שיטפון בבית שמש

הסערה הגדולה שהגיע לעיר ביום שלישי האחרון, תפסה את התושבים ואת השכונות החדשות – לא מוכנים | מה התברר? הגשמים גרמו להצפות וחסימות של כבישים, וכי חלק מהתושבים נאלצו להתפנות מאזורי הסכנה בסירות | הסיבה לשיטפון: חול רב שנסחף מאתרי בנייה סתם קולטנים

האם בית שמש החדשה והתשתיות היו מוכנים לחורף? ביום שלישי האחרון הגיע החורף בעיצומו, ואומנם הוא הגיע רק ליום אחד וביום הבודד הזה של נובמבר, הוא גרם לסערה גדולה ולעיכובים ארוכים בכבישים. מחסימות של כבישים ועד לרמה של פינוי תושבים מהבתים ומבתי ספר מוצפים באמצעות סירות של גורמי הביטחון וההצלה. רוב ההצפות הקשות נצפו ברמת בית שמש ד', ובכל אזורי הבנייה החדשה. תושבי השכונות זעמו על כך ואמרו, "תשתיות העיר לא מוכנות לכמות כזו של גשמים. ילדים כמעט טבעו כאן", אמרו והוסיפו, "זה לא הגיוני שהעירייה לא נערכה כראוי לחורף המתקרב ולא ייתכן ששכונות חדשות סבלו מנהרות של מים עד כדי כך, שרכבי הסעות היו צריכים חילוץ ואנשים לא יכלו לצאת מהעיר".

מזג האוויר ביום שלישי היה סוער, והוא התחיל את אותותיו כבר משעות הלילה המוקדמות. בעקבותיו קרסו תשתיות בהרבה ערים ברחבי הארץ, אך ברמות בית שמש התלונות היו קשות בהרבה. הם טענו כי אם מראש העירייה הייתה דואגת לניקיון ולסדר באזורי הבנייה, אז הכל היה יכול להימנע ולהתנהל אחרת.

"גם לצאת מבית שמש, היה כמעט בלתי אפשרי", אמר תושב העיר בשל ההצפות הרבות ברחוב נחל נובע וביציאות האחרות של העיר. "זה היה פשוט סיוט ומפחיד", אמר עוד תושב: "הרגשנו ממש כמו בעזה, לא מבין איך דבר כזה עובר בשקט, זה מחדל חמור"

אחרי שבשעות הלילה החלו הגשמים הקשים, תושבי העיר התעוררו למראות להם הם לא ציפו. נהרות ושלוליות גבוהות שהפכו לאגם אחד גדול. מה שלא אפשר להם לגשת לרכב, לצאת מהבניין ולהתחיל את היום כפי שתכננו. היו בתים שהוצפו, בתי ספר שחטפו מכה חזקה מהגשמים ולמעשה נהייתה תחושה של חוסר אונים גדול. חשוב לציין שרוב ההצפות התקיימות בשכונות החדשות של בית שמש, שם התשתיות שהיו אמורות לכאורה להיות טובות – במבחן התוצאה – לא היו טובות כלל. הכל קרס והותיר הרבה מאוד נזק.

תושב בית שמש המתגורר ברחוב רבי חנינא בשכונת רמה ד' שהיה עד לכל ההצפות סיפר: "זה לא ייאמן איך העיר הזו מתנהלת, מדובר בשכונה חדשה, ולא מדובר בעיר במרכז שהכל מישור, יש פה עליות וירידות שעקרונית אמורים למנוע כאלו הצפות קשות".

"אך מה שקרה", הוסיף אותו התושב, "זו תקלה גדולה של העירייה שעל פי כלל התושבים לא נערכה כראוי לחורף ולא התאימה את התשתיות כפי שצריך, מי שהיה פה בבוקר חזה בהזיה, ילדים כמעט טבעו פה מההצפות – הבוקר זה באמת היה מוגזם וחזינו במראות קשים, ודווקא בשכונה החדשה, העירייה חייבת להתעורר על עצמה ולמנוע הישנות מקרים כאלו בעתיד".

גם ברחוב רב מרי ברמה ד', היו הצפות קשות. תושב המקום סיפר: "אין לתאר את גודל האכזבה שלנו מהעירייה, מילא שלא מקבלים פה שירותים בסיסיים, אבל זה השיא, הגיעו כונני חירום, כדי לחלץ פה טנדר עם ילדות שנתקעו בשלולית הענק".

"העיקר", אומר התושב, "ראש העירייה גרינברג, שאני לא יודע האם הוא אשם, אבל בלהצטלם הוא אלוף, הולך להצטלם שהוא מתקן איזו מדרכה שבורה, אבל לסדר ולהכין את התשתיות כמו שצריך – פתאום פה הוא נעלם, אני מקווה שהוא יתחיל להתעורר ויבין שצריך גם לעבוד בתפקיד היוקרתי שהוא קיבל".

