מתחת לרדאר

אירועים ומופעים מטעם העירייה יצאו למכירה ונגמרו כלא היו | תושבים שפנו למערכת "שוס הדרך" סיפרו כי הם לא נחשפו למידע, וכשעובד עירייה פרסם ש"הכרטיסים עומדים להיגמר" – זה היה מאוחר מידי | מה עומד מאחורי המהלך הזה?

בשבועות האחרונים תושבי העיר חיפשו לרכוש כרטיסים למופעים ולאירועי תרבות מטעם העירייה לקראת חג הפורים וחג הפסח. מה שבדרך כלל היה קורה – העירייה הייתה מפרסמת את האירועים במקומות המקובלים כמו: בעיתונים המקומיים ובקבוצת ברשתות החברתיות אך כעת היא מפרסמת על האירועים הקרובים במקומות ייעודים שהיא פתחה ופיתחה – קבוצות ווטסאפ שנחשבת כ"מדיה עירונית" ולשם נשלחים כל הקישורים הייעודיים למופעים ולאירועים הקרובים ורק החברים בקבוצות הללו יכולים להירשם, לרכוש וליהנות מהאירועים הקרובים שנפתחו לקראת החגים.

האם זו אפליה?

לכאורה התושבים שהצטרפו לקבוצת "המדיה העירונית" הם היחידים שנחשפים לקישורים ולאירועים הקרובים ולכן הם יכולים לרכוש ראשונים את הכרטיסים וכך למעשה הכרטיסים נגמרים מהמלאי. ואז תושבים שאינם בקבוצה, או כאלה שאפילו אין להם שום ידע על קבוצות אלו, מתבאסים ותוהים לעצמם האם מדובר באפליה דתית? אחת מתושבות העיר פרסמה ברשת החברתית "המאמות של בית שמש" וכתבה: "מדובר באפליה דתית". הסיבה שהיא כתבה את המילים האלו הייתה כי היא גילתה שרוב האירועים והמופעים הועברו לרמת בית שמש, אזור שבו לרוב יש אוכלוסייה דתית-חרדית וכמעט ואין אירועים המתקיימים מטעם העירייה בעיר הוותיקה. אז האם זו אפליה דתית? או אפליה שמופנית לתושבים שאינם נכללים תחת הגדרה דתית-חרדית?

הפרסומים הועברו לקבוצה עירונית

"כעת העירייה מפרסמת על האירועים הקרובים במקומות ייעודים שהיא פתחה ופיתחה – קבוצות ווטסאפ שנחשבת כ"מדיה עירונית" ולשם נשלחים כל הקישורים הייעודיים למופעים ולאירועים הקרובים ורק החברים בקבוצות הללו יכולים להירשם, לרכוש וליהנות מהאירועים הקרובים שנפתחו לקראת החגים"

בנוסף כאשר חבר מועצת העירייה, מר דוד וקנין, פרסם פוסט ובו כתב: "משהו הולך להיות בחול המועד פסח וברמת בית שמש. משהו גדול ומיוחד. המחיר יהיה מסובסד מאוד וכמות הכרטיסים למכירה יהיו בדיוק למה שנחתם בחוזה. תזכרו מופע כזה נחטף מהר" – התושבים רצו לדעת איך רוכשים את הכרטיסים לקראת החג כי הם לא רצו לפספס. האם בכלל נותרו עבורם כרטיסים? עד שהם מצאו את הקישור הם קיבלו הודעה ש"לצערנו המוצר אזל מהמלאי".

והתגובות שלהם לא איחרו להגיע: "המכירה התחילה ונגמרה מהר ואפילו לא תדעו איך. עיריית בית שמש לא פרסמה בכלל בדף שלה כנראה רק מקורבים יזכו לכרטיסים". תושבת אחרת הגיבה: "תמיד דואגים לרמת בית שמש ראש העירייה שייך להם".

