"זכיתי להציל חיים"

מיקי טמסוט, תושב העיר החליט לתרום כליה לאימו והציל את חייה | שנתיים אחרי, הוא הציל אישה אחרת כשתרם מח עצם | בריאיון מצמרר הוא מספר על התחושות, על המשמעות, הסיכונים והצלת חיים של אישה שהוא בכלל לא מכיר
עידן מערכות

אם הייתם שואלים את מיקי טמסוט (35), מה היא המשאלה הכי גדולה שלו, הוא יענה לכם מיד ובלי צל של ספק: עזרה לאנשים. זה התחיל בתרומה שלו למדינה בשירותו הצבאי, לאחר מכן המשיך בעשייה בשירות בתי הסוהר ובמהרה התגייס לאגף התנועה במשטרה. "הבנתי שההתגייסות שלי למערך מצילה חיים. רציתי לקחת אחריות, לסייע ולעזור לאנשים שנקלעים לתאונות דרכים, ואם יש לי את האופציה והאפשרות לתרום, אני אהיה שם", הסביר טמסוט. הרצון לעזור ולהציל חיים מתבטא לא רק בחייו המקצועיים אלא גם באישיים. רק לאחרונה הוא תרם לאימו האהובה כליה והציל את חייה ולאחר מכן, תרם מח עצם וסייע לאישה זרה לחלוטין לקום על הרגליים ולחיות חיים רגילים ובריאים. בשני המקרים הוא לא חשב יותר מידי. הצלת חיים הייתה לנגד עניו ואם המשמעות של כך היא לתת איבר או מח עצם מגופו – הוא יעשה את זה. השבוע שוחחנו עם טמסוט בארבע עיניים ורצינו לשמוע על המוטיבציה שמניעה אותו בכל פעם מחדש לתרום ולעזור לאחר, על ההקרבה האישית, על התחושות של אחרי והאם הוא יהיה מוכן לעשות את זה שוב?

טמסוט נולד והתחנך בבית שמש. נשוי לאורטל, ואב לשלושה בנים. מאז שהוא זוכר את עצמו הוא על מדים, אם בשירות הצבאי, בשב"ס והיום במשטרת ישראל. העשייה הציבורית מאז ומתמיד העסיקה אותו ויחד עם זאת, היה לו מין דחף פנימי לעזור ואנשים נוספים ובדרכים אחרות. "זה התחיל לפני כמה שנים", סיפר טמסוט, "אמא שלי הייתה חולה, היה לה אי ספיקת כליות. אני זוכר שקראו לנו לבית החולים והסבירו לנו שהמצב מתדרדר ושהיא נכנסת בקרוב לרשימת ההמתנה לקבלת תרומה. אם תהיה אחת כזו", נזכר בעצב, "אחיותיי ואני התחלנו לבדוק אופציות, איך יהיה אפשר לעזור לה ולא להגיע למצב שאנחנו מאבדים אותה. האופציה היחידה הייתה שאחד מבני המשפחה יתרום כליה. בהתחלה לא ידענו מי מאיתנו מתאים, אז התחלנו בתהליך בדיקות במשך שנה שלמה. אני ואחותי נבדקנו ראשונים, כי הבדיקות היו יקרות מאוד, ובסוף התהליך למזלי יצאתי מתאים", הסביר בנחישות, "באותו רגע היה לי ברור שאני אתרום לאמא שלי את הכליה. אמא שלי היא הדבר הכי יקר לי, היא נתנה לי את כל החיים שלה ואני לא אחזיר לה אם יש לי את האופציה? אין מבחינתי אפשרות כזו. היא גידלה אותי, נתנה לי את הכל ואני חושב שניתנה לי פה הזדמנות מדהימה לתת לה את החיים בחזרה".

