עם ממ"ד ובלי: איך מדינת ישראל מגנה על אזרחיה במלחמה?

גל קסטל המשנה למנכ"ל בחברת "אורון נדל"ן" בטור אישי על מצב הממ"דים ברחבי העיר בזמן המלחמה | "מאות אלפי ישראלים ללא הגנה בסיסית של ממ"ד תקני", אמר. "אני זועק על הצורך בחיזוק מבנים, חידושם ותוספת הכרחית של חדרי ממ"ד לדירות בישראל"
נטלי נקש

מאת: גל קסטל המשנה למנכ"ל בחברת "אורון נדל"ן"

מאז אירועי השבעה באוקטובר, מדינת ישראל מתמודדת עם השלכות המלחמה. מעבר לפגיעות האדירות בנפש ובגוף, אובדן החיים ואובדן תחושת הביטחון הבסיסית, נמצאים – גם היום, בעיצומה של הלחימה, מאות אלפי ישראלים ללא הגנה בסיסית של ממ"ד תקני. חלקם נאלצים לרוץ תחת האזעקות למקלט סמוך במקרה הטוב או מרוחק יותר במקרה הפחות טוב, חלקם מתחבאים בחדר המדרגות ואני מרשה לעצמי להניח שחלקם פשוט לא מסוגלים לעבור למקום בטוח מפאת הגיל או מצבם הרפואי, והם פשוט נותרים במקום ומתפללים שביתם אינו הכתובת של המטח הנוכחי.

עידן מערכות

במשך שנים, זעקתי יחד עם קבלנים ויזמים רבים אחרים, על הצורך בחיזוק מבנים, חידושם ותוספת הכרחית של חדרי ממ"ד לדירות בישראל. מדינה קטנה, מוקפת אויבים, אינה יכולה להרשות לעצמה להישאר לא מוגנת, ואינה יכולה להרשות לעצמה להזניח או להפקיר את בטחון אזרחיה, בתוך ביתם.

אחרי זוועות השביעי באוקטובר, גילינו שהממ"דים לא שימשו רק כמחסה אל מול מטחי הטילים, אלא אף הצילו במקרים מסוימים את חייהן של משפחות כאשר מנעו את כניסתם של מחבלים פנימה.

"בימים אלה, בהם ישראל נדרשת לחשב מסלול מחדש בכל כך הרבה תחומי חיים, אני זועק אל מקבלי ההחלטות שלא להזניח את התחום הקריטי של ההתחדשות העירונית, חידוש המבנים הישנים ותוספת חדרי ממ"ד לדירות שאין בהן מיגון"

בימים אלה, בהם ישראל נדרשת לחשב מסלול מחדש בכל כך הרבה תחומי חיים, אני זועק אל מקבלי ההחלטות שלא להזניח את התחום הקריטי של ההתחדשות העירונית, חידוש המבנים הישנים ותוספת חדרי ממ"ד לדירות שאין בהן מיגון.

הגיע הזמן שהמדינה תפקח את עיניה, תשלח את ידה לתפוח האדמה הלוהט שממנו התעלמה במשך שנים ותייצר סטנדרט אחיד שמעודד התחדשות עירונית, ויותר מזה- דורש אותה מהרשויות המקומיות ומחייב אותן לקדם את ההתחדשות העירונית בכל הכח ובזמן קצר ובהתאמה להקצות את המשאבים לכך.

עוד היום, על המדינה להציב יעדי התחדשות עירונית בכל רשות מקומית, להקים מנגנון שמתמרץ יזמים ורשויות לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית בפריפריה, גם אם הדבר מחייב טיפול בסוגיית הכדאיות הכלכלית של הפרויקטים, לקדם ציבורית ותודעתית את חשיבותו של חידוש המבנים ותוספת הממ"דים לכל דירה, ולדאוג- לפני הכל- לבטחון האזרחים בתוך ביתם פנימה.

ממשלת ישראל, לאורך שנים הותרתם את היזמים להילחם בעצמם אל מול רשויות התכנון כדי להצליח ולקדם פרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית. בכל פרויקט, מצאנו את עצמנו נאבקים על זכותם של האזרחים לבית מוגן יותר, לבניין שלא יקרוס ברעידת אדמה או חלילה מפגיעת רסיס של רקטה. רוב הפרויקטים הללו זוכים לצערנו לגרירת רגליים מצידן של חלק מהרשויות, והגיע הזמן לומר: די. עד כאן. פתרון ההתחדשות העירונית זמין, הוא נגיש ואפשרי, ויזמים בכל רחבי הארץ יעשו כל שביכולתם כדי לקדם את הנושא, מהר ככל האפשר.

לך, ממשלה יקרה, נותר רק להחליט ולדרוש. כדי שלא נצטרך לבכות על נפגעים נוספים, כדי שנוכל לישון בשקט, כדי שנוכל לוודא שלכל אזרח בישראל יש מרחב מוגן אישי, נגיש, קרוב ונוח.

