אסון מירון: כלל הכתובות לניחום אבלים

הם הגיעו להשתתף בהילולת ל"ג בעומר בהר מירון, אך מצאו את מותם באסון האזרחי הגדול ביותר שידעה מדינת ישראל - שבעה הרוגים מבית שמש. הכתובות לניחום אבלים

דוד קרויס, בן 33 , נשוי ואב לתשעה. נטמן בירושלים, יושבים שבעה ברח' החידא 3/11. חיים ראק, בן 19. נטמן בבית שמש, יושבים שבעה ברח' נחל שורק 38. שמחה בונים דיסקינד, בן 23. משפחתו תשב שבעה ברח' ירמיהו הנביא 8 ב"ש. ישראל אנקאוה, בן 25, נשוי ואב לשניים. משפחתו תשב שבעה ברח' אמרי אמת 3. יהודה לייב רובין, בן 27, נשוי ואב לשלושה. יושבים שבעה ברח' ירמיהו הנביא 10. נחמן קירשנבוים, בן 15. יושבים שבעה ברח' בן איש חי 69 ומרדכי פאקעטע, בן 24. יושבים שבעה ברח' החידא 5 שכו' חפציבה. יהי זכרם ברוך.

המתווה והטרגדיה 

רבות דיברו בממשלה על שלב התכנון וההחלטה על המתווה, על כך שההילולה תתקיים עם מינימום הגבלות וכי ההגעה להר תהיה באוטובוסים ושאטלים בלבד. עוד נקבע כי לא תהיה שום הגבלת כניסה למרחב ההילולה. הוחלט על שלושה אתרי הדלקות, כשבכל סבב תותר הכניסה לעשרת אלפים בני אדם. גופים מקצועיים העריכו כי למירון יגיעו כ-200 אלף בני אדם.

כצפוי, אלפי בני אדם הגיעו לקברו של הרשב"י בליל חמישי האחרון (30.4), אך חלקם לא ידעו שזו תהיה דרכם האחרונה. אחרי הדלקת מדורת האדמו"ר במתחם ההדלקה, ההמונים החלו לצאת מהרחבה, והדוחק ביציאה הוביל לאסון. בתחילה דווח כי קרסה טריבונה, אך בהמשך התברר כי המונים נרמסו בגלל הדוחק הרב ששרר במקום. על פי עדי ראייה החלה מעין "מפולת אנושית" במדרגות שהובילו למעבר צר – ועשרות אנשים נמחצו תחת חבריהם. בתיעוד שצולם בסביבות השעה אחת בלילה, ראו את החוגגים רוקדים בהר, כשלפתע נפסקת המוזיקה, והכרוז הפציר "לפנות את השטח" לכוחות ההצלה.

זירת האסון | צילום: מד"א

"אחרי הדלקת מדורת האדמו"ר במתחם ההדלקה, ההמונים החלו לצאת מהרחבה, והדוחק ביציאה הוביל לאסון. בתחילה דווח כי קרסה טריבונה, אך בהמשך התברר כי המונים נרמסו בגלל הדוחק הרב ששרר במקום"

לאחר המידע הראשוני על נפגעים נעצרה המוזיקה השמחה, ואז נשמעות קריאות: "תעלו למעלה, לעזוב את השביל, תיכנסו בפנים. לשחרר את המעבר, נא לא לעמוד על המדרגות". המוזיקה התחדשה ואחר כך הופסקה שוב, ובמקום כרזו: "נא לשחרר את השביל, לא לעמוד על המדרגות". צה"ל הזניק מסוקי פינוי לאתר, בזמן שעשרות אנשי צוות ומתנדבים של מד"א, איחוד הצלה וזק"א העניקו טיפול ראשוני לנפגעים בשטח. רשתות הסלולר קרסו באזור ההר, רבים לא הצליחו ליצור קשר עם היקרים להם. המשטרה הודיעה כי הר מירון נסגר וכי ההילולה הסתיימה. לאחר מכן, בשעות המאוחרות של הלילה, משרד הבריאות דיווח כי 45 בני אדם נהרגו באסון הנורא. הגופות הועברו למכון לרפואה משפטית באבו כביר לתהליך זיהוי. כאמור, שבעה זוהו מבית שמש.

