רצו נס, קיבלו פיטורים

מפעל המלט "הרטוב" פיטר 55 עובדים ובעוד ימים בודדים הם ימצאו את עצמם ללא פרנסה | בלוך הציעה להם להפוך לנהגי אוטובוס, "לא ארפה עד שלאחרון העובדים ימצא פתרון ראוי", אמרה. העובדים הגיבו: "לקחנו משכנתה, התחלנו ללמוד הנדסה – אנחנו לא יודעים מה נעשה ביום שאחרי"
חזן

55 עובדי מפעל מלט "הרטוב" מבינים שהסוף מתקרב: היום הם אספו את החפצים שלהם ויצאו מדלת המפעל בפעם האחרונה. כבר הרבה מאוד זמן שהנושא על סגירת המפעל על הפרק, והפעם זוהי החלטה סופית. ההנהלה: "בצער רב, הגענו למסקנה שאין מנוס מסגירת המפעל באופן סופי", אמרו. זוהי ההודעה האחרונה שנשלחה לעובדים במייל מבעלי המפעל.

מלט הר-טוב, שבבעלות משפחת וייל, מתכוונת להפסיק את ייצור המלט במפעל שלה ליד בית שמש בנוסף לפיטורים המורכבים. בחברה מסבירים את המהלך הצפוי בהפסדים של עשרות מיליוני שקלים שצברה מאז פתיחת שוק המלט ליבוא. ייצור המלט שנעשה בהר-טוב מתבסס על טחינת קלינקר שאותו היא מייבאת בעיקר מטורקיה.

רימון

הנהלת החברה מסרה כי היא תקיים התייעצויות בנושא עם נציגי העובדים באתר שלה בהר-טוב ועם ההסתדרות. מנכ"ל קבוצת הר-טוב הוא רונן יונה. החברה כבר צמצמה בסוף 2019 את פעילות ייצור המלט שלה, תוך סגירת כבשן הייצור והמעבר ליבוא של קלינקר. חרף הפסקת הייצור הצפויה, היא מתכוונת להמשיך לייבא מלט מוגמר ולהיות שחקנית קטנה בשוק, עם נתח של כ-6% ממנו.

עובדי הרטוב בימים בהם עבדו במפעל ללא כל חשש

איציק בן נעים:

"לא פשוט. בן נעים נשוי עם ארבע ילדים, וסבא לנכדה, עובד במפעל מגיל 16: "אני נכה עבודה, מי יקבל אותי עכשיו? בבית יש אווירה של אבל. האישה לא ישנה בלילות, הילדים בלחץ"

אמיר אסארף (50) עובד במפעל כבר 27 שנים ומשמש כיו"ר ועד העובדים. אסארף מסביר את השתלשלות האירועים: "ב-2013 בנט היה שר הכלכלה והחליט שהוא עוזר ביוקר המחיה ומוריד את מחירי הדירות בזה שהוא מפריט את נשר. נשר נמכרו למשפחת ווייל, ולמעשה, עכשיו גם לנשר לא תהיה תחרות בתחום ייצור המלט בארץ".

לפי אסארף, בהסכם שנחתם עמם בשנת 2015 התחייבו הבעלים שלא ניתן יהיה לפטר את העובדים עד חודש אוקטובר 2022. במידה שיפוטרו, התחייבו הבעלים לתת תנאי פרישה, שכללו פנסיה מוקדמת ופיצויים מוגדלים. "יש פה אנשים שעובדים במקום 40 שנה", מספר אסארף, שמוסיף כי אין לו לאן ללכת ביום שאחרי. כעת הם מנסים, יחד עם יו"ר ההסתדרות בירושלים, דני בונפיל להילחם על הזכויות שלהם.

