בלילה שבין חמישי לשישי הוחלט על סגירת המרחב האווירי בישראל בעקבות התקיפה הישראלית באיראן. בשלוש לפנות בוקר, כל מי שברשותו את האפליקציה של פיקוד העורף קיבל התראה על התחלת התקיפה ויציאה ללחימה, גם התושבים והמבלים שטסו לחו"ל.
וכך למעשה הם גילו שהם תקועים בחו"ל, ללא כל אפשרות לחזור ואין גם צפי למתי. כל הטיסות לישראל בוטלו, וגם מי שתכנן לצאת לחו"ל, נאלץ לספוג את הביטול.
מנהל רשות התעופה האזרחית, שמואל זכאי אמר בתחילת השבוע כי ייקח שבועות עד שכל הישראלים שבחו"ל יוכלו לחזור ארצה, לא ימים ולא שעות. "ידענו על הכל מראש, הכל תוכנן עד הפרט האחרון, לא יכולנו להודיע על כך כי חיי הטייסים היו מוטלים ועדיין מוטלים על כף המאזניים".
שרון קדמי, מנהל רשות שדות התעופה האזרחית התייחס בתחילת השבוע לתוכנית להחזרת ישראלים וביקש, "מי שיש לו יכולת לקצר מרחק ולהגיע ללרנקה ואתונה, זה עדיף. אולי בהמשך נרחיב את הטווח אבל זה כרגע. יש כ-50,000 ישראלים בחו"ל וצפינו את זה. אנחנו ממתינים לאור ירוק מהדרג המדיני להפעיל את התוכנית, אנחנו בקשר עם חברות התעופה. זה ייקח לא מעט זמן באמת, הכי חשוב בתעופה אזרחית זה ביטחון. בשמיים אין כוכבים כרגע וצריך למצוא את העיתוי הנכון להתחיל, נמתין להנחיות של מערכת הביטחון. התוכנית תהיה מדודה וסדורה מסביב לשעון, אבל זה ייקח זמן".
קדמי הסביר שהתוכנית להשבת הישראלים ארצה כוללת טיסות סדירות שיצאו מלרנקה ואתונה. "יגיעו טיסות סדירות לישראל, סביב השעון. מטוס ייכנס – מטוס ייצא. לא נוכל להגיע למצב שבנתב"ג יהיו הרבה מטוסים על הקרקע. חברות התעופה ייצרו קשר מול הנושאים ונתקדם. כרגע שדה התעופה ברמון לא רלוונטי מסיבות ביטחוניות – מה שכן יכול להיות אלטרנטיבה זה דרך מעברים יבשתיים".

תושב העיר שנתקע בחו"ל:
"לא קיבלנו החזר כספי ועד עכשיו חברת התעופה לא הודיעה לנו שהטיסה מבוטלת. שמענו הכל בחדשות. התנהלות הזויה של חברת התעופה, והיא ישראלית"
שוחחנו השבוע עם עמליה בוחבוט, תושבת העיר שטסה לאיסטנבול יחד עם החברות, ליהנות ולבלות מהתרבות ומהאתרים המקומיים ונתקעה בחו"ל בעקבות המלחמה. "רכשנו טיסה לאיסטנבול דרך יוון לשבוע", סיפרה עמליה. "היה לנו כרטיס טיסה חזרה לפני שלושה ימים שבוטל".
מתי קיבלתם הודעה על הביטול?
"קיבלנו הודעה על הביטול יומיים לפני החזרה שלנו, ואמרו לנו שנקבל החזר כספי בהמשך".
ניסיתם למצוא טיסה חזרה?
"דיברתי עם הסוכנת שלי שאמרה שאין טיסות חזרה לישראל. קיבלנו את המצב, אנחנו לא סובלים פה. בשבילנו איסטנבול זה בית, לא נתקלנו מעולם באנטישמיות – להפך".
מה עם הקרובים לכם שנשארו בארץ? לא חיכו לכם התחייבות?
"יש לי ילדה בת 13 שמחכה לי בבית, האירועים שנקבעו בוטלו. מה נעשה? קנינו כרטיס לשארם א-שייח ומשם לטאבה, ואז לאילת והביתה".
מה הסיבה שלא חזרתם דרך יוון?
"חששנו מאנטישמיות ולא רצינו להתעסק בזה".
"קצת מרגיז שאף אחד לא מדבר איתנו בימים האלו. אנחנו מחפשים איך לחזור ואין למי לפנות ועם מי לדבר. יש תחושה של חוסר וודאות מוחלט"
קשה להיתקע במדינה זרה, לא?
"כן. אבל לא אשקר – יש לנו הכל פה. המחירים מצוינים, המלון מצוין, בעל המלון והעובדים הם בני בית, יש אוכל כשר ואנחנו ממש לא סובלים. אלא חוזרים רק בגלל חוסר הנעימות וכי צריך לחזור".