מקפחים אוכלוסיות חלשות

לכאורה העירייה פתחה ערוץ מדיה משלה, שם היא מפרסמת את כל הקישורים למופעים ולאירועים, אך האם היא פרסמה את האפשרות הזו לכלל התושבים? לכאורה לא. ומה לגבי תושבים שאין להם סלולרי? ווטסאפ או אינטרנט – האם להם יהיה סיכוי לרכוש את הכרטיסים הללו בכלל? לפי המצב הנוכחי – הסיכוי שלהם קלוש.

פנינו לדובר העירייה, אלי ג'אן ובשיחה מולו נמסר לנו: "לא יודע מאיפה התרבות שאתם חושבים שהיא מתנהלת, אצלי אין חברים ואין אחים בדברים האלה. הקבוצות פתוחות לכולם ואני מנהל אותן".

מערכת "שוס הדרך" ביצעה חיפוש יזום ובדקה האם בקבוצות ווטסאפ או פייסבוק פורסם על קבוצת הווטסאפ שהקימה העירייה על שם "מדיה עירונית" ולא מצאה אזכור לזה. רק מי שפנה לעובדי העירייה עם "בעיית רכישת כרטיסים" קיבל את הקישור בווטסאפ מה שנקרא "מאחורי הגב" לכאורה.

ההליך של העירייה נוצר כתוצר לוואי של הישרדות. אין כסף, יש גירעון – נייעל ונקים מדיה עירונית על מנת לחסוך כסף על חשבון התושבים המוחלשים וכאלה שהולכים בדרך הישר ולא מחפשים "קומבינות".

התושבים נתקלים בחוסר שקיפות

"לכאורה התושבים שהצטרפו לקבוצת 'המדיה העירונית' הם היחידים שנחשפים לקישורים ולאירועים הקרובים ולכן הם יכולים לרכוש ראשונים את הכרטיסים וכך למעשה הכרטיסים נגמרים מהמלאי. ואז תושבים שאינם בקבוצה, או כאלה שאפילו אין להם שום ידע על קבוצות אלו, מתבאסים ותוהים לעצמם האם מדובר באפליה דתית?"

אך כל תושב וותיק בעיר ובסביבתה בוודאי יודע, שהפרסומים לאירועים ולמופעים מאז ומתמיד מפורסמים בעיתונות ובאתרים המקומיים המופצים באזור בית שמש ומטה יהודה, וכך הם למעשה הם יכולים להתעדכן מידי שבוע באירועים הקרובים. וכעת זה פסק לגמרי. בעבר לא היה צורך בקומבינות, הכל היה שווה בשווה בין התושבים. כל מי שהיה רוצה לרכוש, היה נכנס לקישור ורוכש בצורה חופשית.

העירייה מסבירה את הפסקת הפרסומים כאמור ב"יש גרעון תקציבי" אך האם זו הסיבה או שיש רצון שמי שירכוש את הכרטיסים יהיו תושבים מסוימים?

מתחרים בפרסום המקומי

בתקופות של ראשת העירייה ד"ר עליזה בלוך ושל ח"כ משה אבוטבול, התושבים היו מקבלים את המידע על האירועים הקרובים של העירייה דרך פרסום בעיתונים ובערוצים המקומיים כאמור. אך כעת, כך לפי תושבים שפנו למערכת "שוס הדרך" הפרסומים מופנים לעיתונים וערוצים מקומיים חרדים. הסיבה: יש גרעון תקציבי מהתקופה של ראשת העירייה ד"ר עליזה בלוך ולכן מי שסופגים את הגירעון הם המדיה המקומית: עיתונים, אתרי אינטרנט שבהם פורסמו פרסומי אירועים של העירייה וגם תושבים מהאוכלוסיות המוחלשות כגון: אתיופים, רוסים וכאלה שאין להם סלולרי או ווטסאפ.

התושבים לא יודעים מתי נפתחים אירועים, ומתקלים בתשובה "אזל מהמלאי"

התגובות של התושבים:

"'המכירה התחילה ונגמרה מהר ואפילו לא תדעו איך. עיריית בית שמש לא פרסמה בכלל בדף שלה כנראה רק מקורבים יזכו לכרטיסים'. תושבת אחרת הגיבה: 'תמיד דואגים לרמת בית שמש ראש העירייה שייך להם'"

העירייה מתרצת את הסיבה כ"גרעון תקציבי" והאם זה כי הם מפנים את התקציב לעיתונות החרדית? כי לפי בדיקה של מערכת "שוס הדרך" העיתונות החרדים מקבלת את רוב הפרסומים.

