דם, יזע וספינים

מזה חודשים ארוכים שהמשפחות שנפגעו באסון הטיל האיראני בעיר מתהלכות כצללים של עצמן | לפי תמי זוסמן חברת מועצת העיר, "מתברר כי מאחורי גבם בחרה העירייה לקדם מהלכים נדל"ניים פוליטיים ועסקיים על חשבון הכאב, הצורך והכבוד הבסיסי" וביקשה בחריפות לשחרר את כספי הפיצויים ולאפשר להם להשתקם | בלעדי

השבוע (18.5) שלחה חברת מועצת העירייה תמי זוסמן מכתב מהיר בו מכותבים ראש העירייה, שמואל גרינברג, מנכ"ל העירייה, אליעד אברמצ'יק, היועץ המשפטי,  מיקי גסטוירט, גזבר העירייה אריה ברדוגו, מנהל מחלקת הביטחון צחי אלימלך ולאחראי התחדשות עירונית, אייל חסידים ובכותרת כתבה: "דרישה חד משמעית! עצירת המחטף התכנוני ברחוב הנשיא ושחרור בני ערובה של כספי הפיצויים לנפגעי אסון הטיל האיראני בתחילת מלחמת "שאגת הארי" בתחילת מרץ".

תמי זוסמן:

"בעוד התושבים מרוסקים, שרויים באפלה ובטראומה עמוקה, מתברר שמאחורי גבם, במחשכים ובחוסר שקיפות מוחלט בחרה לכאורה העירייה לקדם מהלכים תכנוניים מול מטה מינהל התכנון כדי להכריז על מתחם רחוב הנשיא כ'אזור שיקום והתחדשות' במקום להוות עבורם חבל הצלה"

את המכתב הדחוף שלחה זוסמן לאחר שגילתה כי לפני כשלושה שבועות מהנדס העירייה, אדר גיא דוננפלד שלח מכתב נוסף, בו הוא מפרט על הפגיעות שספגו הבתים מנפילת הטיל והערכת הנזק. על פי מכתבו של דוננפלד, הוא פירט מהו מבנה מסוכן, מה הוא מבנה המוגבל בשימוש, ומתוך המכתב עלה כי יש 10 מבנים המסווגים כמבנה הרוס,  67 מבנים במתחם הנשיא שחלקם מומלצים להריסה והוא אף הוסיף תמונות המגדירות בצורה ברורה איפה נמצאים הבתים שנפגעו במצב הקיצוני ביותר. (ראו תמונה). לאחר שמהנדס העירייה הסביר על כל מבנה והנזקים, הוא המשיך להמליץ על העבודות הנדרשות לשיקום המבנים במקום, מה הן עלותן ומשך הביצוע. על פי המכתב מדובר בכמה מיליונים וכי משך השיקום יארך בין חצי שנה לשנה וחצי.

ונחזור לתמי זוסמן, חברת המועצה שעוקבת הדוק אחרי ההתקדמות של העירייה בנושא, ולפי מכתבה נראה שהעירייה לכאורה מעכבת את כספי הפיצויים של המשפחות שנפגעו במלחמה האחרונה, עקב פוליטיקה. כך כתבה, "אני פונה אליכם הפעם לא רק מתוך כאב וזעזוע, אלא מתוך שאט נפש וזעם ציבורי עמוק לנוכח ההתנהלות לכאורה דורסנית, אטומה ומחפירה שאין לה מקום ברשות ציבורית המתיימרת לשרת את תושביה. מזה חודשים ארוכים שמשפחות נפגעות אסון הטיל בבית שמש מתהלכות כצללים של עצמן, מדובר בבני אדם, בשר ודם, שעולם חרב עליהם ברגע אחד", כתבה בכאב והמשיכה, "אלו אנשים שנושאים פצעים פיזיים ונפשיים פתוחים, ובקושי מצליחים לעצום עין בלילות מרוב חרדות, פוסט טראומה קשה ותחושת חוסר אונים קיומית. והנה, בעוד התושבים מרוסקים, שרויים באפלה ובטראומה עמוקה, מתברר שמאחורי גבם, במחשכים ובחוסר שקיפות מוחלט בחרה לכאורה העירייה לקדם מהלכים תכנוניים מול מטה מינהל התכנון כדי להכריז על מתחם רחוב הנשיא כ"אזור שיקום והתחדשות" במקום להוות עבורם חבל הצלה, עוגן ומקור של וודאות, בחרה הרשות לנהוג לכאורה בחוסר תום לב. וחמור מכך. ניכר כי הדברים נעשו מתוך חוסר שיתוף ציבור מוחלט ומתוך הסתרה".