אחרי ההודעה על הפצועים וההרוגים, עיריית בית שמש התכנסה לכינוס חירום ולדיון בדרכי הסיוע למשפחות ההרוגים, הפצועים והנעדרים. את הישיבה הובילה ראשת העירייה והשתתפו בה סגני ראשת העירייה, מנכ"ל העירייה, חברי מועצת העיר וראשי האגפים הרלוונטיים. לפי הנתונים שהוצגו בישיבה: למעלה מ-11 אלף תושבים יצאו מבית שמש. דווח על שבעה הרוגים תושבי העיר, בנוסף, שמונה פצועים מאושפזים בבתי חולים נכון לעכשיו ועוד המון נפגעי חרדה. אל כל משפחה עליה עודכנה העירייה הגיעו שני עובדים סוציאליים מטעם אגף הרווחה. הם נסעו לאבו כביר על מנת לקבל את המשפחות ולסייע בתהליך הקשה של זיהוי הגופות.  הטיפול בנפגעי האסון נעשה בעבודה משותפת יחד עם המוקד העירוני, אגף הביטחון, חברי מועצת עיר, מנהל חינוך, משרד הרווחה, משטרת ישראל, ארגוני חברה אזרחית ובמיוחד עמותת עזרת אחים של הרב קאפ.

מפולת אנושית. צוותי הצלה מנסים לחלץ את הנמחצים

"על פי עדי ראייה החלה מעין 'מפולת אנושית' במדרגות שהובילו למעבר צר – ועשרות אנשים נמחצו תחת חבריהם. בתיעוד שצולם בסביבות השעה אחת בלילה, ראו את החוגגים רוקדים בהר, כשלפתע נפסקת המוזיקה, והכרוז הפציר 'לפנות את השטח'"

ראשת מינהל החינוך עדכנה כי פסיכולוגים בשפ"ח בעיריית בית שמש נתבקשו ליצור קשר עם כל מוסדות החינוך כולל גנים. שפ"ח בית שמש מוציא מסר קולי הנחייה פדגוגית למורים, בנוסף גם נפתח קו פתוח לתושבים, מוקד 106 ימשיך לתת תמיכה לתושבים ולמשפחות. השפ"ח העירוני גייס פסיכולוגים מהמגזר החרדי לטובת המשימה והקשר עם מערכת החינוך. הנהלת העיר תוציא הודעה מסודרת למערכת החינוך.

העירייה: "ראשת העירייה, סגניה, מנכ"ל העירייה, חברי מועצת העיר, עובדי העירייה והצוות המקצועי משתתפים בצער המשפחות האבלות ושולחים תנחומים מעומק הלב. כולנו מתפללים להחלמת הפצועים ואיתור הנעדרים. העירייה נמצאת לצד המשפחות בשעתן הקשה ותסייע בכל דבר".

סגנית ראשת העירייה וממונה רווחה רינה הולנדר: "המסירות של עובדי אגף הרווחה בימים מורכבים אלו ראויה לכל הערצה. כולם כאחד נשאו על גבם משא מרגש והפכו לכותל עבור משפחות ברגעים הקשים ביותר. בשם תושבי בית שמש אני מבקשת להודות על העשייה עם רגישות נדירה".

העירייה בכינוס חירום בשל המצב

העירייה:
"ראשת העירייה, סגניה, מנכ"ל העירייה, חברי מועצת העיר, עובדי העירייה והצוות המקצועי משתתפים בצער המשפחות האבלות ושולחים תנחומים מעומק הלב. העירייה נמצאת לצד המשפחות בשעתן הקשה ותסייע בכל דבר".

