנחומיה למשפחה. ברוך דיין האמת.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

new1
new1
new1

עוד כתבות שאולי יעניינו אותך:

עצמאות 76 למדינה

עם ישראל רגיל למעבר בין יום הזיכרון לעצמאות במשך 75 שנה. אך השנה המעבר היה קשה מהרגיל: עשרות טקסי זיכרון למען החללים שנהרגו ונרצחו במלחמת חרבות ברזל התקיימו בעיר, אליהם הגיעו תושבים רבים שכאבו את כאב המשפחות השכולות | המעבר החד היה מאתגר ולמרות זאת, המשפחות בחרו לחגוג למען הדור הבא. כי "אין לנו ארץ אחרת"

אין לה ארץ אחרת

מור חלפון התותחית, נצפתה עם מדי משטרת ישראל, מצדיעה כשמאחוריה דגל ישראל מרגש מתנופף

מתוקים

אור אדרי, תושבת העיר ובנה המתוק נסעו לאחרונה לטיול כיפי בגן החיות התנכ"י שבירושלים.

מצטיינת נשיא: סמ"ר אורית חן קיבלה הצטיינות

סמ"ר אורית מבית שמש, רק בת 20 וכבר זכתה במעמד ובאות הצטיינות מנשיא המדינה | אורית היא פרמדיקית צבאית שהצילה המון חיילים במהלך הלחימה בעזה וסיפרה על הוויתור שעשתה למען השירות, "כשהגיע הזמן, בחרתי לוותר על הקריירה כג'ודוקא ולהתגייס לשירות משמעותי"

אישום: יוגש נגד החשוד שרדף עם גרזן אחר תושב

לפני כחודש וחצי, החשוד ניסה לתקוף אדם אחר באלימות קשה וסיכן חיים בעת שהוא עם גרזן בידו | הוא נוטרל על ידי שוטרים, ונעצר. השבוע הוגש נגדו כתב אישום על ידי הפרקליטות

יום השואה: מיזם זיכרון בסלון נחל הצלחה

מאות מתושבי העיר נכחו במפגשי העדות במסגרת מיזם "זיכרון בסלון" | השנה המיזם התרחב והוא התקיים עבור כלל המגזרים, וכן גם בשפה האנגלית עבור קהילת העולים | רשת המרכזים הקהילתיים: "נפעל להרחיב את המיזם בשנים הבאות"

מרכינים ראש: טקס יום הזיכרון בבית העלמין

השבוע התקיים טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה בבית העלמין בעיר במעמד ראש העירייה, שמואל גרינברג | במהלך הטקס נאמרו מילותיהן של המשפחות השכולות, שאיבדו את ילדיהן במלחמת חרבות וברזל

גרינברג: משפר את התחבורה הציבורית בעיר

השבוע (ראשון) קיים ראש העירייה, שמואל גרינברג פגישת היכרות ראשונה עם הנהלת חברת "בית שמש אקספרס" מפעילת התחבורה הציבורית העירונית בעיר. בסוף הפגישה אמר גרינברג: "אני משוכנע שיחד נוכל להביא לשינוי משמעותי שישפר את מצב התחבורה הציבורית בעיר"

השר גולדקנופף: "נסייע לממש את פוטנציאל העיר"

שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, קיים השבוע פגישת עבודה ראשונה עם ראש עיריית בית שמש שמואל גרינברג. במהלכה דנו בפרויקטים החדשים והעתידיים ובתכניות להתפתחות הבנייה בעיר לשנים הקרובות

לראשונה: התקיים טקס מעבר בין יום הזיכרון לעצמאות

המחלקה למורשת ישראל, עלייה ממונה רינה הולנדר – החליטה השנה לקיים טקס מעבר בין יום הזיכרון לעצמאות |בסיום הטקס התקיימה תפילת ערבית חגיגית ועוד

יום השואה: מיזם זיכרון בסלון נחל הצלחה

מאות מתושבי העיר נכחו במפגשי העדות במסגרת מיזם "זיכרון בסלון" | השנה המיזם התרחב והוא התקיים עבור כלל המגזרים, וכן גם בשפה האנגלית עבור קהילת העולים | רשת המרכזים הקהילתיים: "נפעל להרחיב את המיזם בשנים הבאות"

רמה א': טקס יום הזיכרון במתנ"ס

רינה הולנדר, המשנה לראש העירייה קיימה לאחרונה טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ואמרה, "התורה מצווה עלינו לזכור" | לאורך הטקס ציינו את הגיבורים והגיבורות ומעשי גבורתם

סערה בערב עצמאות: חרדים הורידו דגלי ישראל; התושבים מנעו מהם

שידור חוזר משנה שעברה: חרדים קיצוניים ניסו לתלוש דגלי ישראל שנתלו בשכונת רמת בית שמש ד' | זאת אחרי שבשנה שעברה הם ניסו לעשות אותו הדבר – ברמה ב' | תושבי השכונה שהיו ערים למקרה, מנעו מהם לתלוש, הזעיקו משטרה ובכך מזערו את הנזק לדגלים

דילוג לתוכן