חשד: אפליה בסמינרים החרדים

לפני מספר חודשים נחשפו מסמכים סודיים בהם יש קודים לסימון ספרדיות ואשכנזיות, קבלה סלקטיבית מחוץ לעיר וזאת בכדי לשמור על הרוב האשכנזי | השבוע נחשוף את שיטת האפליה במערכת החינוך החרדית מתוך אקסל פנימי וסודי

הכל נמצא בתוך קובץ אקסל אחד, ובתוכו קודים ברורים ואפליה בסמינרים החרדים. מדובר בקובץ פנימי של עיריית ירושלים שנחשף לאחרונה במסגרת תביעה ייצוגית חדשה. הקובץ מספק הצצה להתנהלות מפלה ולשיטה משומנת בסמינרים החרדים. מדובר במערכת שנבנתה בצורה מתחכמת של סיווג תלמידות – ספרדיות ואשכנזיות – באמצעות קודים מיוחדים לזיהוי המוצא שלהן. התביעה הוגשה נגד הסמינרים, מנהלי הסמינרים ועיריית ירושלים.

"זהו מסמך מזעזע שחושף לראשונה את עומק האפליה הממוסדת במערכת החינוך החרדית", אומרים עורכי הדין ראובן ויעקב ביטון, שהגישו את התביעה יחד עם עו"ד אסף בנמלך ועו"ד אורית לביא-נשיאל. "אנחנו לא מדברים על החלטות מקומיות או שיקול דעת פרטני, אלא על מדיניות מכוונת ושיטתית, המופעלת בידיעה ובשיתוף פעולה של כל הגורמים הרשמיים".

המסמך, נוצר בשנת 2006 ומאז הוא מתעדכן מדי שנה. לראשונה הוא נחשף לכותרות בקיץ האחרון על ידי כתבת "הארץ" שירה קדרי-עובדיה. ובו אפשר לראות שיטה מתוחכמת לסיווג ומעקב מוצאן של בנות.

"העירייה מסמנת כל תלמידה בקוד מיוחד – "ב"י" (בית יוסף) לספרדיות ו"רמ"א" (ראשי התיבות של רבי משה איסרליש, שפסקי ההלכה שלו התקבלו בקהילות האשכנזים) לאשכנזיות. "השימוש בקודים הלכתיים להסוואת אפליה גזענית הוא ציני במיוחד", אומרים עורכי הדין"

כך זה נראה בקובץ: העירייה מסמנת כל תלמידה בקוד מיוחד – "ב"י" (בית יוסף) לספרדיות ו"רמ"א" (ראשי התיבות של רבי משה איסרליש, שפסקי ההלכה שלו התקבלו בקהילות האשכנזים) לאשכנזיות. "השימוש בקודים הלכתיים להסוואת אפליה גזענית הוא ציני במיוחד", אומרים עורכי הדין. הנתונים מראים כיצד נשמרת מכסה מקסימלית של תלמידות ספרדיות בכל מוסד: 19.5% בסמינר דרכי רחל "הסניף" (58 מתוך 298 תלמידות), 16.7% במכון בית יעקב למורות "הישן" (84 מתוך 502), ו-25.1% במרכז בית יעקב "החדש" (84 מתוך 335). "המספרים מדברים בעד עצמם", מסביר עו"ד יואב ללום, יו"ר עמותת נוער כהלכה. "כשיש פער כה דרמטי בין שיעור הספרדים באוכלוסייה לייצוגם במוסדות החינוך המובילים, אי אפשר לטעון שמדובר במקריות".

המוסדות אף "משפרים" את המכסות באמצעות קבלה סלקטיבית של תלמידות מחוץ לירושלים: מתוך 43 תלמידות "חוץ" שהתקבלו לשלושת המוסדות המובילים, 40 היו אשכנזיות ורק שלוש ספרדיות. "זוהי שיטה נוספת לשמירה על 'הטוהר העדתי' של המוסדות", אומר ללום.

הקובץ מתעד גם את הטרגדיות האנושיות מאחורי המספרים. על תלמידה אחת נכתב: "האמא בוכה שיסדרו אותה… מנטליות אשכנזית ולא מתאימה לסמינר ספרדי… ילדה שמורה וצדיקה". על אחרת: "סיפור עצוב מאוד, משפחה ספרדית מעולה רצו את החדש, הסכימו אם תצליח במבחן והם לא מוכנים לקבל. בית מאוד אברכי".

