תכנית ההאצה לתלמידים מצטיינים במתמטיקה לכיתות ט'-י' לא תפעל בשנת הלימודים תשפ"ד, כך נמסר להורים לתלמידים בסוף יולי האחרון. כל לפי ההודעה שנשלחה להורים מטעם בר אילן, "הורים ותלמידי בית שמש, הצפויים ללמוד בכיתות ט'-י' בשנת הלימודים תשפ"ד, בשל אילוצים שונים, התכנית לנוער מוכשר במתמטיקה לא תפעל בשנת הלימודים תשפ"ד במוקד הלימוד בבית שמש. לאור המצב, נשמח שתשתפו אותנו באיזה מוקד תרצו ללמוד. אנו מבטיחים לעשות את המירב על מנת לשבצם באחד ממוקדי הלימוד המועדפים עליכם בשנה הבאה".
מחשבים מסלול מחדש
ההודעה על אי הפעלת המסלול לכיתות ט'-י' שהתקבלה מצד בר אילן מאוד הסעירה את ההורים לתלמידים, וגרמה להם לחשב מסלול מחדש. כעת הם צריכים לשקול היכן לשבץ את הילדים – במודיעין או בירושלים – לתכנן הסעה, להמתין שהילדים יסיימו את הלימודים (משך 3.5 שעות) ולהחזיר אותם או להסתפק בלמידה בזום. "המצב מאוד מורכב עבורנו", סיפרה השבוע לראשונה נ' (השם המלא שמור במערכת), אמא שביתה לומדת בתכנית ההאצה במתמטיקה. "בשל השינוי הילדה תצטרך או ללמוד בזום או במודיעין. שהמשמעות של כך היא שאנחנו נצטרך לדאוג להסיע, לצאת מהעבודה מוקדם ולהישאר שם עד שהיא תסיים. זה משנה לנו את כל הלו"ז, אבל לא רק לנו, גם לילדה". ההורים לילדים גם חשבו לארגן הסעה משותפת, אך זה לא אפקטיבי. לפי נ', "כל תלמיד ותלמידה מסיימים את הלימודים במועדים שונים ומתגוררים גם בבית שמש וגם במטה יהודה, אי אפשר לתאם הסעה לכולם. אלא כמה הסעות. מלבד העובדה שזה לא משתלם, אין לנו תקציב לזה".
"השינוי מאוד מורכב עבורנו", סיפרה השבוע לראשונה נ', אמא שביתה לומדת בתכנית ההאצה במתמטיקה. "בשל השינוי אנחנו נצטרך לדאוג להסיע את ביתי למודיעין, לצאת מהעבודה מוקדם ולהישאר שם עד שהיא תסיים. זה משנה לנו את כל הלו"ז, אבל לא רק לנו, גם לילדה"
תכנית ההאצה של בר אילן בבית שמש, תמשיך לפעול עבור כיתות ו'-ח' ורק הלומדים בכיתות ט'-י' יועברו ללמידה בזום. התכנית בנויה כך שבמשך שנתיים כיתות ו' וז' לומדים בתכנית העשרה במתמטיקה, ובעלות סמלית. כאשר התלמידים מתחילים כיתות ט' ו-י' הם מתחילים בתכנית האצה במתמטיקה והעלות משתנה. "מדובר בסכום של 3,600 שקל לתכנית ההאצה. בלי קשר לקנייה של הספרים וכל המסביב. עכשיו כשנצטרך לנסוע למודיעין, תתווסף לזה הוצאה נוספת של נסיעות וזמן יקר שלי או של בעלי", אמרה נ'. "כשהתלמידים למדו בבית שמש, הייתה להם אפשרות לחזור באוטובוס הביתה או ברגל. גם לתלמידים המתגוררים במטה יהודה. עכשיו הם תלויים בנו, וזה ממש מקשה עליהם ועלינו לא פחות". נ' מספרת שהוצע להם פתרון לנושא המרחק, והוא מערך למידה בזום.