גילה רונן, ראש מנהל הרווחה והשירותים החברתיים: "אנו כואבים את כאבם של המשפחות האבלות, מאחלים החלמה מהירה לפצועים ומזמינים את בני המשפחות להיעזר בשירותי המנהל. אנו נמשיך להיות בקשר עם המשפחות האבלות ומשפחות הפצועים, על מנת לסייע בכל דבר שניתן".

שלום אדרי, יו"ר סניף הליכוד והממונה העיר הוותיקה: "אני מצר על האסון הכבד שפקד את עם ישראל בליל ל"ג בעומר יום שמחה הפך ליום אבל לאומי. זו שעתה של אחדות ושותפות גורל של מדינה שלמה שאיבדה 45 קורבנות. אסון מטלטל שגבה מחיר כבד ולקיחת חיים של ילדים צעירים, אבות, בעלים ואחים. אני משתתף בצער ובאבלם של המשפחות בארץ כולה ובבית שמש בפרט. שולח תנחומים למשפחות האבלות בעיר בית שמש. שלא יידעו עוד צער!".

יום אבל לאומי

מדינת ישראל קבעה יום אבל לאומי ביום ראשון האחרון, יום אחרי הטמנת ההורגים. ראשת העירייה יזמה עצרת תפילה במיוחד לאותו יום, במטרה לחזק את המשפחות שאיבדו את יקיריהם באסון במירון. בעצרת אמרה, "לפני 24 שנים העיר בית שמש נפרדה משבע בנות. שבע חמדות רקיע. היום העיר בית שמש נפרדת משבע בנים. שבע חמדי רקיע. אבל כבד עטף את כל העיר בית שמש אז אבל כבד עוטף את כל העיר בית שמש גם היום. קורבן עולה קשה מנשוא אז , קורבן עולה קשה מנשוא גם היום. אסונות נופלים עלינו והנחמה קשה מנשוא. הורים אבדו ילדים , ילדים אבדו הורים, אחים אבדו את אחיהם. תגיע העת לבדיקה, יגיע העת לשאול שאלות, אבל לא כעת. כעת החיבור הוא הסיפור".

היום (חמישי) תקיים העירייה עצרת מרכזית ככלות השבעה לנספי אסון מירון, במעמד חבר מועצת חכמי התורה הגר״ד יוסף, המקובל הגר״ד בצרי והרה״צ רבי אלימלך בידרמן ורבנים ואישי ציבור נוספים.

האסון השני

לפני 110 שנים הייתה טרגדיה נוספת בליל ל"ג בעומר. בשנת 1911 קרס גג במתחם הקבר, 11 בני אדם נהרגו ועשרות נפצעו באסון. הדיווח הראשון על האסון היה בעיתון "מוריה" ב-19 במאי 1911, אז בידיעה קצרה נכתב: "אסון נורא קרה במירון בשעת ההדלקה. המעקה שעליו נשענו כל הרואים נפל. המהומה גדולה מאוד. יש שבעה מתים. הרבה נפצעים קשה. אנשי ירושלים לא ניזוקו". עיתונים נוספים בארץ דיווחו על המקרה, כמו עיתון "החרות", שפעל באותה תקופה.

מערכת "שוס הדרך" משתתפת בצער המשפחות שנאלצו לקבל את הבשורה המרה, שלא תדעו עוד צער.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כתבות שאולי יעניינו אותך:

יום הולדת לאתי

אתי סידי המהממת שבתמונה, חגגה את יום הולדתה לאחרונה

זכו בטורניר בהצלחה

בשבוע שעבר התקיים טורניר כדורעף לכיתות ח'. מי שזכתה במקום הראשון הייתה נבחרת ישיבת "אהבת ישראל"

מזל טוב!