זוסמן ממשיכה למרות הכאב ומסבירה. "הנושא הרגיש והגורלי הזה לכאורה לא הובא לידיעת התושבים בדרך המקובלת בבית שמש ואף לא על פי הוראות החוק המחייבות פרסום ושקיפות. במקום לפעול בניקיון כפיים, בחרתם לכאורה לרקוד על הדם ולהפוך את הטרגדיה האנושית הזו ללא פחות מ'הזדמנות נדל"נית', פוליטית ועסקית. מדובר לכאורה במחטף דורסני שנעשה על הראש של התושבים, תוך התעלמות מוחלטת מרצונם, מצרכיהם ומכובדם הבסיסי.

"זהו מהלך תכנוני מבוהל שנועד לשרת לכאורה אך ורק אינטרסים של יזמים כדי לקדם מגדלי בטון מסיביים על חורבות חייהם של אנשים שטרם מצאו קורת גג קבועה. האטימות הגיעה לשיאה", אמרה בכאב. "כאשר התברר הנזק הכלכלי הישיר והבלתי נתפס שהעירייה גורמת לתושבים, עצם קיומו לכאורה של המהלך התכנוני הנוכחי והמוסתר, שלכם מול מינהל התכנון, משמש לכאורה כעילה לעיכוב פושט של כספי הפיצויים והשיקום ממס רכוש. אתם מחזיקים את התושבים, פגועי הטראומה כבני ערובה כלכליים. בגלל הניסיונות שלכם לייצר 'רצף תכנוני הגיוני' במחשכים ולקבל עוד זכויות בנייה.

חברת המועצה:

"משפחות שלמות נשארו בלי שקל. ללא יכולת לשקם את חרבות ביתן, מופקרות לחסדי שמיים בזמן שאתם לכאורה מנהלים דיונים תיאורטיים על מגרשי נדל"ן מניבים. חוסר הרגישות המזעזע הזה חצה כל קו אדום מוסרי', אמרה בחריפות זוסמן. 'לאור החומר הקיצונית של המצב אני דורשת מכם לעצור את ההתנהלות הזו לאלתר"

"משפחות שלמות נשארו בלי שקל. ללא יכולת לשקם את חרבות ביתן, מופקרות לחסדי שמיים בזמן שאתם לכאורה מנהלים דיונים תיאורטיים על מגרשי נדל"ן מניבים. חוסר הרגישות המזעזע הזה חצה כל קו אדום מוסרי", אמרה בחריפות זוסמן. "לאור החומר הקיצונית של המצב אני דורשת מכם לעצור את ההתנהלות הזו לאלתר ופעול באופן הבא: 1. הקפאה מידית של הליך תכנוני. לעצור, לבטל ולמשוך לאלתר כל הצעה, פנייה או תוכנית שהוגשה למנהל התכנון או לכל גוף סטטוטורי אחר בנוגע למתחם. עד שכל תושב ותושב יקבל את מלוא זכויותיו וישקם את ביתו. 2. על מנכ"ל העירייה ומהנדס העיר להוציא תוך 48 שעות הודעה ובה, מסמך הבהרה רשמי ופומבי רשמי בכתב המצהיר הכי העירייה מתחייבת שלא לקדם שום פרויקט התחדשות עירונית ברחוב הנשיא ללא הליך שיתוף ציבורי כדת וכדין, וללא הסכמה חתומה מדעת ובכתבה של 100 אחוז מהתושבים הנפגעים. 3. שחרור כספי מס רכוש ללא תנאי. על הנהלת העירייה לפנות בכתב ובאופן רשמי למנהל מס רכוש ולהבהיר בצורה שאינה משתמעת לשני פנים כי המהלכים התכנוניים של הקשות מוקפאים, וכי יש לשחרר מיד ללא שום עיכוב או קשר לתוכניות עתידיות את כספי הפיצויים המגיעים לתושבים על פי החוק".