סגירת המפעל בבית שמש הייתה על הפרק זמן רב, זאת לאחר שבשנים האחרונות ענף ייצור המלט בארץ נשחק והוא מבוסס בעיקרו היום על יבוא. על השטח הנדל"ני המבוקש עליו יושב המפעל, שסמוך לבית שמש, צפוי לקום מרכז מסחרי. לפי קבוצת הר טוב, בעלי המפעל, ייצור המלט גרר הפסדים כבדים מאז שהחליטה הממשלה שלא להגן על הייצור המקומי וכיום אין היתכנות כלכלית להמשך קיום המגזר היצרני בחברה. "אנחנו מאמינים בתעשייה ובמשק הישראלי, יחד עם זאת, לצערנו בתנאים הנוכחיים לא קיימת היתכנות כלכלית לייצור מלט במפעל", אומרים בהר טוב.

העובדים לא יודעים מה הם יעשו ביום שאחרי

 אהוד בן חיים:

"אב לארבעה, סבא לשתיים, עובד משנת 1990 במפעל: "עברתי את כל המתקנים. אני מנהל משמרת. איפה אלך לעבוד? את כל החיים העברנו פה על חשבון המשפחה. בפגישה האחרונה לפני שלוש שנים אמרו לי שאני טוב ושאני נשאר פה"

העובדים מספרים כי בסופו של יום הבעלים של חברת הר טוב הפך עם השנים לייבואן מלט, וכך למעשה מייתר את כל העבודה של ייצור המלט במפעל. "המדינה נותנת לטייקונים את המדינה, אז כל המדינה בסוף תעבוד בשכר מינימום בשביל אותם טייקונים", אומר אילן קולט (53), אב לשתי בנות, תושב בית שמש, שעובד משנת 1993 במפעל. "אני עבדתי על עגורן, אני עם פריצת דיסק. אני לא יכול לשבת הרבה זמן או לעמוד הרבה זמן, מי ייקח אותי לעבודה? הבת שלי שלומדת משפטים אמרה לי שאולי היא תפסיק ללמוד כדי לפרנס את הבית".

נבו כהן:

"בהסכם הפרישה אמרו לנו שיש אופק תעסוקתי אז לקחתי משכנתא. עכשיו אני לא יודע איך אשלם אותה ואפרנס את שלושת ילדותיי. התחלתי ללמוד עכשיו הנדסאי חשמל, אז אנסה ללכת לכיוון הזה"

ראשת העירייה הציעה לעובדים להפוך לנהגי אוטובוס

גם המצב בבית של איציק בן נעים (56) לא פשוט. בן נעים נשוי עם ארבע ילדים, וסבא לנכדה, עובד במפעל מגיל 16: "אני נכה עבודה, מי יקבל אותי עכשיו? בבית יש אווירה של אבל. האישה לא ישנה בלילות, הילדים בלחץ". אהוד בן חיים בן 58, אב לארבעה, סבא לשתיים, עובד משנת 1990 במפעל: "עברתי את כל המתקנים. אני מנהל משמרת. איפה אלך לעבוד? את כל החיים העברנו פה על חשבון המשפחה. בפגישה האחרונה לפני שלוש שנים אמרו לי שאני טוב ושאני נשאר פה".

נבו כהן (41) הוא מהצעירים שעובדים במפעל. אתמול הוא הגיע במיוחד מהמילואים כחובש קרבי כדי להיפגש עם הוועד: "בהסכם הפרישה אמרו לנו שיש אופק תעסוקתי אז לקחתי משכנתא. עכשיו אני לא יודע איך אשלם אותה ואפרנס את שלושת ילדותיי. התחלתי ללמוד עכשיו הנדסאי חשמל, אז אנסה ללכת לכיוון הזה. אשתי מורה, אז ממנה לא תבוא הישועה. אין לי תכנון ליום המחר".

