ליצנים תוקפים

שתי נערות צעירות ישבו בשעות הלילה המאוחרות ליד מתנ"ס פסגות השבע בעיר, והותקפו על ידי שני נערים שלבשו מסכת ליצנים של רוצח עם דם במטרה להפחיד אותן | "הילדות נבהלו מאוד" סיפרה תמי נעים - אמא של אחת מהן, "זו הטרדה חמורה ואלימות נפשית"

תופעה מדאיגה: נערים הסתובבו בשעות הלילה במוצאי שבת האחרונה עם מסכת ליצן של רוצח עם דם במטרה להפחיד נערים ונערות תושבי העיר בשעות הלילה (בשעה 1:30). אחד מהם היה עם קפוצ'ון שחור ומבלי שום התראה מוקדמת, התקרבו לנערות צעירות שישבו סמוך למתנ"ס "פסגות השבע" והתחילו להפחיד אותן, לצעוק ולהתנהג בצורה "מאיימת ומזעזעת" כך תואר על פי תמי, אמא של אחת מהנערות. הילדות נבהלו מאוד מהמקרה, ורצו מהמקום בחזרה הביתה. לפי תמי: "אני משתפת את הסיפור הזה בלב כבד ועם המון דאגה", אמרה, "המעשה הזה לא מצחיק ולא 'שטות של בני נוער' – זו הטרדה חמורה ואלימות נפשית. הילדה שלי לא יכולה לדבר עד עכשיו (אין לה קול). חשוב מאוד לשתף את הסיפור הזה ולהעלות מודעות, ולבקש מכל הורה לשוחח עם ילדיו על חומרת המעשים הללו. אם מישהו מזהה או יודע מי הנערים האלו – אנא דברו איתם או פנו אליי בפרטי. חשוב שהנערים יבינו את הנזק שגרמו, ושלא יהיו מקרים דומים בעתיד", אמרה והסיכמה, "אני מתכוונת לבקש מהמשטרה להפעיל מצלמות במקום".

תמי נעים, אמא של המותקפת:

"אני משתפת את הסיפור הזה בלב כבד ועם המון דאגה", אמרה, "המעשה הזה לא מצחיק ולא 'שטות של בני נוער' – זו הטרדה חמורה ואלימות נפשית. הילדה שלי לא יכולה לדבר עד עכשיו (אין לה קול). חשוב מאוד לשתף את הסיפור הזה ולהעלות מודעות"

תמי פרסמה את המקרה בקבוצת "המאמות של בית שמש" ולפוסט הזה הגיעו המון תגובות, כמה מהן חוו מקרים דומים. "זה קרה לבנות שלי בשישי ב-22:00 בערב לפני כחודש", שיתפה תושבת העיר נוספת וחיזקה את תמי. "זה קרה בקשתות ומהפחד הבנות ברחו לחדר מדרגות שנמצאים בין החנויות בקשתות. אבל היה מבוי סתום וחשוך, ולכן שני הבנים הצליחו להטריד ולהפחיד אותן. בנוסף זרקו על הבנות נפצים. הן חזרו עם טראומה ופחדים".

תושבת אחרת נזכרה בסיפור שקרה לה לפני כמה שנים בעיר: "הייתי נערה בכיתה יא'. שני בחורים רצו אחריי באטרף עם מסכות על הפנים באזור הפארק של ברנקו ווייס, הייתי בחזור מחברה בסביבות השעה 20:00. הגעתי לבית ללא אוויר מבוהלת עד עמקי נשמתי. אמא שלי חייגה למשטרה, עלינו לניידת והתחלנו להסתובב שם. לא מצאנו אף אחד, ואז השוטר הסתובב לאמא שלי ואמר לה, 'את יודעת שגם אם אני רואה פה נערים הדבר היחיד שאוכל לעשות זה נו נו נו'. אמא שלי אמרה לו 'מזאת אומרת?' הוא עונה לה: 'כן, זה מפחיד את צודקת אבל לא הייתה פה תקיפה או נגעו בה'".

תושבת נוספת שיתפה, "נוכחתי לדעת שלא ניתן לסמוך על הסביבה בשעות הלילה. בתור נערה בת 16 גם ההורים שלי סמכו עליי והסתובבתי בפארק ועברנו שוד באיומי סכין. היום בתור אמא לא אתן לבנות שלי להסתובב בשעות ואזורים שיכולים לסכן אותן למרות שעליהן אני סומכת".