פנינו לתושבי השכונה שביתם נפגע מנפילת הטיל האיראני ומתקשים ככל הנראה ולטענתם לקבל את כספי נזקי הרכוש המגיעים להם. בשיחה עם חלק מהתושבים התברר שמאז נפילת הטיל והאסון הגדול, חלק מהתושבים מחכים כשלושה חודשים לשחרור של כספי נזקי הרכוש. בזמן הזה הם נאלצו לעזוב את ביתם ולמצוא בית אחר, לרהט אותו ולמצוא דרך להמשיך. אך הם נותרו עם המון שאלות, עם בית הרוס שאין לו כרגע מענה, וטראומה שעדיין מלווה אותם מאז אותו האסון.

לפי התושבים התוכנית של התחדשות העירונית המדוברת, הגיעה לשולחן ראש העירייה לפני כחודשיים. הם טוענים שאף אחד לא עדכן אותם בתוכנית, ורק לאחר שהם בדקו למה כספי נזקי הרכוש מתעכבים הנושא התגלה: יש תוכנית להתחדשות עירונית שהוגשה מטעם המדינה, ואף אחד לא עדכן את התושבים בה. רק אחרי כחודש הם עלו על כך, ופתחו קבוצה של כל נפגעי הטיל האיראני מתוך מטרה להילחם ולא לאפשר לדבר כזה לקרות.

תושבת השכונה:

"הבית שלי נהרס ומידת הנזק הוא מיליון ו-400 שקלים. לא קיבלנו עד כה שום פנייה מהעירייה לגבי שינוי השכונה ולביצוע התחדשות עירונית בצורה מסודרת. קיבלתי את כספי הרכוש ממס רכוש. בנוסף, פנינו למר שמעון גולדברג  ונכח גם אייל חסידים בנושא ואמר שיש אמת לגבי פינוי בינוי ברחוב וציין כי ההתנהלות לא הייתה נכונה וצריך ליידע את תושבי השכונה"

אחת מתושבות השכונה שביתה נפגע סיפרה למערכת "שוס הדרך": "הבית שלי נהרס ומידת הנזק הוא מיליון ו-400 שקלים. לא קיבלנו עד כה שום פנייה מהעירייה לגבי שינוי השכונה ולביצוע התחדשות עירונית בצורה מסודרת. קיבלתי את כספי הרכוש ממס רכוש. בנוסף, פנינו למר שמעון גולדברג  ונכח גם אייל חסידים בנושא ואמר שיש אמת לגבי פינוי בינוי ברחוב וציין כי ההתנהלות לא הייתה נכונה וצריך ליידע את תושבי השכונה. בינתיים הוקמה קבוצת ווטסאפ של דיירי הרחוב המתנגדים לכך. אנו פועלים גם המדיה ועליה לתוכניות טלוויזיה וגם נקיים פגישות העמדת עורך דין שינחה אותנו".

האם העירייה שקופה אתכם לגבי הכספים שמגיעים לכם?

