הבריחה מבית שמש

תושבים רבים בשנים האחרונות, וותיקים וצעירים עזבו את בית שמש לטובת ערים שכנות או רחוקות | הסיבה: העיר מתחרדת, החינוך כושל ובפרט בחינוך המיוחד, השכירות בשמיים, המיסים גבוהים ואם יש רצון לעבור לעיר, אז רק לרמות בית שמש, "שם משקיעים", אמרו התושבים | מה יהיה כאן עוד עשור? | כתבת תחקיר

הכל התחיל מפוסט אנונימי בעמוד הפייסבוק "המאמות של בית שמש" שם תושב חוץ התייעץ עם התושבים על מקום מומלץ בבית שמש למגורים. אך לתגובות של התושבים הוא לא ציפה, בטח לא לכאלה שממליצים לו "לברוח מכאן". תושב אחר תושב, חלקם בחרו להציג את עצמם כאנונימיים – הגיבו בצורה מאוד ברורה "בית שמש מתחרדת" והיו גם ששיתפו שעזבו לפני עשור, ולפני 20 שנה והם לא מתכננים לחזור לעיר שבה הכל מתייקר, התנאים לא משתפרים ואין לכך שום סיבה.

תושב העיר אמר לכותב הפוסט, "תישאר איפה שאתה. אל תחשוב לעבור לבית שמש, לעיר מתפרקת ולמחירי שכירות גבוהים בטירוף. לא שווה להיכנס לעיר מכל הבחינות". תושב אחר חיזק אותו ואמר, "אין מה לעשות פה. מחירי השכירות יקרים בטירוף, ראש העירייה רואה רק את הציבור החרדי. חפשו עיר אחרת".

תושב העיר אמר לכותב הפוסט:

"'תישאר איפה שאתה. אל תחשוב לעבור לבית שמש, לעיר מתפרקת ולמחירי שכירות גבוהים בטירוף. לא שווה להיכנס לעיר מכל הבחינות'. תושב אחר חיזק אותו ואמר, 'אין מה לעשות פה. מחירי השכירות יקרים בטירוף, ראש העירייה רואה רק את הציבור החרדי. חפשו עיר אחרת'"

כאן הדיון לא הפסיק, ואז הצטרפה מנהלת עמוד הפייסבוק "המאמות של בית שמש" אושרת כהן ואמרה: "העירייה מנותקת מהציבור, המיסים של הרצליה פיתוח בתמורה של הרבה פחות, מלא קומבינות, עוד. בית שמש היא עיר מחולקת ושסועה. וותיקים, חדשים, חרדים מזרמים שונים, לאומיים והיחידה שהצילה לנצח על המקהלה הזו היא ראשת העירייה לשעבר – עליזה בלוך. הפסדנו אותה", אמרה בכאב. כיום יש מיסים גבוהים סטייל 'עיר אוכלת יושביה' ומשלמים כי אין ברירה. לצד האמת הכואבת הזו, חשוב להגיד שיש כאן אנשים מדהימים, אנשי חסד ולב. מבחינת החינוך, ובהשוואה לערים אחרות, אני אגיד שלא משהו כאן. בעיקר לא בחינוך המיוחד. התקציב לא נפרס בהוגנות וכמו שנשמע, המצב עצוב. אני עוד כאן כי יש לי משפחה וקשה לעקור אותי מהשורש. אנחנו נטועים פה. אז אתם שואלים אותי? עדיף לחפש עיר אחרת ומראש".

תושבת אחרת הצטרפה לדבריה של אושרת ואמרה, "באמת תעשה לעצמך טובה, לך ולמשפחתך, תישארו איפה שאתם. אין פה שום דבר טוב. המחירים כאן הם של ראשון לציון. אבל.. אין לך פה ים, בתי קולנוע, בריכה ואטרקציות. מקום הבילוי היחידי נמצא מחוץ לעיר. על מי אנחנו עובדים? מחירי השכירות פה גבוהים ביחד למה שיש לעיר להציע. אין פה עתיד, אין תקווה ואין חלום. אין מה לבוא לעיר רפאים בלי אבא ואמא".