"האפליה לא מסתיימת בשערי בית הספר", מסביר עו"ד ראובן ביטון. "בחברה החרדית, הסמינר קובע במידה רבה את עתידה של הבת – את אפשרויות השידוכים שלה, את מעמדה החברתי ואת ההזדמנויות שיעמדו בפניה בהמשך חייה".

סיווג המוסדות כ"ליגות"

העירייה מסתבר אף מגדילה ומסווגת את המוסדות ל"ליגות": קבוצה א' – המוסדות היוקרתיים עם רוב אשכנזי, קבוצה ב' – מוסדות עם אחוז גבוה יותר של ספרדיות, וקבוצה המכונה "א' ספרדי" – מוסדות שכל תלמידותיהן ספרדיות. "זו למעשה ליגה ג'", אומר ללום. "הסיווג כ'א' ספרדי' הוא רק כסות לעובדה שמדובר במוסדות שנחשבים נחותים".

תופעה מטרידה במיוחד היא פתיחת "שלוחת סמינר הישן", וכפי שמכנה אותו העירייה "ישן ספרדי", לתלמידות ספרדיות – שפועל למעשה כ"מוסד בתוך מוסד", ואליו מנותבות ספרדיות מצטיינות שלא הצליחו להתקבל לסמינר "הישן". בכך אוחז הסמינר את החבל משני קצותיו: מחד הוא מפלה ספרדיות ומונע מהן להתקבל לשורותיו, מאידך הוא מנצל את המוניטין הגבוה בקרב הציבור החרדי ומייסד מסגרות לימוד לספרדיות בלבד. "זוהי חזרה לשיטת 'נפרד אבל שווה' המקפחת והמפלה שנפסלה בארצות הברית כבר לפני 70 שנה", אומר עו"ד ביטון. "במקום להיאבק באפליה, העירייה נותנת לה חותמת רשמית".

הקובץ מתעד גם את הטרגדיות האנושיות מאחורי המספרים. על תלמידה אחת נכתב: 'האמא בוכה שיסדרו אותה… מנטליות אשכנזית ולא מתאימה לסמינר ספרדי… ילדה שמורה וצדיקה'. על אחרת: 'סיפור עצוב מאוד, משפחה ספרדית מעולה רצו את החדש, הסכימו אם תצליח במבחן והם לא מוכנים לקבל. בית מאוד אברכי"

בתביעה הייצוגית, שהוגשה בשם כל התלמידות שהופלו בעשור האחרון, דורשת עמותת נוער כהלכה פיצויים בסך 50 אלף שקלים לכל תלמידה שנפגעה. נוסף על כך מבקשת העמותה שורת צעדים מערכתיים: ביטול שיטת המכסות, איסור על סיווג תלמידות לפי מוצא עדתי, מינוי נציבה למניעת אפליה וסגירת הכיתות הנפרדות לספרדיות.

"התביעה הזו היא רגע מכונן במאבק נגד האפליה העדתית בחינוך החרדי", מסכם עו"ד ללום. "לראשונה יש בידינו לא רק עדויות וסיפורים, אלא מסמכים רשמיים המוכיחים את שיטת האפליה על כל פרטיה ודקדוקיה. אנחנו מקווים שחשיפת המסמכים והתביעה יביאו סוף-סוף לשינוי אמיתי במערכת. המטרה היא לא לסגור חלילה את הסמינרים האשכנזיים. המטרה היא לסגור את הסמינרים הספרדיים, שלא יהיו יותר סמינר ספרדי וסמינר אשכנזי; שיהיה סמינר חרדי".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "התביעה טרם התקבלה בעירייה. לכשתתקבל, היא תיבחן והתייחסות העירייה תימסר לבית המשפט כמקובל".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כתבות שאולי יעניינו אותך:

פנינת הנדל"ן בלב בית שמש הוותיקה – רחוב המורה יעקב

זכו בטורניר בהצלחה

בשבוע שעבר התקיים טורניר כדורעף לכיתות ח'. מי שזכתה במקום הראשון הייתה נבחרת ישיבת "אהבת ישראל"

מזל טוב!