תושבים נוספים בבית שמש מספרים: "היה כאוס מטורף בכל העיר, הכל היה מוצף והייתה אווירה של חוסר ניהול. ברחוב זכריה הנביא, נתקע אוטובוס בשל פגעי מזג האוויר, ברחוב אליהו הנביא שהוא ציר מרכזי שמחבר בין השכונות, אוטובוס גם כן נתקע בשל אבנים שהידרדרו לכביש ובוץ מאתר בנייה סמוך".

תושבים מספרים:

"היה כאוס מטורף בכל העיר, הכל היה מוצף והייתה אווירה של חוסר ניהול. ברחוב זכריה הנביא, נתקע אוטובוס בשל פגעי מזג האוויר, ברחוב אליהו הנביא שהוא ציר מרכזי שמחבר בין השכונות, אוטובוס גם כן נתקע בשל אבנים שהידרדרו לכביש ובוץ מאתר בנייה סמוך"

"רק אחרי שכל העיר סערה", הצטרף לדברי התושבים תושב אחר, "פתאום ראינו את עובדי העירייה עושים את מה שהיו צריכים לעשות לפני בוא החורף – הם החלו לפתוח ניקוזים ולעשות עבודות, חבל שהם נזכרו כזה באיחור וגרמו לכל כך הרבה עוגמת נפש.

"גם לצאת מבית שמש, היה כמעט בלתי אפשרי", אמר בשל ההצפות הרבות ברחוב נחל נובע וביציאות האחרות של העיר. "זה היה פשוט סיוט ומפחיד", אמר עוד תושב: "הרגשנו ממש כמו בעזה, לא מבין איך דבר כזה עובר בשקט, זה מחדל חמור".

עיריית בית שמש אמרו כי הם יטפלו בבעיות והבטיחו שהעיר תחזור לשגרה. כך לפי תגובתם: "עיריית בית שמש פעלה משעות הבוקר המוקדמות בכל מוקדי ההצפות בעיר, כולל ברחוב רב חנינא. כמויות גדולות של גשמים שירדו בפרק זמן קצר, יחד עם סחף רב מאזורי בנייה שנסגרו את קולטני הניקוז, גרמו להצפות נקודתיות.

"העירייה נערכה מראש לחורף בביצוע ניקוי עמוק של קולטנים ובדיקות תשתית, וההיערכות המקדימה מנעה מצב חמור בהרבה. עם זאת, כאמור הסחף החריג שנוצר הלילה חסם קולטנים בבת אחת ודרש טיפול מידי בשטח".

לסיום טענו בעירייה: "עובדי אגף התפעול פעלו במקום באופן רציף עד להחזרת הרחוב לשגרה, ובמקביל העבירה העירייה את עיקרי הממצאים לקבלנים ולגורמים המקצועיים הרלוונטיים כדי לבצע התאמות נוספות במערכת הניקוז ולמנוע הישנות מקרים דומים".

48 מ"מ של גשמים גרמו להצפות

על פי נתוני השירות המטאורולוגי, בתחנת הל"ה הסמוכה לרמה ד' נמדדו 48 מ"מ גשם, ובתחנת בית ג'מל הסמוכה לרמות א-ב נמדדו 35 מ"מ. שתי התחנות יחד מצביעות על מערכת משקעים מקומית חזקה שהתמקדה דווקא באזור בית שמש.

לשם השוואה, באותה יממה נמדדו בתל אביב 0.3 מ"מ בלבד, בראשון לציון כ-2.2 מ"מ, ברחובות 1.7 מ"מ ובאשדוד 1.8 מ"מ – פער דרמטי שמעיד עד כמה בית שמש הייתה בנקודת הפגיעה המרכזית של המערכת. אפילו אזורים סמוכים יחסית, כמו ירושלים וצור הדסה, קיבלו כמויות נמוכות בהרבה לעומת בית שמש.