ההתנגדויות של התושבים רק מחריפות. "תעצור ואל תעבור!", אמר בנחרצות תושב וותיק בעיר. "אפשר לומר שיש ערים גרועות יותר מבית שמש, אבל זה להכניס ראש בריא למיטה חולה. ראש העירייה דואג למגזר שלו. יש פריחה משמעותית בבית שמש, בניית בתי כנסת, מקוואות, ישיבות, בתי מדרש ומה לא, בית שמש מפוצצת בהם. מחירי שכירות גואים כאילו אתה פותח את החלון לחוף בוגרשוב מקסימום. אין פעילויות לנוער, אין פעילויות או היצע של תרבות למשפחות צעירות, לילדים מהחינוך המיוחד, לקשישים. יש רק תשומת לב למגזר הדתי. בקיצור, לא לא לא לא לא לעבור!!! פשוט לא!!".

התגובות לא מפסיקות, והן חוזרות על עצמן אחת אחרי השנייה "העיר מתחרדת. לציבור החילוני אין מה לעשות כאן". אך אם לא די בכך, גם תושבים שהיו מתגוררים בעיר וכבר עזבו, מגיבים ואומרים, "בתור בית שמשית לשעבר אני יכולה לומר לך אין לך מה לחפש בבית שמש אין עתיד בעיר. הזאת עדיף עיר אחרת".

ומה לגבי זוגות צעירים אתם שואלים? תושב העיר מדגיש, "את הדיור האחרון בונים רק לחרדים. ולתושבי בית שמש הישנה? לא בונים כלום. אפילו בתים נורמליים לזוגות צעירים שרק מתחילים את החיים שלהם אין איפה לגור. הכל רק ברמה". תושבת אחרת הצטרפה ואמרה, "אני גרה כבר 20 שנה בעיר ויש אתר בנייה בשדרות יהודה בן זאב שנטוש כל כך המון שנים ולא עושים איתו כלום!! היה צריך להיבנות שם מסחר ובניינים וכלום! בקיצור אין מה לעשות בעיר הזו גם אמפי כמו שצריך אין לנו בבית שמש וראש עירייה שלא רואה את כולם בעיר שווה בשווה!".

אושרת כהן מנהלת הקהילה:

"העירייה מנותקת מהציבור, המיסים של הרצליה פיתוח בתמורה של הרבה פחות, מלא קומבינות, עוד. בית שמש היא עיר מחולקת ושסועה. וותיקים, חדשים, חרדים מזרמים שונים, לאומיים והיחידה שהצילה לנצח על המקהלה הזו היא ראשת העירייה לשעבר – עליזה בלוך. הפסדנו אותה"

תושבת נוספת אמרה, "לא מומלץ עזבנו את בית שמש בדיוק אחרי 26 שנה ותודה להשם שעשינו את הצעד הזה! זו עיר שמתאימה לחרדים ולמי שרוצה להיות פראייר ולשלם יקר. התקציבים הולכים בעיקר למגזר החרדי, יש גם לא מעט קיצוניים מהם, יש הוסטלים ועובדים זרים בכל מטר וחצי… תעשה את השיקול אם באמת בא לך שהילדים שלך יחיו בצורה כזו… ולא, לא לכל אחד יש אפשרות לעזוב או מבחינה כלכלית או מבחינות נוספות (מקומות עבודה וכו'). שלא נדבר על זה שמלבד קניון ביג אין בה שום דבר".

ומה לגבי בית ספר טובים? תושבת העיר אמרה: "מה שהיה פעם כבר אין היום, שלא תעז לעשות טעות איומה, תבוא תראה כל שבת בכיכר של לב הרמה משטרות וחרדים שזורקים בלוקים. לא אבנים וצועקים שב"ס שב"ס".