שוחחנו עם נאור מלכה, תושב בית שמש נוסף שנתקע בחו"ל יחד עם זוגתו. השניים נסעו לחגוג את יום הולדתה של זוגתו בקפריסין, מיום שני שעבר ועד ליום חמישי וברגע האחרון החליטו להאריך ביום – מחמישי ועד שישי בבוקר וקיבלו את ההודעה שהטיסות מבוטלות לישראל.
קיבלתם החזר כספי מחברת התעופה?
"לא קיבלנו החזר כספי ועד עכשיו חברת התעופה לא הודיעה לנו שהטיסה מבוטלת. שמענו הכל בחדשות. התנהלות הזויה של חברת התעופה, והיא ישראלית".
איך הגבתם כשהבנתם שאין לכם איך לחזור הביתה?
"תראי אנחנו רווקים ובחו"ל, אז אנחנו נהנים ממה שיש. אני עובד בתור דיג'יי והיו לי כמה אירועים שהתבטלו בעקבות המצב ונאלצתי לבטל".
איך המרגש עד כה?
"קצת מרגיז שאף אחד לא מדבר איתנו בימים האלו. אנחנו מחפשים איך לחזור ואין למי לפנות ועם מי לדבר. יש תחושה של חוסר וודאות מוחלט".
איך אתם מסדרים?
"משלמים הרבה כסף על מלונות על אוכל, על המון דברים שלא היינו אמורים. ואין מה לעשות".
כמה כסף הוצאתם?
"הרבה. המון. לא המון מלא, המון מלא".
שלמה רבינוביץ', תושב נוסף מבית שמש שנסע לבד לנופש בבודפשט מיום שני שעבר ועד ליום שני השבוע, קיבל ביטול על הטיסה שלו בשישי כמו כולם (13.6). "לא קיבלנו החזר כספי על הטיסה", סיפר. " מבאס מאוד להיתקע בחו"ל, אבל את יודעת זה לא בידיים שלנו. אנחנו בתחושה של חוסר אונים, ואני ועוד ישראלים שפגשתי כאן.
"יש לי אישה וילדים בבית, והלחץ מאוד גדול. בייחוד כשיש אזעקות בארץ, וזה לא פשוט בכלל בשביל הילדים. אישתי הייתה גיבורה מאוד והצליחה לעבור את זה".

תושב נוסף שנתקע:
"מבחינת ההתנהלות אני מאוד מאוכזב. פגשתי מאות ישראלים ואני אומר להם בואו נצא ביחד ואין הם לא מסוגלים. כל הודעה הכי קטנה הם מחפשים לראות אם תתקבל הודעה לחילוץ לארץ. הייתה תחושה מאוד מתסכלת שאנשים לא ידעו לתכנן את עצמם. בגלל זה היה להם קשה ליהנות פה"
מה עשית ברגע שגילת על ביטול הטיסה?
"ברגע שעודכנתי על הביטול התחלתי לחשוב על תוכנית שנייה. לקחתי מלון, דאגתי שיהיה לי אוכל ולא לא קיבלתי על זה החזרים וזה מבאס מאוד".
איך אתה מרגיש על ההתנהלות עד כה?
"מבחינת ההתנהלות אני מאוד מאוכזב. פגשתי מאות ישראלים ואני אומר להם בואו נצא ביחד ואין הם לא מסוגלים. כל הודעה הכי קטנה הם מחפשים לראות אם תתקבל הודעה לחילוץ לארץ. הייתה תחושה מאוד מתסכלת שאנשים לא ידעו לתכנן את עצמם. בגלל זה היה להם קשה ליהנות פה. שתביני פגשתי פה מישהי שהבית שלה נהרס מההדף – והיא אמרה לי לא רק שאין לי איך לחזור אין לי לאן לחזור. עצוב מאוד".
חששתם שלא יחלצו אתכם?
"כן, וזו הסיבה שסגרתי טיסה למילאנו וממילאנו לשארם בתקווה שהכל יעבור בשלום. פשוט אני מבין שאם לא אדאג לעצמי אף אחד לא ידאג לי. היינו בהלם מוחלט, מנסים לשרוד, לצמצם כמה שיותר הוצאות. פגשתי מישהו שלא נשאר לו שקל ועזרתי לו".
כמה כסף הוצאת אקסטרה על החופשה?
"הוצאתי 3-4 אלף לפחות והרבה יותר ממה שתכננתי להוציא וזה שלעצמו מאוד מבאס".
"הסיבה שסגרתי טיסה למילאנו וממילאנו לשארם בתקווה שהכל יעבור בשלום. פשוט אני מבין שאם לא אדאג לעצמי אף אחד לא ידאג לי. היינו בהלם מוחלט, מנסים לשרוד, לצמצם כמה שיותר הוצאות. פגשתי מישהו שלא נשאר לו שקל ועזרתי לו"
חוזרים הביתה
אחרי כשבוע מאז פרוץ המלחמה, ביום רביעי האחרון החלו במבצע חילוץ ישראלים מחו"ל. בשעה 7 בבוקר, נחתה הטיסה הראשונה, אותה הובילו משרד התחבורה והבטיחות בדרכים יחד עם רשות שדות התעופה ורשות שדות התעופה. המבצע מנוהל באופן מדורג ובהתאם לרמת הסיכונים והערכת המצב הביטחוני בכל רגע ורגע עם דגש על ביטחון הנוסעים, צוותי האוויר והמטוסים.