אסצילאו מולה, תושב העיר שמוכר לנו כחבר במועצת העיר לשעבר – קיבל לאחרונה את התואר הראשון שלו בחינוך וחברה בקריה האקדמית אונו

הניצחון שלנו

האבל והשכול של משפחת כץ היו קשים מנשוא כשאיבדו את אב המשפחה, אורן כץ ז"ל מנפילת הטיל האיראני בתחילת המלחמה האחרונה | אבל החיים חזקים מהכל: ביתו לירז חגגה בת מצווה ועשרות תושבים ובעלי עסקים תרמו, לקחו חלק ועזרו למשפחה לשמוח למרות הכל | צילומים: מאור בן חיים

נחנקה, ניצלה ונפגשה עם מי שהציל את חייה

יעל אתרוג, רק בת 5 נחנקה לפני כמה שבועות מג'לי שבלעה | חובשי איחוד הצלה שהגיעו למקום זיהו כי הייתה מחוסרת הכרה, וסייעו לה לחזור למצב שהיא נושמת ומתייצבת | חייה ניצלו בעקבות ההחייאה שקיבלה. והשבוע נפגשה עם מי שהצילו את חייה

ממשיכה לגדול: שכונת אברהם תורחב

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה המליצה לעירייה על הרחבת שכונת אברהם, ועל הכוונה להקים כ-4 אלף יחידות דיור חדשות לצד פיתוח מאסיבי של מוסדות ציבור, תשתיות, שטחים ירוקים ועוד | מדובר באחת מתוכניות הבנייה הגדולות המקודמות כיום בעיר

בשורה לתושבים: יבנו עוד 131 דירות בנווה שמיר

השבוע משרד הבינוי והשיכון הודיע כי קבוצת י.ד ברזאני זכתה במרכז בנווה שמיר, והיא זו שתהיה אחראית על השטח ועל בניית 131 יחידות דיור בשכונה | החברה תשלם כ-92 מיליון שקלים עבור הקרקע והפיתוח. מה שאומר שכל יחידת דיור תהיה שווה כ-650 שאלף שקל לפני מע"מ

מפחיד: מאות חרדים פרצו לתחנת המשטרה; 8 נעצרו

החרדים הנמנים מהפלג הקיצוני ניסו לפרוץ לתחנת המשטרה בבית שמש | הם השתמשו באלימות, תקפו שוטרים ולבסוף – 8 נעצרו | הסיבה למהומה: בחור ישיבה נעצר כי סירב להתגייס

אישום: קטין עלה טרמפ, והותקף מינית

תושב העיר רק בן 12.5 המתין לטרמפ לבית הכנסת בבית שמש | תושב העיר, דב אופנהיים בן 36 עצר ואסף אותו כטרמפ | במהלך הנסיעה הוא סטה לכביש עפר באזור כביש 10, וביצע בו מעשים מגונים ברכב

עליזה בלוך: מוכנה עם תוכנית לבחירות לכנסת

בעוד שהתושבים מחכים שעליזה בלוך, ראשת העירייה לשעבר תרים דגל ותגיד "אני מגישה מועמדות לראשות העיר בפעם הנוספת" היא מפנה את הגב ומדברת על הרצון להתמודד לכנסת

תמי זוסמן: "תעצרו את הבנייה, ותאזנו את הגירעון הכלכלי"

חברת מועצת העיר תמי זוסמן התנגדה השבוע במכתב לראש העירייה, וביקשה לעצור את הבנייה המואצת בתירוץ "תהיה הכנסה עתידית". היא אמרה: "העירייה מתמודדת עם גירעון תקציבי של עשרות מיליוני שקלים ועם קושי הולך וגובר לספק שירותים ראויים לתושביה"

העבירות נחשפות

אחרי קריסת המבנה הזמני לפני כחצי שנה במוסד לחינוך המיוחד ברחוב בן עזאי בעיר, הרשות לאכיפה במקרקעין חשפה כשל מבני עמוק בחסות העירייה הכולל: היעדר פיקוח, עבירות בנייה ושטחים שאינם מאוכלסים על פי חוק | מסתבר שזו תופעה רחבה בבית שמש וברשויות בערים אחרות חוששות "לא רוצות להיות בית שמש 2"