 רוב התגובות של התושבים מתנגדות ומסבירות בצורה נחרצת: בית שמש אינה אטרקטיבית לתושבים שמתגוררים בה ולאלו שמגיעים מבחוץ. יש איזה ניחוח של רצון להציל את התושבים שמתעניינים להגיע לעיר, להזהיר אותם שאם הם יגיעו לפה – שלא יחשבו שהם יקבלו את מה שהם חולמים עליו, אלא להפך. הם יקבלו דיור במחיר יקר, חינוך לא בשמיים וראש עירייה שדואג לטענתם רק לחרדים ולרמות בית שמש.

שוחחנו השבוע אישית עם כמה תושבים שהגיבו לפוסט, רובם חששו להיחשף. מסתבר שהחשש שלהם שיפגעו בהם. בבית שלהם, בפרנסה שלהם, בעבודה שלהם. בכתבה זו נשמיע את קולם, אל לצערנו בשל החשש לחייהם ולפרנסתם, השמות המלאים יישמרו במערכת.

תושב העיר:

"באמת תעשה לעצמך טובה, לך ולמשפחתך, תישארו איפה שאתם. אין פה שום דבר טוב. המחירים כאן הם של ראשון לציון. אבל.. אין לך פה ים, בתי קולנוע, בריכה ואטרקציות. מקום הבילוי היחידי נמצא מחוץ לעיר. על מי אנחנו עובדים? מחירי השכירות פה גבוהים ביחד למה שיש לעיר להציע. אין פה עתיד, אין תקווה ואין חלום. אין מה לבוא לעיר רפאים בלי אבא ואמא"

תושבת העיר, בשם הודיה (שם בדוי) גרה בבית שמש כבר עשור ועדיין מתגוררת בעיר. היא משתפת שאין לה בעיר משפחה או חברים, פרט לכמה שהצליחה להתחבר אליהן. דעתי על ראש העירייה הנוכחי היא שהוא דואג בעיקר לחובשי הכיפה השחורה. אם זה בתיקוני כבישים או רמזורים שיציב בעתיד וכו׳. אין פה צורך להעניק חיים נורמליים לתושבים, זו ההרגשה. מדברת גם על הארנונה המטורפת שמציבים לנו פה. אני פה כי אני חייבת להישאר כאן כרגע, לא מרצון, אלה בגלל אתגרי החיים שלא מאפשרים לי לעזוב. אבל אם לומר בכנות כשיתאפשר לי אהיה הראשונה לעזוב".

תושב אחר, שכן היה מוכן להיחשף הוא יום טוב אלביליה. שוחחנו השבוע בעקבות התגובה שהגיע לפוסט וניסנו להבין את הסיבה שלטענתו העיר כבר לא אטרקטיבית. הוא ענה "נתחיל מזה שהעיר מתחרדת. אני נזכר בשנת 67 כשכל בית היה פתוח לרווחה וכולם היו משפחה אחת. אני מוכן לחזור לימים האלה. מתגעגע לשם. אבל עכשיו? אני רואה שהם פשוט מכרו את בית שמש לחרדים", אמר בכאב ושיתף שהיה גר בעיר 45 שנה עד שעזב לקרית מלאכי.

מה היה גורם לך לחזור לגור כאן?

"אני הייתי רוצה הפרדה. בין החרדים לתושבי בית שמש הוותיקה. הם יחיו באזור שלהם ואנחנו נחייה באזור שלנו".