"אני לא מצליחה להבין איך אפשר ללמוד מתמטיקה ברמה כזו בזום, במשך 3 שעות ובלי הפסקה. לא מדובר בתכנים התואמים לגילם, אלא תכנים של כיתות גבוהות מאוד. כך שיש צורך שמורה יהיה לצידם, יעבור בין התלמידים ויהיה מין יחס אישי וסדר. בזום הילדים יכולים לאבד קשב ולהתייאש. אני לא חושבת שהלמידה בזום תתרום להתקדמות של הילדים שלנו בתכנית ומעבר לכך, אם עד כה הייתה נטישה של תלמידים, אני חושבת שהלמידה בזום תגרום לכך שתהיה נטישה מוחלטת של תלמידי בית שמש ומטה יהודה. ואז מה נעשה? לילדים שלנו יש את המסוגלות לפתח את לימודי המתמטיקה ברמה גבוהה, אומנם הלימודים קשים, אך אנחנו רוצים לתת להם את האפשרות לנסות להתפתח ומבלי לנסוע למרחקים.
. "מדובר בסכום של 3,600 שקל לתכנית ההאצה. בלי קשר לקנייה של הספרים וכל המסביב. עכשיו כשנצטרך לנסוע למודיעין, תתווסף לזה הוצאה נוספת של נסיעות וזמן יקר שלי או של בעלי", אמרה נ'. "כשהתלמידים למדו בבית שמש, הייתה להם אפשרות לחזור באוטובוס הביתה או ברגל. גם לתלמידים המתגוררים במטה יהודה. עכשיו הם תלויים בנו"
ההורים לכיתות ט'-י' החליטו לשלוח מכתב על ההחלטה שלא להפעיל את התכנית בשנת הלימודים הקרובה בבית שמש. כך הם כתבו: "לפני כשבועיים קיבלו הורי תלמידי כיתות ט' ו-י' הודעה מפתיעה לפיה התכנית לא תמשיך השנה בבית שמש, ותלמידים שמעוניינים להמשיך לקחת חלק בתוכנית מוזמנים להירשם ללימודי התכנית בעיר אחרת.
"מדובר בילדים המשתתפים בתכנית מזה כמה שנים, כאשר השנה האחרונה הייתה משמעותית עבורם מבחינת האינטנסיביות והיקף החומר הנלמד. במהלך השנה השקיעו הילדים בחריצות, בהתמדה ובנחישות מידי שבוע, שעות רבות של לימוד מתמטיקה, תוך הבנה והנחה כי מדובר בתכנית שתוביל אותם לבגרות במסלול מצוינות בכיתה י'. ואולי אף הלאה מכך.
"אנו מבקשים להציג בפניכם שההצעה לתלמידי התכנית הלומדים בבית שמש, ללמוד בשלוחה אחרת היא אינה ריאלית ומשמעותה הפסקת השתתפות ילדנו בתכנית. זאת בהתחשב בשעת ההגעה לשיעורים בעיר אחרת, במרחק ובזמן הנסיעה. עבור תלמידי המושבים ההצעה אינה ריאלית גם בהתחשב בתחבורה הציבורית הדלה שיש מהמושבים ואליהם.
"בהתייחס לאפשרות של לימודים מקוונים, נציין כי מדובר באפשרות שחלקנו נאלץ לבחור בה בשל הקשיים שתוארו לעיל, ביחס לנסיעה לעיר אחרת. אולם מדובר לצערנו באפשרות לא מוצלחת בהתחשב בגיל, בהיקף החומר ובמורכבותו. מדובר בפשרה שלהבנתנו וניסיוננו לא תחזיק מעמד".
נ' אמרה:
"אני לא מצליחה להבין איך אפשר ללמוד מתמטיקה ברמה כזו בזום, במשך 3 שעות ובלי הפסקה. לא מדובר בתכנים התואמים לגילם, אלא תכנים של כיתות גבוהות מאוד. כך שיש צורך שמורה יהיה לצידם, יעבור בין התלמידים ויהיה מין יחס אישי וסדר. בזום הילדים יכולים לאבד קשב ולהתייאש"
המכתב נשלח למנכ"לית התוכנית לנוער מוכשר במתמטיקה. אחרי מספר ימים האחראיים על התכנית הגיבו שאין מה לעשות והסבירו שהסיבה לאי הפעלת התכנית בשנת הלימודים הקרובה היא ככל הנראה בעקבות נטישת התלמידים לפני סיום תכנית ההאצה.