רימון
הכי יקרה. טמסוט אם אימו, אחרי הניתוח וההשתלה | צילום: פרטי

"היה לי ברור שאני אתרום לאמא שלי את הכליה. אמא שלי היא הדבר הכי יקר לי, היא נתנה לי את כל החיים שלה ואני לא אחזיר לה אם יש לי את האופציה? אין מבחינתי אפשרות כזו. היא גידלה אותי, נתנה לי את הכל ואני חושב שניתנה לי פה הזדמנות מדהימה לתת לה את החיים בחזרה"

איך אמא הגיבה?

 "בהתחלה היא הייתה הססנית ואמרה, 'מה פתאום. אין דבר כזה, אני לא רוצה שתפגע בעצמך'. כי בכל זאת היא ידעה שאכנס לניתוח ובכל ניתוח יש את הסיכונים שלו עכשיו ובעתיד. אבל אלו דברים שלא חשבתי עליהם באותו הרגע, רציתי לגרום לאמא שלי לחזור למצב שהיא הייתה בו לפני כן וזו לא הייתה שאלה מבחינתי".

מה היה המצב של אמא לפני הניתוח?

"לפני כן היו מאכלים שהיה אסור לה לאכול, היא בקושי הצליחה ללכת ולנשום כי הכליות השפיעו על כל המערכות שלה בגוף. אחרי הניתוח היא חזרה להיות היא, והיום היא לגמרי אישה חדשה".

איך עבר תהליך הניתוח?

"אחרי כל הבדיקות, נערכנו לניתוח. אני נכנסתי לראשון לחדר ניתוח, הרדימו אותי והוציאו את הכליה. לאחר מכן אמא שלי נכנסה ועברה תהליך דומה, רק של השתלה. אבא שלי היה מאוד לחוץ, כי בכל זאת שנינו נמצאים שם, מורדמים, בניתוח ואני יכול להבין אותו".

אתה.. לא פחדת?

"לא, שמתי את מבטחי על הרופאים שלנו, וזה הצליח. אני שמח".

"דגימת מח העצם שנתת נמצאה מתאימה"

שנים אחרי שתרם את הכליה לאימו, החלים, התגייס לשירותו הצבאי ונכנס לקורס במכללה לשוטרים, טמסוט קיבל שיחת טלפון מעמותת "עזר מציון", "הסבירו לי שנתתי תרומה בשנת 2005 ולאחר בדיקה, מצאו שאני מתאים", סיפר. "אני זוכר שהיא התחילה לשאול אותי שאלות, אם אני מוכן להיכנס לתהליך ואם יש לי זמן. הסברתי לה שאני צריך לבדוק עם הקצינים שלי במשטרה, כי בכל זאת הייתי בקורס ולא יכולתי לעזוב את הכל ולהתחיל את התהליך הארוך. יאמר לזכותם שהם ישר הסכימו לקחת חלק. הייתי בהלם מהתשובות שלהם, הם אמרו שהם איתי, שאם יש צורך שאשב בבית בזמן הזה, הם תומכים בי. ההירתמות שלהם לעניין הייתה מדהימה. אחר כך צלצלתי בחזרה לעמותה ואמרתי להם שאני מוכן לעשות את זה". טמסוט ידע שהתהליך ייקח ממנו המון זמן וישפיע לו על השגרה החדשה שהתחיל, אך זה לא מה שעצר אותו. התמיכה שקיבל חיזקה אותו וזה כל מה שהוא היה צריך. "אותה אישה שדיברה איתי בשיחה הטלפון אמרה לי שאני צריך להתחיל את התהליך היום. היא ביקשה שאגיע לעשות בדיקות וכמה שיותר מהר כי המצב של האישה אני הולך לתרום לה הוא קשה. היום אני יכול להגיד שזו אישה, אבל באותו הזמן בכלל לא ידעתי אם זו אישה, גבר או ילד. ידעתי שמדובר בחולה שצריך תרומה של מח עצם".

