המינוי המטלטל

ניצב אבשלום פלד ממושב זכריה ימונה בקרוב למפכ"ל המשטרה. כך לפי החלטתו של בן גביר | ברקע – נציבים בדימוס וגם המועצה האזורית מטה יהודה לא שמחים על המינוי | הסיבה: לפני 9 שנים פלד נחקר במח"ש על עבירות בנייה שביצע במושב, ובסיום החקירה הומלץ שלא למנות או לקדם אותו לתפקיד ניצב בשל מעשיו. אך מאז ועד היום הוא מתקדם בתפקידים | חשיפה
נטלי נקש

השר לביטחון לאומי בן גביר, הודיע לאחרונה באופן רשמי כי המועמד שלו לתפקיד המפכ"ל הבא הוא ניצב אבשלום פלד, בן 63 ממושב זכריה. כיום סמפכ"ל המשטרה. המינוי יועלה בקרוב לוועדה למינוי בכירים בשירות המדינה ולאישור הממשלה.

ניצב פלד, בן 63, נשוי ואב לשלושה ממושב זכריה, החל את דרכו במשטרת ישראל לפני כ-40 שנה כלוחם מג"ב ומפקד מחלקה בימ"מ, לאחר שהשתחרר מצה"ל כמ"פ בחטיבת השריון. פלד שירת בין היתר כמפקד יחידת הגדעונים, מפקד תחנת בית שמש, מפקד מג"ב רמון, מפקד מרחבים חברון ונגב, סגן מפקד משמר הגבול, סגן מפקד מחוז ירושלים ומפקד אגף ההדרכה.

בן הרוש

מאפריל 2023 משמש פלד כסמפכ"ל. הוא בעל תואר ראשון בהיסטוריה של המזרח התיכון ובלימודי האיסלאם מאוניברסיטת בן גוריון בנגב, ובעל תואר שני במדעי היהדות מהקריה האקדמית אונו. בנוסף הוא בוגר לימודי תכנית קרימינולוגיה מאוניברסיטת וירג'יניה שבארצות הברית.

המינוי המפוקפק. אבשלום פלד | צילום: דוברות הכנסת

"כמו שבתאי (המפכ"ל היוצא), גם פלד – מעולם לא כיהן כמפקד מחוז. בעצם מינויו לסמפכ"ל לפני שנה הוא דילג מעל ראשיהם ניצבים שעשו כמה תפקידים בפיקוד על מחוזות ואגפים משמעותיים, כמו מפקד מחוז תל אביב דאז עמי אשד"

השר בן גביר אמר כי "ניצב אבשלום פלד הוא האיש המתאים להוביל את משטרת ישראל. פלד הוא קצין בעל ניסיון עשיר, מקצועי וחד. ניצב פלד הוא לוחם למען המדינה והוא איש ניהול שיצעיד את המשטרה קדימה. זו ההזדמנות להודות עמוקות למפכ"ל המכהן יעקב שבתאי שהמדינה חבה לו על 40 שנות שירות ולוחמה למען עם ישראל".

הביקורות על המינוי

גורם בכיר במשטרה הביע ביקורת חריפה על המינוי, ואמר כי "אם הוא ייצא לפועל – אפשר להגיד רשמית שבן גביר יסיים את השתלטותו על המשטרה". עוד אמר אותו גורם כי "ההודעה הגיעה בהפתעה. רבים שמעו על המינוי מהתקשורת. השר בן גביר לא עדכן את המועמדים האחרים כפי שנהוג לעשות". נוסף על כך, החלטתו של בן גביר לא הובאה לעיון היועמ"שית כנהוג. לפי הערכות, במידה והמינוי ייצא לפועל, ניצבים במשטרה צפויים לפרוש.

כמו שבתאי (המפכ"ל היוצא), גם פלד – מעולם לא כיהן כמפקד מחוז. בעצם מינויו לסמפכ"ל לפני שנה הוא דילג מעל ראשיהם ניצבים שעשו כמה תפקידים בפיקוד על מחוזות ואגפים משמעותיים, כמו מפקד מחוז תל אביב דאז עמי אשד – שפרש מהמשטרה בעקבות עימות עם שבתאי ובן גביר.

שמו של פלד עלה לכותרות ב-2008 כשהיה מפקד מרחב חברון במשטרה. תנועת "שלום עכשיו" דרשה להשעות אותו לאחר שאמר ל-ynet כי "מניסיוני המצטבר באזור חברון וגוש עציון, פעילות השמאל המיליטנטי עלולה להיות חמורה ומסוכנת".

