הנס של אורי

אורי בן חיים (22) תושב העיר, קיבל את החיים שלו פעמיים | יום לפני "הנובה", היה בפסטיבל "יוניטי" שהתקיים באותה הרחבה ברעים ובאותה שבת בה התרחש האסון, היה אמור לסגור שבת בבסיס | בשני המקרים הוא ניצל ברגע האחרון | בריאיון אישי הוא מספר על ההחלטות שקיבל שבועיים לפני, שבדיעבד, הצילו את חייו
חזן

לאורי בן חיים היה נס, ואפילו שניים. עד לרגעי הריאיון האלו, אורי לא מצליח לתפוס שהוא כאן, מתראיין ובחיים. את סוף חג הסוכות שלו, הוא היה אמור "לבלות" בבסיס בתור חייל המשרת במת"ק עזה (מחסום ארז). זהו למעשה היה אמור להיות השבוע האחרון שלו בשירות הצבאי. באותו השבוע של ה-7.10 הוא התכונן לחופשת שחרור שלו, לכן, השבת של ה-7.10 הייתה אמורה להיות השבת האחרונה שהוא סוגר.

אך מה שקרה שבועיים קודם לשחרור שלו, הציל ככל הנראה את חייו. "הודעתי למפקד שלי שאני לקראת רכישה של עסק חדש – פיצה. כבר הייתי במסע ומתן מתקדם וכל מה שנותר היה להשלים את הרכישה כדי להתחיל ולהפעיל את המקום לרווחת התושבים", שיתף אורי שהפך לבעל עסק ימים בודדים לפני האסון. "התחלתי להפעיל את 'פיצה לנד' ברמת בית שמש וביקשתי מהמפקד שלי להשתחרר בסופ"ש של ה-7.10 כדי שאצליח להשלים את התהליך. המפקד שלי למזלי, הסכים. וכך באמת התאפשר לי להישאר בבית ובעצם להשלים את רכישת הפיצה ולהתחיל לעבוד ולהפעיל אותה כעסק משלי".

נטלי נקש
רכישת העסק הצילה את חייו | צילום: בתאל וקנין

"ניצלתי בנס. באותה השבת פרצו מחבלי חמאס לתוך הבסיס המרצחים הנתבעים ורצחו את חבריי לבסיס, אור מלכה אמיל סמילוב ולידור מקייס ז"ל ועוד 20 חבר'ה שהכרתי בבסיס, והיו עבורי כמו משפחה. ה' יקום דמם, הם נרצחו בבסיס בבוקר בעודם מסתתרים בחדרם מפני המתקפה הנוראית"

אורי מסתכל על הימים האלו בדיעבד, תופס את הראש ולא מאמין. "ניצלתי בנס", אמר לראשונה למערכת "שוס הדרך. "באותה השבת פרצו מחבלי חמאס לתוך הבסיס המרצחים הנתבעים ורצחו את חבריי לבסיס, אור מלכה אמיל סמילוב ולידור מקייס ז"ל ועוד 20 חבר'ה שהכרתי בבסיס, והיו עבורי כמו משפחה. ה' יקום דמם, הם נרצחו בבסיס בבוקר בעודם מסתתרים בחדרם מפני המתקפה הנוראית".

אורי מספר שחבריו היו מאוד מבולבלים ביום של האסון, אף אחד לא הבין את הגודל ואת העוצמה. מדובר בחיילים שיודעים כי בחזית יש לוחמים, וכי יחסית הם מוגנים. אבל הם לא דמיינו גם בחלומות הכי רעים שלהם – שהחמאס יצליחו להרוג את הלוחמים ולהגיע אליהם באזורי המגורים. 

חבריו מהבסיס שנהרגו באסון

"עד שזיהו את הגופות באופן רשמי, לקח להם בערך שבוע. גילית שהשותף שלי לחדר נהרג, ואיתו עוד 20 לוחמים וחיילים שהכרתי. הפסקתי לספור", סיפר בכאב אורי. "הזיהוי לקח המון זמן וזה גם מה שעיכב את כל ההלוויות. היו גם כאלה שלא זוהו והוגדרו כנעדרים, אז ההלוויות המשיכות שבועות"

ביום של האסון, איפה היית?

"הייתי בבית. שמענו אזעקות ורקטות, חשבתי שמתחיל עוד מבצע. לא עלה בדעתי שנפתחה מלחמה. אנחנו משפחה שומרת שבת, לא ידענו כל כך מה קורה. השכנים התחילו לדבר על חדירת מחבלים, אז ידענו ממש ממש מעט.

"בשירות שלי אני רגיל לאירועים כאלה, אז לא ממש התרגשתי מזה. כל שלוש השנים בהם שירתי, היו בומים וטילים".

