היא נולדה למשפחה שחיה ונושמת חינוך. הוריה ניהלו במשך 30 שנה כפר נוסע בצפון וכך היא ואחיה גדלו בהוויה חינוכית מינקות. "הדבר הזה השפיע מאוד על הבחירות שלי בחיים בכלל ועל הבחירה עסוק בחינוך בפרט", שיתפה שרי דרור, ראש מינהל חינוך, נוער וקהילה שמסיימת את תפקידה בסוף חודש יוני. בחיי הפרטיים היא גרה עם ברק ושלושת בנותיה, וכולם יחד שותפים בקהילת קשת, שהינה קהילה המשלבת ציבור דתי וחילוני גם בחיי הקהילה וגם במוסדות החינוך.
השבוע בריאיון מיוחד דרור משתפת על הפרידה והעזיבה מתפקיד משמעותי שלקחה בו חלק במשך שלוש וחצי שנים. איך היה לעבוד לצד עליזה בלוך? האם הסיפקה את כל מה שחלמה להגשים בעיר? מה סיבת עזיבתה? ומי לדעתה ראוי להיכנס לנעליה?
היי שרי, מה שלומך בימים אלו?
"הימים מורכבים ומאתגרים לכל תושבי הארץ הזו, וכמובן שיש לכך השלכה ישירה גם על שלומי. ברמה האישית, תהליכי הפרידה מהמינהל והעיר היקרה הזו מלווים ברגשות מעורבים – מצד אחד גאווה גדולה על הזכות להוביל את המינהל והשותפות המופלאה עם מנהלי המחלקות ועובדי המינהל ועם מנהלי המוסדות ומצד שני צער הפרידה המשולב בהתרגשות לקראת הבאות".
האם הסיבה שאת עוזבת קשורה להחלפת ראש העירייה?
"התפקיד של ראש מינהל חינוך, נוער וקהילה בעיר בית שמש הנו תפקיד מאתגר ומורכב שכולל ניהול של שני אגפים כעשרים מנהלי מחלקות, אחריות על כל החינוך הפורמאלי בכל המגזרים וכל החינוך הבלתי פורמאלי ועולם הקהילות. ברור שלראש עירייה יש השפעה ישירה על ראש המינהל, אך דווקא, גרינברג ראש העירייה הנבחר פתח עבורי את הדלת להישאר בתפקידי, ועל כך הערכתי. בסופו של דבר קיבלתי החלטה לאחר שלוש וחצי שנים מופלאות שהגיע הזמן להמשיך הלאה".
מי ראוי לתפקיד?
"אני חושבת שנדרשת אישה שיש בה מסירות גדולה, מקצועיות ונכונות להקדיש באמת את ימיה ולילותיה לטובת העיר הזו. בעיני אנשי מקצוע חייבים להיות גם אנשי אמונה ומחשבה – אנשים בעלי תפיסה ערכית (בעלי אג'נדה!)"
איזה איש או אישה את חושבת שיהיו ראויים לתפקיד הזה?
"לשמחתי, ראש העירייה הצהיר כמה פעמים שהוא מחפש אנשי מקצוע לתפקידים הבכירים בעירייה. אני חושבת שנדרשת אישה שיש בה מסירות גדולה, מקצועיות ונכונות להקדיש באמת את ימיה ולילותיה לטובת העיר הזו. בעיני אנשי מקצוע חייבים להיות גם אנשי אמונה ומחשבה – אנשים בעלי תפיסה ערכית (בעלי אג'נדה!). החכמה הגדולה היא גם להחזיק את התפיסה הערכית וגם לזכור שיש נבחרי ציבור שקיבלו מנדט מהתושבים לקדם מדיניות שלא תמיד תואמת את התפיסה הערכית שלי כאשת מקצוע. כאשר היחסים מושתתים על הערכה הדדית ואמון – ניתן לצעוד יחד. לשמחתי בקדנציה החולפת לא בכל הנושאים, ראיתי עין בעין את הדברים כמו ראש העיר או ממונה החינוך, ועדיין הצלחנו למעלה משלוש שנים לקדם תהליכי עומק ענפים ומגוונים".
מה הצעד הבא בקריירה שלך?
"אני מאמינה מאוד בשירות הציבורי ואמשיך בעשיה בתחום זה. כשלב ביניים החלטתי לקראת פתיחת שנת הלימודים לסייע במערכות חינוך ברשויות בדרום ועוטף עזה".
האם יש לך רצון להשתלב בפוליטיקה הארצית? או שאת מתכננת לחזור לחינוך?