אם לא די במקרים האלו שקרו בעיר, לתושבת נוספת היה חשוב להזכיר: "לפני כמה שנים נרצחה ילדה בת 8 ביום העצמאות בעיר שלנו! צריך להציב גבולות לילדים/ות לא לחזור בשעות מאוחרות הביתה לטובתן. יש גם טיפוסים ופדופילים שמחפשים טרף. לא לעבור לסדר היום ולפנות למשטרה יש כאן חציית קווים אדומים".

"לא להסתובב בשעות האלו"

מעבר לתגובות התומכות והמעוררות מחשבה שהופנו לתמי ולביתה, התקבלו גם תגובות פחות נעימות, ביקורתיות ומאשימות את ההתנהלות של הילדה ואימה בהחלטה לצאת בשעה מאוחרת. אחת מהן כתבה, "לא להרשות לבת שלך להסתובב בשעות כאלה בחוץ. במיוחד בסביבות פארקים. זה מסוכן והמעשה שלהם דוחה ביותר של אותם נערים שיתביישו להם". תושבת אחרת הוסיפה עוד אש למדורה וכתבה, "מה יש לנערה להסתובב ב 1.30 בלילה? הורים להתעורר. זה זמן לצרות". ואחת נוספת אמרה, "יש שעות שלא צריכים להיות בחוץ בטח לא נערות ובטח לא לבד. אף פעם אי אפשר לדעת איזה טיפש יהיה שם ומה יעבור לו בראש. הילד שלי עשר דק באמפי היה עם חברים בלעדיי וכבר כמעט קיבל מכות מתיכוניסטים כי נתקע בחברה שלהם". ותגובה נוספת, "למה ב1.30 בלילה היא צריכה להיות בחוץ? איפה ההורים לא דואגים?".

מקרה נוסף בעיר:

"זה קרה לבנות שלי בשישי ב-22:00 בערב לפני כחודש", שיתפה תושבת העיר נוספת וחיזקה את תמי. "זה קרה בקשתות ומהפחד הבנות ברחו לחדר מדרגות שנמצאים בין החנויות בקשתות. אבל היה מבוי סתום וחשוך, ולכן שני הבנים הצליחו להטריד ולהפחיד אותן. בנוסף זרקו על הבנות נפצים. הן חזרו עם טראומה ופחדים"

תמי כמובן קראה את כל התגובות האלו והגיבה בסבלנות לכל אחת. בתחילה סיפרה ש"הילדה שלי ועוד כמה חברים מהכיתה, מלווים אחד את השנייה עד לפתח הבית. היא לא הייתה לבד, והם גם היו ללא ניידים כי הם שומרים שבת. גם אם אני הייתי שם וזה היה קורה לי, הייתי מתה מפחד. ואני לא ילדה. לצערי הנוער של היום עושה שטויות מבלי להבין את ההשלכות שלהם". היא גם הדגישה שהיא סומכת על הבת שלה, ויודעת שהיא בוגרת ואחראית. וכי הם רק חזרו הביתה מחברים.

תגובות נוספות הגיעו ותמכו בתמי אחרי הביקורות הקשות: "מה משנה אם זה היה ב-1:30 בלילה או בעשר בערב? זה אותם ילדים קרציות שתמיד מנתקים את המדרגות הנעות בקניון או נוסעים על קורקינט חשמלית וצורחים על מנת להפחיד. מה נותן לכם ההתנהגות המטופשת הזאת? זה נטו משעמום, אני אפילו לא יודעת אם ההורים שלהם אשמים".

אחרת כתבה: "הבת שלה בת 16 וחצי לא בת 10, בנות בגיל הזה יוצאות למועדונים (לצערי) וגם בפחות מזה ואפילו יורדות לאילת לבד(שגם זה לצערי ואני רואה מלא כאלה) היא רק ישבה בספסל בעיר שלה, למה היא צריכה להרגיש מאוימת? לא פלא שזו ההתנהגות בעיר הזו, עד עכשיו לא יוצא לי מהראש הבחור שעלה עם הפוזה שלו להפריע לעדן חסון באמצע ההופעה שלשום באמפי".

הביקורות:

"נוכחתי לדעת שלא ניתן לסמוך על הסביבה בשעות הלילה. בתור נערה בת 16 גם ההורים שלי סמכו עליי והסתובבתי בפארק ועברנו שוד באיומי סכין. היום בתור אמא לא אתן לבנות שלי להסתובב בשעות ואזורים שיכולים לסכן אותן למרות שעליהן אני סומכת".