ראשת עיריית בית שמש, ד"ר עליזה בלוך נמצאת בסוד העניינים ומנסה למצוא פתרונות. העובדים מספרים כי בפגישתם האחרונה עם ראשת העירייה היא הציעה להם לעשות קורס מזורז של נהגי אוטובוס. מטעמה של ראשת העירייה נמסר כי, "לא ארפה עד שלאחרון העובדים ימצא פתרון ראוי. עם היוודע הרצון של קבוצת מלט הר טוב לבצע התייעלות פנתה ראשת העירייה בפנייה דחופה לבעלי קבוצת מלט הר טוב וקראה לו לעשות הכול ולמצוא פתרון לכל העובדים. עוד הדיגשה בלוך כי היא  עומדת לרשות בעלי המפעל לקידום כל רעיון מול משרדי הממשלה שיאפשר לחלוציות הזאת של העובדים להמשיך ולהתקיים. העובדים הם לא מספר. הם אנשים יקרים ויחד צריך לגבש תכנית איך הם ימשיכו גם מחר לקום להמשך עשייה משמעותית. ראש העיר ומנכ"ל העירייה נפגשו מנסים לחבר את העובדים למקומות תעסוקה חלופיים".

דואגת לעובדי המפעל לפרנסה בחברות האוטובוסים

ראשת העירייה, בלוך:

"לא ארפה עד שלאחרון העובדים ימצא פתרון ראוי. עם היוודע הרצון של קבוצת מלט הר טוב לבצע התייעלות פנתה ראשת העירייה בפנייה דחופה לבעלי קבוצת מלט הר טוב וקראה לו לעשות הכול ולמצוא פתרון לכל העובדים"

בשנים האחרונות חלו שינויים משמעותיים בשוק המלט הישראלי, כשפתיחתו ליבוא שברה את המונופול ארוך השנים של נשר. את היבוא מובילה סימנט של מספנות ישראל, שמחזיקה כיום בנתח של כמעט 20% מהשוק.

בשנים האחרונות מלט הר-טוב ניסתה למנוע יבוא של מלט זול, בעיקר מטורקיה, וביקשה את התערבות משרד הכלכלה. חרף קביעת הממונה על היטלי הסחר שלפיה אכן מתקיים יבוא של מלט בתנאי היצף (נמכר בישראל במחיר נמוך מהמחיר שבו הוא נמכר במדינת המוצא שלו, י"א), החליטו שרי הכלכלה והאוצר לשעבר, אלי כהן וישראל כץ, להסתפק בהטלת מס זעום על מלט מיובא – החלטה שנתמכה בין השאר בידי הממונה על התחרות דאז מיכל הלפרין.

לפי מלט הר-טוב, חוות דעת שהכינה עבורה חברת הייעוץ הכלכלי גיזה אבן זינגר קבעה כי פעילות הייצור שלה תמשיך להפסיד גם במהלך 2023 ואין לה היתכנות כלכלית. 

משפחת וייל רכשה את המפעל בהר-טוב ב-2015 מנשר בתמורה ל-185 מיליון שקל, וזאת במסגרת מהלך רגולטורי שהובילה באותה העת רשות ההגבלים העסקיים (כיום רשות התחרות) בניסיון ליצור תחרות בענף המלט המקומי. אלא שמלט הר-טוב התקשתה להתבסס בשוק ולצמוח, בין השאר בשל היעדר יעילות, הצורך בהשקעות גבוהות לשיפור תהליכי ייצור והיבוא הנרחב של מלט זול מטורקיה ומיוון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

new1
new1
new1

עוד כתבות שאולי יעניינו אותך:

עצמאות 76 למדינה

עם ישראל רגיל למעבר בין יום הזיכרון לעצמאות במשך 75 שנה. אך השנה המעבר היה קשה מהרגיל: עשרות טקסי זיכרון למען החללים שנהרגו ונרצחו במלחמת חרבות ברזל התקיימו בעיר, אליהם הגיעו תושבים רבים שכאבו את כאב המשפחות השכולות | המעבר החד היה מאתגר ולמרות זאת, המשפחות בחרו לחגוג למען הדור הבא. כי "אין לנו ארץ אחרת"

אין לה ארץ אחרת

מור חלפון התותחית, נצפתה עם מדי משטרת ישראל, מצדיעה כשמאחוריה דגל ישראל מרגש מתנופף

מתוקים

אור אדרי, תושבת העיר ובנה המתוק נסעו לאחרונה לטיול כיפי בגן החיות התנכ"י שבירושלים.