מיקי והאישה שהייתה זקוקה לתרומת מח עצם. המפגש המרגש

אחרי שנה וחצי טמסוט מקבל שיחת טלפון מהעמותה, "הם שאלו אותי אם אני מעוניין לפגוש את החולה שתרמתי לה מח עצם", אמר בהתרגשות, "הם אמרו שהאישה שרדה, החלימה ועברה את זה ושהם רוצים לעשות מפגש. זו הייתה הפעם הראשונה שהבנתי שמדובר באישה וברבקה"

טמסוט הגיע במהרה למקום שזימנו אותו. שם הם החלו לספר לו על התהליך. "עשיתי כמה בדיקות דם בסיסיות, שלחו אותן למעבדה ותוך שעה קיבלנו תשובה. אחר כך הם נתנו לי להזריק זריקות למשך שבוע. הם הציעו שיגיע אליי מתנדב להזריק לי, אבל אני החלטתי לעשות את זה ההזרקה בעצמי. זה לא היה כזה נורא, התחושה היא כמו בדיקת דם רגילה".

אחרי שעברת את כל התהליך, אתה יודע אם החולה ניצלה?

"היו כמה פעמים שהתקשרתי לשאול, אבל לא היו מוכנים לתת לי את המידע כי בכל זאת מדובר במידע חסוי".

אחרי שנה וחצי טמסוט מקבל שיחת טלפון מהעמותה, "הם שאלו אותי אם אני מעוניין לפגוש את החולה שתרמתי לה מח עצם", אמר בהתרגשות, "הם אמרו שהאישה שרדה, החלימה ועברה את זה ושהם רוצים לעשות מפגש. זו הייתה הפעם הראשונה שהבנתי שמדובר באישה וברבקה".

רבקה, הילדים והנכדים. אחרי תרומת מח העצם

"אני מסתכל על זה שזכיתי לעזור לאנשים. לא בכסף אלא בדברים כאלה שהם מבחינתי רגילים. תחשבי שאני תרמתי דם ובן אדם יכול להמשיך לחיות עם הילדים והנכדים שלו בזכות זה. מבחינתי זה בסיסי. זה לא שלקחו לי את הרגליים ואני לא יכול להמשיך לתפקד, אני ממשיך וגם מצליח לעזור למישהו אחר"

מה גרם לך להסכים ומיד?

"סקרן אותי לדעת. תרמתי לפני שנה וחצי לבן אדם שידעתי שהוא חולה, רציתי לראות מה זה עושה לבן אדם, לראות אותו להרגיש – וואלה עשיתי משהו טוב. אני יכול לספר לך שאשתי הייתה לידי בזמן שקיבלתי את השיחה, והיה לנו ברור שאני אלך ביחד איתה".

איך היה המפגש?

"הגענו לעמותה בפתח תקווה, בהתחלה ההתרגשות הייתה מאוד קטנה כי אתה לא באמת מבין למה אתה הולך. כשנכנסתי לשם התחלתי להתרגש, ראיתי אישה, אבל לא ידעתי אם זו היא או לא. הכניסו אותי לאיזה חדר ושם ראיתי אותה. הסתכלתי עלייה, ראיתי אישה רגילה, הולכת, בריאה והכל בסדר. דיברנו, ראיתי את ההתרגשות מהצד שלה, ראיתי את הילדים שלה ואת השמחה שלהם. זה עשה לי המון".

איך אשתך הגיבה?

"היא כמעט התעלפה שם. זו לא הייתה הפעם הראשונה שהיא רואה אותי תורם, גם במקרה של אמא שלי. היא אמרה לי שאני בן אדם מאוד מיוחד ועם הרבה מזל".

אורטל רעייתו של מיקי על המפגש המרגש: "זכינו לפגוש את רבקה לאחר המתנה, המפגש היה מרגש מאוד, מלווה בדמעות של שמחה, אושר והתרגשות עצומה מצד רבקה, ילדיה ובני משפחתה ומאיתנו כמובן. רבקה אמרה למיקי כי דמו זורם בדמה והוא הפך לחלק ממשפחתה. בסיומו של המפגש המיוחד, נפרדנו עם הבטחה שהקשר ימשך וישמר. זכינו להכיר משפחה מהממת ונפלאה".