המשטרה: "הנושא נטחן עד דק"

העבר של פלד:

"החקירה נגד פלד במח"ש נפתחה אז בעקבות האזנת סתר שבוצעה לראש המועצה האזורית מטה יהודה משה דדון, במסגרת חקירת שחיתות נגדו שהובילה להרשעה ולמאסר בן ארבע שנים"

"לפי כמה מקורות שהיו מעורבים בחקירה, האזנת הסתר תיעדה שיחה שקיים דדון עם פלד, אז סגן מפקד מחוז ירושלים, ובה ביקש פלד מדדון לסייע לו להכשיר בדיעבד בנייה בלתי חוקית במושב זכריה ששוכן בשטח המועצה. השניים סיכמו אז, אמרו המקורות, כי יצהירו שהעניין בטיפול מחשש שהמעשה הלא חוקי ייחשף"

פלד שהיה אז קצין בדרגת ניצב-משנה אמר אז: "כשמנתחים את אירועי הפרות הסדר עולה תמונה ברורה שזה לא רק מתנחלים, אלא ישנם גורמים בעלי עניין שמעוניינים להשפיע על דעת הקהל. בתודעה הציבורית צרובים המתנחלים כמחוללי הפרות הסדר, אבל במציאות הדברים אינם מדויקים. רובו של ציבור המתיישבים הוא שקט, ומיעוטו בלבד עוסק בהפרות סדר. גם חלקים גדולים מארגוני השמאל מקיימים מחאה לגיטימית, אך יש ארגונים שמקיימים פעולות בלתי חוקיות בעליל, ואפילו מיליטנטיות. כמשטרה, מטרתנו לפעול לאכיפת חוק שוויונית וללא משוא פנים".

ב"הארץ" פורסם כי ב-2015 נחקר פלד בחשד להפרת אמונים ושימוש לרעה בכוח המשרה. התיק הפלילי נסגר והועבר לטיפול משמעתי, והמפכ"ל דאז רוני אלשיך דחה את המלצת המחלקה לחקירות שוטרים שלא לקדמו לדרגת ניצב. הטיפול הסתיים בהערה משמעתית לפלד, וב-2017 העלה אותו אלשיך בדרגה.

החקירה נגד פלד במח"ש נפתחה אז בעקבות האזנת סתר שבוצעה לראש המועצה האזורית מטה יהודה משה דדון, במסגרת חקירת שחיתות נגדו שהובילה להרשעה ולמאסר בן ארבע שנים. לפי כמה מקורות שהיו מעורבים בחקירה, האזנת הסתר תיעדה שיחה שקיים דדון עם פלד, אז סגן מפקד מחוז ירושלים, ובה ביקש פלד מדדון לסייע לו להכשיר בדיעבד בנייה בלתי חוקית במושב זכריה ששוכן בשטח המועצה. השניים סיכמו אז, אמרו המקורות, כי יצהירו שהעניין בטיפול מחשש שהמעשה הלא חוקי ייחשף.

השר בן גביר. מינה את פלד ללא האישורים הנדרשים | צילום: יח"צ

ניצב בדימוס יוסי סדבון על המינוי:

"מפכ"ל שלא עשה תפקיד מפקד מחוז והוא חמש שנים אחרי גיל פרישה, זה מעיד כי יש בעיה במינוי. עדיף שתהיה ועדה מקצועית שתמליץ לשר על מינוי"

בכנס של המכון למחשבה ישראלית התבטא ניצב בדימוס יוסי סדבון, ראש אגף החקירות ומפקד מחוז תל אביב לשעבר על המינוי. "מפכ"ל שלא עשה תפקיד מפקד מחוז והוא חמש שנים אחרי גיל פרישה, זה מעיד כי יש בעיה במינוי. עדיף שתהיה ועדה מקצועית שתמליץ לשר על מינוי מפכ"ל". קצינים בכירים לשעבר הוסיפו וטענו: "הארגון התדרדר מקצועית בשנים האחרונות ויש חדירה של פוליטיזציה לשורותיו".

מנגד קצינים בכירים במשטרה סבורים כי ניצב פלד בהחלט ראוי. "מהיכרותנו איתו מדובר באדם חכם מאד שיודע לחתוך דברים ולקבל החלטות. אם הוא לא יילחץ מהשר? את זה רק ימים יגידו, אבל הוא עשה תפקידים במשטרה וקולות הביקורת שנשמעים כעת צריכים לעצור כי צריך לתת לו להתמנות על פי ההחלטה ולבחון אותו במעשים. הוא עוד לא מונה בפועל וגם מפנים חיצי ביקורת שזה לא מובן בעליל. איך מנסים לפסול אותו לפני שהוא נכנס לתפקיד. בסוף מפכ"ל יש אחד, והשר הוא הממנה את המפכ"ל כך היה מקדמת דנה. ברור שיש ניצבים שרצו את התפקיד ובהחלט חלק מהם ראויים ביותר עם כריזמה ואיכויות בלתי ניתנות לערעור, אבל זו ההחלטה והם כעת צריכים לקבל את ההחלטות שלהם.