רק ככה ננצח. 

הכותב הוא גל קסטל המשנה למנכ"ל בחברת 'אורון נדל"ן' מקבוצת 'אורון אחזקות והשקעות'.

תמונה: גל קסטל | צילום: ליה יפה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

new1
new1
new1

עוד כתבות שאולי יעניינו אותך:

חצי שנה אחרי

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל יתקיים השנה בערב יום ראשון (12.5) ואליו מצטרפים עשרות חללים ונרצחים מבית שמש ומטה יהודה מה-7 לאוקטובר | שוחחנו עם משפחות השכול על השיחות האחרונות, הרגעים המצמררים, הגעגועים והתקווה | חלק א'

הצעה בהפתעה

ירדן מרדכי המהממת קיבלה הצעת נישואים מבן זוגה המתוק שהפתיע אותה בקטע קיצוני

חוגגים את החיים

ליזו ושמעון גנון ההרפתקנים טסו לארצות הברית לטיול הגדול למשך כחודש ימים

מזל טוב ליניב

יניב סולימני המהמם, בן זוגה של גילה תושבי העיר – חגג לאחרונה את יום הולדתו

מנחה יום העצמאות

ישראל אבוקסיס, תושב העיר המוכר לנו מכל הפעילויות הרחבות שהוא לוקח בהן חלק

סלמון עם קראמבל פטה ועגבניות שרי

מתכון מנצח של ציון ברוך: נתחי סלמון אפויים עם קראמבל ופטה, שמגישים יחד עם עגבניות שרי וברוקולי. מנה קלה, מהירה וטעימה שתשדרג את שולחן השבת שלכם

קווים חדשים: בקרוב יתווספו קווים לביתר עלית

ממונה התחבורה והחברה הכלכלית, הרב אברהם פרנקל נפגש לאחרונה עם ראש עיריית ביתר עלית, הרב מאיר רובינשטיין על מנת לקדם את הוספת הקווים מרמת בית שמש ד' לביתר עלית

מינוי: נבחר מהנדס עירייה חדש

מנכ"ל איגוד מהנדסי ואדריכלי ערים בישראל, אדריכל גיא דוננפלד נבחר לתפקיד מהנדס העירייה | דוננפלד נמצא מתאים במרכז פומבי אליו הגיש מועמדות. מינויו כפוף לאישור מועצת העיר

בהלה: ראש נפץ נמצא בחניון אוטובוסים

בחניון האוטובוסים בבית שמש מצא אחד העובדים ראש נפץ של טיל | המשטרה הגיעה למקום יחד עם חבלן, על מנת לזהות האם ראש הנפץ מסוכן או לא | בימים אלו חוקרים את הסיבה להימצאות הטיל ומתי הוא נפל שם

הותר לפרסום: חייל רס"ר נחמן הרץ נהרג מכטב"ם

החייל רס"ר במיל נחמן נתן הרץ הי"ד, בן 31 נהרג השבוע (יום שני) מפגיעת כטב"ם ששיגר חיזבאללה לאזור מטולה | נחמן נולד וגדל בשכונת רמת בית שמש ב' וחלק ממשפחתו עדיין גרים בעיר | מערכת "שוס הדרך" מוסרת תנחומים למשפחה

מפגש חשוב: גרינברג נפגש עם ניצול שואה

במסגרת המיזם "פרח לניצול" ראש העירייה שמואל גרינברג נפגש עם ניצול השואה בוריס גוקסין | במפגש גלוקסין סיפר לגרינברג את סיפורו, ואיך הגיע לבית שמש ולסיום ראש העירייה העניק לו פרח ואמר לו "לעולם לא עוד"

נזכור לעד: עשרות אירועי זיכרון לסלון התקיימו בעיר

בשבוע האחרון חל יום הזיכרון לשואה ולגבורה, ובמסגרת הימים הללו - תושבי העיר התגייסו ופתחו את ביתם ואירחו ניצולי שואה שסיפרו את סיפורם לכל מי שחפץ ליבו להקשיב

העונש התקצר: הווטרינר יונתן ליטווין משתחרר מהכלא

הוא שלח ב-2015 בריונים כדי לבצע לינץ' בווטרינר אחר, נשפט ל-7 שנים ושילם פיצוי של רבע מיליון שקלים – יונתן ליטווין, ווטרינר מבית שמש צפוי להשתחרר מהכלא בימים הקרובים לאחר החלטה שהתקבלה בוועדת השחרורים

בלוך ביקרה בבארי: "ההליכה השקטה הזכירה את הצעידה בשבילי אושוויץ"

ראשת העירייה לשעבר, ד"ר עליזה בלוך ביקרה בתחילת המלחמה בבארי, והשבוע כתבה על כמה הביקור הזכיר לה את השואה | במהלך הביקור היא הסתובבה בין הבתים השרופים וההרוסים, ואמרה: "תמונות קשות שמזכירות את המראות האיומים ממיידאנק"

דילוג לתוכן