"אני רואה זכות גדולה לעבוד בשירות הציבורי ויותר מכך בתחום החינוך הציבורי – עבורי זו שליחות וכאמור אני רואה את עתידי שם. יחד עם זאת, חושבת שגם בעולם הפוליטי נדרש שינוי מעמיק והתגייסות של אנשים שהדירו את רגליהם מהתחום, חייבים להתגייס, לגלות אחריות ולהיכנס לפוליטיקה".
מה תעשי בהמשך?
"אני מאמינה מאוד בשירות הציבורי ואמשיך בעשיה בתחום זה. כשלב ביניים החלטתי לקראת פתיחת שנת הלימודים לסייע במערכות חינוך ברשויות בדרום ועוטף עזה"
אילו דברים קידמת בעיר במהלך תפקידך? בין בחינוך ובקהילה?
"הובלת המינהל הייתה עבורי פסגה מקצועית, שכן מדובר באחת ממערכות החינוך המגוונות, המורכבות והצומחות ביותר במדינת ישראל ובעיר מרובת קהילות מגוונות. יחד עם צוות מופלא, ביססנו את המינהל, הקמנו עשרות מוסדות חינוך חדשים, ופיתחנו חזון חינוכי-קהילתי לכל תושבי העיר. קידמנו תהליכי עומק ואירועים קהילתיים משמעותיים, חלמנו חזון, ויחד נחלנו הצלחה גדולה ביישומו. ההאקתון העירוני בו לקחו חלק אלפי אנשים במהלך השנים, הוא אחת הדוגמאות למימוש החזון – אירוע בו מאות קבוצות מהעיר, מכל המגזרים לוקחות אחריות ומבקשות לפעול במרחב הציבורי לטובת קידום מיזמים קהילתי. ישנן פינות חמד הפזורות ברחבי העיר, קבוצות חברתיות, מיזמי חסד, תוכניות חינוכיות ועוד שהן תוצאה ישירה של מימוש יוזמות ההאקתון".
האם הצלחת לממש את כל תכנית החינוך בעיר לה ייחלת כל כך?
"אני מאמינה בהשתלמות – ההבנה שאל השלם לא נגיע לעולם אך יחד עם זאת מוטלת עלינו החובה והזכות להמשיך לחתור אליו ולהתקדם לכיוונו. גם בעשיה בתחום החינוך והקהילה עשינו צעדים מאוד משמעותיים אבל כמובן שיש עוד דרך. תחת מודל השמ"ש הצלחנו לגבש תפיסה של "פעלנות קשובה" שמבוססת על קשיבות פנימית שטומנת בחובה את האפשרות לחיבור בין האדם למעשה שהוא יכול וצריך לחולל בעולם כך שיטיב עם עצמו ועם קהילתו.
"אני מאוד גאה בתהליכים של פיתוח מקצועי גם של עובדי המינהל בתחומים ודרגים שונים וגם של מנהלות ומנהלי מוסדות החינוך – בכלל המגזרים. הצלחנו להוביל תהליכי למידה בכל המגזרים – חלק מהתהליכים לא גלויים לכולם ולא מפורסמים בתקשורת, אך היכולת להתאים תהליכי פיתוח לכל מגזר ומגזר היא באמת ייחודיות ומושתתת על עבודה מקצועית ושותפות עם הפסגה העירונית שלנו שגם זכתה השנה בפרס חינוך ארצי בשנה זו.
"בתחום של קהילה הצלחנו בשנתיים האחרונות לבסס אגף חזק ואיכותי – כעשר מחלקות יחד עם מנהלי שכונות מובחרים תחת ניהול מקצועי של מורן יצחק. כמות המענים לתושבים ולקהילות הוא עצום. כמעט אין ערב שאין בו לפחות ארוע אחד של אגף קהילה. בית שמש היא חלק מחוד החנית של הרשויות שהקימו אגפי קהילות בשנים האחרונות.
"אני מאמינה שאם גם בקדנציה הזו ישכילו לשמור על האגף ולתת גיבוי ומרחב פעולה לשותפים השונים, האגף הזה ימשיך לפרוח".
עליזה, קורונה ומלחמה
שרי דרור, ראש מינהל חינוך, נוער וקהילה עבדה בשנים האחרונות לצד עליזה בלוך, ראשת העירייה היוצאת. ביחד הן עברו מסעות שלמים – מקורונה ששינתה את פני העיר ואת חיי התושבים, ועד למלחמת חרבת וברזל שטלטלה עוד יותר, ובעיקר בתחומי החינוך והקהילה.
עד כמה אתגרי הקורונה והמלחמה היו משמעותיים עבורך?