חברות התעופה הישראליות שלוקחות חלק בחילוצים הן: אל על, ארקיע, ישראייר ואייר-חיפה. כ-200 ישראלים נחתו ביום רביעי האחרון בטיסת החילוץ של אל על מלרנקה. נכון להיות (יום חמישי בבוקר) ישראלים רבים עדיין ממתינים להרשמה לטיסות החילוץ דרך חברות התעופה הישראליות.
תושבים שהצליחו לעלות על טיסת החילוץ הראשונה סיפרו, "תענוג לחזור לארץ. הגענו מלרנקה לפני פחות משעה. נסענו לטיול בבודפשט ל-5 ימים. רבע שעה לפני הנחיתה בארץ המטוס עשה סיבוב פרסה ונחת בקפריסין. האמת שמיצינו שם רצינו לחזור, כל יום חשבנו מתי תהיה לנו טיסה. שמענו על המצב, אבל עדיף להיות פה. לא ידענו שזה יהיה היום, לא חשבנו שנהיה יהיה בטיסה הראשונה".
איך הסתדר לכם לעלות על הטיסה?
"לא עשינו שום דבר מיוחד, אני מניח שזה בגלל שהיינו הראשונים שביטלו להם את הטיסה".
בהתאם לתוכנית רשות שדות התעופה תגברה את העובדים בנתב"ג במטרה לפנות את הנוסעים מהשדה במהירות האפשרית. הם עברו הליך מזורז של כניסה לישראל ואיסוף מזוודות. בסיום ההליך, הנוסעים שונעו לרכבים שלהם בחניוני נתב"ג וכן באמצעות שאטלים ורכבות למרכזי ערים ברחבי הארץ.
"אנחנו מתרגשים מאוד לקבל את טיסת החילוץ הראשונה במסגרת ׳חזרה בטוחה׳", אמרה שרת התחבורה מירי רגב לנוסעים: "אנו מתכוננים לרכבת האווירית להשבת כל הישראלים".
הטייסת המחלצת מבית שמש
הקפטנית שהובילה את טיסת החילוץ מלרנקה לישראל – היא נחמה שפיגל, אישה חרדית מבית שמש שהפכה לקפטנית החרדית הראשונה בתולדות החברה.
הטיסה נחתה בישראל בשעות הבוקר המוקדמות, והייתה בין הראשונות במסגרת סבב טיסות חילוץ של אזרחים ישראלים שנתקעו בחו"ל בעקבות ביטול טיסות סדירות. באל על ציינו כי הנוסעים שובצו לטיסה מראש, וללא תשלום נוסף.
בהודעה שפרסמה אתמול החברה נמסר כי בכוונתה להפעיל טיסות חילוץ נוספות מיעדים מרכזיים באירופה, ובהם אתונה, רומא, מילאנו ופריז. "הטיסות יבוצעו בהדרגה, בכפוף לאישורי המדינה הרלוונטיים", צוין, והובהר כי הנוסעים הזכאים יקבלו הודעה ישירה מהחברה ברגע שישובצו לטיסה.

הטיסות מיועדות לאזרחים המחזיקים בכרטיס טיסה תקף של אל על או סאן דור לישראל – שמועד טיסתם המקורי בוטל. השיבוץ מתבצע לפי סדר קדימות המבוסס על מועד ביטול הטיסה, כאשר מקרים הומניטריים או רפואיים חריגים מקבלים עדיפות. עוד הדגישה החברה כי לקוחות השוהים בחו"ל מתבקשים להיערך בהתאם מבחינת לינה וסידורי שהיה, וכי הם עשויים להיות זכאים לשיפוי על פי הוראות חוק שירותי תעופה.
המהלך כולו מתבצע בתיאום עם משרד התחבורה, משרד החוץ וגופי הביטחון, במטרה לאפשר לאזרחים לשוב ארצה בבטחה ובהקדם האפשרי.
רשות שדות התעופה: להימנע מאיסוף הקרובים
ברשות שרות התעודה מדגישים כי בעקבות המצב הביטחוני יש בקשה לצמצם את משך השהות בנמל התעופה למינימום הכרחי.
עקב כך, הציבור מתבקש להימנע מלהגיע לנמל התעופה לצורך קבלת פנים לנוסעים וכן לא להזמין מוניות לנמל לצורך איסוף נוסעים. לרווחת הציבור, רשות שדות התעופה תיגברה את מערך השאטלים מהטרמינל לחניונים הסמוכים. בנוסף, ובתיאום עם משרד התחבורה, חוזקה תנועת האוטובוסים והרכבות מנמל התעופה אל מרכזי הערים ברחבי הארץ. בהנחיית משרד התחבורה נוסעי טיסות החילוץ הנוחתים בנתב"ג החל מהבוקר יוסעו ליעדם בחינם ברכבת.