הציל ח

"ההבדל בין תרומת דם רגילה לתרומת מח עצם היא הזמן. בתרומת דם יש צורך להיות במשך 3-4 שעות בבדיקות וזהו. עצם המחשבה שעוד כמה שנים יהיה אפשר לעזור לבן אדם ולתת לו את החיים במתנה וזה הזמן שאני אצטרך להשקיע זה שווה את זה"

איך התחושות?

"אני מסתכל על זה שזכיתי לעזור לאנשים. לא בכסף אלא בדברים כאלה שהם מבחינתי רגילים. היום יש תינוקות שנולדים עם כליה אחת וחיים עם זה. תחשבי שאני תרמתי דם ובן אדם יכול להמשיך לחיות עם הילדים והנכדים שלו בזכות זה. מבחינתי זה בסיסי. זה לא שלקחו לי את הרגליים ואני לא יכול להמשיך לתפקד, אני ממשיך וגם מצליח לעזור למישהו אחר. המפגש עם ריקי והפרסום ריגש אותי מאוד, לא ידעתי כמה אפקט זה יעשה. אני שמח שעשיתי את זה והצלחתי לעזור לה לחזור לשגרה הבריאה".

תוכל להסביר איך תהליך תרומת מח העצם עובד?

"כן, ההבדל בין תרומת דם רגילה לתרומת מח עצם היא הזמן. בתרומת דם יש צורך להיות במשך 3-4 שעות בבדיקות וזהו. עצם המחשבה שעוד כמה שנים יהיה אפשר לעזור לבן אדם ולתת לו את החיים במתנה וזה הזמן שאני אצטרך להשקיע זה שווה את זה".

מאיפה הרצון לעזור ולהציל חיים?

"גדלתי בחינוך של ההורים שלי, שהעזרה והנתינה הם חשובים. ככה חינכו וגידלו אותי וגם תמיד אמרו לי שהשמיים הם הגבול בכל דבר שארצה לעשות או לעזור".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

new1
new1
new1

עוד כתבות שאולי יעניינו אותך:

שמואל גרינברג

הוא נכנס לתפקיד בחרדת קודש אך מוכן ומזומן לקבל את האתגרים הצפויים לו בקדנציה הקרובה. ראש העירייה הנבחר, שמואל גרינברג מפנה זמן להתראיין לפני החג וחושף לראשונה למגזין "שוס הדרך" את התכנית שלו לאיחוד בין המגזרים, מהי דעתו האמיתית על עליזה בלוך ועל הגרעון התקציבי העצום, שהחריף בקדנציה האחרונה | בלעדי

המנהיג החדש

הוא כיהן כמנכ"ל טירת הכרמל, מנכ"ל נמל אילת ומנכ"ל של חברת נוף, וכעת אחרי תפקידים בכירים ברחבי הארץ – אבישי כהן חוזר לתפקיד מקומי, כראש מועצת מטה יהודה וצועד בדרך שבה אביו צעד לפני 60 שנה | בראיון חגיגי הוא מדבר על תכנית העבודה ועל דעתו לגבי חלוקת נשקים לתושבים בעקבות המתיחות הביטחונית

סופ"ש כיפי בטבע

ליאור משעלי החתיך שבתמונה, ביקר בסוף השבוע האחרון במיין עין ורדי שנמצא סמוך לכרמי יוסף

מורת המאה

היילי וולפורט רכזת אנגלית המלמדת בישיבת אמית נחשון, קיבלה הצטיינות ואת תעודת "מורת המאה"

החברים מהבית

מיכאל אלמלם, תושב העיר נסע הרחק לנהריה כדי לבקר חברי ילדות שעברו מבית שמש אל העיר הצפונית

חוגגים משפחתיות

לא צריך חג כדי לחגוג משפחתיות – משפחת וטורי המהממת הצטלמה השבוע יחד, כשהם מחובקים ואוהבים

המסע לקיבוץ רעים

מאור רוזנפלד, תושב העיר יוצא פעם החודש יחד עם משפחות החטופים והנרצחים למסע לקיבוץ נובה