"ההנחה היא שחלקם יפרשו מהארגון כי הם שבעו בתפקידים והבינו כי לא יקבלו את המושכות. זו תחושה לא קלה אבל הם מספיק חזקים ומקצועיים לצאת לדרך חדשה", אומרים גורמים בכירים.

קצינים בכירים הוסיפו בתגובה כי "משמעותו של המינוי הוא שבן גביר מינה את עצמו כמפכ"ל". כמחצית מסגל הפיקוד במשטרה צפוי לפרוש מתפקידו אחרי הודעתו של השר איתמר בן גביר, ובראשם מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן – כך פורסם בחדשות הערב בכאן 11. ניצב תורג'מן מתכוון לסיים את כהונתו בחודשים הקרובים ולפרוש מהמשטרה. רוב הקצינים הבכירים ימתינו לאישור סופי של המינוי לפני שיפרשו.

קצינים בכירים: "יש בעיה גדולה במינוי"

קצינים בכירים במשטרה על המינוי:

 "מהיכרותנו איתו מדובר באדם חכם מאד שיודע לחתוך דברים ולקבל החלטות. אם הוא לא יילחץ מהשר? את זה רק ימים יגידו, אבל הוא עשה תפקידים במשטרה וקולות הביקורת שנשמעים כעת צריכים לעצור כי צריך לתת לו להתמנות על פי ההחלטה ולבחון אותו במעשים"

המועצה: "התיק נגדו נלקח מהמועצה"

מועצת מטה יהודה התייחסה לחשד שנחקר לפני 9 שנים לפיו המפכ"ל המיועד, ניצב אבשלום פלד, ביצע עבירת בנייה בביתו באחד מיישובי המועצה. בהודעתם נכתב: "מאז פרשת ראש המועצה לשעבר משה דדון בשנת 2015, תיק החקירה של הועדה המקומית כנגד עבירות הבנייה של משפחת פלד נלקח על ידי גורמי המשטרה – ומעולם לא הוחזר לוועדה המקומית במטה יהודה". ככל הנראה מדובר באנשי המחלקה לחקירות שוטרים שלקחו את התיק, במסגרת החקירה שניהלו נגד פלד.

כאמור בשנת 2015 נוהלה במח"ש חקירה בחשד כי פלד ביקש מראש מועצת מטה יהודה דאז להכשיר עבירות בנייה שביצע בביתו. התיק במח"ש נסגר בהמלצה לא למנות את פלד, שהיה אז ניצב משנה, לתפקיד ניצב, אך המפכ"ל דאז אלשיך בחר להעלותו בדרגה בכל זאת.

המועצה: "התיק נלקח מהוועדה ולא הוחזר"

מועצת מטה יהודה:

"מאז פרשת ראש המועצה לשעבר משה דדון בשנת 2015, תיק החקירה של הועדה המקומית כנגד עבירות הבנייה של משפחת פלד נלקח על ידי גורמי המשטרה – ומעולם לא הוחזר לוועדה המקומית"

המועצה ציינה שוב כי פלד מועמד למפכ"לות למרות שלא כיהן כמפקד מחוז אלא כסמפכ"ל וכראש אגף הדרכה. המפכ"ל המיועד אבשלום פלד אמר למקורביו לאחר הודעת השר בן גביר: "אני חש נרגש מעצם הבחירה ובו זמנית מבין את גודל האחריות".

ממשטרת ישראל נמסר: "מדובר באירועים שנבחנו ונטחנו עד דק עוד טרם קודם הקצין לדרגת ניצב לפני 8 שנים, מאז ועד היום כיהן ניצב פלד כראש אגף ההדרכה וסגן המפקח הכללי. מדובר בקצין משטרה עתיר זכויות שמילא שורה ארוכה של תפקידי פיקוד בהצלחה רבה למען ביטחונם של אזרחי מדינת ישראל".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

new1
new1
new1

עוד כתבות שאולי יעניינו אותך:

עצמאות 76 למדינה

עם ישראל רגיל למעבר בין יום הזיכרון לעצמאות במשך 75 שנה. אך השנה המעבר היה קשה מהרגיל: עשרות טקסי זיכרון למען החללים שנהרגו ונרצחו במלחמת חרבות ברזל התקיימו בעיר, אליהם הגיעו תושבים רבים שכאבו את כאב המשפחות השכולות | המעבר החד היה מאתגר ולמרות זאת, המשפחות בחרו לחגוג למען הדור הבא. כי "אין לנו ארץ אחרת"

אין לה ארץ אחרת

מור חלפון התותחית, נצפתה עם מדי משטרת ישראל, מצדיעה כשמאחוריה דגל ישראל מרגש מתנופף

מתוקים

אור אדרי, תושבת העיר ובנה המתוק נסעו לאחרונה לטיול כיפי בגן החיות התנכ"י שבירושלים.