"ילדה בת 16 וחצי עוד שנה מתגייסת ותשמור עליכם בגבולות הארץ אבל לשבת עם החברה שלה בספסל זה אוי ואבוי?!", כתבה תושבת אחרת. "ילדים נוראיים. איזו מסכנה ועוד בתקופה כזו!".

"ממש מקומם שמקורבן הילדה הפכה לאשמה כי יצאה בשעה כזאת", הוסיפה אמא נוספת. "מי אתם שתשפטו את האמא או הילדה. זה בדיוק סוג האנשים שיאשימו את הנאנסת ולא את האנס. בתור מישהי שמכירה את האמא והבת הלוואי עליכם ילדים טובים כאלה שאפשר לסמוך עליהם ואמא מיליון דולר. אמא שבאה לברך(להזהיר) ויצאה מקוללת (שעשו לה רצח אופי)".

אחרי שיח מאוד ארוך בקבוצת "המאמות של בית שמש" על הנושא במשך מספר ימים. הבת התחזקה והגיבה לכל התגובות הקשות שהופנו אליה ולאימה: "אני וחברים שלי ממש לא ילדי רחוב שמסתובבים ברחובות עד שעות מאוחרות ואנחנו לא ילדים מופרעים אלא ילדים שלומדים בכיתת מופת מהמשפחות הכי טובות שיש! אז לכל המתייפייפים החמודים שמעזים להגיד לאמא שלי או בכללי למה ילדה בת 16 צריכה להסתובב בשעות כאלה שתדעו שישבנו בבית של חבר כמו כל שישי בערב ולאחר מכן יצאנו ללוות חברה וזה הסיבוב היחיד שעשינו!!

מזעזע בעיניי שבכלל מעזים לשפוט מה עשיתי בזמן שזה יכול לקרות לכל ילד או ילדה בכל שעה ביום (בדרך לבית ספר, בדרך לחבר…) עד לפני כשעה לא הצלחתי להוציא מילה מהפה מרוב הטראומה שעברתי. הילדים האלה מופרעים וצריכים טיפול".

האירוע הזה קורה בעיצומה של מלחמת "חרבות ברזל" תקופה שבה יש סטרס מאוד גבוה, מה שגורם לתגובה להיות יותר מבוהלת ועוצמתית מבדרך כלל. מעבר לכך, שמדובר בשעות הלילה, שעות שבהם, כך לפי מחקרים, התבצעו מקרים מסוכנים ומפחידים.

האשמת הקורבן

אחד מהמושגים הכי חשובים שהטביעה הפסיכולוגיה בשנים האחרונות הוא "האשמת הקורבן" שהמשמעות שלו היא להאשים את הנפגעים במעשים שנגרמו להם. ראו ערך אישה שהוטרדה מינית ברחוב, והואשמה שזה בגלל שהתלבשה חשוף. חייל שהסתובב בשכונה חרדית והותקף, הואשם שהותקף כי עבר בשכונה חרדית. מורה שהוכתה על ידי תלמידיה בזמן שהיא בהיריון הואשמה שלא חינכה אותם כראוי. וכהנה וכהנה.

המושג התייחס בתחילת הדרך בעיקר בנושאים הקשורים בהטרדה מינית. אבל כמו שהטרדה מינית נכללת תחת "אלימות מינית" כך למעשה כל אלימות יכולה להיכלל תחת המושג "האשמת הקורבן". ובמקום להאשים את הקורבן במעשים שנגרמו לו, נכון יהיה להסתכל על התמונה הכוללת, לחמול את הקורבן ואף להציע לו עזרה. העצמת האירוע והאשמת הקורבן עלולה להציף את הטראומה ואף להגביר אותה.

אנחנו נמצאים בימים לא פשוטים, לחוצים וטראומטיים כאחד, אם כל אחד יחליט לקחת אחריות קטנה על עצמו, כך נוכל ליצר ביחד מרחבים בטוחים וטובים יותר.

מירב בן יאיר, עורכת עיתון שוס הדרך.