"שקיפות לא קיבלנו. רק לאחר שגילנו על כך שיש תוכנית של התחדשות עירונית על השולחן וזאת כי ניסנו להבין מה הסיבה לעיכובי הכספים, אז הבנו שגלל התוכנית העיכוב קורה. אף אחד לא עדכן אותנו לפני כן".

שוחחנו עם תושבת נוספת, בשם מ' (השם המלא שמור במערכת) ששיתפה על נושא ההתחדשות העירונית (פינוי בינוי) שתוכנן במתחם השכונה. לפיה, "גילנו על זה משמועה בשבוע שעבר", אמרה. "זה היה יום לפני מפגש שהעירייה קבעה עם תושבי השכונה לטובת מיזם שכל מטרתו לטענתם היה לקדם את השכונה ואיך אנחנו רואים אותה עוד כמה שנים. 90 אחוז מהתושבים הגיעו רק כי השמועה הזו הופצה. פוצצנו את זה בשיחה, הבנו שמשהו מסריח והיו שם גורמים שלא הודו בזה או הכחישו.

תושבת נוספת מהשכונה:

"'גילנו על זה משמועה בשבוע שעבר', אמרה. 'זה היה יום לפני מפגש שהעירייה קבעה עם תושבי השכונה לטובת מיזם שכל מטרתו לטענתם היה לקדם את השכונה ואיך אנחנו רואים אותה עוד כמה שנים. 90 אחוז מהתושבים הגיעו רק כי השמועה הזו הופצה. פוצצנו את זה בשיחה, הבנו שמשהו מסריח והיו שם גורמים שלא הודו בזה או הכחישו'"

"יום לאחר מכן הייתה פגישה עם שמעון גולדברג לגבי הנושא, הוא סיפר על הרעיון ודיבר בגלוי על כל הנושא של ההתחדשות העירונית. הוא התנצל שזה לא נעשה בדרכים המקובלות, ושהם לא שיקפו את זה כמו שצריך. הסברנו לנו שאנשים כבר תקועים עם קבלנים שהזמינו, ועם רצון לשפץ את הבתים כבר. אבל לא היה להם יותר מידי מה להגיד".

אותה תושבת סיפרה שהתברר שהעירייה תלתה בשכונה שלטים שמודיעים על ההתחדשות העירונית המאפשרים לכאורה לתושבים להתנגד תוך תקופת זמן. "אבל אף אחד לא גר שם", אמרה. "מי היה אמור לראות את זה ולהתנגד? כל השכונה הרוסה", אמרה בכאב. "אנחנו רוצים את הבתים שלנו, ולחזור לבתים שלנו. כל מי שיש לו בית כאן, לרוב קיבל אותו בירושה והוא כזה שעבר בין הדורות. נראה לך שנרצה לוותר עליו? החלום שלנו זה לחזור לגור שם. היו גם כל מיני מניפולציות שעובדי העירייה ניסו לעשות עלינו", סיפרה. "אמרו לנו שאם לא ניקח את ההתחדשות העירונית, אז הם יעצרו את הכספים. הם רוצים להפחיד אותנו ושנלך על הכיוון שלהם וככה הם גם מושכים זמן כדי שלא נספיק להתנגד. הם מבחינתם הגיעו עם הצעה ומוכרים לנו חלום 'התחדשות עירונית והשבחת הנכס' או שהמדינה תחליט מבלי לשאול אתכם. זה נאמר בדרך מאוד מתוחכמת.

"אני אומרת לך, אנחנו גרים משכונת הנשים. גדלנו בשכונה ואי אפשר לקנות אותנו בכסף. יש לכל אדמה ערך מאוד אישי בדורי דורות, כל מי שהתגורר שם לא מתכוון לוותר על האדמה שלו".

תגובת העירייה: "מאז נפילת הטיל והאסון הכבד, עיריית בית שמש מלווה את המשפחות השכולות, הפצועים ותושבי הרחוב במעטפת רחבה של סיוע, ליווי ותמיכה. העירייה הקימה מנהלת ייעודית למפונים ולנפגעים, ומעניקה מענה שוטף בתחומי הרווחה, הדיור, מיצוי הזכויות, ההנדסה והקשר מול כלל גורמי המדינה.