שבת על טרקטורון

אמיר בוהדנה נתפס בעדשת המצלמה של לכלוכית יחד עם בנו, כשהם נהנים ומבלים מסופ"ש על הטרקטורון

הרמת כוסית: עובדי העירייה הרימו כוסית לרגל חג הפסח

כמו בכל שנה, רק הפעם עם ראש עירייה חדש: מאות עובדי עיריית בית שמש התכנסו לאחרונה לרגל הרמת כוסית בהיכל התרבות לכבוד חג הפסח # גרינברג נאם, "בימים אלו אנחנו מברכים את ברכת האילנות. ברכה שבה אנו מודים על הטוב שיש וגם מודים על האנשים הטובים. ברכה זו מעניקה לי השראה בשליחותנו הציבורית"

מברוכ: גרינברג חתם הסכם קואליציוני עם סיעת דרך

מועצת העיר מתחילה לקבל צורה ואופי: ראש העירייה שמואל גרינברג חתם בימים האחרונים הסכם קואליציוני עם סיעת דרך בראשות מוטי לייטנר | גרינברג אמר: "אני שמח על החתימה עם סיעת דרך, זו שותפות אמת שתתבטא בעשייה משותפת. יחד נפתח את העיר ונצעיד אותה קדימה"

מלחמה בצפון: גרינברג נפגש עם מפקד פיקוד העורף

ראש העירייה נפגש לאחרונה עם אל"מ יגאל דהן, מפקד הנפה בפיקוד העורף לפגישת עבודה | במהלכה הם סיכמו על שיתוף פעולה ושורה של צעדים שיסייעו להיערך באופן הטוב יותר לאירועי חירום

נערכים: מועצת העירייה נערכת למצב הסלמה מהצפון

גרינברג כינס את מועצת העירייה לאחרונה על מנת להיערך למצב חירום והסלמה אפשרית מהצפון | במהלך הישיבה גרינברג בחן את המצבים השונים בעת חירום ואת המוכנות לכל תרחיש

נערכים לחג: גרינברג נפגש עם אגף שפ"ע

ראש העירייה שמואל גרינברג, כינס בשבוע האחרון ישיבת היערכות מקיפה לקראת חג הפסח | המטרה: לקבל תמונת מצב על מוכנות אגפי העירייה לקראת ימי החג | הדגש שהיה בישיבה: ניקיון העיר. גרינברג: המשימה לא פשוטה, אך אני סומך על העובדים"

יורם נעלם: "המדינה לא מתגייסת למצוא אותו"

יורם הלל פלייטר מצפת החל להתנדב באשקלון עם פרוץ המלחמה, וזמן קצר לאחר מכן נעלם. מכוניתו נמצאה נטושה ליד בית שמש בחודש שעבר, אך בני משפחתו טוענים שהמשטרה לא עושה מספיק: "היא חייבת להקדיש לזה יותר מאמצים", אמרו

מפחיד: בן 76 ביצע מעשים מגונים בבן 15

תושב בית שמש בן 76, ניצל את מצבו של נער בן 15 עם צרכים מיוחדים וביצע בו עבירות מין | שוטרי מחוז ירושלים עצרו את החשוד לאחרונה ולאחר שהחקירה הושלמה, צפויים להגיש נגדו כתב אישום

חשד: תושבת העיר ירתה האימה

תושבת בית שמש בסביבות גיל ה-40 חשודה שירתה באימה בת ה-70 ופצעה אותה באורח קל באמצעות נשק השייך לאביה | השבוע הוגשה נגדה הצהרת תובע ובימים הקרובים יוגש גם כתב אישום

מצה מגולגלת במילוי גבינה לבנה ובטטה

חג הפסח הגיע, ואיתו המתכונים הטעימים שהתגעגענו אליהם כל השנה – הנה מתכון למצה מגולגלת במילוי גבינה לבנה ובטטה | מדובר במנה קלה! טעימה, וזו שתמיד נגמרת

דילוג לתוכן