מסתבר שהתכנית קיימת מזה 5 שנים בשלוחת בר אילן בבית שמש. ולאורך השנים נרשמו מכל כיתה בין 10 ל-20 תלמידים ובסיום השנה, נותרו בין 4 ל-6 תלמידים. כלומר הנשירה היא מאוד גבוהה, שכן רמת הלמידה מאוד אינטנסיבית כך שבכל שבוע התלמידים לומדים נושאים חדשים ונבחנים עליהם. חשוב לציין כי במקביל לתכנית ההאצה, התלמידים שנבחרו לתכנית לומדים בבית ספר בו נלמדים תחומים נוספים וצריכים לתמרן בין עבודות ההגשה לתכנית ההאצה וכן ללימודים. בשונה מתלמידים אחרים שלא לוקחים חלק בתכנית, הם נאלצים להשקיע אקסטרה מאמץ כדי להצליח ולסיים. ויש תלמידים שלא עומדים בעומס ופורשים. אך הילדים שכן הצליחו בתכנית ומעוניינים להמשיך מאוד מאוכזבים מההחלטה, ובשבוע הבא, כאשר הם יחזרו לשגרה, הם יצטרכו ללמוד את התכנים החדשים בזום. "פנינו לכל הגורמים", אמרה נ', נציגת ההורים. "לראשת העירייה, ד"ר עליזה בלוך, לראש המועצה הנוכחי, ניב ויזל וביקשנו עזרה וסיוע. חשבנו שמכיוון ששניהם עשו המון בנושא החינוך בעיר במועצה, הם יוכלו לתת יד אבל עד כה, לא קיבלנו מהם מענה. פנינו גם לסגן ומ"מ ראשת העירייה, משה שטרית, שהנושא היה קרוב לליבו. הוא פנה לשר החינוך בניסיון להסביר לו את החשיבות של קיום התכנית בבית שמש".
מערכת "שוס הדרך פנתה לסגן ומ"מ משה שטרית כדי לברר האם יש התפתחות לגבי הפנייה לשר החינוך. שטרית ענה כך: "פניתי לשר החינוך וביקשתי ממנו להתערב בנושא מול האוניברסיטה על מנת לאפשר שהתכנית תמשיך למרות צמצום במספר המשתתפים.
משה שטרית:
"פניתי לשר החינוך וביקשתי ממנו להתערב בנושא מול האוניברסיטה על מנת לאפשר שהתכנית תמשיך למרות צמצום במספר המשתתפים. אני יודע שנושא צמצום הפערים בין הפריפריה למרכז חשוב מאוד לשר, סיפרתי לו על המקרה הפרטי שלי. כתלמיד תיכון בפירסט, הייתי היחיד בכיתה שניגש ל-5 יח"ל במתמטיקה"
"אני יודע שנושא צמצום הפערים בין הפריפריה למרכז חשוב מאוד לשר, סיפרתי לו על המקרה הפרטי שלי. כתלמיד תיכון בפירסט, הייתי היחיד בכיתה שניגש ל-5 יח"ל במתמטיקה. מחזורים לפניי ואחריי היו יותר תלמידים אבל בכיתה שלי יצא שהייתי היחיד. הייתי צריך ללמוד עם כיתות אחרות כדי לנסות ולהשלים פערים וכמובן לגשר על הכל עם שיעורים פרטיים. כנבחרי ציבור אנחנו צריכים לעשות הכל על מנת שתלמידים לא יצטרכו לעבור חוויות דומות. חייבים לאפשר לתלמידים למקסם את הפוטנציאל הטמון בהם. אמשיך לפעול מול השר, ומול כל מי שיוכל לסייע, על מנת לשמר את הפרויקט".
חשוב להבהיר כי תכנית ההאצה למצטיינים במתמטיקה המצוינת של שלוחת בר אילן בבית שמש אינה מבוטלת. היא ממשיכה להתקיים בסניף במפעל הפיס לתלמידי כיתות ו'-ח'. בפתיחת שנת הלימודים הקרובה תשפ"ד תלמידי כיתות ט'-י' יועברו ללימודים מקוונים בשל מחסור בתלמידים. כמו כן, ניתנה להם אפשרות ללמידה פרונטלית בערים סמוכות. בנוסף, אי ההפעלה בשנת תשפ"ד לא מעידה על השנים הבאות. ככל שיהיו יותר נרשמים, כך התכנית תמשיך לפעול פרונטלית בבית שמש וללא מעבר ללמידה מקוונת או לעיר אחרת.
ההורים טענו לביטול התכנית, אך בפתיחת שנת הלימודים הקרובה, תתקיים התכנית בבית שמש לכיתות ו'-ח'. וככל הנראה שנה הבאה תפתח התכנית באופן פרונטלי לכיתות ט'-י'.