מתי התחלת להבין שהחברים שלך נהרגו/נפצעו?

"הגיעו אליי לנייד סרטונים שלא פרסמו אותם", סיפר אורי והוא מצטמרר. "הסרטונים היו של החברים שלי, סרטונים של גופות, שחוטפים ושורפים אותם. חבר שלי מהבסיס שלח אליי עוד סרטונים שהמחבלים פרסמו. היו גם חבר'ה ששרדו, אז אחרי שנהיה אצלם יחסית רגוע, הם צילמו ושלחו לי".

אתה רואה את הסרטונים, את הבסיס, את החברים נהרגים בתופת שאי אפשר לתאר. מה המחשבות שלך? מה אתה מרגיש?

"הרגשתי שאם הייתי שם בשבת ההיא, הייתי יכול לעזור ולעשות הרבה דברים. הבנתי שהרבה פחדו לצאת מהמגורים והאמינו שהלוחמים בחזית ילחמו בשבילם. אבל לא היה להם מושג שהלוחמים נהרגו ושהמחבלים בדרך אליהם. הייתי מנסה להוביל אותם למקום אחר, מנסה להזיז את עצמנו מתוך המגורים. במקרה שלי החברים שלי, הם העדיפו להישאר במיגונית, והיו בטוחים ששם יהיה בטוח. לעומתם חלק מהבנות החליטו לברוח לחמ"ל, והן ניצלו".

אחרי שקיבלת את הסרטונים, הבנת מי מהחברים שלך נהרג?

"כשצפיתי בסרטונים, לא ידעתי בוודאות מי נהרג ומי לא. הגופות היו במצב כל כך קשה בסרטונים שלא הצלחתי להגיד בוודאות במי מדובר. כן היו כמה אמצעי זיהוי שיכולתי לנחש, אבל את יודעת בתקופה בה הכל מודלף לתקשורת ולמדיה, העדפתי לחכות לזיהוי המלא לפני שאני מסיק מסקנות. ראיתי אותם בסרטונים גוססים, היו חבר'ה ששרדו שסיפרו לי שחברים שלהם גססו שעות ולא הגיעו להציל אותם עד שהם פשוט מתו".

חבר נוסף מהבסיס, שנהרג

"הלכתי לחלק מההלוויות, היה לי קשה ובאיזה שלב הפסקתי. לא יכולתי. החלטתי לקחת שבוע חופש מהכל, לא עניתי לאף אחד, הסתגרתי ונכנסתי למצב פנימי עם עצמי, כדי לנסות לחזור לעצמי"

תספר על החברים שלך שנהרגו

"עד שזיהו את הגופות באופן רשמי, לקח להם בערך שבוע. גילית שהשותף שלי לחדר נהרג, ואיתו עוד 20 לוחמים וחיילים שהכרתי. הפסקתי לספור", סיפר בכאב אורי. "הזיהוי לקח המון זמן וזה גם מה שעיכב את כל ההלוויות. היו גם כאלה שלא זוהו והוגדרו כנעדרים, אז ההלוויות המשיכות שבועות. זה היה נורא. הלכתי לחלק מההלוויות, היה לי קשה ובאיזה שלב הפסקתי. לא יכולתי. החלטתי לקחת שבוע חופש מהכל, לא עניתי לאף אחד, הסתגרתי ונכנסתי למצב פנימי עם עצמי, כדי לנסות לחזור לעצמי".

עצרת גם את התהליך עם הפיצה?

"כן, באותו השבוע לקחתי חופש מהפיצה. לא רציתי לעשות כלום, אבל אחרי השבוע הזה החלטתי לחזור לפיצה כדי להמשיך בחיים ולא להיתקע במחשבות. בדיעבד אני יכול להגיד שזה שעצרתי והפסקתי הכל, גרם להמון מחשבות להיכנס לי לראש, וזו כשלעצמה הייתה התמודדות לא פשוטה. העדפתי לחזור ולעבוד".

ניצל בפעם השנייה

אורי בן חיים אוהב לצאת לפסטיבלים ומסיבות טראנס. באותו סוף שבוע, היו המון מסיבות מהסוג הזה, והוא נסע לאחת שהתקיימה ברעים, באותה הרחבה של הנובה, לפסטיבל שנקרא "יוניטי". "המסיבה הייתה מיום חמישי ועד יום שישי בצהריים", סיפר אורי. "ואז הייתה אמורה להיות מסיבה נוספת בשישי בערב באותה הרחבה. היום כולם יודעים שקראו למסיבה 'נובה'. זו הייתה הפקה אחרת לגמרי, לא רציתי להמשיך לעוד אחת וחזרתי הביתה. ביוניטי הייתי עם כל כך הרבה חברים טובים ואהובים, רובם היו מבית שמש. כשאני חושב על זה, כמעט כולם היו מבית שמש".