לעומת הקולות האלו, נשמעו קולות בודדים של תושבים שכן מרוצים מהעיר בית שמש. אחת מהן כתבה, "בית שמש היא עיר טובה מאוד עם אנשים טובים מאוד, אכפתיים ודואגים בשעת צרה ובשעת שמחה. בית אחד שיש בו מגוון רחב של אוכלוסייה, כמו בית שאתה מנהל שלא כל הילדים אותו הדבר כל אחד עם בחירה משלו ודעה משלו ובסוף חיים יחד! העניין הוא מה התקציב שלך ולאן אתה רוצה להגיע יש אזורים טובים יותר שהם יקרים יותר, ויש אזורים פחות טובים שקצת יותר זולים. שהאוכלוסיות מעורבבות אבל בסופו של יום יש פה אנשים שהם בני אדם!! ואם תקשיב לכל התגובות שנרשמו פה אתה לא תגיע לשום מקום, כל התלונות של כולם ואף אחד מהם לא עזב את העיר!! וגם חלק מהאנשים שעזבו הם ישנים בעיר אחרת אבל מנהלים את חייהם בבית שמש כמו עסקים פרטיים, עבודות, קניות, חברים והרשימה עוד ארוכה. בכל קבוצה שתרשום בכל עיר במדינה יהיו תגובות טובות ופחות טובות. ולכן תעשה את החישוב שלך בלבד ולפי התקציב האישי שלך ותחליט לאן להגיע לא לפי הדעות החלוקות של אנשים שגם רוב הזמן אוהבים להתלונן".

אלייה הצטרפה תושבת העיר נוספת שאמרה, "במקום לנסות למשוך לפה אנשים טובים אתם מוציאים לעז על העיר ואז גם לא מנצחים בבחירות. זה התחיל בילדה שירקו עליה ב-2012 ובמקום להצניע את זה עשו רעש. תשנו אסטרטגיה תתלכדו מול איש אחד (עליזה הייתה יכולה לנצח ולשנות פה איכשהו את העיר. במקום זה הליכוד הלך עם החרדים)".

תושבת העיר:

"אפשר לומר שיש ערים גרועות יותר מבית שמש, אבל זה להכניס ראש בריא למיטה חולה. ראש העירייה דואג למגזר שלו. יש פריחה משמעותית בבית שמש, בניית בתי כנסת, מקוואות, ישיבות, בתי מדרש ומה לא, בית שמש מפוצצת בהם. מחירי שכירות גואים כאילו אתה פותח את החלון לחוף בוגרשוב מקסימום. אין פעילויות לנוער, אין פעילויות או היצע של תרבות למשפחות צעירות, לילדים מהחינוך המיוחד"

ויש תושבת נוספת שהמליצה על מקומות מגורים באזור הרמה ועל העיר, "אנחנו עברנו לבית שמש לפני שלוש שנים ומאד מרוצים, עיר נעימה, יש בה הכל מבחינת קניות ושירותים. יש המון תרבות, הופעות, פעילויות במתנסים, ודברים ממש טובים. מסכימה עם אנשים פה שמחיר השכירות מאד מאד גבוה. אנחנו גרים בשכונת שיינפלד (כל הרחובות בשמות השבטים- ראובן שמעון גד וכו'), וזו אחת השכונות היפות בעיר. יש גם את רחוב הארזים- שהוא יותר בתים פרטיים, יש את רחוב ר' ינאי שזה בניה יותר חדשה. בנוסף הבנתי שיש מקומות נחמדים גם ברמה א ובמשקפיים, אבל אני פחות מכירה שמות של רחובות ספציפיים".

התגובות של התושבים רק מתווספות מידי יום, וכל רגע נחשפים תושבים נוספים שעזבו. אחד אחרי השני. חלקם לפני עשור, חלקם לפני 20 שנה, וחלקם בימים אלו חושבים לעזוב. הטענה הגורפת של כולם היא שהעיר מתחרדת, שיש יותר מענה לחרדים ושראש העירייה אינו רואה את התושבים.