מחירים המופעים הוקפצו

אם לא די בעשייה של העירייה שמתבצעת מתחת לרדאר, תושבים רבים שמו לב שהמחירים של המופעים קפצו פי 5 ממה שהם היו עד עכשיו. למה? כי הם הוסבו לרמת בית שמש, ושם לטענתם "יש אולם גדול יותר שמצריך תקציב גדול יותר".

"מערכת 'שוס הדרך' ביצעה חיפוש יזום ובדקה האם בקבוצות ווטסאפ או פייסבוק פורסם על קבוצת הווטסאפ שהקימה העירייה על שם 'מדיה עירונית' ולא מצאה אזכור לזה. רק מי שפנה לעובדי העירייה עם 'בעיית רכישת כרטיסים' קיבל את הקישור בווטסאפ מה שנקרא 'מאחורי הגב' לכאורה'"

אחד מהתושבים שיתף, "אני לא מצליח להבין… לאן בדיוק הולכים כספי הארנונה שלנו? זה התחיל בכרטיסים של 20 שקל, עכשיו כבר הגיע למאה שקל לתושבי בית שמש כאילו שמדובר בהטבה מפליגה.. כבישים כמו בעזה, על הופעות גם דורשים מחיר מופקע.. אז לאן הולך הכסף?? לרמות בית שמש?". תושב אחר הוסיף: "תודה רבה על המאמץ. חבל, הייתם עושים באמפי ומסבסדים ל-50 שקל, ואז גם יותר אנשים היו נהנים. מאה שקל זה עדיין יקר ביחס למגרש ולכיסאות פלסטיק".

מי נפגע מזה?

בראש ובראשונה – התושבים המתגוררים בעיר הוותיקה ובסביבתה. הם אלו שאינם נחשפים לאירועים ולמופעים הקרובים של העירייה, וכך מפספסים אירוע אחר אירוע בטענה ש"הכרטיסים אזלו". אך לא רק: גם הקהילה האתיופית, הקהילה הרוסית, אנשים מבוגרים, קשישים וכאלה שאין לנו ידע טכנולוגי – מרגישים מקופחים שידם אינה משגת לקישורים לאירועים ולמופעים או לקישור לקבוצת הווטסאפ.

ומעבר לכל, העיתונות והאתרים המקומיים, שפונים לכלל המגזרים, ללא הבדל גזע, דת או מין – שהעירייה החליטה בהחלטה אסטרטגית-שיווקית להקים מדיה עירונית כדי להוריד לחלוטין את הפרסומים כדי לצמצם את הגרעון התקציבי, ובכך לגרום לנזק אדיר לקיומם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיתוף הכתבה:

עוד כתבות שאולי יעניינו אותך:

12 נערים חגגו בר מצווה

12 צעירים מבית שמש חגגו השבוע את בר המצווה שלהם ביחד בכותל המערבי בירושלים

מייצג אותנו בכבוד במנהטן

דביר יצחק, תושב העיר לשעבר נתפס בעדשת המצלמה של לכלוכית בעודו צועד במצעד במנהטן שכל מטרתו היה לתמוך במדינת ישראל ובעם היהודי

מינוי חדש בעירייה

יוסי גמליאל מבית שמש שכיהן מזה עשור כמנהל מחלקת הנוער בעירייה, מונה לסגן מנהל אגף התרבות ומנהל התרבות החרדית

יום הולדת שמח

ליטל שושן המהממת, המוכרת לכולנו ממשרד התיווך mi"נדלן" בעיר חגגה לאחרונה את יום הולדתה