לשיח והרחבה על הנושא ניתן לפנות למייל: [email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שיתוף הכתבה:

עוד כתבות שאולי יעניינו אותך:

12 נערים חגגו בר מצווה

12 צעירים מבית שמש חגגו השבוע את בר המצווה שלהם ביחד בכותל המערבי בירושלים

מייצג אותנו בכבוד במנהטן

דביר יצחק, תושב העיר לשעבר נתפס בעדשת המצלמה של לכלוכית בעודו צועד במצעד במנהטן שכל מטרתו היה לתמוך במדינת ישראל ובעם היהודי

מינוי חדש בעירייה

יוסי גמליאל מבית שמש שכיהן מזה עשור כמנהל מחלקת הנוער בעירייה, מונה לסגן מנהל אגף התרבות ומנהל התרבות החרדית

יום הולדת שמח

ליטל שושן המהממת, המוכרת לכולנו ממשרד התיווך mi"נדלן" בעיר חגגה לאחרונה את יום הולדתה

מתחת לראדר

העירייה ניסתה להעביר תוכנית "פינוי בינוי" בשכונת הנשיא שנפגעה מהטיל האיראני במרץ האחרון ללא ידיעת התושבים והמשפחות השכולות | רק לאחר שהחלו עיכובים בתשלום הפיצויים על הנזקים, התושבים גילו שנותרו להם כמה ימים להתנגד לתוכנית | הסערה התפוצצה והעירייה הודיעה: "אנחנו מורידים את נושא פינוי בינוי"

המתכון של השף: טארט מסקרפונה

את טארט המסקרפונה אפשר להכין לימי הולדת, כקינוח אחרי ארוחה עם חברים ולסופ"ש של שישי-שבת. מה שמרגיש לכם | הכי חשוב שכל שכבה היא עונג צרוף לחך, טעימה, רכה ומרגישים שהיא נאפתה באהבה

המתכון של אושרת: פסטה תרד ברוטב שמנת

הכנת פסטה לא רק למשקיענים! לפעמים כשמתחשק לנו משהו מיוחד - להכין פסטה זה בדיוק הכיוון | הילדים שלי אוהבים אותה בכל מצב, אני אוהבת להכין אותה כמנת צהריים. מבטיחה לכם שהכל מתחסל

תושב העיר השתולל והחל לזרוק אבנים על רכבים

תושב בן 32, מבית שמש נעצר השבוע על ידי השוטרים לאחר שהחל לזרוק אבנים על רכבים חונים ונוסעים בירושלים | לפי המשטרה: הוא גרם נזק כבד | החשוד נעצר ולאחר חקירה התגלו מעשי אלימות נוספים

הציתו את תחנת המשטרה ונעצרו

שלושה תושבים מבית שמש בגילאי, 26, 46 ו-56 נעצרו השבוע בחשד שביצעו סדרת פעולות אלימות כלפי תחנת המשטרה בבית שמש: פרצו בכוח את שערי התחנה, נכנסו, הציתו, פגעו בעצים ובצמחיה ועוד | ממ"ז ירושלים אמר: "לא נסבול כל פגיעה בסמלי שלטון ובשוטרים היקרים"

גאווה לעיר: תלמידי בי"ס "שלב" העפילו לגמר הארצי ברובוטיקה

עשו דרך והגיעו לגמר: תלמידי בית הספר "שלב" השקיעו במשך חודשים של למידה עצמאית ומאתגרת של תוכנת רובוטיקה, ובסיום ניגשו לתחרות ארצית והצליחו להעפיל לגמר הגדול

זכו באליפות: קבוצת האריות המקומית, ניצחו 5:4 את אשקלון

קבוצת "אריות בית שמש" לקחו אליפות אחרי משחק מרשים מול הקבוצה מאשקלון וניצחון דרמטי של 5:4 | לאורך כל העונה הפגינו השחקנים נחישות, מחויבות ורוח לחימה יוצאת דופן – והתוצאות הגיעו

אמית נגה: התלמידות יצאו למרוץ לזכר נופלי "חרבות ברזל"

בנות שכבת י"ב מאולפנת אמית נגה בעיר, ניגשו השבוע למבחן הבגרות בחינוך הגופני והחליטו להקדיש אותו לזכר חללי מלחמת "חרבת ברזל" | במרוץ נכחו חלק מנציגי המשפחות השכולות שהגיעו לכבד את הבנות בנוכחותם

לוחם אש הגן על אישה מבוגרת במהלך אזעקה

המבצע שפרץ ל-24 שעות בלבד במדינת ישראל, הקפיץ את כל תושבי המדינה וגם בבית שמש | אנשים מבוגרים ששמעו את האזעקות החלו ללכת למרחבים המוגנים, ולוחם האש שראה את אחת מהם, עצר וסייע לה להגיע למקום מחסה

מטה יהודה: אזור היין זכה ב-9 מדליות בתחרות היין באיטליה

שנה שלישית ברציפות שאזור היין במועצה האזורית מטה יהודה, זוכה במדליות בתחרויות בינלאומיות | השבוע הייתה זכייה נוספת בתחרות היין היוקרתי Città del Vino שבאיטליה