ימי הווריאנט החדש: הוותיקה עם הנתון הגבוה

מעל 3 אלף תושבים חולים בקורונה בעיר, עשרות התאשפזו, במקביל רבים השתחררו אך מידי יום עוד מאות חיוביים אובחנו | מה ההנחיות לגבי הבידודים? האם יש צורך לבקש אישור כדי לצאת מבידוד?

תמונת המצב בבית שמש לא מזהירה, כעת יש מעל 3 אלף חולים בנגיף או בווריאנט, ומקדם ההדבקה יורד כל פעם בקצת, אך עדיין מציג נתון גבוה של 0.95. ביממה האחרונה (יום שלישי) דווח על כ-202 חולים חדשים שאובחנו בנגיף ונכנסו לבידוד, ולפי נתוני השכונות בוותיקה נמצאה הכמות הגבוהה ביותר – עם 1,688 חולים מאומתים. אחריה, רמה א' עם 605 חולים, רמה ג' עם 194 חולים, רמה ב' (67), הקריה החרדית (62), יפה נוף (49), חפציבה (35), ורמה ד' (13). כעת לפי הנתון האחרון שפורסם על ידי משרד הבריאות, יש כ-23 חולים מאושפזים בעיר, 2916 חולים פעילים ויחד עם זאת, גם ערנות לכמות הבדיקות – לפי הנתונים התושבים הולכים להיבדק מידי יום, למשל ביום שלישי האחרון כאלפיים תושבים נבדקו.

ומה קורה בכל הארץ? מיליון וחצי בני אדם קיבלו בחודש האחרון הודעה שהם חיוביים לקורונה. מדובר ב-52.3% מכלל כל המאומתים מאז אובחן החיובי הראשון לקורונה בישראל בפברואר 2020. כך עולה מנתוני משרד הבריאות שהתעדכנו ביום שלישי האחרון. השבוע אובחנו 67,580 בני אדם כחיוביים לנגיף והחדשות הטובות הן שמקדם ההדבקה ממשיך לרדת והבוקר הוא עומד על 0.92 – דבר המעיד על דעיכה קלה של המגפה.

"תמונת המצב בבית שמש לא מזהירה, כעת יש מעל 3 אלף חולים בנגיף או בווריאנט, ומקדם ההדבקה יורד כל פעם בקצת, אך עדיין מציג נתון גבוה של 0.95. ביממה האחרונה (יום שלישי) דווח על כ-202 חולים חדשים שאובחנו בנגיף ונכנסו לבידוד, ולפי נתוני השכונות בוותיקה נמצאה הכמות הגבוהה ביותר – עם 1,688 חולים מאומתים"

בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 2,788 חיוביים לקורונה, 1,084 מהם במצב קשה. מדובר בירידה לעומת המספר אמש. 247 חולים מחוברים למכונות הנשמה וגם כאן מדובר בירידה קלה. השבוע אושפזו 231 חולי קורונה חדשים במצב קשה – ומדובר במספר היומי הגבוה ביותר מאז פרוץ המגפה. השיא הזה שובר את השיא הקודם שנרשם שלשום, אז אושפזו 218 חולים קשים חדשים. אולם כיוון שרבים מהחולים מחלימים במהירות – מספר החולים הקשים הכולל בכלל ירד.

השבוע נפטרו 18 חיוביים לקורונה ובכך מגיע מספר הנפטרים מאז פרוץ המגפה ל-8,804. משרד הבריאות עדכן נתונים על נפטרים בימים האחרונים ומהנתונים עולה כי ביום שני בשבוע שעבר נפטרו ביממה אחת 42 חולי קורונה – מדובר במספר היומי הגבוה ביותר בגל הזה. בסך הכול נפטרו 546 חולי קורונה בחודש ינואר, אך המספר יהיה ככל הנראה גבוה יותר – כיוון שמשרד הבריאות מעדכן באיחור ניכר על פטירות, לפעמים שבועות לאחר הפטירה.