מתחת לראדר

העירייה ניסתה להעביר תוכנית "פינוי בינוי" בשכונת הנשיא שנפגעה מהטיל האיראני במרץ האחרון ללא ידיעת התושבים והמשפחות השכולות | רק לאחר שהחלו עיכובים בתשלום הפיצויים על הנזקים, התושבים גילו שנותרו להם כמה ימים להתנגד לתוכנית | הסערה התפוצצה והעירייה הודיעה: "אנחנו מורידים את נושא פינוי בינוי"

המתכון של השף: טארט מסקרפונה

את טארט המסקרפונה אפשר להכין לימי הולדת, כקינוח אחרי ארוחה עם חברים ולסופ"ש של שישי-שבת. מה שמרגיש לכם | הכי חשוב שכל שכבה היא עונג צרוף לחך, טעימה, רכה ומרגישים שהיא נאפתה באהבה

המתכון של אושרת: פסטה תרד ברוטב שמנת

הכנת פסטה לא רק למשקיענים! לפעמים כשמתחשק לנו משהו מיוחד - להכין פסטה זה בדיוק הכיוון | הילדים שלי אוהבים אותה בכל מצב, אני אוהבת להכין אותה כמנת צהריים. מבטיחה לכם שהכל מתחסל

תושב העיר השתולל והחל לזרוק אבנים על רכבים

תושב בן 32, מבית שמש נעצר השבוע על ידי השוטרים לאחר שהחל לזרוק אבנים על רכבים חונים ונוסעים בירושלים | לפי המשטרה: הוא גרם נזק כבד | החשוד נעצר ולאחר חקירה התגלו מעשי אלימות נוספים

הציתו את תחנת המשטרה ונעצרו

שלושה תושבים מבית שמש בגילאי, 26, 46 ו-56 נעצרו השבוע בחשד שביצעו סדרת פעולות אלימות כלפי תחנת המשטרה בבית שמש: פרצו בכוח את שערי התחנה, נכנסו, הציתו, פגעו בעצים ובצמחיה ועוד | ממ"ז ירושלים אמר: "לא נסבול כל פגיעה בסמלי שלטון ובשוטרים היקרים"

גאווה לעיר: תלמידי בי"ס "שלב" העפילו לגמר הארצי ברובוטיקה

עשו דרך והגיעו לגמר: תלמידי בית הספר "שלב" השקיעו במשך חודשים של למידה עצמאית ומאתגרת של תוכנת רובוטיקה, ובסיום ניגשו לתחרות ארצית והצליחו להעפיל לגמר הגדול

זכו באליפות: קבוצת האריות המקומית, ניצחו 5:4 את אשקלון

קבוצת "אריות בית שמש" לקחו אליפות אחרי משחק מרשים מול הקבוצה מאשקלון וניצחון דרמטי של 5:4 | לאורך כל העונה הפגינו השחקנים נחישות, מחויבות ורוח לחימה יוצאת דופן – והתוצאות הגיעו

אמית נגה: התלמידות יצאו למרוץ לזכר נופלי "חרבות ברזל"

בנות שכבת י"ב מאולפנת אמית נגה בעיר, ניגשו השבוע למבחן הבגרות בחינוך הגופני והחליטו להקדיש אותו לזכר חללי מלחמת "חרבת ברזל" | במרוץ נכחו חלק מנציגי המשפחות השכולות שהגיעו לכבד את הבנות בנוכחותם

לוחם אש הגן על אישה מבוגרת במהלך אזעקה

המבצע שפרץ ל-24 שעות בלבד במדינת ישראל, הקפיץ את כל תושבי המדינה וגם בבית שמש | אנשים מבוגרים ששמעו את האזעקות החלו ללכת למרחבים המוגנים, ולוחם האש שראה את אחת מהם, עצר וסייע לה להגיע למקום מחסה

מטה יהודה: אזור היין זכה ב-9 מדליות בתחרות היין באיטליה

שנה שלישית ברציפות שאזור היין במועצה האזורית מטה יהודה, זוכה במדליות בתחרויות בינלאומיות | השבוע הייתה זכייה נוספת בתחרות היין היוקרתי Città del Vino שבאיטליה