"במקביל למאמצי השיקום, נבחנות גם אפשרויות תכנוניות עתידיות עבור המתחם, בין היתר בשל מורכבויות הנדסיות ותכנוניות הקיימות בחלק מהמבנים באזור. במסגרת זו נשלח לאחרונה סקר לתושבים, במטרה להבין האם קיימת נכונות מצד התושבים לבחון אפשרויות של התחדשות עירונית. לא מדובר בתוכנית מאושרת, לא במהלך כפוי, ולא בהחלטה שהתקבלה.

"על פי הוראות המדינה, כל מהלך עתידי מסוג זה מחייב הסכמות משמעותיות של בעלי הנכסים – בין אם רוב של 51% מהמבנים ובין אם 80% מכלל המתחם, בהתאם למסלול שייקבע. לכן, ללא הסכמת התושבים מהלך כזה כלל אינו יכול לצאת לפועל.

"בנוסף, ככל שבעתיד יקודם הליך בהסכמה, מדובר במהלך שעשוי להעניק יתרונות משמעותיים לתושבים עצמם, ובהם דירות חדשות, מוגדלות ולעיתים גם מספר יחידות דיור במקום הנכסים הקיימים – והכול בכפוף להסכמות מלאות. בניגוד לטענות, לא מתקיים כל מהלך שנועד לשנות את אופי השכונה או את המרקם הקהילתי שלה. השכונה הוותיקה תמשיך לשמור על אופייה הייחודי, וכל תהליך עתידי – ככל שיהיה – ייעשה בשקיפות, בשיתוף ציבור ותוך שמירה מלאה על זכויות התושבים".

חשוב לציין כי לא העלנו בפני העירייה טענות הכוללות שינוי או מרקם באופי השכונה. מה הסיבה שהעירייה הגיבה והוסיפה את החלק הזה? תחשבו על זה.

מאיפה הגיע הרעיון לעשות פינוי בינוי לבתים פרטיים?

ב-30 למרץ (כחודש אחרי תחילת המלחמה) המדינה החליטה על חוק שיקום נזקי מלחמה בדרך של התחדשות עירונית, התשפ"ו-2026 (הידוע כ"חוק מלחמה פינוי בינוי") אושר בכנסת ב-30 במרץ 2026 ופורסם ברשומות ב-5 באפריל 2026. החוק נועד לקצר משמעותית את הבירוקרטיה ולאפשר שיקום מהיר של מתחמים שנפגעו במלחמה באמצעות פינוי-בינוי.

וכמו כל תהליך של התחדשות עירונית, גם בחוק הזה נכתב כי על הרשות המקומית להכריז על התוכנית, פרטים על היזם, על התנאים ועל הזכויות של בעלי הדירות.

זאת כדי שיוכלו להחליט אם להסכים או לסרב תוך 60 יום. במידה ולא תהיה התנגדות מצד התושבים, אז התוכנית תצא לפועל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כתבות שאולי יעניינו אותך:

פנינת הנדל"ן בלב בית שמש הוותיקה – רחוב המורה יעקב

זכו בטורניר בהצלחה

בשבוע שעבר התקיים טורניר כדורעף לכיתות ח'. מי שזכתה במקום הראשון הייתה נבחרת ישיבת "אהבת ישראל"

מזל טוב!