עסק "פיצה לנד" הוא זה שגרם לו לא להמשיך לפסטיבל "נובה" | בתאל וקנין

"אם הייתי ממשיך לפסטיבל נובה, לא הייתי פה היום. כי בודדים הם אלו שניצלו משם. אחרי מה שקרה, לא יודע איך אנשים הצליחו לצאת מזה. מי שניצל, הוא נס. באמת"

אחרי שראית מה קרה בנובה, ברחבה שבה אתה רקדת יום לפני, מה עבר לך בראש?

"הייתי בשוק. לא האמנתי שכמה שעות אחרי זה, זה מה שקרה שם. פתאום גופות, פתאום מחבלים, משמחה גדולה זה הפך לעצב ברגע".

חשבת לעצמך מה היה קורה אם היית ממשיך לפסטיבל נובה?

"אם הייתי ממשיך לפסטיבל נובה, לא הייתי פה היום. כי בודדים הם אלו שניצלו משם. אחרי מה שקרה, לא יודע איך אנשים הצליחו לצאת מזה. מי שניצל, הוא נס. באמת".

אתה חושב שתוכל ללכת שוב לפסטיבל?

"לא. אם יהיה פסטיבל נובה שהמטרה שלו תהיה לחגוג על שהחמאס הפסידו וניצחנו אותם ולהראות שאנחנו חזקים אז אני אלך".

"שצריך ליהנות מכל רגע, ואי אפשר לדעת מה יקרה עוד דקה או עוד שעה. ליהנות כמה שאפשר, להגשים, לעשות מה רוצים באמת ולהקשיב ללב כי החיים קצרים ויכולים להתקצר עוד יותר מבלי שנדע"

ההחלטה שהצילה את חייו

אורי חלם מאז ומתמיד לנהל עסק של אוכל ומזון. זו הייתה התשוקה שלו. רגע לפני סיום שירותו הצבאי הוא חשב לעצמו מה הוא יעשה בחיים כשיסיים והתחיל למעשה לבנות את הקריירה שלו, שבועיים-שלושה לפני שסיים את השירות. "שבועיים לפני האסון התחלתי הליכים של קנייה של הפיצה. הייתי טוב בזה, תמיד התעסקתי באוכל ורציתי את זה".

אתה מרגיש שהבחירה הזו הצילה אותך?

"אם לא הייתי קונה את הפיצה, המפקד שלי לא היה משחרר אותי לשבת והייתי צריך לסגור את השבת הזו".

איך ההורים הגיבו, על כל מה שהיה אמור לקרות ועל הנס?

"הם אומרים שזה נס. קיבלתי את החיים שלי פעמיים. גם במסיבה ושחרור מהבסיס".

איך עכשיו אתה תופס את החיים?

"שצריך ליהנות מכל רגע, ואי אפשר לדעת מה יקרה עוד דקה או עוד שעה. ליהנות כמה שאפשר, להגשים, לעשות מה רוצים באמת ולהקשיב ללב כי החיים קצרים ויכולים להתקצר עוד יותר מבלי שנדע".

אורי היום חי, הוא לא יודע מה יהיה מחר

אורי בן חיים מסיים את הריאיון במילים אחרונות, ומודה על הנס שקרה בחייו. "אני באמת מרגיש שהייתה לי השגחה פרטית באותה השבת, שכן לולא העסק שהייתי חייב להישאר ולהתעסק בסידורים האחרונים הייתי חלק מהנהרגים באותה השבת, אני עד היום לא מעכל את החוויה הנוראית הזאת של אותה השבת, איבדתי חברים רבים וכרגע אני מנסה להתואשש ביחד עם המחויבות שלי להנציח אותם בכל דרך, אני רוצה לאחל לעם ישראל ולצבא החזק שלנו שאף אחד לא יכול לנצח אותנו בעז"ה ננצח ושלא יהיו יותר אבידות לצה"ל וכן שכל החטופים יחזרו בשלום ובמהרה".

"איבדתי חברים רבים וכרגע אני מנסה להתואשש ביחד עם המחויבות שלי להנציח אותם בכל דרך, אני רוצה לאחל לעם ישראל ולצבא החזק שלנו שאף אחד לא יכול לנצח אותנו בעז"ה ננצח ושלא יהיו יותר אבידות לצה"ל וכן שכל החטופים יחזרו בשלום ובמהרה"

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

new1
new1
new1

עוד כתבות שאולי יעניינו אותך:

עצמאות 76 למדינה

עם ישראל רגיל למעבר בין יום הזיכרון לעצמאות במשך 75 שנה. אך השנה המעבר היה קשה מהרגיל: עשרות טקסי זיכרון למען החללים שנהרגו ונרצחו במלחמת חרבות ברזל התקיימו בעיר, אליהם הגיעו תושבים רבים שכאבו את כאב המשפחות השכולות | המעבר החד היה מאתגר ולמרות זאת, המשפחות בחרו לחגוג למען הדור הבא. כי "אין לנו ארץ אחרת"

אין לה ארץ אחרת

מור חלפון התותחית, נצפתה עם מדי משטרת ישראל, מצדיעה כשמאחוריה דגל ישראל מרגש מתנופף

מתוקים

אור אדרי, תושבת העיר ובנה המתוק נסעו לאחרונה לטיול כיפי בגן החיות התנכ"י שבירושלים.