חליתם? תשארו בבית עד 5 ימים

"בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 2,788 חיוביים לקורונה, 1,084 מהם במצב קשה. מדובר בירידה לעומת המספר אמש. 247 חולים מחוברים למכונות הנשמה וגם כאן מדובר בירידה קלה. השבוע אושפזו 231 חולי קורונה חדשים במצב קשה – ומדובר במספר היומי הגבוה ביותר מאז פרוץ המגפה"

בישראל קרוב ל-425 אלף חולים פעילים, מרביתם במצב קל מאוד וקל והם נמצאים בבידוד בבתיהם. כתוצאה מהתחלואה הגבוהה מאוד כל היישובים הם אדומים, פרט לאחד. מדובר בשבט אטרש, מזרחית לבאר שבע, שצבעו כתום.

בירושלים 32,117 מתושבי העיר מוגדרים כחולים פעילים. מדובר על קרוב ל-3% מתושבי הבירה. בתל אביב 21,200 מוגדרים כחולים פעילים וכאן השיעור הוא גבוה יותר ועומד על 4% מכלל כל התושבים. בחיפה כמעט 5% מהתושבים מוגדרים כחולים פעילים ומספרם עומד על 13,324.

בנוסף בפתח תקווה 12,996 חולים פעילים, בבאר שבע 12,443, בראשון לציון 11,692, בנתניה 10,242, באשדוד 9,158, בחולון 8,700, באשקלון 8,199, ברחובות 6,948, ברמת גן 6,791, בנצרת 5,422, במודיעין מכבים רעות 5,413, בבת ים 5,404, בכפר סבא 5,375, בחדרה 5,086, בבני ברק 4,852, בהרצליה 4,623, בראש העין 4,164, בלוד 4,121, ברמלה 3,944, בנהריה 3,721, ברעננה 3,718, בעפולה 3,681, בהוד השרון 3,348.

בעכו 3,175 חולים פעילים, באום אל פחם 3,129, בבית שמש 3,070, בקריית אתא 3,065, בטבריה 3,003, בכרמיאל 2,924, בסכנין 2,920, באילת 2,875, ביבנה 2,777, בקריית גת 2,697, בנוף הגליל 2,665, בדימונה 2,618, בגבעתיים 2,574, בנס ציונה 2,547, בפרדס חנה-כרכור 2,527, ברהט 2,486, בקריית מוצקין 2,473, בטייבה 2,453, בטמרה 2,426, בנתיבות 2,369, בקריית ביאליק 2,237, בקריית אונו 2,172, בשפרעם 2,087, במעלה אדומים 2,047 ובקריית ים 2,004.

על אף נתוני התחלואה הגבוהים בימים האחרונים, שהפכו את מגמת הירידה המסוימת בתחלואה, במערכת הבריאות סבורים כעת שישראל קרובה לסוף הגל החמישי. "בעיקרון, אני חושב שהתחלנו לראות התייצבות של המספרים ואני כן חושב שאנחנו לקראת ירידה", אמר פרופ' סיריל כהן, מומחה למערכת החיסון מאוניברסיטת בר אילן. עם זאת, הוא קרא לשמור על זהירות. "אלו הם השלבים שאנחנו צריכים להיות זהירים בהערכות שלנו. ייתכן שבשבוע שעבר היו פחות בדיקות בגלל הסופה והמספרים השבוע יהיו מאוד אינדיקטיביים. בדנמרק ובצרפת ראו ירידה ולאחר מכן עלייה, בגלל הווריאנט החדש. באנגליה כבר שבועיים אין ירידה או שהיא איטית, ומאובחנים בה בסביבות 80 אלף מאומתים ביום".

פרופ' כהן הוסיף שהווריאנט החדש, BA2, עלול לשנות את המגמה. "לגבי הווריאנט החדש, אין ספק שהוא מידבק יותר", הסביר. "על פי דוח של שירותי הבריאות האנגליים, רואים וריאנט שמדבק ב-30 עד 50 אחוזים יותר מהאומיקרון. בתור מי שחי את הביולוגיה, אתה תמיד חושב שהגעת לשיא ואז מגלה שמתפתח וריאנט שהוא יותר מידבק. כרגע סביר להניח שהוא לא יותר חמור מהאומיקרון. החדשות החיוביות בעניין הזה הן שבגלל שני הווריאנטים הללו – הדלתא כמעט נכחדה".

הנחיות לבידוד

ממתי סופרים את תקופת הבידוד ומה ההנחיות במקרה של מחוסנים או מחלימים? עושים סדר. ביום בו החלטתם לעשות את הבדיקה, הוא היום הראשון לבידוד. במידה וקיבלתם תשובה חיובית, עליכם להישאר בבית עד לתום התקופה שהיא: 5 ימים.