אסצילאו מולה, תושב העיר שמוכר לנו כחבר במועצת העיר לשעבר – קיבל לאחרונה את התואר הראשון שלו בחינוך וחברה בקריה האקדמית אונו

הניצחון שלנו

האבל והשכול של משפחת כץ היו קשים מנשוא כשאיבדו את אב המשפחה, אורן כץ ז"ל מנפילת הטיל האיראני בתחילת המלחמה האחרונה | אבל החיים חזקים מהכל: ביתו לירז חגגה בת מצווה ועשרות תושבים ובעלי עסקים תרמו, לקחו חלק ועזרו למשפחה לשמוח למרות הכל | צילומים: מאור בן חיים

נחנקה, ניצלה ונפגשה עם מי שהציל את חייה

יעל אתרוג, רק בת 5 נחנקה לפני כמה שבועות מג'לי שבלעה | חובשי איחוד הצלה שהגיעו למקום זיהו כי הייתה מחוסרת הכרה, וסייעו לה לחזור למצב שהיא נושמת ומתייצבת | חייה ניצלו בעקבות ההחייאה שקיבלה. והשבוע נפגשה עם מי שהצילו את חייה

ממשיכה לגדול: שכונת אברהם תורחב

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה המליצה לעירייה על הרחבת שכונת אברהם, ועל הכוונה להקים כ-4 אלף יחידות דיור חדשות לצד פיתוח מאסיבי של מוסדות ציבור, תשתיות, שטחים ירוקים ועוד | מדובר באחת מתוכניות הבנייה הגדולות המקודמות כיום בעיר

בשורה לתושבים: יבנו עוד 131 דירות בנווה שמיר

השבוע משרד הבינוי והשיכון הודיע כי קבוצת י.ד ברזאני זכתה במרכז בנווה שמיר, והיא זו שתהיה אחראית על השטח ועל בניית 131 יחידות דיור בשכונה | החברה תשלם כ-92 מיליון שקלים עבור הקרקע והפיתוח. מה שאומר שכל יחידת דיור תהיה שווה כ-650 שאלף שקל לפני מע"מ

מפחיד: מאות חרדים פרצו לתחנת המשטרה; 8 נעצרו

החרדים הנמנים מהפלג הקיצוני ניסו לפרוץ לתחנת המשטרה בבית שמש | הם השתמשו באלימות, תקפו שוטרים ולבסוף – 8 נעצרו | הסיבה למהומה: בחור ישיבה נעצר כי סירב להתגייס

אישום: קטין עלה טרמפ, והותקף מינית

תושב העיר רק בן 12.5 המתין לטרמפ לבית הכנסת בבית שמש | תושב העיר, דב אופנהיים בן 36 עצר ואסף אותו כטרמפ | במהלך הנסיעה הוא סטה לכביש עפר באזור כביש 10, וביצע בו מעשים מגונים ברכב

עליזה בלוך: מוכנה עם תוכנית לבחירות לכנסת

בעוד שהתושבים מחכים שעליזה בלוך, ראשת העירייה לשעבר תרים דגל ותגיד "אני מגישה מועמדות לראשות העיר בפעם הנוספת" היא מפנה את הגב ומדברת על הרצון להתמודד לכנסת

תמי זוסמן: "תעצרו את הבנייה, ותאזנו את הגירעון הכלכלי"

חברת מועצת העיר תמי זוסמן התנגדה השבוע במכתב לראש העירייה, וביקשה לעצור את הבנייה המואצת בתירוץ "תהיה הכנסה עתידית". היא אמרה: "העירייה מתמודדת עם גירעון תקציבי של עשרות מיליוני שקלים ועם קושי הולך וגובר לספק שירותים ראויים לתושביה"

העבירות נחשפות

אחרי קריסת המבנה הזמני לפני כחצי שנה במוסד לחינוך המיוחד ברחוב בן עזאי בעיר, הרשות לאכיפה במקרקעין חשפה כשל מבני עמוק בחסות העירייה הכולל: היעדר פיקוח, עבירות בנייה ושטחים שאינם מאוכלסים על פי חוק | מסתבר שזו תופעה רחבה בבית שמש וברשויות בערים אחרות חוששות "לא רוצות להיות בית שמש 2"