הממוצע העונתי של תחנת הל"ה לחודש נובמבר כולו הוא 47 מ"מ. משמעות הדבר היא שבתוך יממה אחת ירדה בבית שמש כמות הגשם הממוצעת לחודש שלם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיתוף הכתבה:

עוד כתבות שאולי יעניינו אותך:

12 נערים חגגו בר מצווה

12 צעירים מבית שמש חגגו השבוע את בר המצווה שלהם ביחד בכותל המערבי בירושלים

מייצג אותנו בכבוד במנהטן

דביר יצחק, תושב העיר לשעבר נתפס בעדשת המצלמה של לכלוכית בעודו צועד במצעד במנהטן שכל מטרתו היה לתמוך במדינת ישראל ובעם היהודי

מינוי חדש בעירייה

יוסי גמליאל מבית שמש שכיהן מזה עשור כמנהל מחלקת הנוער בעירייה, מונה לסגן מנהל אגף התרבות ומנהל התרבות החרדית

יום הולדת שמח

ליטל שושן המהממת, המוכרת לכולנו ממשרד התיווך mi"נדלן" בעיר חגגה לאחרונה את יום הולדתה

מתחת לראדר

העירייה ניסתה להעביר תוכנית "פינוי בינוי" בשכונת הנשיא שנפגעה מהטיל האיראני במרץ האחרון ללא ידיעת התושבים והמשפחות השכולות | רק לאחר שהחלו עיכובים בתשלום הפיצויים על הנזקים, התושבים גילו שנותרו להם כמה ימים להתנגד לתוכנית | הסערה התפוצצה והעירייה הודיעה: "אנחנו מורידים את נושא פינוי בינוי"

המתכון של השף: טארט מסקרפונה

את טארט המסקרפונה אפשר להכין לימי הולדת, כקינוח אחרי ארוחה עם חברים ולסופ"ש של שישי-שבת. מה שמרגיש לכם | הכי חשוב שכל שכבה היא עונג צרוף לחך, טעימה, רכה ומרגישים שהיא נאפתה באהבה

המתכון של אושרת: פסטה תרד ברוטב שמנת

הכנת פסטה לא רק למשקיענים! לפעמים כשמתחשק לנו משהו מיוחד - להכין פסטה זה בדיוק הכיוון | הילדים שלי אוהבים אותה בכל מצב, אני אוהבת להכין אותה כמנת צהריים. מבטיחה לכם שהכל מתחסל

תושב העיר השתולל והחל לזרוק אבנים על רכבים

תושב בן 32, מבית שמש נעצר השבוע על ידי השוטרים לאחר שהחל לזרוק אבנים על רכבים חונים ונוסעים בירושלים | לפי המשטרה: הוא גרם נזק כבד | החשוד נעצר ולאחר חקירה התגלו מעשי אלימות נוספים

הציתו את תחנת המשטרה ונעצרו

שלושה תושבים מבית שמש בגילאי, 26, 46 ו-56 נעצרו השבוע בחשד שביצעו סדרת פעולות אלימות כלפי תחנת המשטרה בבית שמש: פרצו בכוח את שערי התחנה, נכנסו, הציתו, פגעו בעצים ובצמחיה ועוד | ממ"ז ירושלים אמר: "לא נסבול כל פגיעה בסמלי שלטון ובשוטרים היקרים"

גאווה לעיר: תלמידי בי"ס "שלב" העפילו לגמר הארצי ברובוטיקה

עשו דרך והגיעו לגמר: תלמידי בית הספר "שלב" השקיעו במשך חודשים של למידה עצמאית ומאתגרת של תוכנת רובוטיקה, ובסיום ניגשו לתחרות ארצית והצליחו להעפיל לגמר הגדול

זכו באליפות: קבוצת האריות המקומית, ניצחו 5:4 את אשקלון

קבוצת "אריות בית שמש" לקחו אליפות אחרי משחק מרשים מול הקבוצה מאשקלון וניצחון דרמטי של 5:4 | לאורך כל העונה הפגינו השחקנים נחישות, מחויבות ורוח לחימה יוצאת דופן – והתוצאות הגיעו

אמית נגה: התלמידות יצאו למרוץ לזכר נופלי "חרבות ברזל"

בנות שכבת י"ב מאולפנת אמית נגה בעיר, ניגשו השבוע למבחן הבגרות בחינוך הגופני והחליטו להקדיש אותו לזכר חללי מלחמת "חרבת ברזל" | במרוץ נכחו חלק מנציגי המשפחות השכולות שהגיעו לכבד את הבנות בנוכחותם

לוחם אש הגן על אישה מבוגרת במהלך אזעקה

המבצע שפרץ ל-24 שעות בלבד במדינת ישראל, הקפיץ את כל תושבי המדינה וגם בבית שמש | אנשים מבוגרים ששמעו את האזעקות החלו ללכת למרחבים המוגנים, ולוחם האש שראה את אחת מהם, עצר וסייע לה להגיע למקום מחסה

מטה יהודה: אזור היין זכה ב-9 מדליות בתחרות היין באיטליה

שנה שלישית ברציפות שאזור היין במועצה האזורית מטה יהודה, זוכה במדליות בתחרויות בינלאומיות | השבוע הייתה זכייה נוספת בתחרות היין היוקרתי Città del Vino שבאיטליה