מצטיינת נשיא: סמ"ר אורית חן קיבלה הצטיינות

סמ"ר אורית מבית שמש, רק בת 20 וכבר זכתה במעמד ובאות הצטיינות מנשיא המדינה | אורית היא פרמדיקית צבאית שהצילה המון חיילים במהלך הלחימה בעזה וסיפרה על הוויתור שעשתה למען השירות, "כשהגיע הזמן, בחרתי לוותר על הקריירה כג'ודוקא ולהתגייס לשירות משמעותי"

אישום: יוגש נגד החשוד שרדף עם גרזן אחר תושב

לפני כחודש וחצי, החשוד ניסה לתקוף אדם אחר באלימות קשה וסיכן חיים בעת שהוא עם גרזן בידו | הוא נוטרל על ידי שוטרים, ונעצר. השבוע הוגש נגדו כתב אישום על ידי הפרקליטות

יום השואה: מיזם זיכרון בסלון נחל הצלחה

מאות מתושבי העיר נכחו במפגשי העדות במסגרת מיזם "זיכרון בסלון" | השנה המיזם התרחב והוא התקיים עבור כלל המגזרים, וכן גם בשפה האנגלית עבור קהילת העולים | רשת המרכזים הקהילתיים: "נפעל להרחיב את המיזם בשנים הבאות"

מרכינים ראש: טקס יום הזיכרון בבית העלמין

השבוע התקיים טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה בבית העלמין בעיר במעמד ראש העירייה, שמואל גרינברג | במהלך הטקס נאמרו מילותיהן של המשפחות השכולות, שאיבדו את ילדיהן במלחמת חרבות וברזל

גרינברג: משפר את התחבורה הציבורית בעיר

השבוע (ראשון) קיים ראש העירייה, שמואל גרינברג פגישת היכרות ראשונה עם הנהלת חברת "בית שמש אקספרס" מפעילת התחבורה הציבורית העירונית בעיר. בסוף הפגישה אמר גרינברג: "אני משוכנע שיחד נוכל להביא לשינוי משמעותי שישפר את מצב התחבורה הציבורית בעיר"

השר גולדקנופף: "נסייע לממש את פוטנציאל העיר"

שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, קיים השבוע פגישת עבודה ראשונה עם ראש עיריית בית שמש שמואל גרינברג. במהלכה דנו בפרויקטים החדשים והעתידיים ובתכניות להתפתחות הבנייה בעיר לשנים הקרובות

לראשונה: התקיים טקס מעבר בין יום הזיכרון לעצמאות

המחלקה למורשת ישראל, עלייה ממונה רינה הולנדר – החליטה השנה לקיים טקס מעבר בין יום הזיכרון לעצמאות |בסיום הטקס התקיימה תפילת ערבית חגיגית ועוד

יום השואה: מיזם זיכרון בסלון נחל הצלחה

מאות מתושבי העיר נכחו במפגשי העדות במסגרת מיזם "זיכרון בסלון" | השנה המיזם התרחב והוא התקיים עבור כלל המגזרים, וכן גם בשפה האנגלית עבור קהילת העולים | רשת המרכזים הקהילתיים: "נפעל להרחיב את המיזם בשנים הבאות"

רמה א': טקס יום הזיכרון במתנ"ס

רינה הולנדר, המשנה לראש העירייה קיימה לאחרונה טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ואמרה, "התורה מצווה עלינו לזכור" | לאורך הטקס ציינו את הגיבורים והגיבורות ומעשי גבורתם

סערה בערב עצמאות: חרדים הורידו דגלי ישראל; התושבים מנעו מהם

שידור חוזר משנה שעברה: חרדים קיצוניים ניסו לתלוש דגלי ישראל שנתלו בשכונת רמת בית שמש ד' | זאת אחרי שבשנה שעברה הם ניסו לעשות אותו הדבר – ברמה ב' | תושבי השכונה שהיו ערים למקרה, מנעו מהם לתלוש, הזעיקו משטרה ובכך מזערו את הנזק לדגלים

דילוג לתוכן