שילוט וגרפיטי: "אם השלטים לא יוסרו, יהיו קנסות"

הסרת שילוט וגרפיטי המגבילים את תנועת הנשים במרחב הציבורי לא יצא לפועל | השופט מלצר: "העירייה לא יכולה לעשות זאת לבדה | לפי היועץ המשפטי, אם תוך שלושה חודשים לא יוסרו השלטים, יוטלו קנסות רטרואקטיבית

תיק שנסחב ונסחב: בית המשפט העליון הורה לאחרונה, 1.7 ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לתאם בתוך שלושה חודשים את הפעולות הנדרשות להסרת שלטים פוגעניים כלפי נשים הפזורים ברחבי העיר. המשנה בדימוס לנשיאה, חנן מלצר, אומר שיש צורך בפעילות משולבת של העירייה, משרד הפנים, המשרד לביטחון פנים והמשטרה, ומזהיר מפני הליכי בזיון בית המשפט אם הבעיה לא תיפתר בתוך ארבעה חודשים.

בשנת 2017 נתן בית המשפט המחוזי בירושלים פסק דין מוסכם, ולפיו על עיריית בית שמש והעומד בראשה דאז, משה אבוטבול, לפעול לסילוק שלטים המגבילים תנועת נשים במרחב הציבורי והדורשים מהן להתלבש בצניעות. ביוני 2017 קבע בית המשפט, כי פסק הדין לא קוים והטיל קנס יומי של 5,000 שקל על אבוטבול והעירייה אם לא יקיימו אותו בתוך חודש. מאז דן בית המשפט העליון שוב ושוב במתרחש בעיר, תוך שהוא מעכב את אכיפת הקנסות מחד-גיסא, ומאידך – מורה לעירייה להתקין מצלמות כדי לתפוס את האחראים לשילוט ואף להסיר שלטים ספציפיים.

השופט מלצר:
"העירייה ובלוך לא הביאו לתיקון המצב במלואו, כך שהמרחב הציבורי בעיר עדיין לא מספק ביטחון אישי ותחושת שוויון לכל תושב ותושבת המסתובבים ברחובותיה. שלטים רבים וכתובות גרפיטי פוגעניים עודם מוצבים ברחבי העיר"

בנובמבר 2018 פסק בית המשפט העליון, כי על העירייה והעומדת כיום בראשה, עליזה בלוך, להפעיל את כל סמכויות האכיפה שברשותן כדי להסיר את השלטים, ולהתקין את המצלמות שלא הותקנו למרות ההוראה הקודמת. מלצר קבע אז, כי הקנסות יופעלו מהיום הראשון של 2019. ביצוע פסק הדין נדחה מספר פעמים לבקשת הצדדים, כדי לאפשר לבלוך לקדם את פעולותיה. בספטמבר 2020 טענה העירייה, כי הסירה את רוב השלטים; העותרות טענו, "כי מצב השלטים והגרפיטי הוא החמור ביותר מזה שנים רבות. נראה כי המצב יצא מכלל שליטה".

נגנז התיק

מנדלבליט מסר לבית המשפט, כי במקרים רבים ניסיונות האכיפה מתגלים כמאמץ סיזיפי, כאשר זמן קצר למן הסרת השלטים או כיסוי כתובות הגרפיטי – צצות כתובות חדשות באותו מקום, או בסמוך. מלצר מציין, כי באחד המקרים בהם הוגשה תלונה בעקבות התנכלות שספג עובד עירייה שפעל להסרת כתובת גרפיטי – נגנז התיק מחמת "העדר עבירה פלילית", והוא מעיר: "לכאורה תוצאה תמוהה". לדעת מנדלבליט, בשל מיעוט המצלמות ופעולות האכיפה, לא ניתן לומר שהעירייה ובלוך קיימו את פסק הדין.

כעת קובע מלצר, כי בשלב זה – הבקשה לפי בזיון בית המשפט מיצתה את עצמה. "העירייה ובלוך לא הביאו לתיקון המצב במלואו, כך שהמרחב הציבורי בעיר עדיין לא מספק ביטחון אישי ותחושת שוויון לכל תושב ותושבת המסתובבים ברחובותיה. שלטים רבים וכתובות גרפיטי פוגעניים עודם מוצבים ברחבי העיר, והפעלתן של המצלמות נעשית רק בחלק מימי השבוע. על-אף ההזדמנויות הרבות שניתנו, טרם נמצא מענה אכיפתי הולם מצד העירייה לבעיית השילוט הבלתי-חוקי המוצב בעיר.