אם אתם מחוסנים או מחלימים מקבוצות הסיכון ונחשפתם למאומת, במקרה כזה אין צורך להיכנס לבידוד. יש לעשות בדיקת PCR כ-72 שעות מרגע החשיפה לחולה מאומת. אם הבדיקה שלילית יש פטור מבידוד. במידה שהבדיקה יצאה חיובית, יש לשהות בבידוד חמישה ימים.

בנוגע ליתר האוכלוסייה המחוסנת/מחלימה – יש לבצע בדיקת אנטיגן מפוקחת/או ביתית 72 שעות ממועד החשיפה. קבלת תוצאה שלילית פוטרת מבידוד. תוצאה חיובית מבדיקת אנטיגן ביתית מחייבת בדיקת אנטיגן נוספת מפוקחת. אם גם בדיקה זו יוצאת חיובית, יש להישאר בבידוד חמישה ימים.

איך משתחררים מהבידוד? לפי ההחלטה שהתקבלה, מאומתים לקורונה יצטרכו להיות ללא תסמינים ולקבל שתי תוצאות שליליות ביתיות ביום הרביעי והחמישי לבידוד כדי לסיים אותו.

מה יקרה במקרה שהתוצאה עדיין חיובית ביום החמישי? יש להמשיך את הבידוד עד היום השביעי, ואז ניתן להשתחרר כל עוד אין תסמינים, ללא צורך בבדיקה נוספת.

מומחה למערכת החיסון:
"אלו הם השלבים שאנחנו צריכים להיות זהירים בהערכות שלנו. ייתכן שבשבוע שעבר היו פחות בדיקות בגלל הסופה והמספרים השבוע יהיו מאוד אינדיקטיביים. בדנמרק ובצרפת ראו ירידה ולאחר מכן עלייה, בגלל הווריאנט החדש. באנגליה כבר שבועיים אין ירידה או שהיא איטית, ומאובחנים בה בסביבות 80 אלף מאומתים ביום"

"לגבי הווריאנט החדש, אין ספק שהוא מידבק יותר", הסביר מומחה למערכת החיסון. "על פי דוח של שירותי הבריאות האנגליים, רואים וריאנט שמדבק ב-30 עד 50 אחוזים יותר מהאומיקרון. בתור מי שחי את הביולוגיה, אתה תמיד חושב שהגעת לשיא ואז מגלה שמתפתח וריאנט שהוא יותר מידבק. כרגע סביר להניח שהוא לא יותר חמור מהאומיקרון"

ומה בנוגע ללא-מחוסנים ולא מחלימים שנחשפו למאומתים? אלו יאלצו לשהות בבידוד חמישה ימים במקרה של חשיפה לחולה מאומת – עם המלצה לבצע בדיקת אנטיגן ביתית 72 שעות ממועד החשיפה. ביום החמישי בערב יש לבצע בדיקת אנטיגן מפוקחת. במקרה של תוצאה שלילית, אפשר להשתחרר מבידוד. במקרה של תוצאה חיובית, יש להישאר בבידוד חמישה ימים נוספים.

כמו כן, לא מחוסנים בני יותר מ-60 ואנשים שנמצאים בקבוצות סיכון שנחשפו למאומתים ויצאו שליליים בבדיקת PCR, יסיימו חמישה ימי בידוד בכפוף לבדיקת PCR שבוצעה ביום האחרון לבידוד. במקרה של תוצאה חיובית, יחויבו בחמישה ימי בידוד נוספים.

האם יש צורך באישור רופא כדי להשתחרר מבידוד? לפי ההנחיות החדשות, אין צורך באישור רופא כדי להשתחרר מבידוד.

קיצור הבידוד ל-5-7 ימים נבעה בעקבות מצב המשק ומערכות החינוך. במציאות שבה עשרות אלפים מאומתים מדי יום בשבועיים האחרונים – וזאת לפני שהגל החמישי הגיע לשיאו. אחת הדוגמאות להשפעת הבידודים היא השיבושים הכבדים בפעילות התחבורה הציבורית. רכבת ישראל השביתה קווים שלמים בפריפריה בגלל מחסור בנהגים ועובדים נוספים, ובקווים אחרים הופחתה תדירות הנסיעות.