פנינו לדוברות עיריית בית שמש לתגובה בנושא, עד לסגירת הגיליון לא התקבלה תגובה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיתוף הכתבה:

עוד כתבות שאולי יעניינו אותך:

עושים ספורט בעיר

התושבים הוותיקים בעיר נתפסו בעדשת המצלמה של לכלוכית כשהם שומרים על הכושר ועל הבריאות ברחבי העיר

יובל חוגג

יובל יפרח האלוף, תושב העיר חגג את יום הולדתו לצד המשפחה האהובה, העובדים והחברים הטובים

אלוף שלנו

דוד וקנין התותח, המוכר לנו כעובד בכיר בעיריית בית שמש סיים לאחרונה את התואר הראשון שלו

"כאילו ירו בי"

דבורה זייבלד תלמידת סמינר חרדי בעיר נקלעה לסיטואציה מורכבת בה 2 חברות לספסל הלימודים העלילו עלייה שקרים באמצעות הרשת החברתית "אינסטגרם" | הם פרסמו שהיא מנהלת רומן עם הבוס שלה, שנכנסה להיריון והפילה | השמועות האלו בייחוד במגזר החרדי, הזיקו לשמה הטובה בקהילה. היא תבעה וניצחה

המתכון של השף: קוביות סלמון בציפוי פריך ברוטב דבש חם

מתכון סופר קליל עם תוצאה ממכרת: קוביות סלמון עסיסיות, עטופות בציפוי פריך וזהוב שנאפות בתנור (בלי טיגון ובלי לטרוח לצפות אחת-אחת), ומקבלות שדרוג עם רוטב דבש חם וחרפרף שמשלים את הביס המושלם

המתכון של אושרת: מעדן סלמון כבוש במלח

סלמון כבוש במלח (גראבלקס) הוא אחד המעדנים האהובים עליי. השילוב בין המליחות והטעם הופך אותו לכוכב של כל ארוחת בוקר, בראנץ' או פלטת אירוח | החלק הכי טוב? זה נראה מיליון דולר, אבל דורש אפס מאמץ. אמיתי

לזכר דניאל קסטיאל: הוכנס ספר תודה חדש בפתח תקווה

עמותת "חסד שלמה" קיימה השבוע מעמד מרגש של הכנסת ספר תורה חדש בעיר פתח תקווה | מדובר במהלך שהוא חלק ממיזם הנצחה ייחודי לחללי צה"ל | בין שמות הלוחמים שהונצחו בספר התורה נמנה גם רס"ר דניאל קסטיאל ז"ל שנפל במלחמת "חרבות ברזל"

ילדי משפחות המילואים: "הגעגוע לאבא לא נגמר"

ילדים מבית שמש, שהאבות שלהם גויסו במלחמות האחרונות ונמצאים בסבבי מילואים ממושכים - נפגשו השבוע עם ראש העירייה ושיתפו על הקשיים, על ההיעדרות והחוסר של האבות והאתגרים

גרינברג למשפחות השכולות: "נמצא דרך לפצות את התושבים כדי שיוכלו לשקם את ביתם"

אחרי סערת פינוי הבינוי בשכונת הנשיא שנחשפה בגיליון האחרון, השבוע ראש העירייה הגיע לכנסת לדיון מיוחד בוועדת הכספים שיזמה חברת הכנסת ותושבת העיר, קטי שטרית | הדיון היה בנושא: שיקום הנזקים שנגרמו בעיר בעקבות הטיל האיראני

התפרעו בבית המשנה לנשיא ונעצרו

4 תושבים מבית שמש התפרעו לאחרונה בבית השופט סולברג | לשניים מהם יוחסה גם הסגת גבול | הפרקליטות: מדובר באירוע חמור וחסר תקדים"

מפחיד: ניסתה להתאבד במעצר וניצלה

משטרת מטה יהודה דיווחה לאחרונה על כך שהצליחה למנוע התאבדות של עצורה, החשודה במעורבות באלימות במוסד לבריאות נפש, מפני התאבדות בתא השירותים | לפי השוטרים: ניסתה לפגוע בעצמה בחפץ חד, ובזכות ערנות השוטרים לא הצליחה

מפחיד: כלבים הוחזקו בתנאים קשים במושב בקוע

לאחרונה התקיים מבצע אכיפה ופיקוח מצד השירות הווטרינרי של המועצה האזורית מטה יהודה | מה התגלה?  11 כלים הוחזקו בתנאים קשים במבנה במשק חקלאי במושב בקוע | הכלבים חולצו. מחזיק הכלבים נעצר