"המקרה שלפנינו מגלה כרוניקה מצערת של פגיעה מתמשכת בכבודן של נשים, מצד אי-אילו גורמים מפרי חוק, אשר מתעלמים מהוראות הדין, מצווי בתי המשפט ומפעולות האכיפה הרבות שבוצעו מטעם העירייה, בשיתוף פעולה עם המשטרה". לדעת מלצר, ספק אם העירייה לבדה יכולה להתמודד עם התופעה, וספק אם בית המשפט יכול להמשיך לפקח על כל שלט וכתובת.

חובה לייצר מדיניות

מסקנתו של מלצר היא: "על אף שבעיית הצבת השלטים לא באה על תיקונה המלא, ושלטים וכתובות מוצגים שוב ושוב לאחר שהמערערים פועלים להסרתם – הרי שאין בכך כדי לשלול את האפשרות כי המערערים עושים את המיטב, במסגרת המשאבים המוגבלים העומדים לרשותם, כדי לפתור את בעיית הצבת השלטים ברחבי העיר". בשלב זה, מאמציהם של העירייה ובלוך אינם מצדיקים הטלת קנסות עליהם, במיוחד לנוכח העובדה שקנסות על העירייה יבוא מקופתה ויפגעו ברווחת התושבים.

מלצר מוסיף: "הבעייתיות המגולמת בהעדר האכיפה מצד גופי שלטון, כפי שנתקלנו בה במסגרת הערעור שלפנינו, עשויה למצוא לה פתרון אם יידרשו לסוגיה – כלל הגורמים השלטוניים המופקדים על הנושא המוניציפלי וביטחון הפנים (משרד הפנים, המשרד לביטחון פנים והמשטרה). קביעת מדיניות סדורה הנוגעת לאכיפת ההפרות הניצבות בבסיס הערעור שלפנינו, עשויה להוות פתרון יעיל וצודק יותר עבור כל הצדדים… הסאגה המתוארת במסגרת הליך זה מצריכה חשיבה מערכתית בדבר האופן שבו יש לאכוף ולחקור הפרות מקומיות מהסוג בו עסקינן. בהחלט ייתכן כי במסגרת זו תידרש חלוקת סמכויות אכיפה אחרת בין גופי האכיפה המקומיים לבין מנגנוני אכיפת החוק ברמה הלאומית".

השופט:
"המקרה שלפנינו מגלה כרוניקה מצערת של פגיעה מתמשכת בכבודן של נשים, מצד אי-אילו גורמים מפרי חוק, אשר מתעלמים מהוראות הדין, מצווי בתי המשפט ומפעולות האכיפה הרבות שבוצעו מטעם העירייה, בשיתוף פעולה עם המשטרה"

לצורך כך, כאמור, הורה מלצר למנדלבליט לתאם בתוך שלושה חודשים את הפעולות הדרושות. אם הבעיה לא תיפטר עד תחילת נובמבר, יוכלו התובעות לחדש את הליך הביזיון בבית המשפט המחוזי וגם לדרוש לאכוף את הקנסות שהוטלו עד 31.12.18 (על העירייה ואבוטבול). במקרה כזה, ניתן יהיה לממש אותם בעזרת המרכז לגביית קנסות. השופטים עוזי פוגלמן ודוד מינץ הסכימו עם מלצר. את העירייה ייצג עו"ד מיקי גסטוירט, את התובעות ייצגה עו"ד אורלי ארז-לחובסקי, ואת מנדלבליט – עו"ד ערין ספדי-עטילה.

תמונות: שילוט גרפיטי בעיר | צילום: יעקב לדרמן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כתבות שאולי יעניינו אותך:

יום הולדת לאתי

אתי סידי המהממת שבתמונה, חגגה את יום הולדתה לאחרונה

זכו בטורניר בהצלחה

בשבוע שעבר התקיים טורניר כדורעף לכיתות ח'. מי שזכתה במקום הראשון הייתה נבחרת ישיבת "אהבת ישראל"

מזל טוב!