צילום תמונה ראשית: יח"צ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיתוף הכתבה:

עוד כתבות שאולי יעניינו אותך:

תותח בכדורגל

הגיע היום והגיעה השעה – המאמן של הקבוצה המקומית "עירוני בית שמש" אלירן סגל התותח חגג את יום הולדתו

"נלחם כדי שנמשיך לחיות"

סמ"ר נוה חבשוש (20) נהרג בתקרית הטנק בלבנון. יחד איתו נהרגו עוד שלושה חברי צוות | "היה ילד של אור, טוב לב, צנוע ואוהב אדם", שיתף חיים חבשוש, אביו. "תמיד ראה את האחר לפני שראה את עצמו" | יהי זכרו ברוך

המתכון של השף: טארט תרד וגבינות

מתכון קל להכנה לקיש פריך עם בצק מלוח עשוי מעשבי תיבול ומלית תרד וגבינות | השילוב של גבינת בולגרית פיראוס וגבינת שמנת מבטיח טעם עשיר וקרמי. הקיש הזה מתאים לארוחה קלה, ויכול לשמש גם כתוספת לפיקניק או לארוחת ערב קלילה

המתכון של אושרת: גושגושדה בוכרי

מאפה בצק קריספי במילוי בשר עסיסי. מנה שאני אוהבת להכין לארוחת צהריים ולארוחת ביניים | אבל מי שממש אוהב את המנה – לכו על מנה עיקרית. שאף אחד לא יעצור אתכם | מומלץ לקרוא את הטיפים תחילה

נערכים לעשור הבא: העירייה הציגה תוכנית פיתוח בסך כ-200 מיליון

השבוע נפגשו בכירי העירייה, בניהם ראש העירייה עם יו"ר מפעל הפיס לגבי תוכנית פיתוח העיר בסך של כ-200 מיליון שקל | התוכנית נועדה לתת מענה לקצב הצמיחה המהיר של העיר

מפחיד: פיצוץ ענק תועד ליד בית שמש

פיצוץ גדול תועד השבוע סמוך לעיר בית שמש והפיץ אור גדול | החברה הביטחונית "תומר" אמרה כי מדובר בפיצוץ מבוקר וכי אין חשש לציבור | בשלב זה לא הוברר מדוע הפיצוץ המבוקר לדבריהם, התקיים בשעות הלילה - וללא התרעה לציבור

מרכז חדש להתפתחות הילד נחנך ברמה ד'

שלוחה חדשה של מרכז "קשת" - המרכז העירוני לגיל הרך, נחנכה השבוע במתנ"ס דורות שברמה ד' | השלוחה הוקמה במטרה להנגיש שירותי התפתחות הילד למשפחות המתגוררות בשכונה ובסביבתה

אישום: חרדי בן 46 הצית צמחיה סמוך למשטרה

פרקליטות המדינה הגישה השבוע לבית המשפט המחוזי, כתב אישום חמור כנגד חרדי בן 46 מהעיר בחשד שהצית שלוש פעמים צמחייה סמוך למשטרת בית שמש במהלך המחאות

מפחיד: אם ובנה נמחצו ברכב בתאונת דרכים וניצלו בנס

אישה בת 26 ותינוק בן חצי שנה נלכדו ברכב לאחר שהתנגשות עם משאית | לוחמי האש הוזעקו למקום וחילצו אותם מתוך הרכב המעוך תוך רגישות ומקצועיות ולאחר מכן, הם פונו לבית החולים כשמצבם הוגדר בינוני

יחידת החילוץ העירונית: הצטרפו עשרות מתנדבים חדשים

אחרי מלחמת "שאגת אר" והצורך להרחיב את המענה העירוני לשעת חירות – העירייה הודיעה על קורס הכשרה למתנדבי יחידת סע"ר העירונית והכשירה מתנדבים בתחומי החילוץ

כ-500 בני נוער נהנו מאירועי קיץ

השבוע נפתחו אירועי הקיץ בבית שמש. מעל 500 בני נוער מהעיר הגיעו, ונהנו מלהקת הייפ קרו ואושיית הטיקטוק אייל לוי שהופיעו באמפי ברנקו וייס | משה שטרית אמר: "האירוע מהווה את פתיחת סדרת אירועי הקיץ שיתקיימו ברחבי העיר במהלך החודשים הקרובים"