מצטיינת נשיא: סמ"ר אורית חן קיבלה הצטיינות

סמ"ר אורית מבית שמש, רק בת 20 וכבר זכתה במעמד ובאות הצטיינות מנשיא המדינה | אורית היא פרמדיקית צבאית שהצילה המון חיילים במהלך הלחימה בעזה וסיפרה על הוויתור שעשתה למען השירות, "כשהגיע הזמן, בחרתי לוותר על הקריירה כג'ודוקא ולהתגייס לשירות משמעותי"

אישום: יוגש נגד החשוד שרדף עם גרזן אחר תושב

לפני כחודש וחצי, החשוד ניסה לתקוף אדם אחר באלימות קשה וסיכן חיים בעת שהוא עם גרזן בידו | הוא נוטרל על ידי שוטרים, ונעצר. השבוע הוגש נגדו כתב אישום על ידי הפרקליטות

יום השואה: מיזם זיכרון בסלון נחל הצלחה

מאות מתושבי העיר נכחו במפגשי העדות במסגרת מיזם "זיכרון בסלון" | השנה המיזם התרחב והוא התקיים עבור כלל המגזרים, וכן גם בשפה האנגלית עבור קהילת העולים | רשת המרכזים הקהילתיים: "נפעל להרחיב את המיזם בשנים הבאות"

מרכינים ראש: טקס יום הזיכרון בבית העלמין

השבוע התקיים טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה בבית העלמין בעיר במעמד ראש העירייה, שמואל גרינברג | במהלך הטקס נאמרו מילותיהן של המשפחות השכולות, שאיבדו את ילדיהן במלחמת חרבות וברזל

גרינברג: משפר את התחבורה הציבורית בעיר

השבוע (ראשון) קיים ראש העירייה, שמואל גרינברג פגישת היכרות ראשונה עם הנהלת חברת "בית שמש אקספרס" מפעילת התחבורה הציבורית העירונית בעיר. בסוף הפגישה אמר גרינברג: "אני משוכנע שיחד נוכל להביא לשינוי משמעותי שישפר את מצב התחבורה הציבורית בעיר"

השר גולדקנופף: "נסייע לממש את פוטנציאל העיר"

שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, קיים השבוע פגישת עבודה ראשונה עם ראש עיריית בית שמש שמואל גרינברג. במהלכה דנו בפרויקטים החדשים והעתידיים ובתכניות להתפתחות הבנייה בעיר לשנים הקרובות

לראשונה: התקיים טקס מעבר בין יום הזיכרון לעצמאות

המחלקה למורשת ישראל, עלייה ממונה רינה הולנדר – החליטה השנה לקיים טקס מעבר בין יום הזיכרון לעצמאות |בסיום הטקס התקיימה תפילת ערבית חגיגית ועוד

יום השואה: מיזם זיכרון בסלון נחל הצלחה

מאות מתושבי העיר נכחו במפגשי העדות במסגרת מיזם "זיכרון בסלון" | השנה המיזם התרחב והוא התקיים עבור כלל המגזרים, וכן גם בשפה האנגלית עבור קהילת העולים | רשת המרכזים הקהילתיים: "נפעל להרחיב את המיזם בשנים הבאות"

רמה א': טקס יום הזיכרון במתנ"ס

רינה הולנדר, המשנה לראש העירייה קיימה לאחרונה טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ואמרה, "התורה מצווה עלינו לזכור" | לאורך הטקס ציינו את הגיבורים והגיבורות ומעשי גבורתם

סערה בערב עצמאות: חרדים הורידו דגלי ישראל; התושבים מנעו מהם

שידור חוזר משנה שעברה: חרדים קיצוניים ניסו לתלוש דגלי ישראל שנתלו בשכונת רמת בית שמש ד' | זאת אחרי שבשנה שעברה הם ניסו לעשות אותו הדבר – ברמה ב' | תושבי השכונה שהיו ערים למקרה, מנעו מהם לתלוש, הזעיקו משטרה ובכך מזערו את הנזק לדגלים

דילוג לתוכן