אסצילאו מולה, תושב העיר שמוכר לנו כחבר במועצת העיר לשעבר – קיבל לאחרונה את התואר הראשון שלו בחינוך וחברה בקריה האקדמית אונו

הניצחון שלנו

האבל והשכול של משפחת כץ היו קשים מנשוא כשאיבדו את אב המשפחה, אורן כץ ז"ל מנפילת הטיל האיראני בתחילת המלחמה האחרונה | אבל החיים חזקים מהכל: ביתו לירז חגגה בת מצווה ועשרות תושבים ובעלי עסקים תרמו, לקחו חלק ועזרו למשפחה לשמוח למרות הכל | צילומים: מאור בן חיים

נחנקה, ניצלה ונפגשה עם מי שהציל את חייה

יעל אתרוג, רק בת 5 נחנקה לפני כמה שבועות מג'לי שבלעה | חובשי איחוד הצלה שהגיעו למקום זיהו כי הייתה מחוסרת הכרה, וסייעו לה לחזור למצב שהיא נושמת ומתייצבת | חייה ניצלו בעקבות ההחייאה שקיבלה. והשבוע נפגשה עם מי שהצילו את חייה

ממשיכה לגדול: שכונת אברהם תורחב

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה המליצה לעירייה על הרחבת שכונת אברהם, ועל הכוונה להקים כ-4 אלף יחידות דיור חדשות לצד פיתוח מאסיבי של מוסדות ציבור, תשתיות, שטחים ירוקים ועוד | מדובר באחת מתוכניות הבנייה הגדולות המקודמות כיום בעיר

בשורה לתושבים: יבנו עוד 131 דירות בנווה שמיר

השבוע משרד הבינוי והשיכון הודיע כי קבוצת י.ד ברזאני זכתה במרכז בנווה שמיר, והיא זו שתהיה אחראית על השטח ועל בניית 131 יחידות דיור בשכונה | החברה תשלם כ-92 מיליון שקלים עבור הקרקע והפיתוח. מה שאומר שכל יחידת דיור תהיה שווה כ-650 שאלף שקל לפני מע"מ

מפחיד: מאות חרדים פרצו לתחנת המשטרה; 8 נעצרו

החרדים הנמנים מהפלג הקיצוני ניסו לפרוץ לתחנת המשטרה בבית שמש | הם השתמשו באלימות, תקפו שוטרים ולבסוף – 8 נעצרו | הסיבה למהומה: בחור ישיבה נעצר כי סירב להתגייס

אישום: קטין עלה טרמפ, והותקף מינית

תושב העיר רק בן 12.5 המתין לטרמפ לבית הכנסת בבית שמש | תושב העיר, דב אופנהיים בן 36 עצר ואסף אותו כטרמפ | במהלך הנסיעה הוא סטה לכביש עפר באזור כביש 10, וביצע בו מעשים מגונים ברכב

עליזה בלוך: מוכנה עם תוכנית לבחירות לכנסת

בעוד שהתושבים מחכים שעליזה בלוך, ראשת העירייה לשעבר תרים דגל ותגיד "אני מגישה מועמדות לראשות העיר בפעם הנוספת" היא מפנה את הגב ומדברת על הרצון להתמודד לכנסת

תמי זוסמן: "תעצרו את הבנייה, ותאזנו את הגירעון הכלכלי"

חברת מועצת העיר תמי זוסמן התנגדה השבוע במכתב לראש העירייה, וביקשה לעצור את הבנייה המואצת בתירוץ "תהיה הכנסה עתידית". היא אמרה: "העירייה מתמודדת עם גירעון תקציבי של עשרות מיליוני שקלים ועם קושי הולך וגובר לספק שירותים ראויים לתושביה"

העבירות נחשפות

אחרי קריסת המבנה הזמני לפני כחצי שנה במוסד לחינוך המיוחד ברחוב בן עזאי בעיר, הרשות לאכיפה במקרקעין חשפה כשל מבני עמוק בחסות העירייה הכולל: היעדר פיקוח, עבירות בנייה ושטחים שאינם מאוכלסים על פי חוק | מסתבר שזו תופעה רחבה בבית שמש וברשויות בערים אחרות חוששות "לא רוצות להיות בית שמש 2"