אסצילאו מולה, תושב העיר שמוכר לנו כחבר במועצת העיר לשעבר – קיבל לאחרונה את התואר הראשון שלו בחינוך וחברה בקריה האקדמית אונו

הניצחון שלנו

האבל והשכול של משפחת כץ היו קשים מנשוא כשאיבדו את אב המשפחה, אורן כץ ז"ל מנפילת הטיל האיראני בתחילת המלחמה האחרונה | אבל החיים חזקים מהכל: ביתו לירז חגגה בת מצווה ועשרות תושבים ובעלי עסקים תרמו, לקחו חלק ועזרו למשפחה לשמוח למרות הכל | צילומים: מאור בן חיים

נחנקה, ניצלה ונפגשה עם מי שהציל את חייה

יעל אתרוג, רק בת 5 נחנקה לפני כמה שבועות מג'לי שבלעה | חובשי איחוד הצלה שהגיעו למקום זיהו כי הייתה מחוסרת הכרה, וסייעו לה לחזור למצב שהיא נושמת ומתייצבת | חייה ניצלו בעקבות ההחייאה שקיבלה. והשבוע נפגשה עם מי שהצילו את חייה

ממשיכה לגדול: שכונת אברהם תורחב

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה המליצה לעירייה על הרחבת שכונת אברהם, ועל הכוונה להקים כ-4 אלף יחידות דיור חדשות לצד פיתוח מאסיבי של מוסדות ציבור, תשתיות, שטחים ירוקים ועוד | מדובר באחת מתוכניות הבנייה הגדולות המקודמות כיום בעיר

בשורה לתושבים: יבנו עוד 131 דירות בנווה שמיר

השבוע משרד הבינוי והשיכון הודיע כי קבוצת י.ד ברזאני זכתה במרכז בנווה שמיר, והיא זו שתהיה אחראית על השטח ועל בניית 131 יחידות דיור בשכונה | החברה תשלם כ-92 מיליון שקלים עבור הקרקע והפיתוח. מה שאומר שכל יחידת דיור תהיה שווה כ-650 שאלף שקל לפני מע"מ

מפחיד: מאות חרדים פרצו לתחנת המשטרה; 8 נעצרו

החרדים הנמנים מהפלג הקיצוני ניסו לפרוץ לתחנת המשטרה בבית שמש | הם השתמשו באלימות, תקפו שוטרים ולבסוף – 8 נעצרו | הסיבה למהומה: בחור ישיבה נעצר כי סירב להתגייס

אישום: קטין עלה טרמפ, והותקף מינית

תושב העיר רק בן 12.5 המתין לטרמפ לבית הכנסת בבית שמש | תושב העיר, דב אופנהיים בן 36 עצר ואסף אותו כטרמפ | במהלך הנסיעה הוא סטה לכביש עפר באזור כביש 10, וביצע בו מעשים מגונים ברכב

עליזה בלוך: מוכנה עם תוכנית לבחירות לכנסת

בעוד שהתושבים מחכים שעליזה בלוך, ראשת העירייה לשעבר תרים דגל ותגיד "אני מגישה מועמדות לראשות העיר בפעם הנוספת" היא מפנה את הגב ומדברת על הרצון להתמודד לכנסת

תמי זוסמן: "תעצרו את הבנייה, ותאזנו את הגירעון הכלכלי"

חברת מועצת העיר תמי זוסמן התנגדה השבוע במכתב לראש העירייה, וביקשה לעצור את הבנייה המואצת בתירוץ "תהיה הכנסה עתידית". היא אמרה: "העירייה מתמודדת עם גירעון תקציבי של עשרות מיליוני שקלים ועם קושי הולך וגובר לספק שירותים ראויים לתושביה"

העבירות נחשפות

אחרי קריסת המבנה הזמני לפני כחצי שנה במוסד לחינוך המיוחד ברחוב בן עזאי בעיר, הרשות לאכיפה במקרקעין חשפה כשל מבני עמוק בחסות העירייה הכולל: היעדר פיקוח, עבירות בנייה ושטחים שאינם מאוכלסים על פי חוק | מסתבר שזו תופעה רחבה בבית שמש וברשויות בערים אחרות חוששות "לא רוצות להיות בית שמש 2"