"בתוך כל אחת מן התקופות הללו ניצבנו מול אתגר מורכב שלשמחתי צלחנו אותו בהצלחה. בין היתר בכך שהתקופה חשפה את היסודות האיתנים ביחד בנינו בשגרה. שורשיה העמוקים של העשייה המשותפת במינהל ובעיר הם שאפשרו לנו לעמוד איתן בסופות, לצמוח, להתחדש ולהשתפר גם מתוך המשברים הגדולים. ישנם תחומים שונים בהם מתוך המשבר הצלחנו לפתח מיומנויות ניהוליות של מנהלי המחלקות ושל התקשורת והחיבור בין הגורמים השונים – דוגמא לכך הנה היכולת לעבודה שיתופית בפורטל ייעודי לאנשי המינהל. אני חושבת שברמה העירונית וגם בלאומית הוכחנו שיחד אנו יכולים להתמודד עם אתגרים ולהבנות מהם".
את תפקידך מילאת לצד עליזה בלוך. איך הייתה העבודה לצידה? האם את ועליזה הייתן קרובות?
"זה לא סוד שהתחלתי את עבודתי כמורה בעיר בית שמש, כשנה תחת מנכ"ל משרד החינוך הנוכחי, מאיר שמעוני ולאחר מכן כמעט עשור תחת ניהולה של עליזה בלוך את ברנקו וייס. זכיתי ללמוד ממנה גם מהי עשייה חינוכית וגם מהו ניהול עיר – בשני התפקידים מסירות הנפש שלה, המקצועיות, התבונה והאהבה הגדולה שלה לעיר הקרינה על כל הסובבים וגייסה את כולנו להיות טובים יותר במימוש שליחותנו".
"אני רואה זכות גדולה לעבוד בשירות הציבורי ויותר מכך בתחום החינוך הציבורי – עבורי זו שליחות וכאמור אני רואה את עתידי שם. יחד עם זאת, חושבת שגם בעולם הפוליטי נדרש שינוי מעמיק והתגייסות של אנשים שהדירו את רגליהם מהתחום, חייבים להתגייס, לגלות אחריות ולהיכנס לפוליטיקה"
האם קיבלת תגובות מהתושבים לאורך השנים האחרונות ובזמן שהודעת על עזיבתך?
"התגובות החמות מהתושבים ואנשי החינוך והקהילה בעיר, היו מאוד מרגשות בייחוד לאור העובדה שהן הגיעו מכלל המגזרים. שירות ציבורי נכון אמור לראות רחב ואת כלל הנמענים – חתרתי לכך בעשייתי בעיר ושמחתי על התגובות החמות והמרגשות גם במהלך העשייה וגם עם סיומה. אני חושבת שככל שנצליח להסתכל בעין טובה על השותפים שלנו ועל המגוון הכל כך מיוחד בבית שמש ובמדינה, כך נצליח לקדם מענים ועשיה טובה ומגוונת יותר".
משהו שהיית רוצה למסור לתושבים רגע לפני?
"העירייה היא שלכם! אנחנו-הפקידים עובדים עבורכם. בעירייה הזו בכלל ובמינהל שלנו בפרט ישנם אנשי מקצוע מעולים ומסורים שבאמת יוצאים מגדרם בשביל להיטיב עם התושבים. לא תמיד רואים את זה בחוץ, לא תמיד אנחנו מגיעים להצלחות מלאות, אך ברצינות, המקצועיות והמסירות של עובדי עיריית בית שמש, אפשר לגמרי להיות גאים".
מה הספקת?
"אני מאמינה בהשתלמות – ההבנה שאל השלם לא נגיע לעולם אך יחד עם זאת מוטלת עלינו החובה והזכות להמשיך לחתור אליו ולהתקדם לכיוונו. גם בעשיה בתחום החינוך והקהילה עשינו צעדים מאוד משמעותיים אבל כמובן שיש עוד דרך"
אינטימי עם שרי
שרי דרור, ראש מינהל חינוך, נוער וקהילה תסיים את תפקידה בסוף החודש, ובכל זאת רצינו להכיר אותה צפוף צפוף. הנה כמה פרטים שלא ידעתם עלייה
חלומות? "צריך לעמול שיתגשמו"
ילדים? "זה שמחה והעתיד"
חינוך? "המקצוע החשוב והטוב ביותר בעולם"
עירייה? "בית הספר של החיים שלי"
משמעות? "המהות הגדולה וחלק ממודל השמ"ש שפיתחנו – שייכות, משמעות שותפת"
השפעה? "מוכוונת להיטיב"
עזיבה? "לכל זמן ועת לכל חפץ"
דרך חדשה? "התרגשות ודריכות"
אמונה? "כי עוד אאמין גם באדם, גם ברוחו רוח עז" (טשרניחובסקי)
מלחמת חרבות ברזל? "די!"
עתיד? "בשותפות ועשייה יהיה טוב יותר"
תקווה? "לעבוד שלא תאבד"