מצטיינת נשיא: סמ"ר אורית חן קיבלה הצטיינות

סמ"ר אורית מבית שמש, רק בת 20 וכבר זכתה במעמד ובאות הצטיינות מנשיא המדינה | אורית היא פרמדיקית צבאית שהצילה המון חיילים במהלך הלחימה בעזה וסיפרה על הוויתור שעשתה למען השירות, "כשהגיע הזמן, בחרתי לוותר על הקריירה כג'ודוקא ולהתגייס לשירות משמעותי"

אישום: יוגש נגד החשוד שרדף עם גרזן אחר תושב

לפני כחודש וחצי, החשוד ניסה לתקוף אדם אחר באלימות קשה וסיכן חיים בעת שהוא עם גרזן בידו | הוא נוטרל על ידי שוטרים, ונעצר. השבוע הוגש נגדו כתב אישום על ידי הפרקליטות

יום השואה: מיזם זיכרון בסלון נחל הצלחה

מאות מתושבי העיר נכחו במפגשי העדות במסגרת מיזם "זיכרון בסלון" | השנה המיזם התרחב והוא התקיים עבור כלל המגזרים, וכן גם בשפה האנגלית עבור קהילת העולים | רשת המרכזים הקהילתיים: "נפעל להרחיב את המיזם בשנים הבאות"

מרכינים ראש: טקס יום הזיכרון בבית העלמין

השבוע התקיים טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה בבית העלמין בעיר במעמד ראש העירייה, שמואל גרינברג | במהלך הטקס נאמרו מילותיהן של המשפחות השכולות, שאיבדו את ילדיהן במלחמת חרבות וברזל

גרינברג: משפר את התחבורה הציבורית בעיר

השבוע (ראשון) קיים ראש העירייה, שמואל גרינברג פגישת היכרות ראשונה עם הנהלת חברת "בית שמש אקספרס" מפעילת התחבורה הציבורית העירונית בעיר. בסוף הפגישה אמר גרינברג: "אני משוכנע שיחד נוכל להביא לשינוי משמעותי שישפר את מצב התחבורה הציבורית בעיר"

השר גולדקנופף: "נסייע לממש את פוטנציאל העיר"

שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, קיים השבוע פגישת עבודה ראשונה עם ראש עיריית בית שמש שמואל גרינברג. במהלכה דנו בפרויקטים החדשים והעתידיים ובתכניות להתפתחות הבנייה בעיר לשנים הקרובות

לראשונה: התקיים טקס מעבר בין יום הזיכרון לעצמאות

המחלקה למורשת ישראל, עלייה ממונה רינה הולנדר – החליטה השנה לקיים טקס מעבר בין יום הזיכרון לעצמאות |בסיום הטקס התקיימה תפילת ערבית חגיגית ועוד

יום השואה: מיזם זיכרון בסלון נחל הצלחה

מאות מתושבי העיר נכחו במפגשי העדות במסגרת מיזם "זיכרון בסלון" | השנה המיזם התרחב והוא התקיים עבור כלל המגזרים, וכן גם בשפה האנגלית עבור קהילת העולים | רשת המרכזים הקהילתיים: "נפעל להרחיב את המיזם בשנים הבאות"

רמה א': טקס יום הזיכרון במתנ"ס

רינה הולנדר, המשנה לראש העירייה קיימה לאחרונה טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ואמרה, "התורה מצווה עלינו לזכור" | לאורך הטקס ציינו את הגיבורים והגיבורות ומעשי גבורתם

סערה בערב עצמאות: חרדים הורידו דגלי ישראל; התושבים מנעו מהם

שידור חוזר משנה שעברה: חרדים קיצוניים ניסו לתלוש דגלי ישראל שנתלו בשכונת רמת בית שמש ד' | זאת אחרי שבשנה שעברה הם ניסו לעשות אותו הדבר – ברמה ב' | תושבי השכונה שהיו ערים למקרה, מנעו מהם לתלוש, הזעיקו משטרה ובכך מזערו את הנזק לדגלים

דילוג לתוכן